Titul Osiris: New Dawn aktuálně vyvíjí studio Fenix Fire Entertainment a tak je hra logicky přístupná jen v rámci předběžného přístupu. Tento článek tedy není recenzí, ale přiblíží vám naše prozatimní dojmy ze hry. Jde o teprve třetí hru amerického studia, jež vzniklo roku 2010. Zajímavé však je, že studio založila manželská dvojice, která je jádrem týmu. Najali pouze programátorku navíc.
Když se podíváte na obrázky ze hry, možná se vám zatají dech. Hra totiž vysoce nadprůměrný grafický kabátek, takže je tak trochu záhadou, jak to tříčlenný tým vlastně zvládl.
Nejdříve si vybereme postavu. Na výběr je buďto člověk Spojených národů Země nebo vesmírný pirát. Oba zmínění pak vybírají ze čtyř povolání – vědec, mariňák, inženýr a průzkumník. Každé povolání má samozřejmě své přednosti a slabosti, ale rozdíly zase nejsou tak velké. Zpočátku je hlavně dostupná pouze třída vědec, takže si s vybíráním vlastně ani tolik hlavu lámat nemusíme. Dále si lze porůznu nabarvit skafandr a následně nás již čeká cesta přímo na povrch.
Objevíme se na planetě, která téměř připomíná poušť. Ovládání a systém hry zpočátku vypadá poněkud složitě, což ještě zhoršuje situace, kdy máme napůl rozbitý skafandr. Máme asi 20 vteřin na to, abychom jej opravili pomocí lepící pásky, která je v našem inventáři. Ne každý to však stihne, když ještě nemá osvojené ovládání. Následně v okolí vidíme několik beden. Jsou to základní zásoby. Jedna z beden je obzvláště vzácná. Umožní postavit základní vesmírný „domeček“, neboli provizorní základnu. Uvnitř máme postel, jež umožňuje uložení hry, což nás zároveň částečně uzdraví.
Dále dostaneme za úkol nasbírat potřebné minerály na stavbu pece. Ta totiž následně umožní vyrobit si pistoli či základní materiály pro stavbu dalších budov. Právě v tomto bodě jsem zažil šok. Nenapadlo mě, že se kvůli třem druhům materiálů, budu muset hlemýždím tempem producírovat sem a tam po mapě asi 30 až 45 minut, než najdu tyto suroviny pro svou druhou stavbu hry. Sice můžeme využít sprint, avšak náš oblek nám nestíhá dodávat dostatek kyslíku pro tak namáhavou činnost, takže musíme každou chvíli zastavit. Jde tedy o variantu výdrže.
Těžení je hračka. Přijdeme ke kameni, vytáhneme jakýsi mini-krumpáč a po pár úderech máme vytěženo poměrně dost materiálu. Jenomže toho příliš neuneseme. Jakmile se přetížíme, nemůžeme sprintovat a pohybujeme se tak opravdu pomaličku. Tímto tempem bychom se vraceli aspoň 30 minut a frustrace by byla na hranici únosnosti. Je tedy třeba vzít jen to, co uneseme.
Příště jsem chtěl být chytřejší. Téměř veškeré věci jsem vyhodil z inventáře v budově na zem. Kupodivu zde zůstaly viz screenshot vlevo dole a tak jsem v klidu šel hledal vzácné materiály. Po návratu jsem se nestačil divit. Po materiálech a věcech už nebylo ani památky! Opravdu je tedy třeba postavit si truhlu, kam všechny věci uschováme.
Hra nám dá od začátku k dispozici létajícího droida, který umí celou řadu činností, jako je třeba hlídkování a střílení po nepřátelích. A jelikož na nás horda nestvůr může zaútočit, při čemž nám ničí těžce vybudované stavby, nějaká ochrana se hodí. Droid nás může také doprovázet a nosit část věcí, případně ho můžeme nechat u základny, aby ji hlídal a bránil.
