Britské studio Rare, známé spíš pro své hry pro Nintendo, například u nás méně známou sérií Banjo Kazooike nebo Viva Piñata, se vydává na plavbu se svým novým počinem Sea of Thieves pro PC a Xbox One. Je jedno, jestli chceme být součástí pirátské party, která táhne za jeden provaz nebo coby osamělý vlk vyrazíme na otevřené moře a utkáme se s celým světem pokladů úplně sami.
Pirátský žánr se v hrách, snad kromě série Risen, nikdy netěšil moc velké pozornosti. Až Assassins Creed: Black Flag ukázal, jak s několika jednoduchými ovládacími prvky lze vykouzlit krásnou bitvu na moři. Tvůrci ze studia Rare jdou ještě dál a nechávají hráčům na palubě úplnou volnost. Zapomeňte na nějaký tutoriál, tady jste na širém moři! Je lepší si před samotným hraním přečíst pár článků, nebo se podívat na nějaké gameplay video, jinak budete prvních pár námořních mil tápat. Tedy pokud tutoriál autoři nedodají až do plné verze.
Jen co si vybereme vzhled mořského vlka, jsme rovnou usazení buď na palubě s dalšími piráty, nebo v hospodě v malém zálivu, kde je naše kocábka zakotvena. Pak už je jen na nás a našich kumpánech, jakým směrem nás vítr zavane. Můžeme se vrhnout do jednoho z oficiálních úkolů, jet hledat poklad, rozluštit tajemství staré mapy, nebo vyjet na volné moře a drancovat jiné pirátské bárky.
Samotná loď je živoucím elementem a ovládat ji v jednom člověku je vskutku náročný úkol. Opravdu to není jenom o kormidle. Sea of Thieves nás přitom nevede za ručičku pomyslnou mapou v rohu. Teoreticky by tak po zadání úkolů měli všichni piráti přejít k mapě v podpalubí a ukázat si, kam se pluje. Jeden se půjde chytit kormidla, další vykasat plachty a namířit je ve směru proudění větru a poslední vytáhnout kotvu. Pak by se měl někdo vrátit do podpalubí a přes chat nebo mikrofon sdělit kapitánovi, jestli se drží správného směru, popřípadě ho navigovat. A co ostatní na palubě? Buď mohou hlídat plachty, dívat se po možném nákladu plovoucím v moři, nebo kontrolovat obzor před náhlým nebezpečím.
Jeden příklad za všechny: kumpán na hlavním stožáru vidí ve vodě plovoucí barely s možným materiálem. Zazvoní na zvon a ukáže posunkem, kterým směrem nás čeká odměna. Spustíme kotvu, dva z nás skočí do vody a plavou k sudům. Z pohledu do hlubin pod sebou se mi až udělá špatně. Doplaveme k barelům a zjistíme, že v nich je jen pár banánů. No co, bereme je všechny a plaveme zpět. Banány totiž v této hře fungují jako lékárničky, i když je piráti nelogicky jedí i se slupkou. No nic, plaveme zpátky, když se ozve z lodi poplašný zvon a do sluchátek jeden z kolegů zakřičí: „Get on a ship!“. Nevím, co se děje, ale plavu co nejrychleji zpět, zatímco můj kolega již šplhá po žebříku nahoru. První kulka vlétá do vody kousek ode mne. Vzpoura? Na lodi máme dvě truhly pokladů, o jejichž zisk se máme v dalším přístavu rozdělit. Ostatní piráti na lodi střílí do vody kolem mne, jednou mě i zasahují. Jsem sotva tři tempa od lodi, když mě stáhne něco pod vodu a poslední, co vidím, jsou přes celou obrazovku rozšklebená ústa s několika řadami zubů. Žralok. Naštěstí je smrt v Sea of Thieves jen procházkou po rozpadlé lodi mrtvých, která nejspíš odkazuje na převozníka po řece Styx. Za chvilku se ale její dveře do podpalubí otevřou a já se vracím zpět na palubu mezi ostatní piráty, kteří mě vítají potleskem a přípitkem. Vytáhneme kotvu, pomyslný kapitán stoupá ke kormidlu, zatímco jiný vytahuje harmoniku a pluje se dál…
Svět v Sea of Thieves se tedy žije podle vlastních pravidel. Kromě nebezpečných vod, kde smrt čeká v trávicím traktu mořské bytosti stejně jako na dně rozbouřeného moře, ani pevnina není právě nejbezpečnějším místem. Na malých opuštěných ostrovech na vás nečeká jen místo označené křížkem, kde se má kopat, ale také jeskynní komplexy s prokletými kostlivci. Tvůrcům v tom všem navíc nechybí smysl pro humor, takže po ostrovech běhají malá prasátka a slepice, které sice nelze zastřelit, ale chytit do klece je můžeme, což se vyplatí jako malý kšeft po leckteré náročné plavbě.
