„Píše se rok 1991. Nukleární válka konečně dovršila své hrůzné dílo. Centrální Evropa je zdevastována. Posledním obyvatelným místem, pro další lidská pokolení v tomto regionu, se stává území bývalého Norska. V roli bezejmenného jinocha se dostáváte do této krajiny, ale jaká je naše budoucnost. Na nejistotu není čas. Musíte najít přístřešek, který svou prací proměníte v domov. Bojujme, utíkejme, schovávejme se – všechny taktiky jsou dovoleny. Platí stále přísloví, že risk je zisk? Jste připraveni na dech beroucí zážitek? “ Parafrázovaný úvod ke hře Vigor, od vývojářských matadorů české video-herní scény, může brát dech. Otázkou však je, co nám hráčům může hra nabídnout.
Vigor kombinuje prvky survival žánru a dneska velmi populárního battle royal, jež se vyvinul z mapového scénáře last man stand a dnešní hráče baví, mimo jiné, hry jako Fortnite, PUBG nebo beta testovaný Realm Royal. Oblibu tohoto typu hry zaznamenali i vývojáři z Bohemia Interactive, ktero si jiště mnoho z nás spojuje se jmény jako je Day Z, Operace Flashpont či série Arma. Právěmodifikace herní mapy v Armě, vytvořená hráčem nazývaným Player Unknown, předznamenala příchod žánru battle royal a mnoho z nás si hráče Player Uknown spojí právě s Armou, ale dnes také s již zmíněným populárním PUBG. Bohemia Interactive posloužili velkou mírou k formování tohoto žánru a Vigor jej posouvá ještě dál a místy se z něj dokonce i vymyiká určitými mechanikami, o kterých si hned povíme. Kromě battle royal je Vigor zároveň survivalem, přičemž vývojáři čerpají ze svých zkušeností ze hry Day Z. Hra bude oficiálně vydána ve dvou vlnách, nejdříve ve formě founder packu, a poté pro širší hráčskou veřejnost v následujícím roce, a to na platformu Xbox.
Pří prvním spuštění máme k dispozici rychlou kustomizaci naší postavy, která se zrovna zmátořila z nehody v tunelu, z kterého musíme najít cestu ven. Po zvolení našeho vzhledu tak plynule přecházíme do tutoriál módu, kde nám jsou představeny základní herní mechaniky a ovládání. Nové ráče nečeká žádné složité procesí, ovládání je velice blízké ostatním střílečkám a může působit intuitivně nejen pro zkušené hráče tohoto žánru. Pohyb, míření, inventář, přepínání zbraní, lootování – to je to co nás nejvíce zajímá. Hra je provedena z pohledu třetí osoby, máme tedy přehled o umístění naší postavy a širší rozhled po okolí, než bychom měli z první osoby. Pohyb je velmi dynamický, a to od běhání, přes skrčení po plazení se. Mířidla jsou provedeny v minimalistické formě a zároveň hra neobsahuje příliš moc HUD. Což znamená, že jednak máme možnost méně rušeného přehledu po okolí ve virtuálním světě, ale zároveň jsme více odkázáni na naši paměť a motoriku, které věci zrovna používáme. Vigor by šlo, z hlediska her podobného žánru, zařadit někam mezi více arkádové Fortnite a hardcore survival Escape from Tarkov, což by mohlo přilákat mnoho hráčů, hledající právě takto vybalancované herní prostředí. V tutoriálu se ještě rychle seznámíme s lootováním, které pak v reálném zápase poznáme více. Po všech úkonech můžeme pokračovat na konec mapy, abychom se dostali k našemu obydlí.
Přístřešek neboli shelter je naší alfou a omegou. Je to základna, která slouží jako lobby ze kterého ovládáme zbytek hry. Ze začátku začínáme v dvoupatrovém polorozpadlém domě u jezera, kde máme menší střelnici a sklep, ale krb v přízemí nám naznačuje, že toto je náš domov. Alespoň toto je podoba, která se nám dostává v herním preview, jak bude vypadat začáteční přístřešek v plné hře a zda nebude ještě skrovnější uvidíme při jejím vydání. Na střelnici máme k dispozici terč postavené z dopravních značek lahví a plechovek, na kterých můžeme tetovat náš nově nabytý arzenál. Trénování střelby je podstatnou součástí hry, jelikož po opuštění chráněné zóny můžeme přijít o vše, co máme u sebe, pokud nezvládneme přežít.
