Možná znáte ten pocit, když se ze zvědavosti přihlásíte do testování zajímavého projektu a za několik týdnů už máte ve schránce velmi příjemnou zprávu s pozvánkou a rovnou i klíčem pro kamaráda. Nicméně právě díky tomu vám dnes můžeme přinést první dojmy z bety Paladins, což je v zásadě „svěží“ projekt amerických Hi-Rez Studios, kteří stojí třeba za velmi povedenou záležitostí SMITE. S MOBA žánrem tak mají už určité zkušenosti a my se dnes podíváme, jak se jim je podařilo uplatnit v kombinaci s FPS. Pokud vám hra na první pohled připomíná rovněž aktuální Overwatch od Blizzardu, pak vás mohu ujistit, že vás zrak zcela jistě nešálí a váš dojem je naprosto na místě.
Paladins totiž Overwatch – dle mého názoru – celkem otevřeně kopíruje, ale možná to nedělá vůbec špatně. Na druhou stranu hlavním rozdílem, který hráče bude pravděpodobně zajímat nejvíc, zůstává, že zatímco za Overwatch si budete muset zaplatit (nikoliv měsíčně, ale jednorázově, jako například za Diablo III) – Paladins má být zcela zdarma, a tedy free to play, přitom však nikoli pay2win. Něco takového můžeme prozatím potvrdit, jelikož jediné, co je možné za reálné peníze získat, jsou nejrůznější kosmetické úpravy. Tím mám na mysli nejen – tak nějak předvídatelné – skiny na jednotlivé postavy, ale třeba i vzhled zbraní nebo mountů.
Jakmile se dostanete do hry, dojdete k zjištění, že hra aktuálně nabízí 5 herních modů, přičemž první „Practice“ pustíte pravděpodobně jen jednou, a pokud nejste v žánru úplnými nováčky, upřímně ho můžete i přeskočit. „Co-op“ je pro ty, kteří dávají přednost hře s boty, za kterou je však samozřejmě jak méně zkušeností, tak méně herní měny. „Capture and Payload“ je zatím asi nejvíce hraný mód, ve kterém je vaším úkolem zabrat určitý bod, ten následně po určitou dobu držet a nakonec z něj dotlačit payload (vozík, který se pohybuje jen, když u něj někdo stojí) do nepřátelské základny. Povede-li se vám to, získáte pro svůj tým 2 body. Jeden bod je totiž za zabrání a udržení onoho místa, druhý bod pak za úspěšné dotlačení payloadu. Váš pokus je však vždy časově omezen, což zaručuje, že hra nebude nikdy příliš dlouhá. Obvykle zabere kolem cca 15 minut, s tím, že nejdelší hru jsme zatím měli 37 minut. To se však stalo jen jednou a hra byla skutečně neuvěřitelně vyrovnaná takřka ve všech ohledech. K vítězství přitom potřebujete 5 bodů, což znamená, že vám stačí dvakrát dotlačit payload (4b) a pak už jen zabrat a udržet spot. „Survival“ funguje na principu „last man standing“ čili, kdo přežije jako poslední, toho tým získává bod. Opět je potřeba získat 5 bodů. Poslední mód je vyhrazen pro tzv. premady, tedy sestavené týmy 5vs5.
V současné době vám hra nabídne na výběr ze 14 hrdinů/šampionů/postav, se kterými se můžete vydat na arkádovou řežbu, nicméně ani v této oblasti se inspirace Overwatchem nezapře. Pro představu některé uvedu, ale zároveň rovnou podotýkám, že na rozdíl od Overwatche je zde možné každého šampiona specializovat několika směry, a to na základě karet – ke kterým se ještě dostaneme – ale které si můžete prozatím představit nejlépe asi jako talenty z WoWka nebo jednoduše jako nejrůznější vylepšení (ofensivní, defensivní i supportovací) pro jednotlivé ability. Těch má každý šampión celkem 5 s tím, že základ tvoří 2 rozdílné útoky na levém a pravém tlačítku myši, pak 2 další schopnosti na Q a F a vrcholem je již tradiční ultimate abilita, která se tentokrát vyjímá na klávese E. Její dobití zpravidla zabere několik minut (takže ji stihnete opravdu jen párkrát za hru), ale použije-li se ve správný moment a na správném místě, dokáže zajistit i vítězství. Krom toho může každý šampion nasednout na koně (mounta) a pohybovat se tak po bojišti výrazně rychleji.
