Vzpomínáte si na legendárního Dungeon Keepera od Petera Molyneauxe? Na tu škodolibou radost, s jakou jste ho hráli? Ale jistě, že si vzpomínáte, vždyť v jaké jiné hře byste mohli být tak roztomile zlí a zákeřní, aniž by to obnášelo potoky samoúčelně prolité krve a přehnanou brutalitu. Byla to úžasná lehkost, s jakou jste plnili jednotlivé úkoly a ovládali podzemí. S podivem, že dosud žádná jiná společnost nepřišla s podobným konceptem. Až nyní, kdy je Overlord takřka před vydáním, se o něm ve větší míře začíná mluvit jako o možném nástupci právě Dungeon Keepera. Nikoliv z pohledu žánrové shody, ta tu nepanuje, nýbrž díky pocitu, jaký z hraní získáte. Nejde tedy o žádnou kopii, v Triumph Studios se pod vedením vydavatele Codemasters nechali legendou jen lehce inspirovat. Zda to k něčemu bylo, nám napovědělo už vydané demo.
To má statný gigabajt, ale na druhou stranu se odměňuje poměrně dlouhým, zhruba půl až hodinovým zážitkem a komplexním vhledem do struktury hry. Ta naštěstí není vůbec složitá, ba dokonce bychom řekli, že jde o jednu z nejsnáze pochopitelných a ovladatelných (až na zjevné bugy a nepřesnosti, o kterých se ještě zmíníme) her poslední doby. Začátek se odbývá v krátkém intru, jež by pro potřeby plné verze mělo být prodlouženo do monumentální a patřičně úderné podoby. Důležité je především zjištění, že jste novým Overlordem ve zdejším kraji. Ten předchozí svou práci nezvládal, a tak musel být, ehm, odstraněn. Jakou práci? Inu, Overlord je jakýmsi dozorcem nad vším živým, co na daném lánu země žije, ovšem dozorcem značně nekonvenčním. Namísto aby se staral o blahobyt svých poddaných, tak je musí co možná nejvíce utiskovat. Obzvlášť zabíjení nevinných zvyšuje negativní karmu, která je v jistém ohledu zásadní. Předchozí Overlord se stal příliš mírným, a tak je na hráči, postarat se o přesně opačný extrém – ukázat místním hobitům, trollům, lidem a třeba i ovcím, s kým mají vlastně tu čest a zač je toho loket.
Středobodem hry je jakýsi overlordům chrám. Ten byl v důsledku nedůsledné vlády předchozího zastánce tohoto úřadu poničen, a hlavním cílem Overlorda nového, tedy vás, je, aby opět mohl usednout pod opravenou střechou v patřičně potemnělé síni na krví pocákaném trůně. To ale bude nějakou dobu trvat – a jedině škození všem a všemu vám k tomu může dopomoct. Uprostřed chrámu, kam se po každé misi, ale třeba i v jejím průběhu, vracíte, je portál v podobě tůňky, odkud se teleportujete do oblastí pod vaší „správou“, abyste tam nastolili „pořádek“, rozumějte nastolili fenomén spálené země.
Demo nabízí jednu do několika úseků rozkrájenou misi, ovšem ještě předtím je zapotřebí si odbýt tutorial pod vedením jakéhosi věčného poradce overlordů, který už přežil několik úřadujících, má na základě toho hodně vtipné zkušenosti, a nyní je připraven sloužit vám. Jeho řeči se ve hře rozléhaly celou dobu a domníváme se, že nejinak tomu bude i v případě plné verze. Na neustálý přísun komentářů si rychle zvyknete a brzy usoudíte, že bez nich by to nebylo ono. Povedlo se je totiž napsat s lehkostí a vtipem. Jsou to krátké úderné hlášky ke každé situaci či události, jež v průběhu hry nastane.
Nejprve vám ale patřičně podlý poradce poradí, jak se to všechno vlastně ovládá. Na první pohled totiž Overlord působí dojmem klasické third person akce. Ve středu obrazovky obrovský obrněný bijec se sekyrou – co by to také mohlo být jiného, že? Ale na podobně primitivní postup je hra příliš originální. Hned za prvním rohem se naučíte ze speciálních nor vyvolávat své pomocníky, tzv. Minions. Právě s jejich pomocí docílíte splnění naprosté většiny úkolů. Stačí přijít k noře a pravým myšátkem vyvolat počet milionů, kteří jsou zrovna k dispozici. Může to být pět, ale maximální počet se i v demu rychle zvýší na desítku. I tato malá monstra neustále hláškují, ale jakmile jim dáte příkaz, ochotně ho splní. To snad ani nemůže probíhat jednodušeji. Levým tlačítkem myši poroučíte přesnému počtu zrůdiček, kam mají jít. Kliknete-li třikrát určitým směrem, vyběhnou tam tři minioni. Stiskem pravého tlačítka si je zase přilákáte zpátky. Ovšem zřídkakdy je posíláte do prázdna, obvykle míříte na určitý cíl. Ten si zaměříte a zamknete pomocí Shiftu a stejným způsobem jako v předchozím případě mu přiřadíte určitý počet pracantů. Může jít o odvalení klády, odnesení speciálního zdroje energie, ale v naprosté většině případů jde o likvidaci co možná nevinných poddaných. Je radost se dívat, jak minioni plní svou práci s plným nasazením a elánem. Jsou opravdu na sto procent věrní, protože za vás klidně i u k tomu vyhrazených oltářů zemřou, aby vám zvýšili životní energii.
