Možná jste si už i vy všimli futuristické sci-fi akce Stellar Survivor, která v polovině června dorazila na herní scénu. Aktuálně je dostupná v rámci předběžného přístupu na Steamu, kde nás zaujala jak pěkným hodnocením 75 %, tak tolik oblíbeným konceptem free to play. I vy si tak hru můžete vyzkoušet zcela zdarma, stačí navštívit tuto stránku a začít stahovat. Pokud však váháte, zda hra vůbec stojí za váš čas, pak neváhejte a přečtěte si naše dojmy ze hry.
Po pár desítkách minut hraní nám však začalo docházet, že napsat článek o této hře nebude zase tak jednoduché. Hra totiž zatím nabízí jen velmi málo obsahu, který velmi brzy omrzí. Začněme ale tutoriálem, který nás stručně, avšak výstižně provede hrou. V tom se hráč učí rozhlížet, pohybovat po mapě, následně sbírat suroviny a stavět obranné prvky. Pak už se přibíhá první nepřítel, na kterém si procvičíme střelbu. Do ostré bitvy tak jdeme víceméně připraveni.
Pohrne se na nás hned několik typů nepřátel. Někteří jsou pomalí a odolní, jiní velmi rychlí, takže je třeba si jich všimnou a eliminovat je, než se dostanou k jádru, které máme chránit. Chybět samozřejmě nemůže ani jakýsi kompromis v podobě průměrného vojáka. Protože bychom však svými silami všechny soupeře nestihli eliminovat, je třeba postavit pořádnou obranu. Hra nám tak před každým kolem ukáže cestu, po které se příští nepřátelé pohrnou, takže opevňování je hned o něco snazší. Na výběr je několik druhů staveb, kromě ochranných zdí jsou to například pasti. Ty se obnoví před každou vlnou a není třeba je pokládat opakovaně. Klidně tak můžeme vytvořit minové pole, které část soupeřů každé vlny zlikviduje. Kromě toho lze stavět také automatické turrety (s poměrně malým dostřelem) nebo elektrické věže, které soupeře výrazně zpomalí. Vzhledem k vlastnostem obou věží je samozřejmě výhodné stavět je blízko sebe. Jedna soupeře zpomalí a turret do netvorů může střílet o něco déle. Protože cena každé další totožné stavby je vyšší a vyšší, rádi využijeme možnosti jednotlivé kusy obrany vylepšovat, což zlepší například damage.
K dispozici jsou pouze dva herní survival módy. První mód na nás postupně vypouští vlny nepřátel, mezi kterými máme zpravidla jen chvíli na oddych. Tu využijeme pro sbírání spadlé měny z mrtvých nepřátel, případně narychlo vytěžíme nějaký ten nerost a už běžíme stavět novou obranu či vylepšovat tu stávající. Nutno dodat, že nerosty se obnovují postupně, a tak je nemá smysl každé kolo těžit znovu, protože doroste jen jedna jednotka materiálu. To samozřejmě neplatí pro začátek hry, kdy je naopak těžení hlavním cílem. Jak už jsme zmínili, po spuštění už vlny chodí relativně rychle za sebou a člověk navíc ztratí spoustu času plánováním, co kde postavit/vylepšit, takže na těžbu už tolik času není.
V druhém herním módu začínáme s určitým počtem herní měny, za kterou už jen stavíme. Jakmile postavíme obranu a jsme tedy připraveni, začne jedna jediná masivní vlna nepřátel, která jen tak nekončí. Protože zpočátku jsme měli peníze jen na několik staveb, asi vás nepřekvapí, že se na nás nevyřítí stovky nepřátel najednou. Nepřátelé sice chodí prakticky nepřetržitě, ale jdou víceméně v řadě, tedy postupně. Díky tomu máme možnost sbírat spadlý materiál a stavět/vylepšovat obranu. I tak však překvapuje velmi vysoká obtížnost, která už není ani tak napínavá, jako spíše frustrující. Poměrně obtížný je již předešlý mód, ale mód s jednou vlnou je v podstatě sebevražda. Je možné, že je obtížnost upravena pro více hráčů a pokud člověk hraje sám, hru prostě nestíhá.
Zatím v této hře najdeme pouze dvě mapy, které nejsou nikterak velké, ani kdo ví jak zajímavé. Zároveň jsou si podobné jako vejce vejci a bohužel velmi rychle omrzí. Stejně rychle přestanou bavit také zbraně, které jsou jen tři a všechny máme k dispozici hned od začátku. V první řadě jde o sniperku, která spoustu nepřátel odstřelí jedinou ranou, dále je to samopal a za třetí brokovnice. Munici není třeba sbírat, avšak po určité době střílení, která není, kdo ví jak dlouhá, musíme zbraň nechat vychladnout, takže si půjčíme zbraň jinou. Nakonec není dostatek ani obranných prvků a vývojáři ještě musí zapracovat na různorodosti obsahu. Připomeňme však, že hra je stále v předběžném přístupu a nedostatek obsahu tak nelze počítat za chybu. Je to něco, co prostě lze od stále ještě vyvíjené hry očekávat.
Za hrou stojí v podstatě zcela neznámé studio Sticks & Stones, které zřejmě nemá oficiální stránku, a tak je víceméně nemožné kdekoliv najít bližší informace. Dle všeho jde o jejich první herní počin, který dle soupisu updatů na Steamu často aktualizují. V nejnovějším updatu jsme se dokonce dočkali široce poptávaného prvku – možnosti hrát s ostatními v co-opu. Nadšení nás však brzy přešlo. Stellar Survivor nás totiž vyzval, abychom pozvali kamarády ze seznamu přátel na Steamu. Jelikož však jde stále o poměrně neznámou hru, nikdo se ke hraní příliš neměl. V podstatě tak jde o jen poloviční co-op, protože bez možnosti zahrát si s jinými hráči nalezenými skrz samotnou hru, bude většině hráčů houby platný.
Po několika hodinách hraní jsme hru vypli, abychom se k ní vrátili následující den, kdy jsme zároveň chtěli začít sbírat screenshoty. Překvapivě však hra najednou vyžadovala aktualizaci, která se však Steamu stále nedařila nainstalovat. Nepomohla ani reinstalace hry, a tak jsme se rozhodli alespoň 2 dny počkat. Jenže ani po opětovné snaze hru spustit se tak nedařilo a vývojáři očividně ani v rámci několika dnů nepřišli s žádným řešením. To určitě není zrovna dobrá vizitka a my jsme výjimečně byli nuceni k článku přidělit oficiální screenshoty od vývojářů.
Řekněme si narovinu, že Stellar Survivor je v natolik ranné fázi vývoje, že při současné masivní konkurenci nemá příliš smysl titul instalovat. Ačkoliv své zaryté fanoušky si zajisté najde, většinu hráčů osloví terpve v pozdější fázi vývoje, kdy bude mít dostatek módů, map, zbraní, obranných prvků a třeba i nepřátel či zdokonalený co-op. Zatím však hru trápí neúnosná stereotypnost, kterou obvyklý hráč zřejmě nezvládne jen tak ignorovat.