A jaké že nebezpečí na nás při kolonizaci planety vlastně číhají? Sama planeta nám přinese nejedno překvapení, jako když třeba spadne tma a snad 15 minut není vidět ani na krok. Tuto noc alespoň zpočátku není možné prospat, takže ani pokud jsme v základně, toho moc dělat nemůžeme. Za druhé nejsou zase tak vzácné písečné bouře, které taktéž absolutně zahalí okolí a navíc nás citelně zpomalí, jako bychom byli přetížení. Bouře přichází během pár desítek vteřin, takže pokud jsme na průzkumu, nemůžeme v podstatě dělat nic.
Mnohem nebezpečnější však jsou zdejší živé organismy. Jednak jsou tu podivné rostliny, které nám otáčí pohled jiným směrem, jen co jsme v jejich blízkosti a dále jsou to různí tvorové, jež na nás zpravidla začnou ihned útočit. Bránit se je možné jednak střelnými zbraněmi (ačkoliv pistolka je poměrně slabá) a kupodivu také zmíněným mini-krumpáčem. Sice mnoho tvorů zaútočí a uteče, takže na včasný zásah máme sotva půl vteřiny, avšak o to větší damage tato zbraň působí. Nepřátelé zároveň velmi rychle couvají, takže je vcelku obtížné je dohnat (byť sprintem) a zasadit jim ránu.
Před každým načtením nám hra dá možnost nastavit si parametry planety. Můžeme tak regulovat četnost nepřátel, jejich sílu útoku i zdraví, počet bodů jež dostaneme s novým levelem, kolik bude na planetě minerálů a tak dále. To je velmi chytré. Jednou si tak můžeme říct, že nás už neustále útoky otravují a zaměříme se na těžení a stavění. Příště si hru zase nastavíme tak, abychom si užili dostatek boje. Nemusíme přitom začínat pokaždé znovu. Pokud zemřeme, narodíme se na spawnu, kde je tak rozumné vybudovat základnu. Nemáme však u sebe nic kromě základních věcí. Pro materiál si můžeme jít k mrtvole, avšak i tak přijdeme o některé věci, zpravidla o zbraně.
Osiris: New Dawn je velmi, velmi zdlouhavou hrou. Připomíná EVE Online, kde si člověk také musí vše poctivě zasloužit. Ani zde nedostanete nic zadarmo. Vybudovat budovu trvá věčnost. Když už jsem po dvou hodinách posbíral vše potřebné na první větší budovu a postavil ji, zjistil jsem, že jde o pouhý základ stavby. Každou stěnu je pak třeba dostavět zvlášť. Na druhou stranu je super, že je možné si vybrat jestli to bude stěna úplná, s oknem či zda půjde o propojovací vchod. Určitou stěnu lze později zbořit a nahradit něčím jiným. Dovnitř budovy pak dáváme různé užitečné věci jako je laboratoř, postel, sprcha či televize. Postavit lze přitom celou řadu budov od solárního panelu až po budovu s mnoha rostlinami, kde jen procházet se, je zážitek.
Ve hře si tedy pořádně mákneme, avšak o to více si každé budovy budeme vážit. Také si díky tomu můžeme vše vytvořit přesně dle sebe. Titul oživí hraní s přáteli. Je k tomu zřejmě přímo určen. Veškeré činnosti pak netrvají takovou dobu. Ačkoliv jsem si od hry sliboval mnohem větší zábavu, při hře v jednom mě vcelku zklamala. Má však v sobě výborný potenciál a pokud jste trpěliví a hře věnujete dostatek času, máte možnost vybudovat si možná nejhezčí vesmírnou základnu, jakou je v jakékoliv hře možno vytvořit. Hra také nabízí mnoho možností, jako je třeba vytváření vozidel. Je to však běh na dlouhou trať. Pokud se o hře chcete dozvědět více, oficiální stránky najdete zde. Pokud byste si raději zahráli něco méně realistického se stejnou tématikou, podívejte se na titul Astroneer. První dojmy se brzy objeví na Gamepark.cz.