Pokud bychom vám měli Starbound popsat v kostce, zjednodušeně můžeme říci, že se jedná o moderní Terrarii, obohacenou o určitou dávku zajímavých možností. K tomu přičtěme lepší zpracování, rozmanitější prostředí, větší potenciál cestování a máme téměř hotovo. Nevýhodou naopak je vyšší cena – nyní na Steamu 14 euro (385 kč) oproti Terrarii za 10 euro (275). Kromě toho bychom mohli zmínit, že Starbound má i vlastní soundtrack za 5 euro (137 kč). Rozdíl tedy není nikterak razantní, vyplatí se tedy připlatit si? Zakoupením Starboundu si zajistíte možnost hrát už nyní a teoreticky byste měli ušetřit i nějakou kačku. Po dokončení hry totiž bývají hry kapánek dražší.
Vývojářské studio Chucklefish Games se zčista jasna zjevilo, vytvořilo obdivuhodný Starbound a možná ani sami nečekali, že už beta fáze hry přinese tolik hráčů, fanouškovských stránek, encyklopedií i obdivu. Přestože je hra stále ve vývoji, vypadá už téměř jako hotová hra se vším všudy. Zaměřme se nyní na jednotlivé prvky hry, není jich totiž zase tak málo.
Začít můžeme něčím pozitivním, poklidným a nenásilným. Starbound nabízí skvělou možnost rozmělnit a sebrat naprosto vše okolo. Ať už je to jen hlína, tráva nebo tvrdý kámen, diamant či futuristický materiál, můžeme to postupným nabouráváním zničit a vzít do vlastního inventáře. Bude se nám to totiž náramně hodit a to hned v několika rovinách. Jednak můžeme vytvářet nové předměty jako jsou zbraně, brnění, materiály, nábytek a dalších tisíc věcí. Postupně se tak vylepšujeme neuvěřitelným počtem novinek a zvědavost hráče, jaké další zajímavé věcičky získá, je prakticky neuhasitelná.
Nově vytěžené věci pak můžeme využít k další kreativní činnosti – pozdravte Bořka stavitele, jde se totiž stavět! Jako každá žijící bytost, i ta naše potřebuje pěkný a útulný domov. A tak můžeme nechat volnou ruku naší představivosti a z libovolných materiálů postavit téměř cokoliv. Může to být domeček, hrad nebo třeba jednoduchá jeskyně. A právě taková volnost má něco do sebe a nabízí opravdu hromadu zábavy. Ona stavba nám následně často i zachrání život, neboť se zdejší herní svět jen hemží spoustou lumpů, kteří nás rádi ohrožují na životě. Jakmile však za sebou zaklapneme dveře naší pevnosti, nic nám již nehrozí. Tedy téměř. V našem případě brzy po postavení několikapatrového, luxusního dřevěného domu přiletěli ufouni a několika ranami rozstříleli onu těžce vybudovanou stavbu na padrť. A tak jsme zjistili, že je třeba uvažovat i nad odolností materiálu, ze kterého stavíme. Kámen nás ochrání mnohem lépe, než námi použité dřevo (což nám logicky mohlo dojít). Právě taková překvapení však perfektně zdobí hru a potlačují stereotypnost.
Kromě předmětů, jenž umístíme kolem sebe, se několika věcičkami můžeme i sami vybavit. Jedná se zejména o nástroje jako lepší sekera či krumpáč, jenž zásadně urychlí naše těžení materiálů (zejména těch tvrdších). Vyrábět je ovšem nutné znovu a znovu, neboť vše se dříve či později, opotřebovává. Naše imaginární ruce však nemusejí svírat pouze nudné nástroje. Proč si raději nevyrobit něco pořádného? Je libo meč, luk, kopí, pistoli či magickou hůlku? Starbound nabízí až nepřeberné hromady nejrůznorodějších zbraní a to dokonce i rozmanitých kvalit. Dřevěný luk stoprocentně neudělá stejné poškození soupeři, jako ocelový luk. Pokrok je holt pokrok.
Na stejném principu funguje i ochranné oblečky. Můžeme získat opravdu pěknou řádku odlišného brnění, helem a to s různými parametry. Některé lépe chrání před útoky, jiné zase více zahřejí (o ale teplotě až za chvíli). Takto vybaveni se konečně můžeme pustit do pořádných a úkrutných bojů, o které stoprocentně nebude nouze. Po světech napříč vesmírem potkáme hromadu potvor, některé jsou mírumilovné natoli, že nás nechají vstoupit do svých vesnic, kde můžeme obchodovat nebo vesnici brutálně vyvraždit a vykrást. Většina volně se pohybujících nestvůr však na nás bude automaticky útočit, jen co se k nim přiblížíme. A to zejména v noci, kdy je lepší zůstat pěkně v bezpečí domova. Pro zpestření jsou zde i bossové, ze kterých padají vzácné předměty, které jsou nutné pro vyrábění dalších strojů.
