Tabula Rasa by mohla být skvělá sci-fi MMORPG s velkou popularitou. Příběh sice zatím není nikterak propracovaný, ale na tom zase tak u MMORPG nezáleží. Hlavní je, že jde opět o něco “nového”. Jsou zde stovky fantasy MMORPG, které jsou si podobné jako vejce vejci, ale sci-fi MMORPG je málo. Mezi ty hlavní patří již graficky i enginem zastaralá Anarchy Online, jenž se dnes hraje zejména díky tomu, že je z části zdarma. Druhou volbou jsou Star Wars Galaxies. Někdo je miluje, někdo je nenávidí. Já osobně jsem měl tu čest vyzkoušet si všechny její verze a na všech se mi něco líbilo a něco ne. V žádném případě se nedá říct, že jedna verze byla lepší a ta druhá propadák a naopak. Jak si zatím stojí Tabula Rasa, která je ve fázi uzavřené beta verze, si povíme v dnešním článku, který je takovou kombinaci preview a prvních dojmů z hraní.
Pojďme si na začátek odpovědět na 10 hlavních otázek, které vám prozradí co vlastně je Tabula Rasa. U každé naleznete i můj dodatek či komentář.
1. Co je Tabula Rasa?
Tabula Rasa je akčně orientované taktická MMORPG, obsahující některé prvky známé z FPS her. Rovněž můžete očekávat dynamický příběh odvíjející se na základě vaší činnosti. Mohu vás ubezpečit, že nejde o MMO/online FPS ala Planetside, GUNz, Counter-Strike nebo cokoliv takového, hra nevyžaduje „nízkopingové“ spojení ani rychlé reflexy.
Spojení reakce očí a rukou. Samozřejmě to neznamená, že zde nebudou rozdíly. V každé hře nalezneme rozdíly dané tím, jak se kdo hru naučí. Hra totiž plně podporuje dynamický boj, tedy můžete se před letící ránou schovat za strom, aktivně se vyhýbat ranám, schovávat se za kopec atp. Neexistuje zde nic jako že si vás nějaké NPC (nebo hráč v PvP) zaměří tabulátorem a šije do vás i skrz zdi.
Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti v době, kdy Zemi napadla cizácká rasa známá pod jménem Bane (zhouba, kletba) ve snaze podrobit si Zemi. Pokud vás trápí otázka proč zrovna Zemi, je to jednoduché, byli jsme jednou z dalších planet na cestě za podrobením si celého vesmíru.
Ti co přežili, jsou roztroušení po celém kosmu. Za pomoci ostatních ras, které ještě nebyly napadeni utvořili společné armády ve snaze odporu a také ve snaze o znovuzískání zabraných planet.
2. Kdo tvoří Tabula Rasu?
Tento titul je vytvářen týmem Destination Games pod hlavičkou NCsoftu. Vede ho legendární tvůrce Richard 'Lord British' Garriott, hned za ním jsou Starr Long a Paul Sage. Pokud se zde najde někdo, kdo nezná Richarda Garriotta, tak vězte, že jde o ikonu světa MMORPG. Vytvořil svět Ultimy (jak offline tak i online), jeho podpis lze nalézt pod mnoha úspěšnými tituly. Ostatně jeho cena je prý taková, že by si ho kromě Blizzardů mohl „dovolit“ právě jen NCsoft.
Všude na Internetu se předpokládá že R.G. = záruka úspěchu a kvalitního titulu. Osobně jsem se již několikrát přesvědčil o tom, že to nemusí být pravda. Viz například Turbine a jejich Dungeons And Dragons Online případně The Lord of the Rings Online. Sice jsou to fajn tituly, ale jen těžce budou překračovat stín původní MMORPG této společnosti – Asheron Call, která se hraje ještě teď po 8 letech od vzniku. Stejně tak Sigil a jejich Vanguard, který se kdy stěží vyrovná EverQuestu. Uvidíme, třeba je pan Garriott skutečně tím kouzleným “pohádkovým dědečkem” co dokáže vykouzlit samé pěkné hry.
