Raft má na svědomí Redbeet Interactive a ačkoliv se na první pohled zdál být až příliš jednoduchým dílem, už teď můžeme prozradit, že má více než slušný potenciál. Bez jediného slova se objevíme na čtvercovém kusu dřeva, kde nic, tu nic. Kolem se rozléhá jen nekonečný oceán, zatímco my začínáme mít hlad, žízeň a z moře na nás žralok už cení své nabroušené zuby. Kdo by to byl řekl, že po pár hodinách už moře budeme křižovat s šestipatrovým kolosem, plachtou, kotvou a elektronickým vybavením. Ale nepředbíhejme.
Sežer, co si ulovíš
Jelikož žádného příběhu jsme se ve hře nedočkali, můžeme se rovnou zakousnout do životně důležité výživy. Nejakutnější lidskou potřebou na moři a přímém slunci je pít. Okolo se však rozléhá pouze slaná voda a tak si musíme vyrobit plastový kelímek, nabrat vodu a nalít ji do zařízení, které vodu přefiltruje. Čistou vodu nalijeme zpět do kelímku a konečně se můžeme začít hydratovat. Ne však tolik, co hrdlo ráčí, jelikož kelímek je malý a tenhle kolotoč je třeba každou chvíli opakovat.
I když na každém rohu zrovna nečíhá Lidl s Kauflandem, máme v oblasti jídla mnohem širší výběr. Na prut si ulovíme různé druhy ryb, zasadíme vlastní stromy a vytvoříme i hnízda, ve kterých zůstávají vajíčka. Na ostrovech pak šlohneme ananasy, kokosy a další vegetariánské dobrůtky. Jelikož ale nejsme v pravěku (a lépe to uhasí hlad), většinu věcí si před pozřením upečeme. Složitých receptů ale netřeba, nám totiž postačí postavit gril, dodat dřevo a malá kuchyňka je hotová.
Použij, co si ucraftíš
Výše jsme již zmínili několik na koleni vytvořených věcí. Craftění je totiž alfou a omegou celého titulu a jedině touto cestou z našeho voru uděláme záviděníhodnou loď vybavenou geniálními vychytávkami. Začneme vyrobením si háku na laně, který slouží k zachytávání okolo plujících věcí. Následuje výroba stroje na filtrování vody, malého grilu, stolu na zkoumání nových materiálů (slouží k odemykání nových receptů) a nepřijdeme ani o kotvu nebo plachtu. Plachtu lze kdykoliv roztáhnout a natáčet dle směru, kterým chceme plout, v podstatě ale slouží spíše jako kormidlo. Roztažená plachta totiž přímo neurčuje směr našeho pohybu, ale započíst musíme i aktuální vítr, který nás vždy táhne jistým směrem.
Na přespání až příliš temné noci se nám bude hodit postel a pro orientaci zase využijeme hodiny či kalendář. Aby byl pohyb po plavidle pohodlnější i ve večerních hodinách, vhodné je vytvoření nějakého toho osvětlení. V konečných fázích hry vytvoříme i složitější věci jako jsou třeba železné nástroje, které vydrží mnohem více a nechybí ani elektronické zařízení. Například taková obrazovka napojená na vlastnoručně vyrobenou baterii ve spojení s anténami nám ukáže lokaci plovoucí základny, jež skrývá poukaz na možná existující město.
Ačkoliv vycraftit si toho lze hodně, je zde přece jen znát ranná fáze hry. Po pár hodinách hraní si totiž vytvoříme prakticky vše, a pak už moc nezbývá, co vlastně dělat.
Pokročilejší věci pochopitelně vyžadují hůře dostupný materiál. Ten sice můžeme někde šťastnou náhodou najít, ale jde o takovou raritu, že bychom se tímto způsobem nikam nedostali. Proto je třeba postavit tavící pec, naskládat dřevo a vše si získat hezky ručně. Z písku vytvoříme sklo, z železné rudy železnou cihličku a z vodních řas pro změnu lepidlo. Nesmíme zapomenout ani na vytvoření truhel, které všechen materiál a věci uschovají. Jedině tak totiž získáme jistotu, že o věci nepřijdeme. Cokoliv v inventáři lze totiž snadno trvale ztratit. Stačí jen zemřít. Ačkoliv vycraftit si toho lze hodně, je zde přece jen znát ranná fáze hry. Po pár hodinách hraní si totiž vytvoříme prakticky vše a už toho moc nezbývá, co vlastně dělat. Věříme ale, že jde jen o dočasný stav hry a autoři toho mnoho nového přidají. Vždyť i v době testování jsme se kromě řady oprav bugů dočkali i přidání užitečného žebříku.
Sbírej jako o život
Podmínka jakéhokoliv craftění je vlastnit potřebný materiál. Některé věci sice plavou v těsné blízkosti raftu nebo dokonce i skrze něj (objekty čouhají přes podlahu) a lze je rovnou vzít, ale 90 % objektů je přece jen příliš daleko. Naštěstí jsme vybaveni již zmíněným hákem a jakožto základní nástroj lze i mimořádně snadno vyrobit. Pak už se jen napřáhneme dle potřeby (držení tlačítka znamená hod do větší dálky) a jakmile hák dopadne na hladinu, táhneme ho obě. Všechny objekty, které se háku dotknou, už na něm zůstanou přilepeny, dokud je nepřisuneme k sobě. Hák můžeme ve vodě nechat na stejném místě a čekat, až další objekty na něj samy narazí, ale efektivní to příliš není. Abychom si trochu uvolnili ruce, později si vyrobíme sítě, které upevníme na okraje voru. Ty pak automaticky zachytávají věci a my je ze sítě snadno popadneme.
