Není tomu sice tak často, ale jednou za čas na herní scénu přece jen dorazí opravdu kvalitní herní počin, který však kvůli mizivé reklamě téměř nikdo nezná. Není to zase tak dlouho, co jsme vám představili třeba RimWorld (viz zde), který staví na podobném konceptu jako dnes popisovaný Stoneheart. Stoneheart tvoří nezávislé vývojářské studio Radiant Entertainment se sídlem v Kalifornii. A z tohoto titulu je zřejmé, že tohle studio je více než talentované.
Na úplném začátku si zvolíme, v jakéže lokalitě chceme vlastně začít. Na výběr je buďto středověký zalesněný svět umístěný někde v Evropě, případně pouštní lokalita v arabské zemi. Výběr určí nejenom svět, ale také vzhled našich staveb. Zatímco v zalesněném prostředí je hlavní surovinou dřevo, v pouštní oblasti využijeme nerostné bohatství pro tvorbu různých cihel. Po zvolení typu světa ještě zůstaneme v menu, kde se nám před očima vygeneruje svět. Myší si pak teprve vybereme přesnou lokalitu v tomto světě. Hra nám zároveň ukazuje, které místa jsou bohaté na rostliny a stromy, nerostné suroviny či živočichy. Vybereme si tedy místo přesně dle vlastních představ.
Následně se nám konečně otevře 3D mapa, kde již zbývá jen umístit vlajku. Ta se stane centrem našeho nového městečka. Hned od začátku máme k dispozici hrstku dělníků, kteří ihned plní jakékoliv naše příkazy. Oproti některým strategiím jako je např. série Age of Empies, zde dáváme příkazy obecně a panáčci si sami volí, kdo co kdy splní. Nebudeme zde tedy označovat konkrétní jedince, abychom je pak poslali provádět určitou činnost. Základní činnosti může provádět každý. Ty odbornější však pouze panáček daného povolání. Kdykoliv můžeme označit panáčka a určit mu jedno z možných povolání. Potřebujeme k tomu však speciální předmět, který je pro ono zaměstnání charakteristické. Chceme-li tedy vytvořit farmáře, musíme nejdřív sehnat jakési hrábě. Teprve pak lze označit panáčka a vytvořit z něj farmáře.
Farmář dokáže proměnit ohraničené plochy v úrodné oblasti, do kterých následně zasadí námi zvolenou rostlinu či zeleninu. Třeba taková mrkev roste rychle, ale naše jedlíky tak úplně neuspokojí. Jiná zelenina roste pomaleji, avšak o to větší potěšení poskytne. Náš farmář prováděním své činnosti získává další úrovně, čímž se mu odemykají možnosti zasazení lepších plodin, jako je třeba obilí či kukuřice. Nakonec zvládne zasadit i nové stromy.
Obdobně to funguje i u jiných profesí, ať už jde o tesaře, rytíře či lukostřelce. Některé povolání jsou pokročilé a vyžadují zvládnutí předchozí profese. Ukažme si to na příkladu – aby se člověk mohl stát kuchařem, musí být nejdříve nějakou dobu farmářem a získat zde alespoň třetí level. Za vynikající jídlo to ale stojí. Takto hůře dostupným povoláním je také technik, který staví obranné stroje, jako jsou pasti či automatické turrety.
Pro své potřeby tak kácíme stromy, těžíme kameny i jiné nerostné suroviny a vše poctivě uskladňujeme na buďto předem označeném skladišti, případně do různých truhel. Vyrobené truhly dokáží uskladnit opravdu mnoho věcí. I snadno a rychle vyrobená truhla uloží až 64 předmětů. Teprve po nasbírání a uskladnění věcí se pustíme do jedné z klíčových činností hry – craftění. Je neuvěřitelné, kolik toho můžeme vyrobit. Jednotlivé předměty jsou rozmístěny do kategorií dle místa jejich zpracování. Pokud chceme vyrobit dřevěnou židli či postel, musíme rozbalit nabídku truhláře. Takto rozbalujeme až 8 typů nabídek, což není úplně intuitivní či rychlé, a je tak vhodné naučit se klávesové zkratky. K vytváření různých věcí většinou potřebujeme i příslušný nástroj/stroj/malou stavbu. Například pro pečení chleba z obilí potřebuje kuchař pec. Takových užitečných nástrojů je zhruba 15-20 a při interakci různě svítí, otáčejí se kola a podobně. Sledovat všechny při usilovné práci je podívaná sama o sobě.