3. Jak se bude Tabula Rasa ovládat, jak bude vypadat rozhraní?
Tabula Rasa bude vládnout minimalistickým rozhraním. Tlačítka myši ovládají střelbu a aktivují ability, pohyb je přes WSAD (příp. šipky – dle nastavení). „Tím, že se nesnažíme vymyslet něco nového nám dává prostor zaměřit se více na hru jako takovou, na důležitější prvky než je UI,“ prozradil jeden z tvůrců hry.
Vytvořením nějaké nové a originální UI se stejně nezavděčíte všem a vždy se najde někdo, kdo by začal dělat modifikace, aby si jej přizpůsobil sám sobě. A vzhledem k tomu, že lidé mají rádi co nejjednodušší ovládání, řekl bych, že jde o nejlepší možné rozhodnutí.
4. Bude nás TR nutit do hraní ve skupině, nebo ji lze hrát i osamoceně?
Autoři tento titul od začátku zamýšleli jako hru, kterou můžete hrát sami. Pokud použijete správnou taktiku a krytí, neměli byste mít nikdy problém. Avšak na druhou stranu budou zde zóny, kde hra ve skupině nebo s alespoň “někým za zadkem” bude prospěšná.
Hra zřejmě bude využívat klasický systém čím více lidí do “akce”, tím lepší nepřátelé. Díky takovému dynamickému obsahu je hra určena všem. Určitě znáte ty stavy, kdy se vám prostě nechce desítky minut domlouvat nějakou akci, ale dáte raději přednost samotnému průzkumu světa s cílem splnit si pár misí.
5. Bude Tabula Rasa vhodná i pro občasné hráče?
Tabula Rasa je vyvíjena tak, abyste se dostali do akce bez nutnosti se dlouze připravovat, vybavovat nebo něco organizovat. Budete moci se do hry napojit na půl hodinky, zahrát si, odejít a přesto pocítíte pocit uspokojení z toho, že jste se “pohli zas o něco dál.” Samozřejmě zde budou také mise a instance, které zaberou delší čas, to vše záleží na zvolené taktice a velikosti skupiny.
K tomu asi netřeba cokoli dodávat, snad jen, že by mohli do hry přidat Rest System ala World of Warcraft nebo Fellowship jako ve Vanguardu, aby vám expově neutíkali kolegové kteří hrají častěji.
6. Bude ve hře PvP a pokud ano, tak v jaké formě?
Samozřejmě PvP patří ke každé moderní MMORPG. Každý však PvP nemusí. Zatím se ví jen to, že bude k dispozici prostřednictvím klanů a frakcí. Takže kdo nebude chtít, půjde PvP zcela mimo něj.
7. Budou mé činy ovlivňovat svět? Budu moci dělat změny?
Některé mise se rozvětvují a podle toho jakou cestu si zvolíte, tak s vámi poté naloží některá NPC. Stejně tak váš úspěch či případná prohra v misi povede k různým “dohrám”.
8. Bude ve hře tolik oblíbený crafting? (tvorba předmětů, zpracování materiálů)
Samozřejmě. Opět zatím toho není moc známo, ale ví se, že budete moci vyrábět spoustu věcí od munice až po upgrady zbraní.
O craftingu v TR se již mnoho namluvilo, ale oficiální informace nejsou téměř žádné. Richard Garriott je však velký příznivce craftingu. Ostatně podívejte se na Ultimu Online, která měla velmi propracovaný crafting. Mohli jste kovat armory a zbraně, těžit rudu z dolů, dřevo ze stromů, zeleninu z polí, chovat koně, chytat ryby, vařit, šít, ve hře byl dokonce i dráteník který vyráběl ostatním nástroje, drátky na drátěný armor nebo lahvičky pro alchemisty.
