Od posledního dílu strategické stálice Settlers nás dělí již dobrých pár měsíců. Ostatně vývoj šestého pokračování byl o to delší, neboť mnohaletou sérii na sebe navazujících produktů před nedávnem přerušil výtečný remake druhého pokračování (recenze), který je po zásluze označován jakožto nejlepší Settlers hra všech dob. I ten ale mají dnes již všichni fanoušci projitý skrz na skrz, což znamená tu nejvhodnější chvíli pro příchod plnohodnotného pokračování. Do kuchyně Blue Byte jsme před nedávnem nahlédli prostřednictvím preview. To je ale nesrovnatelné s přímým herním zážitkem, který nám poskytla před nedávno vydaná vskutku masivní demoverze (novinka). Ta přinesla odpověď na celou řadu otázek, které v souvislosti s šestým pokračováním logicky vyvstávají.
Demoverze je po instalaci zahájena krátkým intrem, které beze slov představuje atmosféru doby, do níž budete posléze vrženi. Ti kdo bedlivě sledují situaci okolo Rise of an Empire, jistě v překrásně vykresleném městě rozeznají celou řadu lokací, které se již před časem objevily na vydaných screenshotech. Následuje tvorba profilu a výběr mezi dvojicí misí v demu obsažených. První je pro nováčky vhodný tutoriál. Druhá naopak plnohodnotná mise nazvaná Arroyo v klasickém skrimish módu.
Logicky první zastávkou je tutoriál seznamující hráče se základními principy hraní. Ti kdož měli s některým z dřívějších produktů série co dočinění, mohou jej s klidem přeskočit. Nový díl totiž nepřináší žádné revoluční změny, spíše staví na již důvěrně známých základech, jež jsou ale i po tolika letech, jak se zdá, zaručeným receptem na úspěch. Tutoriálovou misí vás provede mluveným i psaným slovem sám hlavní rytíř ukazující vám jak na jednoduché stavění budov, stejně jako několik málo novinek, v Settlers VI obsažených.
Změny se ale v plné kráse projevují až v misi Arroyo. Ta nás tradičně staví na mapu rozdělenou do několika teritorií. Jedno takové dostanete hned ze začátku do správy vy, přičemž v okolí na tom podobně je i několik dalších kmenů. Z těch je logicky několik možno připsat na list nepřátel, s jinými naopak půjde slušně obchodovat. K tomu je ostatně možno přinutit i ty s nepřátelskými úmysly a to pochopitelně za malý úplatek, což je takovou malou ukázkou diplomacie, v demu předvedené.
Do začátku je vám na zelené louce přidělen základní hrad, který je srdcem každé středověké usedlosti. Abyste trochu oživili současný stav města, bude třeba vybudovat doly pro základní suroviny (dřevo, kámen, minerály ap.), což je nejlepší dělat přímo v dosahu zdroje tedy logicky u lesa, skály ap. Na tyto základní budovy dále navazuje zpracovatelský průmysl, který kupříkladu z neforemné vlny vyrábí velice užitečné oblečky (celkově je ale tato část dosti osekaná – žádné zpracovávání dřeva na fošny ap.). Základem všeho je zajištění obživy pro pracující lid, který si začne při sebemenším nedostatku stěžovat a snižovat úměrně svou pracovní efektivitu. Naštěstí zdrojů jídla je několik a vy můžete postavit jak rybárnu, tak i chajdu pro lovce lesní zvěře nebo naopak vsadit na zemědělskou produkci žita, z něhož budete rovnou péct chutné bochníky chleba. Správná cesta vedoucí k maximální prosperitě ale samozřejmě leží někde uprostřed – tedy při vhodném využití všech nabízených zdrojů potravy. K mnoha z nich ale potřebujete přímý zdroj suroviny, který se nachází jen na určitých místech (soudě dle mise Arroyo se každé teritorium mohlo pochlubit zpravidla maximálně dvěma unikátními zdroji surovin a tak bylo možno na jednom těžit kámen a lovit zvěř, zatímco jiné pro změnu vynikalo přítomností zdroje rybího masa a oveček na vlnu).
