Když se řekne StarCraft, asi se najde jen málokdo, kdo by ani netušil, o co jde. Tato realtimová strategie vyšla již poměrně dávno – v roce 1998, přesněji 1. dubna a stala se doslova kultovní, především v Koreji, kde je více než jen hra, je to doslova sportovní odvětví. Není tak nic divného, že většina špičkových hráčů vychází právě z těchto končin. I v Evropě má ale StarCraft a jeho datadisk Brood War mraky svých přívrženců. Všichni ti se mohli letos o prázdninách skutečně radovat, protože se stalo skutečností to, o čem se již delší dobu v kuloárech jen špitalo, totiž oznámení StarCraft 2.
Nedávný Lipský veletrh byl první možností, kde jsme si (a vlastně všichni příchozí, nejen novináři) mohli zahrát první hratelný kousek nastávající strategické modly. Prezentace StarCraftu 2 zabírala polovinu stánku Blizzardu (druhou měl datadisk k World of Warcraft s podtitulem Wrath of the Lich King) a jeho hlavní dominantou byla kreslená hlava terranského vojáka, kterého si můžeme pamatovat již z menu prvního dílu a který je také dominantní na oficiálních stránkách. K dispozici byla asi třicítka počítačů s dvěmi LCD, na jednom jsme hráli a druhé vysoko nad námi sloužilo pro potěchu oka okolostojících diváků, čekajících až se na ně dostane řada. Nutno říci, že fronta u tohoto stánku byla jedna z největších na celém veletrhu a i přesto že, dostat se k počítači byla otázka minimálně hodinky, přicházelo stále více a více lidí. Vstup do stánku byl vyveden v designu terranských technologií, což můžete sami posoudit na snímku, který bude někde kolem.
Příběh StarCraftu 2 je zasazen deset let po datadisku Brood War, kdy se rasa Zergů stáhla zpět na planetu Char a Protossové jsou rozděleni nesváry mezi jednotlivými frakcemi templářů. Nyní to ale vypadá, že se dají dohromady a hrozba konfliktu je velmi blízko. Nejméně vyvinuta je prý kampaň Zergů, která má být nejsilnější a nejpůsobivější a nic bližšího o ní nebylo zveřejněno.
Prezentace hry se nesla ve velkolepém duchu a představeno bylo několik poměrně zásadních novinek. Především kampaň je nyní protkána částmi, kdy se můžete jako hlavní hrdina Jim Raynor procházet po své lodi, komunikovat s posádkou a ponořit se tak více do příběhu, trochu ve stylu rozhovorů známých z RPG her. Dále byla představena strategická mapa, na které je vidět rozmístění planet, které jsou k dispozici, a sami si můžete zvolit, na kterou se s jakým týmem vydáte. Dále se bitva odehrává tak jak jsme zvyklí a dokonce interface je více-méně stejný, krom tlačítka pro vyhledání flákajícího se pracanta a několika dalších drobností. Je ovšem více než pravděpodobné, že právě interface se ještě do vydání finální verze změní.
Hodně se mluví o možnosti zoomu, protože spousta hráčů by ráda viděla vyšší zoom (myšleno z větší výšky, tedy oddálení), ale autoři sami chtějí zachovat přesně takový, jaký byl, protože doménou hry mají být velké lokální boje a ne taktické operace v rámci celé mapy. Implementovaný zoom by měl pokrýt vše, co bude třeba vidět. Také se diskutuje o možné přítomnosti speciálních žlutých krystalů, jež by měly podstatně větší hodnotu, ale také by byly například uprostřed mapy a bylo by třeba o ně svést boj.
K dispozici byla síťová hra pro dvakrát dva hráče, časově omezená na 20 minut, což většinou stačilo a málokterá hra skončila uplynutím času. Spousta budov a jednotek nám hned připomněla již známé jednotky, ale také se objevilo mnoho nových. Například plamenometný terranský voják Firebat byl nahrazen jednotkou Reaper, kterou jste mohli vidět v již prezentovaném in-game videu. Je to ten voják, který pomocí létacího batůžku umí překonávat terénní nerovnosti. Jeho výstavba je velmi rychlá a levná, ale je stanoven maximální počet těchto jednotek a hodí se nejlépe pro rychlé výpady a přepady nechráněných konvojů nebo základen.
Až na drobné výjimky bylo pozměněno letectvo. Ducha Wraitha nahradila Banshee, která také ovládá maskování a mimoto vyniká poměrně vysokou rychlostí. Samozřejmě se setkáme s Battlecruiserem a dalšími známými viz rámeček sepsaný podle oficiálních stránek = jednotky, které jsou známé.
