Ubisoft Montreal spustil svůj nejnovější projekt už v beta verzi a zatím pouze pro Microsoft Windows. Že se vývojáři před vydáním nesnažili sami vyladit hru do dokonalosti, byl velice chytrý krok a to hned z několika důvodů. Obrovské množství hráčů otestuje hru vždy lépe a případné chyby se tak snadněji odstraní. Dále si titul začne dělat už nyní slušnou pověst, neboť působí velmi vyladěným až hotovým dojmem. Navíc je free-2-play, takže si hru může každý osobně vyzkoušet. Ovšem s určitým malým omezením.
The Mighty Quest For Epic Loot je v podstatě hravé RPG s možností postavit si vlastní hrad přesně podle vlastních představ. Hra v sobě kombinuje dva odlišné prvky, útok a obranu, které si nyní popíšeme podrobněji. Obranou zde myslíme náš krásný, středověký, kamenný hrad. Ten se skládá z jednotlivých místnosti, které si vybereme, koupíme a umístíme vedle sebe. Jakmile jsou zdi vztyčené, nezbývá než hrad až po zuby zabezpečit tím nejvíce nejnebezpečnějším, co najdeme. Náš hrad je vybaven hlavní místností, kde jsou umístěny truhly plné zlata a krystalů, které musíme ochránit proti veškerým vetřelcům. A tady začíná skutečná strategická část.
K dispozici máme nejrůznější pasti jako chrliče ohně, miny s odlišnými účinky (zpomalení, damage), jezdící ozubená kola, jimiž se budeme snažit nepřítele zranit, nejlépe zabít. Aby toho nebylo málo, umístíme do hradu i hordy nebezpečných nestvůr. I ty jsou nejrůznějšího charakterů, od žab chrlících jed, přes kostlivce, šamany až po pavouky, kyklopy, draky a nespočet dalších. Mnoho z nestvůr má své speciální schopnosti, jako třeba vytvořit bariéru zastavující příchozí střely, vyvolání nestvůr, léčení, oživování mrtvých nebo pokládaní pastí. Obvykle má určitý typ potvory i více odlišných schopností, ze kterých si ovšem musíme vybrat jednu jedinou, kterou bude následně užívat. Variabilnost kreatur a pastí je tedy výborná a taktik nespočet. Aby hráči nepostavili pasti tak, aby vůbec nešly překonat, musí samotný majitel hradu obranu validovat. Jak? Zaútočit na vlastní hrad a celý ho se zdravím projde. Skvělý systém, nemyslíte?
Aby to ale bylo ještě pestřejší, hrad vybavíme speciálními zařízeními, z čehož má každé svou unikátní funkci. Díky portálu můžeme přivolávat příšery a pasti, skrze architektův stůl zase stavět větší hrady a laboratoř dokonce umožňuje vylepšovat již přivolané nestvůry, aby byly ještě o něco silnější. Nechybí ani doly, těžící nám zlaťáky i drahokamy. Ty však musíme pravidelně vybírat, aby se nepřeplnily a nepřestaly vyrábět. Všechny zařízení mají úrovně a pokud na to máme peníze, vylepšíme je a odemkneme tak další možnosti (nové nestvůry, větší výdělek, více místností, lepší lektvary). Postupně se tak repertoár rozšiřuje a my neustále objevujeme něco nového – žádná stereotypnost tak v žádném případě nehrozí.
Když jsme už konečně popsali obrannou složku, nezbývá, než se pustit přímo do útoku! První co musíme udělat je vybrat si jednu ze tří postav, na výběr je lučištník, mág, rytíř a později bude i uprchlík. Sami už jistě tušíte, že každá postava má jedinečné schopnosti, tedy své výhody i nevýhody. Hned jak získáme pár zkušenosti a posuneme se na vyšší úroveň, odemkne se nám také nová schopnost. Tu si však (bohužel) nemůžeme sami zvolit a vždy je pevně dáno, jakou novou schopnost získáme. Je jen na nás, zda ji zasuneme do omezené sady skillů, které lze využívat v boji. A jelikož se jedná o RPG, nemůže chybět ani systém vybavování postavy předměty, brněním, šperky i zbraněmi. Věci nám v průběhu hraní jednoduše padají z mrtvol a to s různým levelem i vzácností. My se jimi pak buďto vybavíme nebo je nemilosrdně prodáme za pár zlatých.