Až nezvykle silný vliv tentokráte hrají RPG prvky vztahující se na celé město. To je přímo spojené s titulem hlavního hrdiny (ten nešel v tomto případě zvolit, dá se ale očekávat že jejedním z rytířů, kteří se v šestém díle objeví poprvé a výrazně promluví do hratelnosti – více v preview). Ten je zpočátku bezvýznamný Zemský Správce, do jehož kompetence spadá pouze stavba několika základních dolů. Naštěstí ale povýšení není daleko a otevřením jednoduchého menu zjistíte, co je potřeba k přechodu na další level. Zpravidla se jedná o dosažení populačního limitu a vyrobení několika specifických předmětů jako je třeba desítka oblečků a také upgrade vašeho hradu. Teprve poté můžete s rytířem přijet na hlavní tržnici, kde se stanete svědky krátké ceremonie, jež jej povýší, ale hlavně vám otevře cestu k dalším budovám (v jejich seznamu se tentokráte objeví třeba i několik na kartáče a smetáky, nové možnostzi v obraně městečka ap.). Samotný rytíř má pak zásadní roli i pro další oblast hratelnosti a sice pro zabírání nových teritorií, které jsou přímo nutné ke zvýšení a rozšíření portfolia vaší současné výroby. Jen tento hrdina totiž může naklusat na dosud nezabranou půdu a vztyčit na ni vaší věžičku, která určuje vlastníka půdy. To samozřejmě stojí několik zlaťáků (ty získáváte tradičně výběrem daně – je možno je navýšit v případě války, ovšem za cenu snížení spokojenosti).
Jinak je třeba dodat, že zkušenosti z hraní se ztotožňují s tím, co autoři sami popsali v řadě preview. Šestý díl skutečně nejde ve šlépějích toho pátého (díky bohu), jako čistý návrat ke kořenům série jej ale také označit nelze. Rise of an Empire stojí někde na půlce cesty mezi Settlers II a V, s trochu zjednodušenou hratelností, která se ale stále nezvrhává do pole tuctových realtime strategií (jako tomu bylo u dílu pátého). I tak ale koncept doznal řady zjednodušení a to zejména v oblasti stavby budov a jejich řetězování – odpadá nutnost budovat cesty, stavět vlaječky a ze seznamu budov vymizelo několik známých kousků, které ale byly pro změnu nahrazeny několika novými, proto se nejedná o až tak citelnou ztrátu. I tak ale dost možná zjednodušení výrobních řetězců kdejakého fanouška zamrzí.
Rozhodně kladně je třeba hodnotit technickou stránku. Zatímco Settlers V pohledem ani trochu nepřipomínali charakteristickou roztomilou grafiku starých dobrých Osadníků, tentokráte se již tvůrci přiblížit realitě nepokoušeli. Místo toho zvolili zlatou střední cestu, která v podání Settlers 6 vypadá pěkně barevně, je samozřejmě plně ve třech dimenzích a disponuje slušnými detaily. To si ale vyžádá krvavou daň co se týče herního železa. Nový díl Settlers si zahrajete i na průměrné sestavě – 2GHz, 512MB RAM, 128MB grafická karta. Pro plné detaily ale budete muset trochu přitlačit. Já osobně na Core2Duo E6300, 2GB RAM a X1900GT se vším vytaženým jak nejvýše to šlo hrála celkem obstojně. Scrollování mezi obrazovky ale nebylo místy plynulé, stejně jako přibližování. S tím si můžete tradičně vyhrát a nazoomovat natolik, že bude možno sledovat lovce při zpracovávání zabitého jelena či pekaře při pečení bochníků chleba.
Ačkoliv toto demo z finálního konceptu Rise of an Empire ukázalo poměrně dost, stále zůstalo několik významných otazníků. V demu jsem se kupříkladu neměla tu čest seznámit z často proklamovanou novinkou v podobě ženských osadníků. Naštěstí plná verze vychází již 7. září, tudíž nebudeme muset ani dlouho čekat.
...
nemaji zadne kouzlo. Kdyz si vzpomenu na zlate Age og empires 2, tak je 1000x lepsi nez AoE3 a podobne 3D hry....uz to proste nema sve kouzlo...stejne jako settlers....
Rollercoaster tycoon 3 - sice je hezky na pohled, ale desne chaoticky a neprehledny (a to plati o vsech 3D strategiich). proto vzdy radsi sahnu po rct2 =)
..
Tomu říkam zvláštní název pro misi.. :) (Fallout 2?)
