První, co člověka při pohledu na Oxygen Not Included napadne, je podobnost s free-2-play titulem Bethesdy – Fallout: Shelter (recenze zde). I zde na nás čeká pohled na 2D post-apokalyptické sídlo, kde velíme hrstce přeživších, kteří staví svou základnu s cílem přežít co možná nejdéle. A ani zde na nás nečeká v podstatě žádný příběh, takže veškerou svou pozornost upřeme na potřeby svěřenců. Jak se ale za chvíli přesvědčíte, přece jen narazíme na řadu důležitých rozdílů.
Zatímco Fallout: Shelter dal hráči při výstavbě jen omezené možnosti, Oxygen Not Included nabízí příležitost kopat a budovat kdekoliv se nám zlíbí. Místnosti stavíme kde chceme, jak velké je chceme a přímo určujeme i jejich zaměření. Vybudované prostory mohou zůstat zcela prázdné, stejně jako do nich lze umístit nejrůznější stroje. Pokud tak máte rádi volnost a Fallout vám zbytečně svazoval ruce, zde budete v sedmém nebi.
S možností rozhodovat o každé drobnosti ale přichází o to větší zodpovědnost a starosti. Stačí nepřemýšlet dostatečně dopředu a svými stavbami si snadno zkomplikujeme další rozšiřování. Často tak budeme některé zdi bourat a postavené zařízení demontovat, abychom je znovu postavili na jiném místě. Není to sice nepřekonatelný problém, avšak každá taková přestavba znamená zaměstnání velké části obyvatelstva, kteří pak nemají čas produkovat nové jídlo, vyrábět elektřinu a podobně. Znamená to tedy rychlé vyčerpání nashromážděných zásob.
Oproti Falloutu je toho zde nutné zařídit opravdu hodně. Jak již napovídá název hry, základní potřebou je kyslík. Ten se zpočátku automaticky uvolňuje ze speciálního materiálu, který máme u základny. Již během zhruba hodiny ale dojde a pak je třeba kyslík vyrábět pomocí speciálních strojů. Některé taková zařízení vyžadují dodávku jiného ne úplně běžného materiálu. Občas se tak stane, že nám onen materiál dojde a nám rychle začne docházet kyslík. Naštěstí se později dostaneme k sofistikovanějším metodám produkce, jako je třeba využití vody. Kyslíkem to však teprve začíná. Spotřebou kyslíku se uvolňuje nedýchatelný plyn, který plní místnosti stejně jako zbývající kyslík. Kvůli určitému tlaku vzduchu přitom nelze jednoduše vytvářet další a další kyslík, protože ho už prostě není kam dát. Potřebujeme tedy další zařízení, které nedýchatelný plyn odvádí pryč, čímž se uvolní místo pro kyslík nový. Ten ale vyžaduje připojení na potrubí přinášející vodu a dále pak jiné potrubí, které zase odvádí tekutý odpad. Složení vzduchu lze snadno sledovat pomocí speciálního zobrazení viz vpravo dole. Červeně je vyznačen nedýchatelný vzduch.
Vodu najdeme na mapě snadno. Stačí se k ní prokopat tak, abychom k ní měli přístup shora. Pokud je třeba voda nad naší základnou, nemůžeme se k ní dostat přímo, protože by voda začala proudit do naší základny. A každou tekutinu v obydlí je třeba vytřít, aby při kontaktu s ní obyvatelé neztráceli tělesné teplo. Byla by jim pak totiž zima. Jakmile se (v tomto případě obloukem) dostaneme k vodě, umístíme do ní pumpu, která vodu čerpá do potrubí. Po základně pak vedeme trubky s vodou ke všem zařízením, které ji vyžadují. Obdobným způsobem vytvoříme potrubní systém pro odtoky, které by měly odcházet mimo základnu (ideální je pro ně vykopat nějaký prostor. Tvorba potrubí je někdy sice zdlouhavá, zato při přepnutí na pohled zobrazující potrubí v základně, kde vidíme jak vše krásně proudí a funguje, má člověk pocit zadostiučinění. Na obrázku vlevo nahoře můžete vidět vyznačené potrubí, čerstvá voda má modrou barvu a odpady žlutou.
