Bojová série Mortal Kombat je jednou z her, u kterých by si mnozí mohli říct, že už se nemá kam posunout a stejně jako některé sportovní tituly vychází další díly jen z důvodu, aby se hrálo s aktualizovanými tabulkami a lepší grafickou stránkou na nové generaci konzolí. To je ovšem chyba lávky. Mortal Kombat vždy byl a stále je o perfektně nastaveném bojovém systému, který sice podporuje hráče znající všechna komba, ale dává dostatek prostoru i pro nováčky, kteří si vystačí s náhodným mačkáním změti tlačítek a ono to něco udělá. Přidejme brutální scény, omezení od ratingové společnosti PEGI na 18+, dnes již kultovní postavy a recept na herní jistotu je téměř hotov.
Kdo měl štěstí a zaregistroval se na stránkách NetherRealm jako dobrovolník, mohl již před dvěma týdny okusit uzavřenou betu, která měla ovšem pouze za cíl vyzkoušet stabilitu serverů. My méně šťastní jsme si museli počkat do středečního odpoledne, na kdy byla oznámena uzavřená beta pro všechny předplatitele nové hry. V instalačním balíku, který pro konzoli PS4 měl necelých sedm gigabajtů, na nás čeká pět hratelných postav pro boj s ostatními hráči v online módu nebo proti umělé inteligenci. Je škoda, že se tvůrci nerozhodli v betě nabídnout také možnost versus módu v offline režimu. Můj druhý ovladač tak zůstal ležet ladem, a zatímco souboj s umělou inteligencí byl na střední obtížnost až podezřele lehký, prvních několik online protivníků mi teprve ukázalo Mortal Kombat 11 v novém světle – jako drsnou, frenetickou, ale i tak férovou akci.
V betě je možné hrát za ikonického antihrdinu série Mortal Kombat – Scorpiona, dále za Baraku, Scarlet, Jade a Kabala. Nutno poznamenat, že za poslední dva jmenované nebylo možné hrát v desátém díle. Ani jeden z hrdinů neztratil své charakteristické techniky boje, i když se ovládají maličko jinak.
Změn oproti desátému dílu není samozřejmě příliš mnoho, o to větší však mají dopad. Desátý díl byl o poznání rychlejší než předchozí díly a podporoval hráčovo sprintování a rozdávání jednoho úderu za druhým. Jedenáctka nabírá pomalejší, o to drsnější tempo. Zapomeňme na sprintovací tlačítko, které od teď neexistuje, i krátká vražedná komba. Ano, stále tu jsou a s trochou cviku svého oponenta dokážete zasypat tolika ranami, že má sotva čas přejít od ofenzivy. Jejich provedení ale ubírá méně zdraví a hlavní fokus je tentokrát na perfektní zvládnutí techniky a správné načasovaní silnějších útoků.
Nový systém vás také nepustí udělat charakteristické X-Rays kombo, které se v předchozích dílech nabíjelo počtem zásahů a aktivovalo se stisknutím obou zadních triggerů najednou. Místo postupného nabíjení je automaticky nabídnuto hráči až ve chvíli, kdy klesne jeho zdraví na minimální hranici. Pokud se vám ho v takové chvíli podaří do nepřítele trefit, je slušná šance, že tím snížíte protivníkovi jeho zdraví o notný kus a sobě tak dáte poslední šanci uzmout vítězství pro sebe.
V rohu jsou nově v jedenáctém díle také dva metry, jeden na nabíjení útoku, druhý obrany. Nabití prvního umožňuje spustit silnější komba. Druhý zas napomáhá rychlejšími úniky před útoky a umožňuje využít okolní prostředí. Jsou dokonce útoky a komba, které využijí naplněnou energii z obou metrů najednou. Jejich využití ovšem není výsledkem náhodného mačkání tlačítek, ale memorizací jednotlivých komb podle seznamu útoků.
V každé mapě je možné využít své okolní prostředí a ve správný moment tak uštědřit protivníkovi ránu, na kterou jen tak nezapomene. Zároveň možnost zvednutí čehosi z jinak stacionární mapy prohlubuje 3D efekt v jinak jasně daném 2D soubojovém žánru. Například při dobrém natočení blízko kaktusu se těsně pod hodnotou zdraví objeví R1 a pokud jej v té chvíli zmáčkneme, přitiskneme protivníka obličejem na trny a pro jistotu co největšího utrpení jej ještě po jeho povrchu kus suneme. Postavě poté na obličeji zůstanou zapíchané trny. S realistickou grafikou jde samozřejmě ruku v ruce i nechutné zpracování násilných scén. Ano, je to pouze hra, ale z anatomického hlediska je pohled do rozpůleného protivníka velmi přesný a detailní. Hra si svoje PEGI 18+ rozhodně zaslouží a není třeba ovládat fatalitu, aby hra byla dostatečně brutální.
Novinkou je také možnost úpravy jednotlivých hrdinů od obleků a doplňků, přes úvodní a finální animaci až po přiřazení speciálních útoků do jednoho ze tří polí. V poznámce pod čarou se autoři dušují, že v betě je výběr dost omezený a ve finální verzi máme očekávat mnohem více možností. I tak mi přišel výběr z několika typů obleků a komb dostatečný na to, abych si postavu přizpůsobil obrazu svému a ta zároveň neztratila nic ze svého typického stylu.
Beta je ve výsledku dost omezená na to, aby nám podala dostatek informací o hře jako celku. Jaké budou bojové sety dalších postav? Jsou jednotlivé postavy dostatečně vyrovnané? A jaká bude dějová linka? Na nic z toho nám beta neodpovídá. Umožňuje jen nahlídnout pod pokličku základních bojových technik a osahat si celkem pět hratelných postav. Jako ochutnávka je to skvělé, i když jen pro vyvolené, kteří si hru předplatili. Novinek je kupodivu dost a beta jen utvrdila názor nás předplatitelů, že se 23. dubna, kdy hra vychází nejen na konzole od Sony a Microsoftu, ale také pro PC a Nintendo Switch, opravdu máme na co těšit.