Spellcaster University nás vrhne rovnou do světa čar a kouzel, kde věděním nedotčeným studentům zoufale chybí pořádná kouzelnická škola. A jsme to samozřejmě my, kdo má vlastní školu vybudovat, řídit a všechny tak zachránit. Vývojářské studio Sneaky Yak Studio si tak dost možná uvědomilo, že v oblíbeném světě Harryho Pottera jsou právě Bradavice tím zřejmě nejvíce ikonickým místem. Je tak téměř s podivem, že možnost postavit obdobnou školu jsme nedostali už dříve. Tento fakt se však mění právě s uvedením Spellcaster University do předběžného přístupu na Steamu.
Hned po spuštění jsme uvedeni do příběhové linie. Vyprávění nám prozradí, že se démonické síly vrací na svět v pravidelných intervalech Naštěstí se proti němu vždy spojí všichni ostatní a zlo zpravidla úspěšné odrazí. Tentokrát však chyba v kalendáři způsobila, že se síly zla objevily mnohem dříve. Lidé, orci i ostatní bytosti tak nebyli připraveni a zkáza na sebe nenechala dlouho čekat. Přesto se všem okolnostem pokusíme vzepřít a postavíme školu, která bude vyučovat tak dlouho, jak to jen půjde.
Z předešlého je už zřejmé, že s Harrym Potterem tahle hra nemá nic společného (až na výjimečné narážky) a očekávat tak můžeme sice magií prosáklý, avšak zcela alternativní svět. Ještě, než se ale vrhneme do kampaně Spellcaster University, nechá nás hra zvolit si jednu z pěti obtížnosti a jednu z šesti možných délek.
Pak už se před námi otevře mapa světa, ze které si vybereme konkrétní lokalitu a začneme stavět svou první školu. Zpočátku máme jen jedinou místnost a několik karet v ruce, kde každá karta představuje nějakou možnou interakci. Karty využijeme zejména pro stavbu, kde lze jednu kartu vyměnit za nějakou tu novou místnost. Ačkoliv to není nutné, pro studenty je vhodné vybudovat zázemí. Jde zejména o místnosti pro přespání, pokoje pro odpočinek nebo třeba prostory určené k odstranění nudy. Pro spokojené žaludky pak nesmí chybět ani jídelna, kde se studenti mohou dobře najíst. Pokud tyto potřeby nepokryjeme, budou studenti situaci řešit cestou domů, což zabere spoustu času a nestihnou se tak naučit patřičné množství vědomostí.
Na škole jsou totiž jen dočasně a po několika školních letech musí přece jen odejít. Co z nich nakonec bude, ovlivňuje nejen náhoda, ale především to, co jsme je naučili. Magii hra dělí na pět oblastí – alchymie, arcana, světlo, příroda a stín (zlo). To ale není vše a každá z těchto oblastí má ještě tři odlišné specializace. Například v rámci stínu je možné naučit se umění asasínů (zabíjení), démonů nebo roli necromancera. Ačkoliv specializace či druhy magie si navzájem nepřekáží a student se může učit vše najednou, kvůli omezenému času na škole zpravidla stihne jen určitý úsek. A právě dle toho, co se naučí nejlépe, se odvíjí jeho další působení. Na jeho konečné roli přitom závisí naše odměna za vyučení. Pokud se stane mágem ve službách farmářů (nejhorší možnost), zlepší se maximálně naše vztahy s farmáři. Pokud ale bude například využitelný třeba pro dungeony, dá nám za něj guilda slušných 200 zlatých.
Každý druh magie má svou měnu, která se sice střádá různými způsoby, kde hlavní roli hraje naše vyučování tohoto druhu magie. Pokud získáme dostatek měny, jsou nám nabídnuty tři různé karty zaměřené právě na tuto magii. Jednu z nich si vybereme a tím měnu utratíme. Ona karta často slouží právě k výstavbě místnosti zaměřené na výuku tohoto elementu, čímž se měna nabíjí zase o to rychleji. Losování dalších karet stejné měny je však pokaždé dražší, a tak se často vyplatí nezaměřovat se jen na jeden druh magie. Samozřejmě pokud se nějaké magii nechceme věnovat vůbec, kartu můžeme vyhodit a nestavět místnosti na ní zaměřenou.