V příbytku máme k dispozici využitelné komponenty, ke kterým nemusíme chodit vždy přímo, ale pokud například přijdeme k mapě lokací, ze které startujeme mise, můžeme volně přepnout na crafting nebo otevírání eden s herním obsahem. Ve hře bude možný ingame loot k zíkávání materiálů a výstroje. Vigor nám nabízí širší kustomizaci postavy vizuálními doplňky, které jsou stylizované do loveckého, potažmo severského stylu, tedy od pláštěnek, přes kulichy s jeleny po kožené brašny. Je tedy pouze na nás zdali zvolíme nenápadný oděv s maskováním a budeme hrát kradmější styl hry nebo nasadíme oranžový kabátec a cestu z lokace si v našem okázalém oděvu neohroženě prostřílíme. Crafting table nám umožní rozvíjet náš přístřešek a získávat výhody do nadcházejících misí jako například tvorbou consumable předmětů a munice. K rozvoji našeho zázemí je však třeba získávat materiály, které získáme zejména v herních misích.
Ve Vigor jsou zatím hratelné dvě lokace, ale dle mapy lze soudit, že při vydání budou přístupné minimálně další čtyři. Zatím nás hra zavádí do zelní oplývajícího údolí, nebo do zasněženého lesa Dverg (norský výraz pro trpaslíka). Zóny jsou koncipovány pro 8 až 16 hráčů podle jejich velikosti. Konfrontace s jiným hráčem znamená buď úprk nebo souboj na život a na smrt, záleží na okolnostech. Pokud padneme v boji s jiným hráčem mise pro nás končí a ztrácíme veškeré předměty, které jsme v danou chvíli měli v inventáři. Pokud ze souboje vyjdeme jako vítězové, veškerý majetek našeho soupeře připadá nám. Mise pro nás končí dvěma scénáři, jednak to je právě úmrtí způsobené jiným hráčem nebo radioaktivním mrakem, který se pomalu vkrádá do lokace. Mimo neustálé sledování okolí, tak musíme mít na paměti, že pokud chceme z mise něco získat musíme lokaci opustit včas.
Lokaci máme možnost opustit několika výchozími body, které jsou vyznačeny na mapě žlutou značkou. Možností odejití dobrovolně z mapy se výrazně odlišuje od ostatních her typu battle royal. Od zvoleného bodu můžeme být odříznuti jak radiací, tak jinými hráči. Pro úspěch je vyžadována přizpůsobivost a schopnost reakce na proměnlivé prostředí. Po dosažení odchozího bodu musíme vydržet 10 vteřin na extrakci, je tedy vhodné se ubezpečit, že nás nikdo nesleduje, abychom na poslední chvíli nepřišli o naše cennosti. Co se týká inventáře, máme možnost lootovat spoustu věcí od náhodných beden po nepojízdná auta. V tutoriálu jsme seznámeni se základními lootovatelnými předměty, přičemž posléze zjistíme, že můžeme sbírat i pohozené kanystry a menší krabice, nicméně naučit se na první pohled rozpoznat zvedatelné předměty, bez nutnosti objevení se tlačítka pro sběr „x“ chvíli potrvá. Kromě standardních předmětů, tedy zbraní, nábojů, hřebíků či plechů je, podobně jako v ostatních battle royalech, i ve Vigor zakomponována mechanika dropů, kdy letadlo zchodí balík se vzácnými předměty. Zdali se pro ně vypravíme však musíme zvážit, jelikož je velice pravděpodobné, že se k němu vypraví i ostatní přeživší hráči a výprava za ním tak znamená jasnou volbu strategie všechno nebo nic. Zároveň nesmíme stále zapomínat na kradmý
radioaktivní mrak.
Z našich prvních dojmů je určitě cítit, že Vigor bude svěžím přírůstkem k rodině her žánru battle royal a může zaujmout především hráče, kteří hledají autentický zážitek z přežití oproti volnějšímu či vtipnějšímu pojetí, ale zároveň neodradí hráče svojí vážností. Celou hru doprovází perfektně zpracovaná grafika a zpracování fyzikálních zákonitostí poznáme na vlastní virtuální kůži například i ve vodě, kdy na naši postavu působí říční proud. Usazení hry do severského prostředí dodává celé hře syrový vzhled, ovšem s jistou elegancí a vábivostí. Jak si hra bude vést uvidíme při jejím plném vydání, které proběhne ve dvou vlnách. Pro předplatitele bude dostupná již v tomto roce a pro zbytek hráčů bude v režimu free to play spuštěna během příštího roku. Za naši redakci se rozhodně těšíme na finální zpracování, a pokud vás hra zaujala, můžete si za příznivou cenu (20 €) zakoupit founder pack, který vám, kromě dřívějšího přístupu odemkne i možnost zahrát si preview.