Kromě potřebných věciček však z nestvůr padají zlaté kostičky, což je zdejší měna. I ta je často potřeba k vytváření dalších věcí a někdy lze tyhle zlaté penízky použít i samy o sobě k nákupu nových věcí nebo ve spřátelené vesničce k nákupu prakticky čehokoliv. O peníze můžeme ale i snadno přijít a to úmrtím. Pokud zemřeme, narodíme se sice znovu se všemi našimi věcmi, ale přijdeme jednak o část našich úspor a jednak se narodíme na kosmické lodi, často velmi daleko od lokace, kterou jsme zrovna prozkoumávali. Na tuto loď se ostatně z povrchu planety můžeme teleportovat kdykoliv, což se mnohdy při pronásledování nestvůrami hodí.
Jistě jste nyní zbystřili, neboť co jsme doteď popsali, je téměř totožné s tolikrát zmiňovanou Terrárií, ale vesmírná loď? To je něco nového! Tahle loď je jakýmsi středobodem našeho putování. Vždyť je to první místo, kde se ve hře vlastně objevíme. Teleportační paprsek umožňuje kdykoliv se z lodi teleportovat na planetu pod ní, což je nutné, neboť z planety musíme vytěžit, co se jen dá. Zejména důležitý je černé uhlí, které dodáváme lodi jako palivo. Kromě toho ovšem můžeme do lodi nanosit i umístit prakticky libovolné naše věcičky. Jakmile máme dost paliva, můžeme si z naší vesmírné mapy vybrat snad ze stovek zcela jedinečných planet. Loď sem následně docestuje a my se můžeme znovu vylodit.
Planety jsou naštěstí značně odlišné, pestré a umí fajn způsobem nastartovat naši zvědavost. Průzkum nové planety se tak rovná velké radosti z dobrodružství. Narazíme totiž nejen na zcela nové prostředí (led, pouště, džungle…), ale také na dosud nepoznané živočichy i zdejší obyvatele. Odlišná je však i teplota a pokud tak naběhneme do zasněžené planety v železné, studící zbroji, velmi brzo umrzneme. A tak je třeba využít teplejšího oblečení, které ale zase není tak odolné proti pařátům soupeřů. Využít můžeme i ohnišť a loučí, abychom se rychle zahřáli. Ohně zde hrají důležitou úlohu také v osvětlování, neboť je v podzemí i v noci všude naprostá tma. Nestvůry zde však na rozdíl od nás normálně reagují a pokud chceme mít nějakou šanci přežít, musíme kolem sebe pořádně rozsvítit.
Tahle hra ale není jen o nekonečném cestování po odlišných planetách se stejnou obtížností. Úkolem totiž je získat speciální součástku, jenž následně implementujeme do vesmírné lodi. Tím se nám odemkne vesmírná mapa další soustavy, díky čemuž můžeme cestovat do obtížnějších, avšak zajímavějších oblastí.
Starbound je díky svému 2D zobrazení výrazně přehlednější, než většina ostatních 3D her. Když k tomu přičteme parádní rozmanitost a slušné možnosti, dostáváme hodně dobře vyhlížející hru. Z našeho pohledu je Starbound už nyní, v beta verzi hry, o něco lepší Terrarie. Samozřejmě ne pro každého, neboť příznivci Terrarie se tak zajisté odměkčit nenechají. Od nás však Starbound dostává jasný palec nahoru. S hodnocením bohužel budeme ještě muset počkat, do oficiálního (a dosud neznámého) vydání titulu.
Jsem se probudil v jiném století, koukám :-)
Moc rád jsem si to přečetl.
vypada to dobre
Že Terraria okopírovala MC se dá pochopit. Ale taková 95% kopie terrárie a někdo na tom chce vydělávát! Dal bych je k soudu!!!
Terraria vykradla MC ? no ty jsi dobrá lamka :)) škoda že MC má nulový kontent což :) nenazýval bych to raději ani RPG ;)
Více méně dneska něco vychází už z něčeho byť jen okrajově, toto si bere asi 80% z Terarie a 5% z MC a má i vlastní věci, což na první pohled nepoznáš dokud neokusíš. Navíc je to Beta, takže cokoliv přidají teď bude vlastní tvorba a né kopie ;)
Je potrebné povedať že tí čo robili Terrariu sa podielaju na tvorbe Starboundu, čiže majú sami seba dať na sud?
Seems legit.
Tak trochu Metal Slug zkřížen s původním Prince of Persia :D nicméně vypadá, že stojí za zkoušku :)