9. Bude Tabula Rasa podporovat hlasovou komunikaci?
Samozřejmě. Voice chat, neboli hlasová komunikace je v dnešní době nezbytnou součástí většiny moderních MMORPG, zejména pokud jde o rychlou akční MMORPG jakou bude Tabula Rasa.
Hlasová komunikace se již dneska stává standardem, má ji dokonce i Lord of the Rings Online a dokonce i Blizzard na letošní E3 oznámil přidání hlasové komunikace do hry prostřednictvím připravovaného patche. Představte si tu možnost, mluvit s lidmi přímo v guildě nebo v partě někde v dungeonu. Okamžitě, bez nutnosti se domlouvat kdo kam půjde na VT či TS. Klidně tak mluvit i s cizinci v náhodné partě a tak si skvěle procvičit angličtinu.
10. Jaká bude cena a měsíční poplatky?
Tabula Rasa nebude nikterak vybočovat z řady ostatních NCsoftích placených MMORPG. Kromě úhrady platební kartou budou k zakoupení časové kupony podobně jako je tomu u ostatních NCsoftích her. Další cesty jak si zaplatit TR jsou teprve v jednání.
Opět nic nového. Předpokladem budiž max 1000 Kč za krabici s měsícem zdarma, 15$ měsíční poplatek, v případě časových kuponů se kupují vždy 2 měsíce v kuse za cenu kolem 33$. Oficiálně bylo také oznámeno, že hra se dočká také sběratelské edice a digitální verze koupitelné přes NCsoft Store na www.plaync.com.
To bylo 10 hlavních otázek, sestavených serverem Stratics.com, kde můžete nalézt další informace o Tabula Rase. Nyní následují další důležité informace shromážděné z oficiálních zdrojů:
Čeho zvláštního se dočkáme?
Character Cloning System
Informace o tomto systému tak trošku odhalují jednotlivá povolání obsažená ve hře. Klonovací systém je zde z důvodu ochrany v případě, že si zvolíte nevhodné povolání. Pokud se vám nebude líbit nebo budete chtít zkusit jiné, prostě si vyvoláte svůj klon a nemusíte tak hrát od úplného začátku, ale jen od místa, kde jste si klon uložili. Z toho vyplývá, že vás čeká podobně jako v Lineage 2 či Ragnarok Online postupné vyvíjení povolání, kdy se zřejmě na vyšších levelech budete specializovat a právě před nevhodnou specializací vás ochrání klonování.
Systém “LOG”
Dalo by se říci, že Loga zde hrají roli tajemných sil a zřejmě budou nahrazovat klasickou magii z fantasy MMORPG. Tyto Loga (v originále Logos) získali lidé od rasy zvané Eloh. Logos dokážou změnit předmět na energii a zpět silou vůle. Tato síla ovládat Loga jde však zcela mimo chápání běžných lidí a jejich možností. Na rozdíl od ostatních MMORPG zde nezískáte tyto síly automaticky návštěvou trenéra. Budete je muset získat během hry. Do začátku máte volný prostor, do kterého lze ukládat speciální, ve světě z monster k nalezení, kamínky, ze kterých budete tyto Loga skládat. Tak se dostanete k alternativě magie ve světě Tabula Rasy. Skvělé je, že neexistuje žádné rasové ani jiné omezení na jejich využití. Všichni lidé tak mají stejnou šanci. Všichni začínají s klasickými balistickými zbraněmi a všichni se mohou ve hře dostat k využití této nezměrné síly. Je to jen o vašem chtíči a štěstí. Samozřejmě každý však může využívat jen některé síly Logos.