I když občas narazíme na shluk určitého materiálu (např. tři na sebe nalepené listy), drtivá většina materiálu pluje samostatně. Proto je vhodné dělat si zálusk na sudy, které zpravidla ukrývají celou řadu věciček. Ne vše ale samozřejmě plave a písek, kameny či jiné nerostné suroviny obvykle získáme teprve ze dna oceánu. Kvůli hloubce se ale primárně zaměříme na malinké ostrůvky, okolo kterých pod hladinou najdeme prakticky vše potřebné. Musíme si však dávat dobrý pozor na čas ve vodě, protože po nás brzy vystartuje krvelačný žralok. Čas navíc získáme buďto vytvořením návnady, která tuhle zrůdičku dočasně zaměstná, případně svůj pohyb zrychlíme ucraftěním ploutví.
Chudokrevná explorace
I když sběr surovin, craftění a vylepšování sebe či svého raftu je zábavnější, než jsme čekali, samo o sobě by to přece jen bylo stereotypní. Zvláště při aktuálně téměř chybějícím hudebním doprovodu, kdy se hudba ozývá jen místy (o to lépe však zní). Vývojáři naštěstí do hry přidali i prvek explorace, který je však zatím zdaleka nejméně propracovanou částí. Při svých plavbách narazíme na neobydlené vory, které na sobě mají maximálně jednu bednu s různým materiálem. Jakmile vor vybrakujeme, začne se ihned potápět a za chvíli po něm není ani památky. Více zdrojů nabízí teprve ostrůvky, které jsou však překvapivě malých rozměrů. Zároveň bývají poměrně vysoké a tak je zapotřebí postavit pořádně vysoký vor s mnoha patry. Původně jsme se nahoru mohli dostat jen skrze schodiště a vor tak musel mít určitou šířku. Teď už je ale k dispozici i žebřík a stavění do výšky jde o to rychleji.
Když se hráči konečně podaří dostat na ostrov, čeká ho zde čiré zklamání. Zatímco v jiných survival hrách jako je třeba Subnautica, The Forest nebo Conan Exiles na hráče čekají skvostné a dech beroucí lokace, Raft nabízí jen pár keřů a stromů, občas i malý přístřešek s bednou, ale veskrze nic zajímavého. Stromy lze sice pokácet kvůli dřevu a květy se hodí pro vytvoření barev, ale nic, co by člověka překvapilo, pobavilo či alespoň dočasně zaujalo, tu bohužel není. Doufejme, že to vývojáři co nejdříve změní.
O co chudší je stránka objevování, o to překvapivější je zdejší atmosféra. Zejména východ a západ slunce nabízí opravdovou podívanou, kdy jedinečné spektrum barev pohladí naše oční bulvy.
O co chudší je stránka objevování, o to překvapivější je zdejší atmosféra. Zejména východ a západ slunce nabízí opravdovou podívanou, kdy jedinečné spektrum barev pohladí naše oční bulvy. A když se zrovna romanticky nerozplýváme nad klidnou lesknoucí se hladinou, zvedá se nám žaludek z pořádně velkých vln a přívalových dešťů.
Pluj na tom, co si postavíš
Název Raft není náhodný. Právě náš vor je totiž středobodem celé hry. Začínáme s kouskem plovoucího dřeva, které však od začátku rozšiřujeme a to jak do šířky, tak do výšky. K dispozici je několik tvarů dřeva, ze kterých můžeme tvořit co hrdlo ráčí. Máme tu zdi, schodiště, kůly pro možnost umístění dalších pater, zábradlí a tak dále. Hráč si tak může vytvořit kus plovoucího prakticky jakkoliv vypadajícího plavidla.
Na stavbu však nemáme času nekonečno a pravidelně se nám do voru zahryzne žralok. Toho sice můžeme odehnat pomocí ostrého kůlu, avšak i tak nám poničí část lodi, případně jí kus rovnou utrhne.
Na stavbu však nemáme času nekonečno a pravidelně se nám do voru zahryzne žralok. Toho sice můžeme odehnat pomocí ostrého kůlu, avšak i tak nám poničí část lodi, případně jí kus rovnou utrhne. Je tak nutné loď neustále opravovat, případně danou část znovu postavit. Ačkoliv logicky by žralok měl ukusovat jen okraje lodi, zvládá ve hře urvat například i její střed. Navíc zmizí cokoliv bylo na daném úseku postaveno. Proto je lepší pokročilejší věci stavět na vyšších palubách, aby byly v bezpečí. Milou zprávou je, že si hru můžeme zahrát v co-opu kamarádem, což náš zážitek samozřejmě značně oživí.
Souhrn
Raft je na začátku dlouhé cesty. První krůčky ale zvládá lépe než průměrné herní dítě a titul celkově nabral správný směr. Vždyť i na Steamu hra dosahuje hodnocení okolo 80 % a vývojářům už jen stačí rozšiřovat dobře vymyšlený koncept. Zatím však explorace a příběhová linie zavání nedokončenou prací a nezbývá tak nic jiného, než usilovné práci vývojářů držet pěsti.