Velmi předělaní Protossové vlastní Phase Canon, což je jednotka schopná usadit se kdekoliv na mapě (v místě pokrytém energií) a začít tak stavět základnu. Phase Prism zase umí dodávat energii na stavbu a také dokáže transportovat jednotky na velké vzdálenosti. Nejsilnější jednotkou je bezpochyby majestátní mothership. Ve výzbroji se objevují jak staré známé jednotky tak zcela nové a unikátní kousky vzniklé evolucí předchozích modelů.
Dobrou zprávou je, že boje odsýpají tak jak jsme zvyklí a souboje jsou skutečnou lahůdkou. Blizzardi naštěstí nepřidali novou rasu jak je moderní (viz C&C3) a nerozhodili tak systém jednotek, léta pilovaný a propracovaný. Místo toho jen nahradili staré a málo využívané jednotky a přidali nové a ještě ultimátnější. Samozřejmě seznam jednotek zdaleka není finální a může se zcela změnit, ale hlavní rysy jsou poměrně jasné (až na Zergy). Stále funguje osvědčený systém kámen – nůžky – papír, kdy každá jednotka je na něco silná a naopak má svou slabinu. Tento systém funguje a zaručuje, že vždy existuje odpověď na nepřítelovu armádu a pouze dobře vyvážená jednotka dokáže nepřítele pozlobit.
Starcraft 2 v nás zanechal skutečně dobré dojmy, škoda jen, že hraní bylo tak krátké. Nezbývá tak než oprášit stařičkou originálku Starcraftu s datadiskem Brood War a počkat si minimálně několik měsíců na dvojku. Spekuluje se o datu 1.3.2008, které ukazují i některé e-shopy. Toto datum ale není jisté, protože předváděná hra nebyla ani Beta, stejně jako velmi hezká cena 899,-. Těšte se, JE NA CO.
srry ale s timhle clankem jste celkem zaspali, uz je mnoho zmenenych veci.. a treba nejake novinky ktere byli uz na GC a treba ze v Editoru budou i stare unity
Moje první a zatím poslední strategie co jsem hrál byl Spellcross fakt parádní hra, SC2 bude asi moje druhá :-)
to GG na konci :D
nevim zda se mi ze puvodni starcraft byl hezci byť byl v 640 a 2D no a pokud bude mp stejne napiču jako v 1cce kde si kazdej nastavi milion kasaren a chrli jen jednu jednotku v tisicich tak to bude pěkna sračka mp v jednicce me totalne zklamal
deja vu , to myslis vazne?:) multiplayer v jednicce je vrchol strategii jako takove je v ni obsazeno vse, taktika, macro micro, harras, timing, balance. v zadnem matchupu nemuzes jet only jednu unitu ...
v poslední době hraju stejěn jen věci od Blizzardů....Tak i tohle si u mě najde místo:-)
sám nevím.....blejt svoje pocity na internet, no prostě už nějak moc rychle stárnu:-)
ten pala na screenu 24 vpravo dole je nejakej wow maniak :D
už před páru měsícema sem si to u xzone předobjednal. Jinak k článku, ty vaše 2 fotky jsou katastrofální!!! Je mi jasné, že ne každý má super foťák, ale aspoň byste to mohli zmenšit na únosnou velikost! Na svém 20" monitoru s rozl. 1680x1050 to mám i tak mimo a jelikož prohlížeč obrázků na GP je vrcholně debilní, tak si tam člověk musí jezdit jak mamoň. Ty 2 fotky ste tam rovnou nemuseli dávat!
Uz jsem to opravil, diky za poznamku.
Moji favorité jsou stejnak zergové...není nad útoky stovek zerlingů:)
uz se tesim jak malej Jarda... tohle je jedna z mala her na kterou se po dlouhy dobe tesim
bude to sh1tka stejne jako jednicka, uz podle tech fotek, hnuj
komentáře typu "sračka, hnůj" apod. nutí vás to někdo hrát? Já myslím, že ne...a jestli tady někdo řekne, že mp u sc je totalní propadák, tak na to nemam slov, když je to jedna z nejlepších her všech dob a ve strategiích neexistuje zatím žádná hra, co by sc v hratelnosti, vybalancování atd. překonala...ale každej podle svýho gusta, hrajte si co chcete, ale nepište sem vaše stupidní flame
znáte snad jinou hru, která je stará téměr 10 let !!! a pořád se aktivně hraje, má svou velkou komunitu a nechybí na žádným precizním turnaji nebo lan party?
no podle screenu me to moc nezaujalo, ale uvidim az to budu hrat:))
Malinka se boji Starcraftu? Ja teda ne! (opravit...)
mimochodem neznám žádnou jinou hru, která by měla 4 vlastní televize vysílající převážně tu jednu hru.
Taky neznám žádnou jinou hru, na kterou chodí masově koukat 15letí diváci i třeba 50leté divačky (!).
