PC Building Simulator – jak již název naznačuje – simuluje průběh sestavy počítače. Za celou tvorbou stojí zkušený 3D modelář z Rumunska jménem Claudiu Kiss a hra je publikována pod vlajkou Iregular Corporation. Projekt je sice stále ve stádiu vývoje, ale už v současném stavu nabízí plnohodnotnou zábavu. Na oficiálních stránkách je vyvěšena oficiální roadmapa, kde je možné monitorovat současný vývoj i plány do budoucna. Velmi příjemnou vlastností je spolupráce s opravdovými značkami, takže tu najdeme produkty od MSI, Intelu, AMD, Gygabytu a mnoho dalších, přičemž jsou navazovány stále nové spolupráce s giganty herního průmyslu. Reálné prostředí nám nabízí i jeden z dostupných herních módů o kterých si povíme více.
Ve hře jsou momentálně dostupné tři herní režimy. Prvním z nich je tutoriál. Tutoriál pro začátek hry není vyžadován, nicméně se jedná o užitečný režim z hlediska nauky pro začínající stavitele. Během tréninku jsme postupně provedeni konstrukcí počítače od prázdné kastle, přes připojování jednotlivých komponent až po zapojování kabelů a první zmáčknutí startovacího tlačítka. Navíc, aby útrobami počítačů nedotčený laik jenom bezmyšlenkovitě nepřidával jednotlivé díly, jsou u každé součástky přítomny štítky s popisem částí a vysvětlivky jejich funkcí v součástce. Nakonec se tak můžeme hodně přiučit.
Zatím největší gro hry se odehrává v kariérním módu. Z tutoriálu možná umíme sestavit funkční herní krabici, ale zvládneme i život opraváře „písíček“? V tomto módu máme k dispozici vlastní kancelář, funkční počítač na vyřizování pošty, potenciál, jež máme za úkol rozvíjet a první zakázku. Tím dar do začátku bohužel končí, ale naštěstí nás čeká hromada zábavy. Sestavování počítačů je jedna věc, v tomto módu si uvědomíme, že tato činnost je spíše odměnou mezi drobnějšími úpravami a servisem. Pro fungování naší malé opravny, musíme přijímat i zakázky typu: potřebuji odvirovat počítač; odešla mi grafika, nahraďte ji jinou a lepší, ale rozpočet vám dám pouze 200$; nebo potřebuji profouknout větráky a vyleštit krabici. Můžeme tak nahlédnout do běžného života stavitele počítačů a k tomu nabýt i nějaké to cenné know how. Mimo práce s počítači máme na svědomí i chod naší firmičky, tedy korespondenci, objednávky dílů, vyřizování nájmu nebo třeba logistiku objednávek. Spolu s opravdovými značkami může zážitek působit natolik reálně, že je podivuhodné, proč ve hře není potřeba jíst, pít či naplňovat ostatní životní potřeby.
Třetím režimem je freeplay, kdy máme k dispozici plně rozvinutou kancelář s několika stoly a dostupné veškeré komponenty ve hře obsažené. Tento sandbox může kromě zábavy pro nadšence představovat i možnost postavit si sestavu, kterou zrovna hráč plánuje pořídit a nacvičit si postup, který by ho při vyzvednutí zásilky čekal. Ve freeplay nás omezuje pouze vlastní představivost a touha za vysněným, nejen herním, zařízením.
Již jsme si zmínili, že hra obsahuje reálné produkty a takřka veškeré komponenty k sestavení PC. Pro montáž tak máme dostupné: krabice, grafické karty, procesory, základní desky, RAM, pevné disky, zdroje, větráky a externí nástroje (například chladící směs na procesor). Můžeme si ale všimnout i jistých absencí. Ve hře například nejsou mechaniky na disky, konkrétní počítačové skříně mají integrované USB a zvukové porty, ale spíše než výtky, se jedná o postřehy. Nezapomínejme, že hra je teprve ve stádiu předběžného přístupu. Z tohoto hlediska je velice příjemná možnost nahlédnout do plánu vývoje přímo na zmíněných oficiálních stránkách pod tlačítkem „roadmap“. Z té můžeme vyčíst, že se právě pracuje na vývoji podpory zapojení dvou grafických karet najednou, přidání komponent od SilverStone či podpoře více jazyků. V budoucnu se mimo jiné můžeme těšit i na vodní chlazení, více kariérního obsahu nebo vydání Steam kartiček.
PC Building Simulator je komplexně uchopený projekt se zábavně naučnou vizí. Šanci má zabodovat jak u naprostých zelenáčů na poli konstrukce počítačů, tak u pokročilejších montérů. Konečně má naprosto každý možnost osahat si součástky, se kterými se běžně jen tak nesetká. Hra působí celistvým dojmem již v otevřené fázi, a do oficiálního vydání jsou stanoveny jasné cíle, kterých má projekt dosáhnout. Čeho všeho ale hra nakonec může dosáhnout, záleží také na fanouškovské základně, jelikož právě případný nákup rozvoj hry podpoří. Pro každého nadšence je to rozhodně lákavá nabídka, kterou by neměl odmítnout.
Stavět a snít. Kéž by měl každý hráč nadupaný PC a plnou Steam knihovnu her
Steam je crap a zlo.
Plnej komp DRM-free her, tj lepší láboš.
Nadruhou stranu, Steam pomáhá uvést na trh i menší vývojáře :) Origin a Uplay apod. jsou v tomhle postradatelní
Co není na Steamu, tak nehraji.
S výjimkou pařeb od Blizzardu to mám dost podobně :D