O tom, za koho můžete ve skutečnosti hrát, vypoví mnohé screenshoty, nicméně přesto si uveďme, alespoň ty klasické, se kterými se v některých případech setkáváme už od časů Team Fortress 2. V každém výherním týmu zpravidla nechybí šikovný sniper, jehož roli může plnit sympatická Kinessa, ale v šikovných rukách ho dokáže skvěle zastoupit také lučištnice Cassie. Naopak o likvidaci sniperů se dobře postará assasinka Skye nebo temný pistolník Androxus. Budete-li chtít rychle protlačit payload, první linii dokáže výborně podržet Grover s Fernandem a trpasličí konstruktér Barik zase zajistí kvalitní obranu pozic svými turrety. Nechybí ani šaman, ledová čarodějka nebo liška ryšavá. Každého šampiona je navíc možné expit a zvyšovat tak jeho úroveň v rámci svého profilu. Zkušenosti získáváte přirozeně za odehrané hry a do jisté míry je ovlivní i vaše osobní úspěšnost a angažovanost. Každým levelem přitom získáte něco málo zlatých (za které můžete kupovat karty nebo odemykat další hrdiny) a také mastery. To vám jednoduše zaručí přístup k lepším kartám.
Karty ve hře jsou v zásadě dvojího typu, ale ještě předtím si povězme, jak funguje herní měna. Jedná se totiž o dobře známý a prověřený model. Ve hře najdete klasické zlato, které získáte za odehrané zápasy, a za které si můžete nakupovat – jak jsem již zmínil – nové karty nebo rovnou další hrdiny. A na druhé straně najdeme krystaly, jakožto měnu, kterou je možno zakoupit za reálné peníze. V podstatě se tedy jedná o obdobný systém, se kterým se můžeme setkat například v League of Legends. Vraťme se však k samotným kartám. První typ se vztahuje ke konkrétním hrdinům, zatímco jsou rozděleny podle vzácnosti – obdobně jako např. v Hearthstonu – na normální, vzácné, epické a legendární. Obvykle vylepšují jednotlivá kouzla, a jelikož každý hrdina má (pomineme-li základní útok) 3 kouzla, na které připadají desítky karet – je celkem jasné, že vylepšení, které jednotlivé karty pro vaše kouzla/schopnosti nabízejí, jsou skutečně rozmanitá.
Zajímavé přitom je, že rozdíl mezi jednotlivými kartami – pokud jde o jejich vzácnost – není v tom, jaké by nabízely vylepšení, nýbrž v samotné intenzitě vylepšení. Máte-li tedy například „normální“ kartu, která zajistí, že vaše určitá schopnost vyhealuje za 5% uděleného poškození, každá její další vylepšená verze zvýší onen poměr o dalších 5% (vzácná: 10%, epická: 15%, legendární: 20%). Vylepšení, která karty nabízejí, jsou však obvykle zásadnějšího charakteru. Jejich prostřednictvím můžete ovlivnit například to, zda budou vaše útoky způsobovat krvácení navíc nebo vám naopak propůjčí dočasný štít. Pro váš styl hraní jsou tak zásadní! Aktuální situace je však taková, že v rámci testování není třeba postupně odemykat jednotlivé karty a tvořit tak svůj balík, představující specializaci vašeho hrdiny. Pro každého hrdinu jsou připraveny 2 přednastavené balíky (obvykle jeden více defensivní, druhý více ofensivně zaměřený), ze kterých si můžete na začátku hry vybrat. Pokud byste však hráli dostatečně dlouho a měli hodně dobrých karet, můžete si samozřejmě – i teď v BETĚ – postavit balíček vlastní.
