Doba, kdy jste od hry pojmenované Tom Clancy’s mohli jasně čekat akční střílečku z pohledu první osoby, je nenávratně pryč. Zkrátka když francouzský Ubisoft koupil nadobro tuto licenci, bylo hned zaděláno na plno nových titulů patřících do tohoto dnes už opravdu rozsáhlého univerza. Zatímco už loni na podzim jsme si na konzolích zahráli EndWar, tedy strategickou válečnou hru, teď přichází pro nás zajímavější a o něco více očekávanější kousek: H.A.W.X. A už vám asi musí být jasné, že tady opravdu nebudeme běhat po svých a dokonce ani na zemi. Ocitáme se totiž v oblacích a užíváme si volnosti v podobě obrovského prostoru nad samotnou zemí. Ano, létáme si po nebi jako ptáci, ovšem v malinko větší a znatelně „kovovější” podobě – v letadlech. Ovšem nemějte strach, ani tentokrát se nedostaneme z války a urputných bojů, ba naopak. Jsme jim sakramentsky blízko a tvůrci slibovali opravdu ojedinělý a detailně zpracovaný prožitek jako zatím z žádné vojenské letecké hry. Jaká je realita?
Tedy abychom byli přesní, dnes ještě nevyřkneme ten úplně finální verdikt. V úterý totiž vyšla hratelná demoverze (stáhnout si ji můžete zde), kterou jsme detailně prozkoumali, zahráli, rozebrali a už přeci jen můžeme říci, zdali se Tom Clancy’s H.A.W.X. povedlo, či nikoli, ale také v čem tkví hlavní a na první pohled patrné plusy. Demo nabízí dvě mise dostupné v kampani v plné verzi hry. První z nich se jmenuje Off Certification a nejde o nic jiného než trénink. Je pojatý opravdu dobře, jste seznámeni se základními prvky ovládání a především útočení. Ano, o to tady jde především. Nebojte se tedy nějakých problémů se samotným vzlétáním nebo přistáváním, v H.A.W.X. totiž jde skutečně o představení svých schopností v oblacích.
V tomto směru tedy i vítáme to, že jsme se naučili hru dobře ovládat, což se rozhodně bude hodit do plné verze, protože naskočíme připraveni a odpadne už nutnost prozkoumávání. To jsme úspěšně absolvovali a možnosti jsou skutečně skvělé! Naučené věci pak využijete v druhé misi Glass Hammer, která se odehrává ve vzduchu nad jihoamerickým městem Rio De Jaeiro v Brazílii. Nemá cenu tady začínat cokoli o příběhu, protože ten si necháme opravdu kompletně až na samotnou finální recenzi. V každém případě se všechno dění odehrává v budoucnosti a jde o hodně globální konflikt. Teď už vzhůru od země a hurá do kokpitu!
Co se týká látání, musíme hned objasnit jednu důležitou věc. Nováčci a né zrovna hardcore hráči leteckých simulátorů se nemusí bát. H.A.W.X. je totiž opravdu hodně přístupný pro všechny a jeho ovládání je vlastně úplně jednoduché. Na druhou stranu chcete-li něco více, máte to mít. Stačí se přepnout do Expert módu a už to nebude taková „sranda”. V plné verzi bude na výběr mnoho letadel zpracovaných podle reálných předloh, přičemž před každou misí se dostáváte do hangáru, kde si můžete sami vybrat, s jakým chcete letět. Zatím je můžeme těžko porovnávat, v každém případě v hratelné ukázce jsou celkem k dispozici tři: F-16A Fighting Falcon, SU-35 Super Flanker a AV-8B Harrier II. Kromě samotného stroje si pak zvolíte i munici, kterou budete mít k dispozici v bojích proti nepřátelům.
V ukázkové misi přitom máte hned několik úkolů, které jsou vám postupně základnou dávány. Jde přitom o vyčistění právě Ria de Jaeira a to jak ve vzduchu, tak nějakých větších pozemních cílů. Přesně jak bylo dopředu tvůrci avizováno, souboje jsou hodně akční. Zatímco o vizuální stránce (mimochodem povedené) si povíme až ke konci článku, teď je ten pravý čas na průběh bojů. Existují prakticky dva módy ovládání. Při prvním koukáte klasicky z kokpitu, ovšem na větší manévrování se musíte pohotově přepnout klávesou ctrl do druhého režimu.