Systémové požadavky:
V plné verzi se zřejmě nároky o něco sníží, avšak zatím jsou relativně vysoké. Ostatně jako u všech moderních MMORPG které jsou dělané do budoucna:
Minimální:
* 512 MB System RAM
* 2.5 GHz Intel® Pentium® 4 or equivalent AMD™ processor
* 128 MB Direct3D and Shader 2.0 compatible video card and DirectX 9.0 compatible driver
* 4.6 GB free hard disk space
Doporučené:
* 3.5 GHz Intel Pentium 4 or equivalent AMD processor
* 2 GB System RAM
* ATI™ X1800 series, NVIDIA® GeForce 7800 series, or higher 3.0 Shader compliant video card
Zní to docela krvavě, ale i na mém průměrném AMD 64 3200+, 2GB RAM a X1950Pro AGP se hra hraje bez problémů na 30-50 FPS při 1280×1024 na High nastavení. Pravdou je, že občas spadnou na chvíli FPS někam k nule, ale to je zřejmě vlivem bety, kdy hra obsahuje spousty ladících prvků, sledovacího kódu, a tak je hra pomalejší než bude ve finální verzi.
Herní prostředí
V Tabule Rase se budeme moci pohybovat hned po několika planetách. Mezi nimi funguje téměř instantní teleportační systém. Jde o planety Foreas, Arieki, a ještě jednu, zatím neznámou planetu. Samozřejmostí je střídání dne a noci.
Tvorba charakteru
Zde je nejvíce vidět vliv Richarda Garriotta, jenž má rád svobodu. Na začátku si vyberete pouze jméno a pohlaví (rasa je dána – lidé). Zbytek – to jak vypadáte, jakou máte barvu a střih vlasů a vousů se dá nastavit kdykoliv ve hře. Je přeci nesmysl vás nutit koukat celou dobu hry jen na jeden střih či na jednu barvu. Hra se odehrává v budoucnosti, kde nezapomněli na kadeřníky ani na holiče, natož na možnost pozměnění obličeje operací.
Kromě toho si budete moci upravovat i vaši uniformu, zbraně a nástroje. Každý předmět ve hře má svou pevně danou barvu a vzor. Zároveň však obsahuje i druhou barvu, kterou si můžete zvolit a díky tomu si na první pohled poznáte své vybavení. Jak jsme již řekli, na výběr není jiná rasa než lidé. Ti se od sebe budou odlišovat nejen vzhledově, ale i po stránce funkcí, rasových vlastností atp.
Levelování charakterů
Počáteční maximum, které se později možná změní, je 50 úrovní. Co se týče vašeho povolání, čekají vás celkem 4 řady specializací.
Tier 1 – základní hodnocení “Scout”. Jen několik obecných skillů
Tier 2 – první specializace se odehrává již na 5. levelu. Budete se muset rozhodnout, zda se stanete Vojákem nebo Specialistou.
Tier 3 – další specializace přináší rozvětvení Vojáka na Commandos či Rangers zatímco Specialisty na Sappers (ženista) a Biotechnicians biotechnik.
Tier 4 – závěrečná specializace nabídne několik dalších zatím neznámých specializací. Celkově se toho o nabídce povolání moc neví, takže tento seznam neberte jako uzavřený. Ve hře bude dostupný “character tree”, takže si budete moci naplánovat, jaké povolání si vybrat.
Před každou specializací se budete moci nechat naklonovat (viz klonovací systém v popisu o pár odstavců výš), což vás může ušetřit bolesti od špatné volby.
Atributy a Skilly
Podle zatím dostupných video nahrávek hra bude vycházet ze statů Body, Mind, Spirit. Každým levelem získáte několik bodů, které si můžete libovolně rozdělit do těchto statů. Co se týče skillů, půjde je trénovat používáním zbraní, armorů a dalšími předměty. Jak již bylo řečeno, tento stav není finální neboť další ability budete moci získávat plněním questů a hledáním po světě. Dojde tím tak k určité různorodosti a odlišnosti povolání, kdy opět (podobně jako v boji) závisí na vašem skillu a umění projít svět a loga najít, probojovat se k nim.
