Naskytla se nám možnost mrknout na alfa verzi připravovaného projektu Sword with Sauce, a tak bychom se s vámi chtěli prostřednictvím dnešního článku podělit o první dojmy. Jak moc hra je či není hodna vaší pozornosti – to se budete muset nakonec rozhodnout sami – právě třeba na základě dnešního článku – nicméně, jak pravděpodobně tušíte ze samotných obrázků, o žádnou mainstreamovou záležitost se nejedná. Ba naopak zde máme alternativu a zároveň underground, jak vyšitý. Bude i Sword with Sauce další nezávislou hrou, která regulérně nakládá mainstreamovým titulům a ukazuje nám, jak jsou herní korporace v podstatě nevýkonné a veškeré jejich snažení je jen výsledkem dobře promyšlené finanční strategie? Že nám stále podsouvají to samé, alá jedna hra na 60 způsobů, zatímco undergroundová scéna se snaží o dnes tolik potřebnou inovaci?
Pokud patříte mezi naše pravidelné čtenáře, možná vám Sword with Sauce může na první pohled připomenout před rokem recenzovaný SUPERHOT. Ten nás tehdy velmi příjemně překvapil a odnesl si tak víceméně brilantní hodnocení, nejen díky velmi originálnímu nápadu, ale rovněž bezchybnému zpracování, které dohromady se vším všudy vytvářelo unikátní herní zážitek, ve kterém nechyběla interaktivita, ale ani výzva. To, že se Sword with Sauce u SUPERHOTA inspiroval, nejen po visuální stránce je domníváme se evidentní, ale rozhodně to neznamená vůči vývojářům vůbec nic špatného. Takovýchto her je totiž jak šafránu… Pokud se však SUPERHOT odehrával v permanentním bullet timu (zpomaleném čase), sledoval přirozeně trochu jiné cíle. Zatímco v SUPERHOT šlo hlavně o přesnost a skill vyhýbat se kulkám – Sword with Sauce je zaměřen více (ale ne jenom) na stealth akci.
V zásadě před sebou máme FPS, které před vás staví jeden jediný úkol, a to vyvraždit celý level a zároveň přitom přežít. Samozřejmě tušíte správně, pokud máte na mysli, že přežít těch cca 40 týpků a přitom je všechny odstranit nemusí být úplně procházka růžovou zahradou. Než si však přiblížíme, jak vypadá samotný gameplay, uvedeme si pro lepší představu několik technikálií. Prozatím (nezapomeňte, že se jedná o ALFA verzi!) hra disponuje 3 úrovněmi, které se navzájem dost liší, především v tom, jak pracují s prostorem. Mansion připomíná trochu Hitmana (jde o to dostat se zahradou do baráku), Harbor zase nabízí poměrně rozlehlý prostor, v němž jsou uličky tvořeny rozmístěním kontejnerů, a takřka vždy můžete mít někoho za zády a poslední City nabídne dost úzký kontakt v interiérech, ale venku zase boj na poměrně velkou vzdálenost. Každou úroveň je skutečně třeba hrát „trochu jinak“, což doplňuje také výběr zbraní a pomůcek.
Na výběr jsou přítomny 4 základní zbraně, přičemž lze jejich výběr považovat za zásadní, protože každá oplývá jistými vlastnostmi (ne nějakými magickými, ale spíše fyzikálními). Zároveň rovnou dodáváme, že – obdobně jako v SUPERHOT – i zde můžete sebrat a zároveň zahodit jakoukoliv zbraň ve hře (tedy především ty protivníků!). Nicméně zpátky k základnímu výběru – klasickou katanu asi není třeba blíže představovat, jelikož pravděpodobně není hráč, který by s ní už dnes neměl zkušenost (Shadow Warrior, aktuální For Honor a mnohé další, kde jste se s ní mohli setkat). Možná vás však překvapí, že pomocí pravého tlačítka s ní lze odrážet kulky, podobně jako třeba s Genjim v Overwatchi. Na reflekci kulek je pak plně založena zbraň druhá, kterou představuje prostý velký štít (vypadá jak galský). S tím se můžete buď krýt a všechny útoky tak nejen odrážet, ale zároveň posílat kulky na nepřítele (inu skutečná reflekce). Kromě odrážení kulek však můžete nepřítele třísknout štítem taky přímo do krku.