Je sice pěkny že tady máte članky o SC ale na gp se nehraje.. nechcete ho na gp treba přidat.. že by se tady hrál...=) vím že to pude asi těžko když se do hry pak uz nikdo nemůže připojit ale battle net je hrozne zalagovanej.. diky Meďa
battle net zalagovanej??? :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
mne niekedy pride ta grafika trochu detinska
ho pravdepodobne zkusili jednou, dostali neskutecnou klepu a ted prndaji.
StarCraft 2 objednam pak na narozky:-D a vazne good hra very good
no jistě tu nej. rasu tam nedaj
To je rezba jipiiiiiiiiiiiiiiiiijahouuuuuuuu
Starcraftofobie?? Normálně bych sem ani nevlezl, ale věta "Jste oběti „StarCraftofobie“ stejně jako my?" mě donutila napsat tento komentář. Fóbie značí strach, takže autor se bojí StarCraftu? A zná takových lidí víc?? To je na léčení, pánové... Sejděte se u Chocholouška :-))
nejvic me stve ze jeste nic nevim o zercoch byla to moje nejoblibenejsi rasa
ten trailer je na konci nejakej divnej :D GG :D
nic moc...sem spíš na cnc...:)
starcraft super hra uvidím jaka bude dvojka zatím to vypadá dobře no těším se
Hele typnul byste si nekdo hw pozadavky ??? Ja jenom abych vedel jestli uz mam zacit schanet novy pc :D :D Jinak Protosove jsou nejlepsi !!
sám jsem chvíli provozoval SC server, problém je asi spíš v tom, že to asi není moc legální...
Vidim ze si u hru moc nepochopil a chtel bych videt jak bys postavil milion kasaren a chrlil jednotky.. Byl mel mozna jednu a do 10 minut bys byl hotovej :D
hm, ten vycet jednotek by se asi hodil upravit. Na zaplavu zerlingu by se hodil plamenometcik. Snad tam bude. A i Vulture se bude hodit se schopnosti pokladat miny.
kecy typu sracka - to jste asi psali ozrali ne ? starcraft a age of empires2 dve nejlepe vybalancovane a hratelne strategie vsech dob ze se vam nelibi grafika ...to se dete bodnout u techto strategii o grafiku vubec nejde jde o hratelnost a zabavu a ta je tady na maximalni urovni btw co mi tu bude chybte jsou medikove medik + marine je brutani na zergy...
"v poslední době hraju stejěn jen věci od Blizzardů....Tak i tohle si u mě najde místo:-)"
tak v tom pripade te celkem hodne lituju kamo ;-) Obvzlaste pokud jde o SC2, jelikoz tohle bude po SP jen prumerna zalezitost, nevypada to nijak zvlast moderne, asi jako Tiberum wars no a co se MP tyce???? co vic dodat no, fandy to zajiste bavit bude, to je to znacny plus pro cely projekt protoze fandu to ma vice nez ma AOE komunita dohromady. Uspech je v tomto zajisten dopredu, coz je celkem nefer protoze blizzard se blizi EA a hra co hra stoji za hovno...... :-( Kouzlo blizzardu spociva v tom ze umi udelat strasne dobre hratelnou hru, ale na ukor tezke arkadovosti a jednoduchosti, az takove jednoduchosti ze ani EA tomu nemuze konkurovat..... Blizzzard ma doslova precizni praci v oboru primitivnosti, se neda najit snad skoro zadna chyba protoze te primitivnosti dodavaji navic obrovsky support..... pro me docela nepochopitelne na co 40 lidi na tak obrovsky primitivni projekt..... ale je pravdou ze vrcholem bylo WOW, az na tu primitivni grafiku ktera je bohuzel dana uz od dob W3 je to opravdu vrchol cimz blizzard chvalim.... od dob D1 a SC1 asi jediny co se chvalit da.
tam je demo (ne hratelny ale jako video ze hry) za terrany, ma to sice asi 700 mb ale je to fakt husty. doporucuju
hlavne ze to lidi bavi, hry sou od toho aby lidi bavili a je jedno kdo je vyroby
no jiste vdyt ano, ale proste ja patrim do mensinove skupiny hracu co chteji trosku pestrejsi moznosti a pestrejsi sortiment, bohuzel moc her takovych neznam.... SC je plnokrevnym nastupcem to nepochybne a nepochybne ze sklidi uspech, ale oproti jednicce to zadnej zazrak nebude a prulom v zanru taky ne, to je to co chci rict... a to je typicka politika blizzardu, v podstate taky dobra, ale ne pro me
Je to sice dlouho co to Deja-vu napsal ale to me tak totalne dostalo ze sem se valel smichem po stole celkem dlouho! :D Dik kuliku121 ze si mu to pekne vysvetlil... cus