Instance a volné zóny
Tabula Rasa bude obsahovat oba typy zón. Instancí však bude minimum. TR je ve znamení války a všichni hráči jsou potřební. Instance budou tam, kde je zapotřebí oddělit hráče, kteří provádí určitý úkol od ostatních.
Standardně se hra odehrává na rozsáhlých bojištích, kde budou stovky hráčů bojovat proti vetřelcům rasy Bane, ale dobít nepřátelskou bázy, to není jen o síle a přestřelce. Vyžaduje to taktiku, takže si například nějaký tým vezme quest, jenž spočívá v proniknutí na určité místo a tam zneškodnit například generátor energie a tím vyřadit energetické obranné štíty báze. To půjde právě v instancované misi, ale přitom to bude mít vliv na dění v normální vedlejší zóně kde právě probíhá boj stovek hráčů o danou bázi. Další odhalená možnost byla například instancovaná mise za účelem zajištění více přistávacích zón a lepšího napadení nepřátelské báze. Tyto instancované postraní questy/mise si budete moci brát ve městech/outpostech.
Bojový systém, parta, smrt, klany
Bojový systém je vcelku jednoduchý. Míra poškození je dána skillem, zatímco přesnost střelby může být ovlivněna pohybem. Zbraňový arzenál se skládá z 5 základních druhů a 3 typů. Typově jde o decay (zbraně co rozkládají), energy blast (lasery, plasmy) a push (granáty, exploze). 5 základních druhů obsahuje: rifle, machine gun, flame-thrower, rocket launcher, pistol. To jsou samozřejmě jen nejobyčejnější zbraně, bez upgradů a modifikací. Smrt je zatím zařízena tak, že buď zůstanete ležet dokud vás někdo nevyléčí, nebo se obnovíte v nemocnici kde jste byli naposledy. Je tedy důležité navštívit před akcí vždy tu nejbližší možnou. Čas strávený cestou zpět na bojiště je zatím jediný postih za smrt. O partě či hráčských klanech se zatím vůbec nic neví, z okolních informací vyplynula možnost až 6 hráčů v jedné partě.
Doprava
V Tabule Rase bude běžně k dispozici systém waypointů, podobný Moon gates z UO či shrines z Diabla 2. Prostě na každém důležitějším místě bude teleportační přístroj který vás přesune kam budete chtít v rámci dané sítě. Samozřejmě jaká by to byla MMORPG bez vozidel. Bohužel vývojáři jsou však tak zaměstnáni vývojem základní hry, že zatím do začátku s řiditelnými vozítky nepočítají. Určitě však budou brzy přidány.
Vlastnictví domů
Cokoliv co by byť jen náznakem připomínalo možnost vlastnit něco většího jako je dům či apartmán zatím není plánováno. Bohužel.
První co člověku po napojení do světa padne do očí je grafické zpracování. Předměty jsou zpracovány detailně, ale grafika okolí působí i na nejvyšší detaily zastarale, textury nejsou dostatečně ostré a většina hráčů doufá, že v plné verzi tomu bude jinak díky patchi s faceliftem. I přesto se na grafiku dá zvyknout a po nějaké době vám to ani nepřijde díky pěkně vyvedeným efektům střelby, kouzel atp.
Nepřátelé jsou cizáci přilétající na lidmi obydlenou planetu ve snaze získat ji pro sebe. Kromě různých forem vetřelců (některé generují štíty) se však setkáme i s původními obyvateli planety jako jsou nejrůznější prasata a jiná divá zvěř. Zajímavý je respawn nepřátel. Zatímco cizáci přilétají na dopravních lodích, prasata se prostě objeví, ale třeba lesní zmutované “veverky” na vás skáčou ze stromů (prostě jdete lesem, najednou bum a vidíte, jak ze stromu na vás útočí wooden lurker).
