Dlouhých devět let čekání před několika dny vyvrcholilo vydáním dlouho očekávané akční strategie Mount & Blade II: Bannerlord. Zatím jde sice jen o předběžný přístup, vývojářské studio TaleWorlds Entertainment ale hru neustále vylepšuje a nové updaty vydává téměř každý den. Díky tomu je Bannerlord plnohodnotným pokračováním celé série již v této chvíli, což je také důvod, proč by vás měly zajímat následující řádky.
Zrození nového krále
Samotný začátek je provázán s tvorbou herní postavy a možnosti jsou dosti široké. Zvolíme si geny (rod), pohlaví, postavu, obličej, hlas, tetování, vousy, ale i původ, dětství a mnoho dalšího, což má vliv na naše pasivní schopnosti jako je třeba boj s jednoručním mečem, obchodování, léčení, sociální kontakt a tak dále.
V tuto chvíli je k dispozici 18 takových oblastí, které se navyšují s jejich používáním. Budeme-li neustále střílet z luku, náš level v této oblasti se zvýší, což při určité úrovni znamená i možnost vybrat si jeden ze dvou pasivních skillů – u charisma jde třeba o 20% zlepšení vztahů buďto s muži nebo dámami. Dle vlastní zkušenosti i diskuzí na fórech je zřejmé, že systém skillů je zpočátku trochu matoucí. K dispozici jsou totiž ještě body, které lze jednotlivým oblastem přiřadit, čímž si zvýšíme rychlost jejich učení. To však nikde přímo řečeno není a ani grafické znázornění takovou informaci srozumitelně nepředá. Uvnitř hry je ale uschována wikipedie, která vše důležité popisuje. Přesto se připravte, že pravý vhled do hry získáte teprve se čtením různých článků a herních fór. Pro úplnost ještě dodejme, že aktivní skilly hra v tuto chvíli nenabízí žádné.
Lovit bandity a počítat drobné
Začátek hry je poměrně tvrdý. Na 2,5D mapě světa je takřka každý silnější, a tak se vyplatí lovit jen všudypřítomné bandity, kterých je k dispozici celá řada. Dle druhu mají různé vybavení a rychle zjistíme, že zatímco „looters“ jsou chlapi v košili, co hází kameny, jiné typy loupežníků mohou vyslat i po zuby ozbrojenou jízdu. Vedle pohybujících se jednotek můžeme přepadnout také skrýš lupičů, kde postupujeme od jednoho bodu k dalšímu a na každém zlikvidujeme několik jednotek, abychom na konci vyzvali bosse.
Do svého vojska lze také kdykoliv naverbovat bojovníky, a to v každé vesnici či městě. K dispozici jsou různě drahé a dle toho vybavené jednotky, avšak ty nejdražší a nejlepší nám nabídnou jen výše postavení lidé, se kterými musíme mít i dobré vztahy. Ty můžeme zlepšit splněním questu od dané osoby, avšak musíme si dát pozor, abychom misi nezkazili a tím svou pověst naopak nezhoršili. Naším cílem může být třeba zlikvidovat lupiče, sehnat a dodat zboží nebo vypátrat a zabít špiona. Velmi snadno se bohužel stane, že úkol nesplníme, což není vždy vina hráče. Ačkoliv většina úkolů bez problému funguje, některé jsou vlivem různých bugů či nedomyšleností nedokončitelné. Hráč si tak prožije i trochu frustrace, protože i když udělá vše co je v jeho silách, úkol nesplní a je potrestán. Částečně to řeší snad jen možnost hru kdykoliv uložit a tuto pozici zpětně nahrát.
Najaté jednotky vyžadují plat i jídlo. Zpočátku tak máme co dělat, abychom získali dostatek financí, při čemž sami si samozřejmě chceme koupit i lepší vybavení. K dispozici jsou meče jednoruční i dvouruční, kopí, sekery, luky, kuše, palcáty i celá řada různých kusů brnění. Nechybí ani všelijací koně, osli, velbloudi, a dokonce i možnost koupit jim brnění. Po každém boji naše jednotky získají zkušenosti a občas je možné je vylepšit, čímž získají lepší vybavení. Záleží i na jejich národnosti, protože každý národ má trochu odlišné druhy vojáků.