Přibližme si však také okolí naší školy. V něm zpravidla najdeme několik frakcí, kde je král, inkvizitoři, orkové, guilda, farmáři, démon a obchodník, u kterého si za zlaté koupíme nějaké ty artefakty. V rámci jedné mise můžeme se všemi kromě obchodníka zlepšovat či zhoršovat vztahy, a to na základě různých rozhodnutí. Jednou za čas se nám navíc nabije schopnost, skrze kterou lze někoho z nich kontaktovat. To lze použít pro různé žádosti, ale třeba i pouhé pozdravy, čímž trochu zlepšíme vztahy. Od “sousedů” toho však lze mnoho získat. Například krále lze žádat zlaté (čímž se však obratem vztahy zase zhorší), u orků zase o měnu využitelnou pro kouzla přírody. U některých frakcí jako jsou třeba orkové, však zatím nemá smysl zlepšovat vztahy, protože sami neustále vznášejí nějaké požadavky a jakékoliv nevyhovění vztahy stejně ihned poničí. Věříme ale, že autoři tyto drobnosti brzy napraví.
Vraťme se ale ke studentům. Ti se k nám hlásí na základě prestiže, kterou lze pracně zvyšovat různými úspěchy a rozhodnutími. Při příchodu každého studenta jsou zobrazeny jeho pozitivní i negativní vlastnosti, stejně jako případné aktuální znalosti. Na našem rozhodnutí pak je zařadit jej do některé z kolejí (třídy). Vedle základní třídy lze totiž vytvořit různé koleje, stejně jako v Harry Potterovi existoval Nebelvír, Zmijozel a další. Každé koleji přiřadíme jméno, erb, vzhled školní uniformy, a především různé pokyny. Nebelvíru například můžeme dát za prioritu studium světla, zatímco Zmijozelu studium stínu. Personál je naproti tomu najímám automaticky při postavení konkrétní vyučující místnosti, kdy nám hra nabídne dva možné kandidáty, opět s jeho vlastnostmi.
Herní zážitek dolaďuje spousta zajímavých prvků, jako je například možnost získat speciální kartu, skrze kterou vylepšíme hrad. Můžeme například nechat po škole pobíhat nějaké zvíře (včetně draka), což dává bonusy všem, kteří ono milé stvoření potkají. Stejně tak jde rozmisťovat artefakty, obrazy, a učitelé si zase oblíbili konvičku na kávu. K dispozici je také velké množství místností, například knihovna pro samostudium oblíbeného předmětu, vězení pro vytvoření kázně, místnost školníka, který umývá posprejované zdi a tak dále. Bohužel je místy vidět, že je hra v předběžném přístupu, kdy se například určité postavy zaseknou mezi místnostmi a nekonečně se otáčí ve vchodu. Naopak mnoho jiných detailů je nečekaně propracovaných a hráče zcela spolehlivě potěší.
Jako ředitel školy máme k dispozici řadu zajímavých pravomocí. Můžeme třeba zpoplatnit jídlo, přespávání, ale třeba i přístup ke studentům, což ovlivňuje různé bonusy. Mnoho z vás zajisté překvapí, že je škola po zhruba 30 minutách herní doby zbořena, a to vlivem příchodu temných sil. Hra nám následně opět nabídne mapu světa, kde si vybereme další oblast a stavíme vše znovu. V každé misi se snažíme splnit nějaké úkoly a získat tak bonusy do další lokality. Mimo to do dalšího místa neseme i nějaké to prokletí, které naopak naší hře škodí. Co se stane po poslední lokalitě, vám necháme jako překvapení.
Přes nečekané množství budov, objektů i artefaktů, jsme po zhruba dvou hodinách bohužel pocítili určitou stereotypnost. Ačkoliv neustále přichází nové situace, ve kterých se musíme rozhodovat a každá lokalita je vcelku odlišná, stejně přervává pocit, že děláme pořád to samé. Nedostatek obsahu je ale jedna ze základních charakteristik předběžného přístupu a tak počkejme, co přinese plná verze.
Spellcaster University je parádní originalitou, která má dobře našlápnuto stát se velmi oblíbenou budovatelskou strategií. Přestože některé drobnosti je třeba opravit, na nedávné vydání je hra už nyní v poměrně dobrém rozpoložení. Pokud máte rádi čáry a kouzla, nemůžete si tenhle herní počin prostě nechat uniknout.