Ze začátku se hra zdá velmi revoluční a atraktivní, jak jsem již psal, styl boje probíhá tím, že se vám na cíli objeví kolečko a do něj se musíte střílet zbraní, případně nějakou abilitou. Těch zatím ve hře moc není, ale některé jsou zajímavé, například inženýr může stavět turrety, které mu pomáhají v boji, granátník umí zase s celou škálou granátů a výbušnin. Kromě standardních abilit můžete další skládat ze zvláštních “log”, což jsou znaky prastaré abecedy. Po nasbírání určité kombinace těchto logů, které jsou na různých místech po světě, zejména v dungeonech, se vám odemknout speciální ability, tudíž kdo se snaží a prolézá svět, bude silnější než ten, kdo je líný. Pokaždé když splníte level, získáte body do abilit, které tak můžete povýšit.
Bohužel je základních abilit tak málo a jsou tak nevyvážené, že se většina beta hráčů bojí přílišné jednoduchosti a plochosti hry. Tím se dostávám k dalším záporům hry. V Tabule Rase nemáte 100% svobodu chůze. Když sejdete z cesty, často se vám stane, že již po chvilce chůze narazíte na neprostupnou texturu lesa. Ano, i ve 21. století je někdo schopen udělat MMORPG která má předem dané cesty kudy lze chodit. Les je tak přístupný jen tam, kde se “něco” děje a i to tedy přispívá k velké skepsy a řada testerů tak hru raději nazývá online multiplayerem. K tomu přispívá i fakt, že svět je jedna velká džungle s několika outposty a stanovými kempy. Kromě toho je celý svět poset spawny nepřátel, bojovými poli a několika instancemi. Ve hře je sice hodně questů podobného stylu jako ve WoW (vidíte předem reward), ale na rozdíl od většiny ostatních MMORPG zde máte na kompasu vidět jakým směrem jít ke splnění úkolu a navíc se vám bod splnění i bod odevzdání questu rozsvítí na mapě. Díky tomu se questy plní vcelku snadno.
Osobně mi Tabula Rasa přijde fajn, člověk si pořádně zabojuje, splní questy… ale přesto jsem na vážkách, zda bych investoval do plné verze hry. Ten RPG prvek je prostě příliš slabý a odfláknutý. Doufejme, že je to jen betatestem a že vývojáři ještě přidají víc abilit a hlavně je vybalancují. Aktuálně je totiž nejlepší abilitou blesk, který máte už od začátku.
Vzhledem k tomu, že jde o první dojmy z betatestu a hra vyjde někdy za 3-4 měsíce, nebudu ji nijak hodnotit, pouze řeknu, že zatím je celkem prázdná a vystačila by tak na dva měsíce hraní. Potom byste se začali nudit. Pro někoho možná výhoda, pokud se nechcete moc časově vázat, pro většinu hráčů ale katastrofa. Pokud vás Tabula Rasa zaujala, přihlaste se do bety a vstupte do armády. Beta formulář naleznete zde. Válka potřebuje každou pomocnou ruku a je na čase, aby se trh MMORPG her řádně provětral a přišla nová hra, kterou budou hrát statisíce hráčů.
Videa v lepším rozlišení naleznete ke stažení zde.
to je poprvy,a ktomu u takove hry
Vypadá to velmy zajímave :) snad to bude dobra hra pro odreagovani a pro zabavu :),ale stejne top hra je Cod2,WoW,L2 :)
rát si to stahnu az bude kde :) a popripade zahraju :D
ta hra vypadá naprosto úžasně. Velmi se na ni těším jako na jednu MMO hru, která pokoří WoW na plné čáře. Možná je to jen můj osobní dojem, ale nezní to úžasně??
není nějaká možnost dostat se k betatestu?? Rád testuji bety her, dokonce už by mohlo být mé jméno poměrně známo (Andriel to není, jen ho zde nechci prozrazovat), ale k tomuhle jsem se nedostal. Hrozně rád bych, není tedy nějaká možnost, jak na to?