Ten na nás po pravdě řečeno nejdříve působil značně rozporuplně, ale už během dema jsme si zvykli. Na letount totiž nahlížíte poměrně z velké vzdálenosti a tak trochu zvláštně ze strany. Svůj účel – tedy větší přehled nad děním okolo vás – však plní na jedničku. Právě manévrování jsme si prostě užívali. Asi nejzajímavější efekt se naučíte už v samotném tutoriálu a využívali jsme ho pak neustále. Je jím jakési Driftování (tedy smykování) ve vzduchu. Rychlou změnou rychlosti tak můžete docílit neskutečně prudkého otočení se skoro na místě do jakéhokoli směru a následné vystartování kupředu. Jak jsme již řekli, jednak to působí skvěle pro oči, ale drift je i velmi účinným prostředkem v boji.
I tento prvek přitom dává jasně najevo, že Tom Clancy’s H.A.W.X. není žádnou simulací. Prostě tady jde o zábavu a přístupnost všem hráčům, což se alespoň z počátku povedlo splnit. Opravdoví fanoušci hardcore simulátorů ale asi budou maličko zklamáni. Největší obavy u nás panovaly z ovládání. Přestože jsem bohužel byl nucen hrát na klasické klávesnici a neměl jsem zrovna k dispozici gamepad, ovládání bylo přesné a uživatelsky příjemné. Používal jsem přitom základně namapované ovládání, při němž využijete myš pouze k natáčení kamery a všechno ostatní se děje na klávesnici. Jednoduše pomocí šipek nabíráte (snižujete) výšku, natáčíte letadlo, klávesy W a S pak k zrychlování a zpomalování, zmínit pak musíme i klapky na zatáčení a mezerník pro palbu raket, resp. shift na kulomet. A prakticky s tímto si naprosto vystačíte pro nejzákladnější ovládání. Samozřejmě tedy s jednoduchým modelem ovládání, o tom pro experty si však povíme také až v samotné detailní recenzi plné verze.
Zatím se nesou celé dnešní první dojmy v dost pozitivní náladě. A skutečně, alespoň po takto krátkém ošahání jsme prakticky se vším spokojeni. Audiovizuální stránka přitom nezůstává v žádném případě pozadu. Prostředí země pod vámi vypadá úžasně reálně, čehož bylo docíleno opravdu moderními technologiemi. Důležité jsou hlavně neuvěřitelně kvalitní satelitní snímky, jichž bylo při tvorbě hry využito. Město Rio de Jaeiro prostě vypadá neuvěřitelně reálně a schválně se na něj zkuste podívat třeba v Google Earth, rozhodně ho poznáte.
Co se týká budov, které bývají největším problémem v leteckých simulátorech, tak opět ty menší jsou pouze 2D textury a větší komplet 3D vystouplé. Ze shora všechno působí úplně skvěle a lépe zpracovanou Zemi jsme zatím ve hrách neviděli. Úžasné jsou pak i speciální efekty. V tomto směru stojí za zmínku hlavně dvě věci. Předně jde o skvělé mraky, jimiž hojně prolétáte, ale i výbuchy a s nimi spojené kouřové efekty. Při testování na mé sestavě, kterou si můžete prohlédnout přímo v profilu, běžela hra naprosto plynule na vysoké detaily v solidním rozlišení 1920×1080 při DirectX10. Právě s tímto nastavením byly pořízeny i okolní screenshoty, které jsou jen následně zmenšeny na nižší rozlišení.
Finální ortel u nás opravdu v prvních dojmech z PC verze nečekejte. Vyřkneme ho až v recenzi, která však bude mít menší zpoždění, protože právě vydání edice pro počítače bylo na poslední chvíli odnusuto na 20. března. Přesto můžeme s klidným srdcem říci, že H.A.W.X. se vskutku povedlo. V žánru leteckých válečných her už v dnešní době skutečně nenajdeme příliš velkou konkurenci. Ubisoft však na tento fakt (naštěstí) nespoléhal a vytvořil skutečně kvalitní počin. Na plnou verzi se opravdu těšíme, protože dvě mise v této demoverzi byly opravdu pouhou ochutnávkou, která nás nalákala a už se nemůžeme dočkat, až si pustíme mise další. První dojmy jsou tedy rozhodně pozitivní!