Jak vydělat peníze, najít manželku a mít děti
Zatímco zpočátku vyděláváme plněním questů a likvidováním lupičů, větší obnosy získáme z úplně jiných zdrojů. Ve větších městech si totiž můžeme koupit některý již existující obchod a dokonce i určit, co se v něm bude zpracovávat a prodávat (dřevo, zbraně, vlna, víno, pivo…). Z daného obchodu nám pak nepřetržitě přichází peníze, jejichž suma se různě mění. Bohužel pokud město ovládne nepřátelská frakce, obchod nám zabaví a nevrátí ho ani pokud je dané město znovu spřátelené. Druhou cestou je vytvoření karavany, která sice vyžaduje přítomnost našeho společníka (toho si najmeme v hospodě) a vysokou investici, dlouhodobě však vynáší až 10x více než obchod. Hlavně zpočátku však může překvapit, že tenhle konvoj vyžaduje nemalý plat, zatímco vydělávat začne až po nějaké době. Nejde tak o ideální investici, pokud máte hluboko do kapsy. I zde nicméně existuje malé riziko, že karavanu někdo přepadne a investici zmaří.
Nejvýhodnější cestou k bohatství je zpočátku překupování zboží. Hra nám v každé vesnici či městě řekne, které zboží je oproti průměru dražší nebo levnější. Zobrazeny jsou dokonce i procenta (např. víno je tu o 51 % levnější) a nechybí ani zvěsti, kde zboží draze prodat. Pro obchodování se vyplatí mít středně velkou skupinu bojovníků, která odradí většinu nepřátelských jednotek a zároveň zůstává dostatečně rychlá, aby na mapě světa unikla větším a tedy pomalejším hrozbám.
Bannerlord umožňuje také nalezení manželky. Stačí si vyhlídnout nezadanou osobu opačného pohlaví a hra při rozhovoru nabídne možnost obdivování. Náš „cíl“ je třeba opakovaně navštívit a v rozhovoru vybírat možnosti, které hra ohodnotí jako „úspěch“. V podstatě jde o určité ovlivňování, kde každá možnost má určitou pravděpodobnost úspěchu. Jestli se rozhovor nepodaří, jsme obvykle odmítnuti už natrvalo. Právě pro tyto případy je vhodné zvyšovat charisma, abychom lépe dosahovali svých cílů. Pokud naše vyvolená naopak souhlasí, musíme navštívit ještě jejího otce, který obvykle chce zaplatit, aby sňatek odsouhlasil. To je vše, žádná videoscénka ani výhody z manželství vlastně nemáme. Pokud nicméně manželku máme v partě, se kterou cestujeme, jednou za čas nám hra oznámí, že je těhotná a následně, že porodila dítě. Potomci nyní nehrají žádnou roli, avšak mluví se o tom, že hlavní postava by měla zemřít stářím a potomek by ji mohl nahradit.
Vyberte si království nebo založte vlastní
Pokud zpočátku obchodujeme, nevyplatí se příliš připojovat se k některému království. Pokud však chceme vlastní hrady a vesnice, případně se zapojit do větších bitev o takové stavby, je taková cesta naopak nejlepší. Ve hře najdeme 9 různých království, každé se svou vlastní kulturou a druhy vojáků (byť najímat lze i jednotky z ostatních kultur). Každá taková frakce je složena z klanů, které je vhodné si co nejvíce naklonit. Občas proběhne hlasování o nějakém zákonu či o tom, kdo dostane právě dobytý hrad. Svou volbou ovlivníme i vztahy s ostatními a zároveň spotřebujeme herní měnu zvanou „vliv“. Vliv se získává především skrze úspěšné boje, ale třeba i tím, že se připojíme k armádě, což je skupina jednotek, které se dočasně sloučily a pohybují se pohromadě za nějakým účelem – typicky míří k hradu, aby ho dobyli.
Království si navzájem mnohdy vyhlásí válku, což my příliš neovlivníme. Jsme-li součástí některého království, jsme do takové války automaticky zataženi a tak se po nás vrhají nepřátelské armády hned, jakmile usoudí, že jsme slabší protivník. V době války si tak musíme pečlivě hlídat okolí, abychom silnějšímu protivníkovi stihli včas utéct. Zůstaneme-li v království, je zároveň otázkou času, kdy nám ostatní přidělí nějaký ten hrad. Bohužel je často na území protivníka a tak je první na ráně. Hrady v budoucnu půjde různě upravovat, vylepšovat obranu a tak dále. V tuto chvíli to však možné není.