Stačilo by jenom malinko číst. V předposledním odstavci máš odkaz na příhlášení do bety.
ježiš děkuju, proboha, já už o téhle hře četl tolik, že jsem nepovažoval ani za nutnost dočíst to celé. Omlouvám se :)
todle opravdu bude stat za to
kdybyto bylo beztěch pitomích poplatků(jako u jiných her)tak by to bylo SUPED :-D
Proč ty obrázky jsou jednou obrovsky hnusné a suché a ty u konce vypadájí fakt dobře ?? A jestli jsou všechny ze hry, tak to je normální že náké lokace jsou tak odfláknuté a ostatní docela pěkné ...
jinak nápad dobrej ale MMORPG už nechci propadnout, takže EEeeEE nic pro mě :D
tohle je stejna střilečka jako SW:KoTOR nebo SW galaxies :D prostě misto luku a šipu mate pušky nic vic ale jinak na tuhle hru jsem čekal už od zrozeni ultima online taky je to odstejnyho tvurce jeli již pravda :)
Zajímavá záležitost,nicméně asi musí bejt zážitek,když to začne lagovat v nějaký tužší lokaci...
Co se týče těch inteligentních příspěvků,jako ".. to bych zakázal,platit za hry.." :
Pochybuju,že někdo z vás co to píšete někdy nějakou hru platil,nebo hrál MMORPG na ofic. servrech...
Hry si stahujete z netu a pak tady machrujete, protože do toho nemusíte vrazit ani pětník, GP je přece zdarma,že?
U MMORPG to první "M" znamená "masivní" (což možná někdo z vás dutejch hlav ví) a neznamená to 20 lidí,jako když hrajete svoje trapný COD2 ... můžou to bejt tisíce .. a hra se neodehrává na mapách,co maj z vašeho pohledu nějakejch usmolenejch 100x100 metrů, většina her tohohle typu zahrnuje celý světy co maj kontinenty,po kterejch se můžete volně pohybovat...
Pak je tam další věc,jako questy,interakce s NPC a celej herní systém.. o to všechno se musí někdo starat, o "železe" na kterym to běží nemluvě...
Mno a samo se to neuživí.... navíc automaticky nemusí znamenat,že uděláte MMORPG hru a ihned vyděláte miliony.. musíte přitáhnout hráče a hra musí bejt dostatečně lákavá,aby si je udržela,jinak nemá šanci...
To jen tak na okraj....
;P
vyvarujte se vulgarnich komentaru ci komentaru typu "neco jineho rulez". Tenhle clanek je urcen pro lidi, kteri si chteji precist o nove MMOFPS s RPG prvky. pro lidi kteri maji radi scifi a chteji zkusit neco jineho.
Taky hraju WOW, ale WoW se nerovna ni po kotniky tehle hre napriklad v engine.
Proc ve wow lze strilet krz stromy, skrz zem, proc kdyz JA musim preskocit zabradli, mob ho normalne proleze? proste engine na bliti.
Tohle ma perfektni engine a presto, ze jsem BFku dal 95% zadna normalni akce typu et:qw ani bfko se proste tomuhle nejedna ani po kotniky.. tohle je proste MMO chapete?
neco jsou me screeny neco oficialni .. ty oficialni jsou zrejme upravene ;] nebo je to betou
vyzkousim. :)
POckat .. Ona uz je beta spustena? ^_^ bo mi neprislo zatim zadne info
33 dolaru je trochu moc :( a neni něco jako neofiko server ? Jen aby se neplatilo ?
33 dolaru je trochu moc :( a neni něco jako neofiko server ? Jen aby se neplatilo ?
