Série Sudden Strike si dokázala v herní komunitě vybudovat své jméno, dobrou pozici a získat mnoho příznivců. To by nebylo až tak nic zvláštního, ovšem pokud by se nejednalo o žánr RTS strategií z prostředí 2. světové války, kterých jsou na trhu mraky. Tvůrci zpracování tohoto žánru však pojali poměrně zajímavě, poutavě a jinak než zmíněné zástupy konkurenčních titulů. Pojďme se tedy na Sudden Strike III: Arms for Victory rozebrat podrobněji do detailů, říci si v čem vyniká a jaký je obsah této nové demoverze.
Není strategie jako strategie
Je poměrně zajímavé, že vývojáři (tedy němečtí Fireglow Studios) již jednu demoverzi vydali a to poměrně před hodně dlouhou dobou – na konci srpna 2006. Šlo ale pouze o beta verzi, která měla údajně velké nedostatky v mnoha směrech. Já jsem ji bohužel nezkoušel, proto zde nebudu řešit, v jakých směrech autoři hru během těch zhruba pěti měsíců vyšperkovali, ale řekneme si o aktuálním stavu. Ono porovnávání by bylo i absolutně zbytečné. V případě nedávno vyšlé demoverze by mělo jít vesměs o finální verzi, protože na razantní úpravy již není čas (vzhledem k vydání plné verze za měsíc). Nyní se už tedy vraťme k základnímu principu, který Sudden Strike III: Arms for Victory posouvá mimo klasický žánr. Přesný počet jednotlivých členů vašeho vojska je totiž pevně daný od počátku mise a právě v tom je jádro pudla. Musíte tedy počítat přesně s těmito jednotkami a nic víc. Absolutně zde chybí jakýkoli budovatelský prvek, známý z naprosté většiny RTS strategií. Na jednu stranu se tím mírně snižuje celkový počet možných činností ve hře, na stranu druhou tento fakt hru zaměřuje pouze a detailně na samotné bitvy, přičemž je zapotřebí lépe taktizovat. A konečně alespoň pro mne je největší plus originalita a neokoukanost od konkurence.
Příběh
Příběh plné verze by měl být rozdělen celkem mezi pět hratelných kampaní. Pochopitelně týkajících se 2. světové války. Z těch asi úplně „nejprofláknutějších“ (co se herních zpracování týče) jde o vylodění v Normandii (ehm, nikoho nepřekvapí operace Overlord), útok v Ardenách nebo obsazení Krymu či bitva o Guadalcanal. V této demoverzi máme možnost ozkoušet jednu misi v singleplayeru a jednu v multiplayeru. Pokud se zaměříme na offline mód pro jednoho hráče, tak v té musíte v roli spojenců osvobodit jedno město. Celkově je mapa několika prvky podobná předchozím dílů Sudden Strike – opět jde o poměrně rozsáhlé prostředí, které je kvalitně vymodelované. K samotnému enginu a zpracování hry se však vrátíme ještě o něco řádků níže. Pojďme se nyní zaměřit na samotné herní aspekty. Misi začínáte s poměrně hodně početnou armádou, nebojte se tedy, že byste po bojišti pobíhali se třemi ubožáky. I vyváženost je slušná, ve svém týmu najdete jak klasické riflemany, tak i vojáky s SMG nebo různé druhy válečných tanků (bohužel přesné typy vám zde nepopíši, přeci jen nejsem odborník přes tuto problematiku a nerad bych zabrousil na křehké ledy). Co se týká různých povelů a rozkazů, není hra nijak složitá na ovládání – vystačíte si se základem jako je rozkaz zaútočit, pohyb a zaujmutí bojové pozice, toť vše. Zdá se mi ale, že se docela vrátil hardcore nádech co se obtížnosti týká. Skutečně těžká hra, ve které si užijete taktizování (a bez něj to ani nepůjde), přičemž je ve své podstatě naprosto jednoduchá a chudá co se odlišných herních možností týče. Bohužel multiplayer jsem neměl možnost příliš otestovat, protože je pouze prostřednictvím sítě LAN a (doufám že prozatím) není podporován přes internet.
Stručná historie série Sudden Strike
Sudden Strike – rok vydání 2000
Na svoji dobu šlo skutečně o velmi propracovanou taktickou RTS strategii, která v podstatě německý vývojářský tým Fireglow Games proslavila. Dle mého názoru byla recenzenty v mnohém nedoceněna, o čemž svědčí i fakt, že si přesto vytvořila silnou hráčskou základnu a to je tím hlavním. Měla široké možnosti a přinesla úplně nový směr do svého žánru. Nehledě na na svoji dobu úchvatnou grafiku a výbornou hratelnost se stovkami vojáků na herním poli. Na druhou stranu mnohé odradila skutečně vysokou obtížností (bez možnosti volby).
Sudden Strike: Forever – rok vydání 2001
První datadisk, který vyšel zhruba tři čtvrtě roku po samotné hře byl klasického ražení – nové kampaně, hromada misí a nových jednotek. Plus jako bonus i editor misí. Zkrátka solidní zábava, která nic nezměnila v základu hry, pouze přidala slušnou porci dalšího hraní.
Sudden Strike: II – rok vydání 2002
Úspěch prvního dílu včetně datadisku se dostavil, proto není divu, že vzniklo druhé pokračování. A to právě dokázalo opravdu hodně, protože dle mého názoru o hodně předčilo díl první (což není vždycky pravidlem). Povedlo se, různé nedostatky z jedničky tvůrci zlepšili, stejně tak jako grafické zpracování. Již v základu měla hra editor a celkově se otevřela pro širší okruh lidí (především kvůli volbě obtížnosti).