Hlavní kampaň hry nás relativně brzy vede k možnosti založení vlastního království. Staneme se tak vlastním pánem, který bude o všem rozhodovat sám. Na druhou stranu, zpočátku můžeme mít zhruba jen okolo 100 jednotek a je tak obtížné válčit s jinými královstvími, které nemají problém sehnat třeba 1500 bojovníků. Přesvědčováním a uplácením lze různé klany přetáhnout do svého království, i tak je však vlastní království složité, protože pro získání nových hradů je nutné někomu vyhlásit válku a to s vědomím, že nás může snadno rozdrtit. Jsme-li poraženi v boji, jsme obvykle zajati a někdy musíme poměrně dlouho čekat, než nás protivník propustí. Nepřijdeme ale o peníze ani o vybavení.
Být válečníkem i generálem
Vedle strategických prvků uvedených výše, je série Mount and Blade známá i svým systémem boje. Také Bannerlord nám umožní zažít všelijaké bitvy, ale nejen ty. Větší města často pořádají turnaje, které se skládají z jednotlivých kol. V případě výhry postupujeme do dalšího kola, až se dostaneme do finálního duelu, který už je poměrně obtížný. Mezi koly lze sázet na naše vítězství a vyhrát tak nějaké ty zlaťáky navíc. Hlavní cenou turnaje je však určité vybavení, které začínající hráči ocení, po pár hodinách hraní už ale máme lepší věci, než turnaje nabízí. Zajímavou novinkou je pak možnost sledovat i ty kola turnaje, kterých se přímo neúčastníme.
Mnohem zajímavější jsou bitvy, které probíhají v různé denní době i všelijakém počasí. Nejen, že sami bojujeme z pohledu třetí nebo první osoby, ale rozkazujeme i svým jednotkám. K dispozici je relativně mnoho druhů povelů, a tak můžeme lukostřelce umístit dopředu a následně před ně poslat pěchotu se štíty, případně při útoku nepřátelské jízdy nařídit formaci v kruhu pro rovnoměrnou obranu.
Zatímco v předchozích hrách série jsme svým hrdinou snadno porazili i obrovskou přesilu, Bannerlord je mnohem obtížnější. Pokud se tedy ocitneme třeba proti třem protivníkům najednou, jsme téměř bez šance i kdybychom měli to nejlepší vybavení. Každá rána v 95 % případů vyruší zasaženého, který tak nemůže útočit. Dva a více protivníků nám tedy dává tolik ran, že téměř nelze zaútočit. Další novinkou je zrušení automatického blokování. Bannerlord tak umožňuje pohybem myši vybrat, zda bráním horní, spodní, levou nebo pravou stranu. Pokud ale nezvládáte reagovat za malý zlomek sekundy, blokování pro vás bude prakticky nemožné. Řešením je nicméně štít, který blokuje vše, byť vydrží jen určitý počet ran.
Bannerlord oproti předchozím dílům nabízí mnohem propracovanější obléhání hradů. Tentokrát lze stavět různé stroje jako je třeba beranidlo, obří dřevěné věže, katapulty ale nezklamou ani klasické žebříky. Větší bitvy, ať už o hrady nebo v přírodě, působí opravdu úžasně a vůbec špatná není ani optimalizace, které jsem se původně trochu bál. Jakoukoliv bitvu je zároveň možné přeskočit a nechat si jednoduše zobrazit výsledek. Volba je tedy na každém z nás.
Závěrem
Mount and Blade: Bannerlord musí ujít ještě dlouhou cestu. Už nyní však vývojáři nabízí poměrně plnohodnotný herní kousek, který člověka zabaví na mnoho dlouhých hodin. Hratelnost podporuje také značně proměnlivá náplň, kdy začínáme jako nicka a končíme jako všemocný král. Některé mechanismy je nicméně nutné vypilovat, aby jsme některými způsoby nebohatli příliš rychle a naopak vliv v království nezískávali zbytečně pomalu. Ocenit je třeba také animace, grafiku prostředí (obličeje postav ale působí hrozně) či široké možnosti – můžeme být banditou, obchodníkem, bojovníkem, šlechticem i králem. Jako celek hru jednoznačně doporučujeme a věříme, že Bannerlord se brzy stane legendou, kterou bude znát takřka každý.