...už jen kvůli tomu že to dělá Gariot a ne nějakej Blizzard.
ujde
nebedude lepsi ne WoW ani jako Lotr onnline tohle je kravina
konečně něco lepšího než wow....který mě nebavilo,ještě že jsem si to wow odzkoušel na neplaceným serveru,ale tady do toho bych klidne těch 33dolaru i vrazil....na 2měsíce za cca 924Kč...pokud dobře počítám,to by šlo:)...ale stejně lepší by to bylo zadarmo xD a když ne,tak alespon nižší měsiční poplatky
...
33 dolaru neni 924 kč 1 dolar (nevim cim se to tu pise) je cca 20 Kč a ne 30 jen tak pro info takze 300 na mesic a na ty dva 660
,
První větička v článku, to že MMORPG nepotřebuje příběh :). Naopak. MMORPG vychází z RPG, z toho, že si hrajete na postavičku ve hře, a na to potřebujete znát její příběh a příběh světa, ve kterém hrajete. WoW je tak oblibéné taky proto, že neuvěřitelně obsáhlí Lore, čítájící několik knížek a spoustu textů a obsahů her. Tak se tvoří obrovská hráčská komunita ;) (ikdyž většina nečetla žádnou knížku). Bavit se o tom zda je WoW lepší nebo horší je nesmyslný, obě hry asi nabídnou každému to jeho, můžete ještě srovnávat LoTRO s WoWem, ale tohle bude o něčem jiném... A ještě ke grafice: to že mám WoW zastaralý engine, neznamená, že hra vypadá špatně, ba naopak. Autoři si s lokacemi vyhráli, zony jsou mnohem osobnější než u konkurečních her. Taky se vám musí líbit "kreslený" svět, protože WoW je takové. Věřte, že s BC přišla vlna lidí, kteří končí, taková jakou sem doposavaď nezažil, takže každé nové MMO bude mít šanci převzít trůn krále.
P.S.: Ještě jednu věc k poplatkům, za trochu slušnou práci si můžete vydělat 5k za pět dní, což vystačí určitě na 15 měsíců hraní. (o měsíčních platech nemluvě)
.
ale kde stahnu primo hru... poslete nekdo odkaz
ehm, asi si nepochopil ze si to mas kupit a platit potom mesacne poplatky :P
nauč se číst eště to nevišlo.-D
pripomina mi to trochu Unreal Tournament.)
je psano ze je beta ne? tak sjem myslel ze beta je volna... az officialni spusteni bude s poplatky.. mozna to bude tim ze to neni open beta ale closed beta.. ja nvm :) ale shazovat hned nemusite. .clanek sjem cetl cely
nemám rád MMORPG s pistolama xD
Tabula rasa open beta je tu uz hodne dlouho proc reportaz teprve ted?!
Ale houby... Zadna Open beta nebyla.. mozna fakt jen Close.. :-/
takze se to neda stahnout? a jestli jo atk kde?
prihlaste se do bety, kdyz vas vyberou, prijde vma link na stazeni klienta + cd key.
Ad pribeh - no tabula rasa ma tkay pribeh..ale 99% hracu mmorpg ho ignoruje ve vsech mmo.
Škoda že NCSoft nezvolil stejnou obchodní strategii jako u Guild Wars. Tím myslím uplné vyškrtnutí měsíčních poplatků. Samozřejmě, my(nebo aspon já) nevíme jaká to přináší úskalí, nebo tak. Na takovéto hře, propracované, s vlastím jazykem a mytolgií by bylo třeba škoda šetřit tímto způsobem.(Ano, nevim jak se liší profit MMORPG s měs. poplatky vs GW(jinou hru na stejnem principu poplatku neznam)) Ale kdybych měl usuzovat z hráčů v mém okolí...Tak bez měs. poplatků bychom si ji koupili všichni (asi 12 lidí), jelikož předpokládáme, že nám hra hodně vydržela. Klidně bychom platili i za datadisky ale přecejen, mesiční poplatky nejsou nic pronás a myslím si, že by se nám to pěkně prodražilo...a je to škoda, zvlášť když fandíme sci-fi. Takle si budem muset počkat na GW2...