Sudden Strike II: Resource War – rok vydání 2004
Poslední z řady doposud vydaných titulů série Sudden Strike byl datadisk k druhému dílu s podtitulem Resource War. Právě ten se nakonec stal asi úplně nejslabším článkem, protože novinek bylo skutečně málo a navíc přišel příliš pozdě – až 2 roky po vydání výborného SS II, v době kdy již byly k dostání různé nové a svým způsobem také zajímavé strategie ze stejného prostředí. Zkrátka tady to byl trochu krok vedle, tvůrci se však nenechali odradit a nyní vyráží do boje právě s tímto třetím dílem.
Kompletně nový engine
Po pravdě řečeno doposud jsme se razantních novinek nedočkali, za což jsme na jednu stranu rádi – hloupými změnami by šlo slavnou sérii velmi lehce pokazit. Na první pohled je však patrný kompletně nový herní engine, zpracovaný kompletně v 3D grafice. Zkrátka doba izometrické 2D grafiky, ze které byly všichni v roce 2000 (tedy v době vydání Sudden Strike 1) unešení je nenávratně pryč. Vzhledem k náplni jednotlivých misí se kromě země dostaneme i na moře a celkové zpracování moře vypadá hezky, což můžeme bohužel zatím tvrdit pouze na základě vydaných screenshotů, protože v misi zde obsažené se mimo souš nedostaneme. I tak je prostředí hezké, tvůrci si s ním dali mravenčí práci a zakomponovali do něj mnoho detailů. Osvědčila se nám i zničitelnost jednotlivých objektů – ať už rozbombardování domů, kácení stromů těžkou technikou nebo zobrazení díry v zemi po výbuchu. Všechno to zkrátka vypadá dobře, přestože například kvalit výtečného Havoku co se týká fyziky stoprocentně nedosáhli. Ve hře si můžete obrazem libovolně otáčet a přibližovat, což příliš nedoporučuji – z blízka se z poměrně hezké grafiky stává docela nekvalitní a kostrbatá – viz. jeden z přiložených screenshotů.
Těšíme se na den D
Celá série Sudden Strike se mi líbí, jak si ostatně můžete přečíst ve shrnutí uprostřed článku. Třetí díl vypadá hodně nadějně, protože má stále své kouzlo. Pravda trochu jiné, protože změna typické izometrické 2D grafiky do moderní trojrozměrné s sebou nese bohužel ztrátu určitého nádechu herní historie a celé série. Přesto bych řekl, že své fanoušky nezklame a nabídne jim sakramentsky dlouhou zábavu (už vzhledem k délce jedné ukázkové mise v této demoverzi). Vynesení finálního verdiktu však necháme až do recenze finální plné verze, ostatně nyní by se to ani příliš neslušelo.
fkt jako ta grafika to je hruza asi bych si to nezahral ani kdybych musel
v jakém rozlišení jsou ty obrázky?
Podle mě ta hra nejni o grafice, ale o tom ty FPSkář nic nevíš.
* Je vidět že grafici hodně šetřili na texturách. Možná kvůli optimalizaci a předpokladu že to v max. zoomu stejně nikdo hrát nebude, ale myslím že trochu ostřejší je udělat mohli.
* Vyloženě nechutná je mapa trávy. Té by rozmazání kompresí velmi prospělo.
* Celkově by tomu prospěl aspoň 2xAA. Otázka co na to hardware
* SS1 jsem hrával. Celkem sranda:-)
Ách, další projev nesvéprávného člověka
Po zahrani dema musim bohuzel konstatovat ze tahle hra bude totalni propadak zduraznuji bohuzel jelikoz SS1 byla skvela hra ale toto uz v dnesni dobe nema sanci
v grafice bych vážně problém neviděl....ale zajímalo by mě,jestli jde o klasický HP systém,nebo jestli mají jednotky armor,kterej minimalizuje damage jako třeba v Blitzkriegu...krom pěchoty samo...obrněnou pěchotu měli snad jen Harkoneni v Dune 2 :-D
ja hral taky demo a mužu říct, že to bude nabušena hra !!! Efekty super zvuky taky grafika dobrá mno možna ocosi lepší než na obr. nikdy nemužete brat ohled na obr. fakt super se teším až vyjde ;-)
3D sudden strike :-X já hrál 2, a ta byla supa dupa, ale myslim ze trojka by mela byt taky 2D
žvatlaní o grafickém výstupu není na místě kdyby textury byly realné tak nám jednoky budou splývat s prostředím. Znatelně importovali většinu ze 2D hry na 3D. To se celkem povedlo. Styl ovladání o něco dekradoval. Detailů v chování jednotek a prostředí přibylo. To vidím jako velké plus.
na Company Of Heroes to rozhodne mit nebude:))
ja hral ss 1 i 2...obe perfektni ale ss 3 aspon co se dema tyce se me uz moc nelibi...a to nemluvim o grafice ale spis o hratelnosti...tuto hru bude hrat asi jenom opravu velky priznivec sudden striku co bude tuto hru hajit at je jakakoliv :)... ja se na plnou verzi moc netesim :) ale uvidime..treba sem vyjimka a vsici to budou hrat ;)
to to vemínko pořád ždímaj? .. pff
prospelo by tomu 16xAA .pp
bojim se , ze to dopadne jako Blitzkrieg 2