Karty, kterými zlepšujete svá kouzla a schopnosti však nejsou jediné. Ve hře existuje ještě druhý – na první pohled méně zásadní – systém a druh karet. Jedná se o pasivní karty, které si můžete vybrat pro každé 1 kolo. Pro všechny šampiony jsou stejné a oproti prvnímu druhu, který upravuje/vylepšuje kouzla, jsou tyto spíše obecnějšího charakteru. Zajistí vám například kratší dobu přebíjení, rychlejší pohyb, kratší cooldowny nebo lepší odolnost vůči crowd control efektům (oslepení, stuny, disarmy atd.) Ty nejlepší pak dokážou zvýšit veškeré celkové poškození o 10% nebo zajistit průběžnou regeneraci života. Jejich nákup je přitom přímo ovlivněn vaší aktuální úspěšností v daném kole! Za každé kolo totiž dostanete – dle toho jak hrajete – určitý počet bodů, který můžete v následujícím kole uplatnit právě na nákup těchto podpůrných karet s pasivními efekty. Na konci kola vždy zakoupené karty mizí a příští je třeba koupit nové. Jejich význam je menší v tom smyslu, že představují jen dočasné vylepšení, kterým můžete vykrýt nevýhody oproti counter-šampionům.
Budu-li například hrát za snipera a uvidím, že v nepřátelském týmu jsou přítomni dva assasini, je pro mě takřka povinností, co nejrychleji nakoupit defensivní pasivní karty, které mi usnadní přežít a řešit jinak svízelné situace. V každé další hře (i kole) můžete zvolit karty jiné – jednoduše podle situace. Chtěl bych ještě doplnit, že pokud hrajete opravdu dobře nebo se vám podaří taková ta „čistá výhra“ můžete na svém profilu očekávat truhlu k otevření. V té najdete příležitostně nějaký ten skin na samotné šampiony, ale třeba i na jejich zbraně, ale mnohem častěji v nich budete nacházet první typ karet, tedy ty pro konkrétní hrdiny, které byste jinak museli kupovat za goldy. Do budoucna by ve hře měla být rovněž možnost pracovat s přebytečnými kartami a například je rozbíjet a tvořit z nich karty jiné. Nezapomeňte, že Paladins mají být kompletně zdarma a do BETY se můžete přihlásit na následující adrese:
Shrneme-li své prvotní dojmy z BETY, musíme přiznat určité nadšení. Paladins jsou přesně tou typickou záležitostí, která je „easy to learn – hard to master“. Tak trochu si troufáme tvrdit, že pokud se o Paladins dozví dostatečný počet lidí, mohl by se klidně stát příštím „League of Legends“. Jediné, co lze – prozatím – Paladins vyčíst je asi to, že opravdu okázale kopíruje Overwatch. Paradox je však v tom, že ho kopíruje velmi zdařile a pravděpodobně je otázkou osobního vkusu, zda nejsou některé prvky v Paladins dotaženy ještě lépe. Obě hry jsou prozatím ve fázi beta, takže závěry mohou být poněkud předčasné. Na druhou stranu lze jen těžko popřít, že srovnání mezi oběma tituly se zde přímo nabízí. Paladins mohou na první pohled působit poněkud infantilně, ale můžete nám věřit, že pod kabátkem kreslené grafiky se skrývá jinak seriózní záležitost, jejíž potenciál vypadá obrovsky. Hra také rozhodně není jednoduchá, a proto má rozhodně co nabídnout i ostříleným hráčům, kteří neopovrhnou poctivou multiplayerovou řežbou, kde není rozhodující štěstí, ale váš skill. O tom všem se ostatně můžete přesvědčit sami, budete-li mít trochu štěstí, na výše zmíněné adrese.