Opravdovou chuťovkou není bezhlavá plavba, kam nás vítr zanese, ale hledání pokladů podle map. Nedostaneme ale do ruky mapu s křížkem, jejíž cíl se nám zobrazuje jako ve většině her. Sea of Thieves nám v tomhle dává tvrdě najevo, jaké jsme ovce, které se běžně v hrách ženou jen za cílem na mapě. Místo toho dostaneme pouze indicii, na které je například jméno ostrova a zmíněna lampa. To vše v pirátském žargonu a ještě k tomu ve formě rýmované hádanky. Dobrá angličtina, případně slovník po ruce, je v tomto případě povinností. Opět se tedy uchylujeme k navigaci a plujeme ke zmíněnému ostrovu, kde po boji s hordou kostlivců najdeme lampu a po kopání pod ní i další část indicie. Styl a atmosféra ze všeho nejvíc připomíná dobře připravené bojovky na letním táboře.
Graficky je hra velmi podobná hře Fortnite. Piráti svými proporcemi připomínají komiksové postavy, stejně jako kostlivci nebo žraloci. Jediný realisticky vypadající prvek je tedy samotné moře, ať už v bouři, kdy se naplno jeho vlny opírají do boku lodi a voda stříká až na palubu, tak během jasné a klidné noci, kdy se hladina leskne jako zrcadlo a odráží se v něm měsíc a hvězdy.
Co ale nejvíce dodává pirátské atmosféry, jsou samotní hráči. Sice můžeme vyrazit na moře v kocábce úplně sami, ale čtyři kumpáni na velké bárce, i když se neznají, jsou nakonec skvělou partou. Mnoho z nich dokonce používá pirátského žargonu a tak po připojení do hry je první, kterou uslyšíte, zvučné „Ahoy!“. Stejně tak pozor na všechny příliš přátelské hráče, protože na moři je vše dovoleno. I když v betě moc lodí s dalšími hráči k potkání nebylo, může se klidně stát, že se někdo z jiné posádky vkrade do podpalubí a ukradne jeden z pokladů. V ještě černějším scénáři přepadne loď ve chvíli, kdy se celá posádka prochází po ostrově, a odpluje s ní do slunce západu. Dobré je tedy i v noci zhasínat lampy na lodi a cestovat potmě, pokud tedy nechcete být překvapeni ze zálohy výstřelem z kanónu.
Není na škodu si zopakovat popis lodi a světových stran, protože až bude křičet spoluhráč u kormidla, abychom vykasali hlavní plachtu, může se jednat o otázku několika vteřin, než se naše drahocenná loď i s poklady překlopí. Skvělé také je, že jsou slyšet hlasy hráčů z jiných lodí, pokud jsou dostatečně blízko. V případě šarvátky tak opravdu můžete nadávat do prašivých psů.
Sea of Thieves nakonec opravdu vypadá jako skvělý útěk do pohádkového světa korzárů. Už beta nás přesvědčila, že herní náplně je dostatek a pro vývojáře určitě nebude žádným problémem v budoucnu přidávat další úkoly s promyšleným hledáním ještě lépe schovaných pokladů. Pokud navíc vývojáři posbírají zpětnou vazbu od hráčů, může se stát, že za rok bude hra plná úplně jiného obsahu, než je tomu teď. Zpočátku nebudou ve hře žádné mikrotransakce, které ale přibudou do několika měsíců. Vývojáři z Rare se ale dušují, že rozhodně nepůjde koupit nic, co by zlepšilo statistiky hráče. Finální verze Sea of Thieves vychází na Xbox One a PC již 20. března a tím získává náskok oproti podobnému pokusu od Ubisoftu s názvem Skull and Bones, který má vyjít leště letos.
Tenhle kousek vypadá na moře zábavy :))
se skupinou kamarádů...jinak moře nudy