Před samotnou bitvou stojí naše postava na létajícím kameni, rozhlíží se kolem a vidí určité množství hradů skutečných hráčů. Každý hrad je popsán několika informacemi, jako třeba nakolik je plný, jaká je úroveň majitele a tak hrad, na který následně zaútočíme, nevybíráme úplně naslepo. Jakmile se k soupeřovu hradu přiblížíme, automaticky se nám otevře brána (trošku nelogické) a hned po projití bránou, se začne odpočítávat čas. Tento čas se rovná tomu, za který vlastník hradu prošel celým hradem, aby ho zvalidoval. Pokud tento čas pokoříme, získáme jednu ze tří hvězdiček. Další dvě jsou odměnou za dokončení hradu bez smrti a zničení všech dolů.
Pokud získáme alespoň jednu hvězdu, otevřou se nám truhly soupeře a my z nich uloupíme část z toho, co má. Každý takto vyloupený hráč obdrží na určitý počet hodin štít, díky němuž ho nemůže vyloupit 20 lidí za hodinu. Často se stává, že všechny hrady kolem, které máme na obzoru, jsou chráněny štítem a z útoku by tak toho moc nekáplo. Můžeme si ale zobrazit další hrady za malý poplatek zlatých, který se ovšem většinou vyplatí. Hra je přitom rozdělena do několika lokací a do další mapy se dostaneme, jakmile zničíme hlavní hrad lokace, ve které se zrovna nacházíme. Ten je pro všechny hráče stejný, počítačem ovládaný.
Po dokončení mise je nám nabídnuto onen hrad ohodnotit jednou až pěti hvězdičkami, za což nám je motivačně dáno pár zlaťáků. Dokonce zde existuje možnost napsat majiteli hradu vzkaz. Abychom nezemřeli vždy, když máme na mále, vybaveni jsme i lektvarem zdraví. Občas z někoho mrtvého sice vypadne červená koule doplňující zdraví, ale na to se rozhodně spoléhat nemůžeme. A pokud přece jenom zemřeme, nic se neděje, za určitý poplatek se narodíme tam, kde jsme zemřeli. Anebo si můžeme celý hrad zopakovat. Majitel hradu následně vidí náhrobky na místech, kde hráči, pokoušejíc se ho vykrást, zemřeli. Kliknutím na ně obdrží drahokamy navíc. Úplný přehled o útocích na jeho hrad má pak ve výpisu, kde jsou všechny důležité informace.
Obě části hry však mají něco společné – grafické zpracování. Zdá se, že kreslená grafika nabitá jednoduchostí a hravostí je teď v módě. V nedávné době totiž vyšlo hned několik takto oděných titulů. Chvályhodného zpracování se naštěstí dočkala i hudba, takže si obraz i zvuk užijeme na plné obrátky.
Jedná se o free-2-play hru a tak není divu, že si za peníze hráči mohou nakoupit určité věci navíc. Vývojáři připravili hned 6 balíčků v různých cenových relacích od 200 korun do více než dvou tisíc. Tím získáme speciální měnu, různé boosty a taktéž přístup k některým nestvůrám, 4té postavě nebo i mazlíčkům. V F2P verzi můžeme hrát jen za jeden typ postavy a tak vybírejte pečlivě.
The Mighty Quest For Epic Loot je ve své podstatě něčím jedinečným, něčím, co tu ještě nebylo. Velmi zábavné RPG se spojilo se strategickými prvky a dohromady dosahují výborné hratelnosti, což je to nejdůležitější. Pokud teď čekáte na hodnocení, nedočkáte se ho. Připomínáme, že se jedná o pouhou betu. Co vám ale můžeme prozradit už nyní je, že index našeho očekávání je pořádně vysoko.