Třetí možností je prostě samopal, který je ve hře pravděpodobně pro všechny oddané stoupence rambo stylu. O jeho efektivitě samozřejmě nelze pochybovat, ale je dobré nezapomínat, že dělá docela rámus. To může znamenat přilákání pozornosti hned na počátku levelu, a to opravdu nechcete – pokud tedy nemáte v úmyslu skutečně všechny razantně vystřílet, což však nejen díky omezené munici, ale spíše pro velkou početní převahu – často nevyjde. Poslední zbraň je pak pro opravdové fajnšmejkry a jinak také fanoušky Hanza z již zmíněného Overwatche – ano, jedná se o luk. K tomu je třeba říci pár vět. Jedná se o jednu z nejzajímavějších zbraní, už jen proto jak zábavné je pozorovat zapíchnuté šípy v krcích nepřátel – nicméně… pokud se rozhodnete střílet z luku, nezapomeňte si v gadgetech vybrat také toulec se šípy (quiver), jelikož bez něj můžete jen hrát na tětivu. Co je pak horší je, že hra není ještě zdaleka technicky dodělaná (logicky), a tak se mnohé šípy ztratí nebo prostě nezabodnou, i když jste mířili dobře nebo přesně (což se dá ověřit na krátkých vzdálenostech).
To, že se občas ztratí trajektorie kulky nebo případně šípu není jen problém luku. Děje se to i u ostatních střelných zbraní (proto je prozatím v alfě řešení na blízko často efektivnější), ale jde o to, že luk je potřeba natáhnout a teprve následně vystřelit, zatímco se samopalem nebo brokovnicí stačí prostě kropit. Pokud se vám tedy při dávce ze samopalu ztratí 1-2 kulky, může se stát, že to ani nepoznáte. Ovšem, pokud se budete snažit dvakrát natáhnout luk, následně zamířit a pak vystřelit šíp, který se vám dvakrát ztratí ve vzduchu – příliš potěšující to opravdu nebude. Ale neberte věc nějak kriticky – jde tu spíše o to vás informovat – jelikož vývojáři tuhle záležitost a i mnohé další do ostré verze zcela jistě vyšperkují. Menších technických chyb bychom našli více, ale to se tak trochu předpokládalo. Kromě toho, když mrknete na STEAM a podíváte se na hodnocení – zjistíte, že i v alfě je tahle záležitost rozhodně hratelná a teď už můžeme prozradit, že i hodně zábavná.
Celá akce, která se sama o sobě nemusí rozhodně za moc stydět, je totiž obohacena a doplněna rozmanitými gadgety. Ty si můžete představit, jako accessories, pomůcky či doplňky, přičemž jejich výběr je skutečně rozmanitý (viz. screenshot). Nejen, že je na výběr celá řada zlepšováků, jako ninjovské lano z Worms, kterým se můžete přitáhnout na střechu (a zachránit si tak život) nebo naváděcí pavoučci, které pamatujeme třeba z Unreal Tournament 2004. Je tu také celá řada neskutečně zábavných zbraní – jako příklad může například posloužit kolo pily, které jednoduše hodíte na cíl a ať jde, kam jde – pila mu zajede přímo do krku. Disponujete však logicky velmi omezeným počtem, přičemž pokud vám to zní poněkud brutálně – nebojte. Nepřátelé jsou v podstatě stickmani, takže celá záležitost je i pro pacifisty spíše komická. Navíc se možná budete bavit tím, že kolo letí docela pomalu a přitom je naváděcí! Podobná srandička, která vám taky ušetří spousty starostí, může být elektrická mina. Tu jednoduše umístíte na zem, a jakmile s ní přijde nepřítel do kontaktu, dostane několik blesků.
Shrnuto a podtrženo zde máme velmi zábavnou hru, která vám nabízí mnohá komplexní řešení v jinak nenáročném a jednoduchém prostředí. Vypíchnout lze rozhodně také její náročnost, která je značná již na první obtížnost. Je sice pravdou, že AI někdy reaguje trochu zpomaleně, ale věřte, že budete-li před sebou mít skupinku nepřátel – bude to oříšek. Možnost měnit zbraně navíc umožňuje přecházet mezi několika naprosto odlišnými gameplayi (štít versus samopal – úplně jiná hra). Samotná hratelnost je ryzí – což znamená čistá. Hra totiž není zábavná v tom, že by k něčemu směřovala nebo hráči něco nabízela (například získat nebo něčeho dosáhnout), ale je zábavnou sama o sobě. Není zábavné v ní něco získávat, nýbrž je zábavné jí hrát, čemuž jistě mnozí dnešní hráči porozumí. Hratelnost je zároveň velmi interaktivní a odmění vaší kreativitu. Naše první dojmy se tak nebojíme označit za positivní, jelikož povedenou alternativu prostě vítáme vždy. Troufáme si tvrdit, že hra má potenciál oslovit (alespoň na nějakou dobu) každého hráče a pro fanoušky několikrát zmiňovaného SUPERHOTU je to pak povinnost! Celá tahle sranda přitom aktuálně vyjde na pouhých 2,99€, DOPORUČUJEME!