Savage Lands je aktuálně k dispozici jakožto hra s předběžným přístupem, je tedy stále v intenzivním vývoji. Proto hru nerecenzujeme ale přinášíme pouze první dojmy. Větší update přichází dvakrát do měsíce a tímto způsobem hru lze hrát již téměř rok a půl. Jelikož však aktuální verze nese číslo 0.8, je zřejmé, že vývoj se pomalu, ale jistě, blíží ke svému konci.
Hru vyvíjí méně známé vývojářské studio s názvem Signal Studios, které existuje již od roku 2008. Od té doby však nevytvořio žádný větší trhák a nejvíce známi jsou zřejmě díky sérii Toy Soilders. Bude Savage Lands konečně hrou, která tohle studio dostane do povědomí herní komunity? Dle mého zřejmě bohužel nebude.
Ještě než se pustíme do fantasy světa ledového království, musíme si vytvořit svou postavu. Vybereme si jeden z předvolených vzhledů obličeje, styl účesu, barvu vlasů, barvu kůže a tetování. Tetování jsou velmi stylové a zaslouží pochvalu. Existuje zde i možnost náhodně vše vybrat, pokud bychom si s tím nechtěli lámat hlavu. Nicméně celkový výběr je dosti chabý a ztěžuje hráči vyšperkovat si svou postavu a následně se s ní identifikovat.
Již při vytváření postavy, kde napravo vidíme výsledný vzhled, začínáme tušit, že grafika téhle hry pořádně zaspala. Přestože vzhled hry není pro hratelnost samozřejmě určující, jen málokterá hra v dnešní době je takto zastaralá. Na straně druhé, si tenhle otevřený svět částečně zamilujeme už díky jeho zajímavosti. Zapomeňte na stejnorodé nudné planiny. Zde moře s ledovými kusy v něm střídá zasněžený les, opodál je zřícenina farmy včetně zahrady a následují kamenné zříceniny, zničené vesnice či vysoké věže ukrývající tajemství. Například oproti Skyrimu jsou zde objekty více nahuštěny na sebe, takže hráč nemusí zdlouhavě někam stále chodit. A to je dobře.
Zdejší svět je nevídaně chladný. Zřejmě je tahle lokalita v nějaké severní oblasti, kde sníh a led je na denním pořádku. S tím souvisí i nutnost zajišťovat si teplo jakožto životní podmínku. Coby hlavní zdroj k ohřevu využijeme ohniště, které lze kdekoliv postavit a pak již stačí jen dodávat dřevo. Ohniště vydrží hořet klidně celý den a dodávaní paliva tak není zbytečně otravné. Chladnutí zpomalí, až téměř zastaví také obydlí. Ano, v této hře si můžeme postavit hned několik druhů domů. Ty nás zároveň chrání proti různým nepřátelům.
Je také třeba vyhnout se spadnutí do vody, která bere teplo neskutečně rychle. Jednou jsem spadl do vody vedle mola a na blízkou nízkou skálu ani molo se již zpět nedalo dostat. Nejbližší břeh přitom byl tak daleko, že jsem nedoplaval ani do poloviny cesty. Možná by autoři mohli dát šanci hráči z vody se dostat a přežít. Občas nastane silná vánice a nejde vidět na krok. Vlastně to trochu vypadá jako kouř složený z kusů papírů. Tak nevěrohodně to působí.
Ukazatel zdraví a zimy je ten samý. Čím více mrzne naše postava, tím se se zmenšuje maximální zdraví. Ohřátí zase maximum zvyšuje. Stejně funguje i ukazatel energie, který je totožný s hladem. Opět stoupání hladu zmenšuje maximální možný počet energie.
Část světa je třeba zpracovávat. Stromy pokácíme, některé označené horniny omlátíme, kameny posbíráme ze země, kůži či maso získáme z ulovené zvěře. Složitější věci pak vytvoříme craftěním. Některé věci vyžadují speciální pomůcky jako třeba pracovní stůl, či různé druhy pece. Dostáváme se tak ke stále kvalitnějším materiálům, ze kterých tvoříme nové a nové věci.
Jedním z největších motivů k těžení a craftění je honba za lepšími zbraněmi a brněním. Obojí totiž čítá na slušné množství druhů, až se v tom člověk ze začátku trochu ztrácí. Zpočátku je problém s malým počtem slotů v inventáři. Je tedy třeba vytvořit si objemnější batoh, který nám místo výrazně rozšíří. Bohužel je craftění znepříjemněno nepřehledným systémem. Věci jsou seřazeny dle abecedy, avšak ne dle používanosti či postupu. Takže pokud se chceme podívat, co dále ve hře můžeme vytvořit, abychom dle toho cíleně získavali suroviny, musíme procházet dlouhý seznam věcí, z čehož 90 % (zpočátku) tvořit ještě nejde. Možná je i zbytečně složité získávání určité suroviny. Proč je třeba po lovu zvěře a získání kůže, třeba ji zpracovat na speciálním stroji a pak z ní ještě pomocí jiné věci craftit kousky kůže? Proč prostě nejde použít jen obyčejná kůže? Vždyť jde o jeden materiál.
Nejdříve budeme mít jen látkovou košili, později kožené brnění a následuje brnění z všelijakých hornin. Ve hře najdeme i slušný arzenál zbraní. Od různých seker přes meče až po dvouruční palcáty či luk s šípy.
Proti nám vytasí zajímaví nepřátelé od přerostlých vlků ve smečkách, po různé typy kostlivců a jejich kapitána až po létajícího draka, který šlehá plameny všude kolem. Tím například i zapálí les. Pokud drak zrovna není na své věži, kde by šlehal plamen jen tak pro zábavu do vzduchu, musíme si dávat pozor. Pokud totiž drak poletí kolem a všimne si nás, plivne oheň a jsme mrtví.
Při takovém důrazu na zbraně, brnění a nepřátele, je velká škoda, že bojový systém je propadák. Náš hrdina se totiž zmůže jen na seknutí, případně blokování štítem. Onen blok však téměř nefunguje a stejně obdržíme výrazné poškození. Ještě směšnější jsou útoky nepřítele. Ten totiž obvykle jakoby ztuhne, čímž se připravuje na útok a pak sekne (případně skočí dopředu a sekne). Boj tedy vypadá tak že chodíme pořád dokola, aby nás nemohl trefit a při tom sekáme my. Vše působí velmi uměle, nevěrohodně a celkový zážitek je nic moc. Úplně jiná situace je v noci, kdy zlí tvorové vylézají z úkrytů a okupují většinu mapy. Pokud si tedy chceme opravdu zabojovat, noc je ideální doba. Při úmrtí se respawneme jinde a jasně nám hra ukazuje, kde jsme předtím zemřeli. Můžeme si tak přijít pro všechny své věci.
Savage Lands stojí 15 euro, ale v době psaní tohoto článku je na Steamu sleva 50 %. Za standardní cenu hru nemohu doporučit, ale za 7,5 euro se o ní už dá vážně uvažovat (nebojte, bude ve slevě znovu). Zvláště zábavná hra je v kooperaci s dalšími hráči. Bohužel opravdu špatná grafika a nudný bojový systém nám ani přes jinak několik dobře našlápnutých prvků nedovolují autory pochválit. Hra má nicméně potenciál a pokud by se do toho vývojáři opravdu opřeli, ještě by nám mohli ukázat.
jeden z mála věcí co jsem dočetl do konce...jak funguje multak,jestli je v teto verzi dostupný?zajímavej je ten drak,co šecko spálí,z čeho si pak hrdina postaví srub? to ty tote stromy rostou i v zimě?