Jak sami vidíte, zdejší svět i vše v něm je složeno z kostek. Zatímco však v takovém Minecraftu kostkovaný vzhled u některých věcí působí nezvyklým a možná až příliš nerealitsickým dojmem, v této hře každičký objekt působí velmi povedeně. Naši svěřenci pochopitelně chtějí také někde spát. Je tedy třeba postavit jim solidní domov, ve kterém naleznou vlastní postel. Můžeme využít buďto předem navrhnutých staveb, získat vše potřebné a stavbu umístit nebo si vlastní obydlí můžeme naplánovat sami. Mimořádný zážitek je sledovat, jakým způsobem se dům staví. Nejdříve je třeba vykopat menší jámu a postavit základy. Následně stavitelé nosí kostky a umisťují je na příslušná místa. Pěkně jednu po druhé. Jakmile je obvod hotov a je třeba umístit kostky výše, panáčci si poslušně postaví žebřík, po kterém vyšplhají a kostku umístí. Teprve po dokončení všech stěn se pomalu začíná budovat střecha. Abychom následně viděli, co kdo dělá v příslušné stavbě, můžeme přepínat zobrazení a stěny se střechou částečně či zcela skrýt.
Mnoho objektů lze umístit okolo staveb či přímo do nich. Vyrobíme-li třeba obrazy, můžeme jimi ozdobit jinak prázdně vypadající obydlí. Okolí domů lze zase zkrášlit nějakou tou lavičkou, záhonem s květinami či lucernou. Ne vše, co vyrobíme, musíme užít. Každou chvíli k nám totiž dorazí nějaký ten obchodník, který nabízí možnost koupit určité zboží, naše nepotřebné věci zase prodat. Později nám návštěvníci spíše zadávají úkoly. Chtějí vyrobit určiitý počet zvoleného objektu a na oplátku nám dají něco jiného, často vzácného. Se zvyšujícím se počtem zlaťáků a většími sklady jídla, přibývá i počet členů našeho společenství. Později se nám odemknou nové typy staveb a místo obyčejných dřevěných domů už budeme moct stavět domy zděné. Jste připraveni na evoluci? A tak pořád rosteme a rosteme, plníme různé úkoly a odrážíme nepřátelské útoky
Ano, ve Stoneheart na nás čeká také boj. Není sice kdo ví jak extra propracovaný, ale není ani vůbec špatný. Na naši vesnici v určitých intervalech útočí různí nepřátelé. Téměř pokaždé jde o tvory, které jsme dosud neviděli, takže se máme pokaždé na co těšit. S každým dalším útokem jsou samozřejmě silnější. Je tedy třeba některé své svěřence jmenovat vojáky. Zkušenější voják se pak může stát rytířem (boj na blízko) nebo lukostřelcem. Vytvořit lze dokonce i léčitele, který chodí po boku naší hlídky a jakékoliv zranění ihned léčí. Pro naše jednotky vyrábíme brnění, přilby i různé zbraně. Cílem je zvýšit damage i obranu. Zraněné jednotky ležící na zemi, pak jiný panáček může odnést do postele, kde se vyléčí. Později se nám na mapě objevují i stavby nepřátelských jednotek. Stačí na ně zaútočit, vše zničit a odnést si odměny.
V tomto článku jsem se pokusil popsat většinu herních principů. Co slovy však popsat nelze, je opravdu kouzelná atmosféra, která v tomto světě koluje. Je k neuvěření, že již v alfa verzi hra nabízí tak výbornou hratelnost. Samozřejmě se najde pár nedodělků, jako je například to, že s obchodníky komunikujeme skrze vyskakovací okno, ale vidět na mapě je nelze. To jsou však jen menší detaily, které dojem ze hry nekazí. Na stránce Steamu (viz zde) hráči Stoneheart hodnotí na 9/10. My bychom určitě hodnotili obdobně.
Zlaty minecraft