Máme kyslík, máme potrubí. Ani to ale nestačí. Jak vodní pumpa, tak většina zařízení vyžaduje elektřinu. Tu ze začátku vyrobíme vytvořením běhacího kolečka. Jen do nich místo křečkůn aženeme naše pracanty. Elektrická energie se nashromáždí ve vystavěných bateriích. Později si postavíme produktivnější mašiny, které z uhlí vytvoří elektřiny poměrně dost. Stejně jako v případě vody a odpadů, i v případě elektřiny je třeba rozvést rozvody do každého ze zařízení. Při případném přesouvání zařízení do jiných míst je tam třeba taktéž navést nové potrubí i elektrické vedení. A to není hned.
Dále je třeba uvařit nějakou tu mňamku. Můžeme sice vytvořit hned několik různorodých jídel, avšak často se spokojíme s kdečím stravitelným. Hlavně že máme potřebné vstupní materiály a naši maličcí nepojdou hlady. Při práci se jeden snadno ušpiní a tak nesmíme zapomenout třeba na pořádnou sprchu. Zpříjemnit život jde i za pomoci masážního stolu či celé řady dekorativních předmětů. Pro případ zranění se zase hodí lékařské lehátko, kde se náš nemocný pěkně zotaví. Ostatní se se zase rádi vyspí v měkké posteli, které je tak třeba postavit. Různé objekty vyžadují různé materiály. Některé jsou hůře dostupné nebo se třeba vyskytují jen v okolí vody. Těžení se tak rozhodně nevyhneme.
Několikrát jsem zmínil, že později se dostaneme k lepším zařízením. Ve skutečnosti si je musíme pěkně zasloužit. Je totiž třeba postavit výzkumné stanice, které kromě elektřiny potřebují také dodávku některých materiálů, vybrat si oblast zkoumání a naše chytrolíny na tom nechat pracovat. Nemusí jít o žádné velké vědce, přestože některé parametry panáčka hrají svou roli. Každý člověk má vlastně celou řadu vlastností a schopností. Někdo toho více unese, jiný se rychleji pohybuje a další zase produktivněji staví či ovládá stroje. Nový člen kolonie jednou za čas přijde skrz speciální bránu. Ta nám dá pokaždé na výběr ze tří lidí s různými parametry. Popis panáčků můžete vidět vpravo dole.
Pokud je vám grafika hry tak trochu povědomá, pak právem. Hru totiž tvoří kanadské studio Klei Entertainment, které zároveň stojí za sérií Don’t Starve. Právě ta se pyšnila podobně zajímavou grafikou. Vývojáři také vytvořili komické a zábavné animace, takže je prima se na některé činnosti panáčků jen dívat. Co mi ve hře naopak velmi chybělo, je pořádný tutoriál. Sice je tu a tam malá vysvětlivka, ale v podstatě se člověk musí vše naučit sám. Proto se mi pořádnější kolonii podařilo vytvořit až na druhý pokus. V pvním případě jsem totiž příliš nevěděl, co vlastně dělám a spíše jsem jen experimentoval.
Oxygen Not Included je čistě budovatelská survival strategie, která hráče zahrne možnostmi i povinnostmi. Pod tíhou hlídání spousty potřeb tak člověk ani nepostrádá příběh či nějaké zpestření, jako jsou třeba výpravy do neznáma ve Fallout: Shelter. Zároveň je třeba zdůraznit, že tato hra vypadá opravdu skvěle již nyní, ačkoliv je teprve v předběžném přístupu. Přesto cena 23 euro rozhodně není zanedbatelná.
Parádní sandboxová hra, která zaujme jak graficky, tak nápaditým stylem řešení problémů, od těch nejprimitivnějších jako zajištění toalety až po zpracování vodíků, který vám vytváří generátory kyslíku.