Je trochu škoda, že jinak naprosto intuitivní ovládání občas drhne chybami. Někdy není jednoduché Shiftem vybrat právě ten cíl, který máte na mysli, a to většinou v případech, kdy se v okolí nachází další interaktivní předměty či nepřátelé. Pak se stačí jen trochu ukliknout a minioni už dělají něco úplně jiného, než byste si přáli. Možná právě tohle měli autoři z Triumph Studios na jazyku, když se náznakem vyjadřovali o tom, že je Codemasters tlačí k předčasnému vydání hry, když ještě není plně odladěná. Je to škoda, snad se plná hra v tomto směru co nejvíce vylepší, případně bude nutné pro bezproblémový požitek z hraní čekat na patch. Tohle je totiž místy opravdu frustrující. Stejně jako děsivá neoptimalizace enginu, který škube i na nižších detailech, kde zdaleka nevypadá zázračně, a to i na dvoujádrovém procesoru a grafické kartě předposlední generace. Samozřejmě na nejvyšší detaily vypadá grafika krásně, jenže s takovou se na většině strojů dočkáte leda tak promítání diapozitivů.
Ještě bychom měli doplnit, že i samotný Overlord může přiložit ruku k dílu. Sekyru nemusí pouze nosit, ale zvládá i jeden základní úder. To je na náš vkus trochu málo, obdobně jako možnost vrhat firebally. Hře by vůbec slušela větší variabilita, jinak hrozí, že se brzy ohraje a okouká. Jistě, demoverze je příjemná a svěží, ale bude nás to samé bavit i mnoho hodin za sebou v případě plné verze? To je otázka a příliš to nevypadá, že bychom se ještě dočkali nějakých novinek. Nerozumějte mi špatně, zábava to jistě bude, ale koncept hry je do jisté míry omezený aktivností pouze interaktivních předmětů. Zkrátka miniony lze používat jen tam, kde to hra předpokládá.
Jestliže se však povede vyladit chyby a aspoň něco málo ještě přidat či slušným způsobem navrhnout další mise, nemělo by to s Overlordem dopadnout špatně. Dovolíme si předpovědět, že nepůjde o podobný hit jako Dungeon Keeper, ale přinejmenším cynickým a sarkastickým humorem se tomuto vzoru vyrovná.
legendarni dungeona keepera tenhle komiksovej bullshit nikdy neprekona, fucking hell
akorat ze rozdil mezi grafikcou kvalitou videa a screenshotu je rozdil asi jako mezi gothic 2 a 3
u mě uspěšná hra
Jointman: seš ocas :rolleyes:
Výborná věc, s tím zaměřováním předmětů jsem na rozdíl od autora žádný problém neměl, to mě spíš vadilo nepříliš vyladěné pochodování se samostatnými přisluhovači (obě myšítka zmáčknuté), jež bylo značně nepřesné, protože člověk jaksi neviděl ukazatel kam je vysílá a řídil se podle intuice.
Nemyslím si, že z kouzel zůstane pouze u fireballů a že Overlordovo náčiníčko (resp. sekera) taky zůstane po celou hru stejná a hlavně... už se nemůžu dočkat :o)
Jinak souhlas s tou grafikou, dal jsem rozlišení 1280x720 nicméně, když jsem přidal jakýkoliv detail, měl jsem na železu slideshow, která pokračovala i když jsem hodil rozlišení na 848x480, takže tam by to chtělo taky vážně poladit.
jeste v cestine a dalo by se to :-)
tak to je nařez ale todle podle me nikdy nebude stejne tak kvalitni jako dungeon keeper teda podle me
hraje se to dost dobře ale to ovládáni trochu pokulhává
pěkne je to ... ale stereotypní ... po chvili to omrzí
Dyť je to z dema;) vyzkoušeli jste si sotva základy:) někomu vadí ty dvě tlačítka na myši současně, ale na všechno si člověk zvykne;)
naprosto peckovo-bombova hra a je to jakasi naplast za posunuti SPORE a hl2-ep2 :) grafika v pohode i na low :) bomba
uz to tu bylo!
A pamatujete jak Impove pekne cupitali...chudacci mali...nikdy sem nemel tu vuly je bicovat...
(jen pro pametniky XD)
Trouchu mi to, podle videa, připomíná Sacrifice.
je to vlastně jen pěkně zpracovaná arkádovka. Lineární až to bolí.
Až na to, že Sacrifice byla úžasná hra na kterej se pracovalo pěkně dlouho a moc bugů tam nebylo. Tohle je zabugovanej remake dungeon keepera, kterej chtěl tak rok práce navíc..
No tak tahle hra je pecka, originální nápad a krutej humor, vřele doporučuju :-)))
Je to dobrá hra, to jo. Humoru tu je dost, ale bohužel jen ze začátku. Po chvíli přichází stereotip. Nová zbraň ani větší a rozmanitější výběr minionů na tom nic nezmění. Opakovaný vtip už není vtipem a tady to platí dost. Člověk už se nezasměje u situace kdy jeho služebníci vypijou pivo a pek se vymočí. Za chvíli to není zábava. Ale to je jen můj názor.
Po přečtení jsem si stáhl demo...bezva pařba, ale demo moc krátký:(
skoda ze to nemam ale je to https://www.gamepark.cz/img/smile/bum.gif