Mi nikdy nesli, vzdycky sa mi nedarilo udrzat vysoku spokojenost :P
Settlery hraju už od Prvního dílu ... ještě na 386 ce :)) Jinak Nejlepší byla asi druhá série ... ostatní nic moc :( Remake druhé série Antiversity byl hodně kvalitní náhradou.. nepřinesl nic nového ale bavil mě obrovsky, bylo to tak krásně nostalgické !! :) Toto demo mám stažený doma a ani mě nák neláká to nainstalovat ...
Možná zkusim a uvidim ...
Jinak je odedneška opět volný víkend s RED Orchestrou tak kdo má zájem ať zkusí !! :o)) Na COD se vykašlete .. lamárna .. nic víc ...
a tenhle 6dil to jenom dokazuje....jen tak dal....
Ja hral 1 a ted nedavno jsem dohral 2 -10 narozky a uz se tesim az si zahraju Rise of an Empire
Settlers jsou goooood :)
hral sem dvojku, ta byla dobra, teda driv, tam sem se dostal daleko ale v tech novejsich se nedostanu uz ani z prvniho kola, to je na me moc tezky :D
aaa tenhle díl musím mít prostě
... včetně grafiky...
Kterej zasranej curak to sem dal zadna akce ani bitvy ty curaku
the Settlers na poli budovatelských strategii jako WoW na poli MMORPG prostě nejlepší mam zatim všechny jejich vidání na originálkách a tak se teším až budu mít i VI !!!!!!!
kokoti
osobně u Rollera 3ky jsem byl z počátku mrzutý, nicméně při posledním hraní se mi to nezdálo tak strašné, problémy byly snad jen s editací terénu, která mě až nemile frustrovala, protože trochu se pohnulo terénem, či byl jinak než standart a panáci nevěděli kam jít :(
jinak Settlers mě začali brát až od pátého dílu, který nemá nic společného se starýma dílama, nicméně Settlers2 10 Aniv. mě neoslovily, nejvíc se ovšem těším na 6ku, mám doma demo, grafiku na max a krom toho že mám highend kompa a stejně jako by cukal/rozpadal obraz při scrollování, musle jsem si zvyknout, nicméně je ta grafika nadmíru parádní na High detaily a ta tráva, prostě jedna z nejhezčích 3D strategií od dob 2D a navíc není tak fádní jako třeba minulý díl
je tam jedna mise a hral sem ji asi 4 hodiny 40 minut :D celkem dobry, ale byl sem rad ze mi to slo tak jak mi to slo na nejmensi detaily
Ahoj lidi.
Tak to je bomba.Moc se těším na tuten díl.Mimo pětky,mám všechny díly.Koupil jsem si vždycky originály.To je hra,mého srdce.Ještě dnes se občas vrátím k jedničce,kde to všechno začalo.Je to nádherný podiváníčko.Už se těším na plnou verzy.Koupím si jí.Už aby to bylo tady,na pultech.Nemohu se dočkat.Tak se mějte a zdravím.JH.
je normalni ze jedna mise trva treba 4 hodiny? nebo to ja sem pomalej? :)
no moc se mi to nezamlouva strategie mne neba!!!!
mrte
ostatně mě mrzí, ž v demu není save/load, takže tadélka je krutá, nicméně se mi líbí, že si lze takto piplat osadu aniž by na mě někdo útočil, nepřítel se pomaličku rozrůstá, prostě paráda
jdi si radši zahrát CoD bo podobný kktiny.....když nemáš mozek pro strategie tak hraj jak debil jenom FPS....proč jak?...vždyt yt už jseš xD,tak to není co řešit.....
Ženští osadníci tam jsou, ovšem jsou vidět jenom při založení festivalu (taková ta tancovačka co se dá myslím od titulu Barona koupit na Marketplace) a poté pokud se ožení tak bydlí s daným šťastlivcem v jeho domě a pracují s ním. Jinak se moc těším na plnou verzi.
a asi sem tupej ale jak sakra dostanu do ovčí farmy a dalšich jinejch farem ty zvířata?? Voda tam je budova stojí ale zvířata nepřebejvaj.
PS: hraju tuhle hru poprve tak se omlouvam
Krávy a ovce musíš někde najít nebo od někoho koupit. V poušti se kupují i včely mám dojem...
mas tam na ty mape 2 osady ktery s tebou obchodujou, u toho co je hned vedle koupis ovce a druhej uplne na jihu u toho koupis ovce a kravy