Mashinky jsou tu s námi už dva roky. K tomuto výročí dostaly velký update, který přidává automobilovou dopravu a zásadně tím hru rozšiřuje. To ale není jediné, co se v Mashinkách za poslední dobu událo.
Mashinky patří mezi hry, které s radostí sledujeme. Jednak, protože milujeme vláčky (kdo by je nemiloval?), druhak protože je to česká hra, takže ji tak trochu považujeme za naše národní bohatství a do třetice, protože vidíme, jak o ně Jan Zelený s láskou pečuje, přidává do nich neustále nový obsah a naslouchá komunitě.
Když zmiňuji péči, myslím to se vším všudy. Mashinky před dvěma lety toho moc neobsahovaly, všehovšudy jen dvě epochy, pár lokomotiv a vagónů a nějaká ty základní průmyslové řetězce. Už i tak ale vyvolaly docela rozruch, samozřejmě v tom dobrém slova smyslu. Např. v roce 2017 dostaly dvě ceny Česká hra roku, a to v kategoriích Nejlepší herní design a Největší naděje. Přitom když porovnáte jejich tehdejší stav s tím současným, rozdíl vás ihned praští do očí. Nejde o to, že by teď byly jinou nebo lepší hrou, jsou ale mnohem pestřejší a bohatší, jelikož do nich postupně přibylo opravdu dost obsahu.
Jakousi osou Mashinek je 7 epoch, přičemž každá představuje jedno specifické historické období. Nyní jich je ve hře 5 (2 období páry, 2 období dieselu a rané období elektriky). Když dojdete do poslední epochy, mapa se vám už řádně zaplní. Najdete na ní elektrárny, do kterých musíte dovážet palivo; obchody, do nichž budete dodávat zboží z farem a továren; rafinérie, ocelárny, doly a mnoho dalšího. Občas mapa zhoustne až nezdravě moc, což je taky důvod, proč si komunita již nějakou dobu říká o větší mapy. Jan Zelený už v několik rozhovorech potvrdil, že se jí pokusí vyjít vstříc.
Momentálně jsou snad nejvíc skloňovanou novinkou auta, která mohou převážet jak cestující tak i různé náklady. Ta totiž přinášejí úplně nové možnosti, jak zorganizovat dopravu. Mnohokrát se mi třeba stalo, že některá města ležela tak moc blízko sebe, že jsem ani neměl prostor na postavení dvou nádraží, natožpak dvou soustav výhybek, zhlaví atp. Tohle nyní hravě vyřeší automobilová doprava, jelikož silnice jsou mnohem méně prostorově náročné a zároveň mají velkou kapacitu, takže se na ně vejde opravdu hodně aut. Na druhou stranu, na náklaďák nikdy nenaložíte tolik uhlí jako na jeden vagón, o celém vlaku nemluvě, takže budete muset na silnice vyslat celou flotilu aut, což vás samozřejmě nevyjde levně. Vše je to pak o balancování mezi vysokokapacitní vlakovou dopravou, která se ale nehodí všude, a velmi flexibilní automobilovou, jež ale není tak efektivní.
Mashinky před nějakou dobou také dostaly podporu Steam workshopu, což otevřelo cestu komunitnímu obsahu. Díky tomu si můžete do svého vozového parku přidat třeba Brejlovce, Bobinu, Šlechtičnu aj. Kdo tato jména poznává, určitě teď jásá, a kdo nepoznává, bude jásat až je ve hře uvidí, jedná se totiž o české ikonické lokomotivy, s kterými jsme všichni vyrůstali. Ve workshopu ale najdete i módy měnící samotnou hratelnost či přidávající nové mapy.
Novinek je mnohem více. Své místo by si tu zasloužila třeba i tzv. razítka, což jsou v podstatě šablony, díky nimž nemusíte všechny složitější výhybky stavět znova, a jiné nové mechaniky. Nerad bych ale článek proměnil v dlouhý nudný seznam. Pokud vás zajímají detaily, můžete se podívat na oficiální road mapu, kde najdete to, co je hotové, ale i to, co ještě doděláno bude; já už teď přejdu spíše do obecné roviny.
Mashinky dál rostou a stává se z nich plnohodnotná, komplexní hra. Model předběžného přístupu jim skvěle vyhovuje a velmi jim pomohl. Vždy když do hry přibude update, přijde komunita se zpětnou vazbou a pomůže tak nový obsah optimalizovat. Jan Zelený navíc komunitě naslouchá a pokud se mu nějaký nápad zalíbí, nelení a zapracuje na něm. Do Mashinek takto přibylo mnoho obsahu, např. hromadné přidávání návěstidel, možnost umisťování návěstidel na mosty, škálování (zvětšování/zmenšování) uživatelského rozhraní aj. Díky této spolupráci s komunitou se z Mashinek nestává nějaký izolovaný projekt, který by na hráče zapomínal, což se u mnoha her stalo. Jestli nevěříte, běžte se přesvědčit sami na Facebook Mashinek nebo na oficiální Discord, hned pochopíte.
Pro mě jediným nešvarem, který Mashinky trápil, byl nedostatek obsahu a relativně krátká doba, za kterou šlo hru dohrát. Toto bylo ale jednoduše způsobeno tím, že Mashinky byly (a stále jsou) v předběžném přístupu, což se dá pochopit. Navíc poslední dobou se tato výtka stává poměrně lichá, jelikož se za dva roky vývoje opravdu dost zaplnili.
Hodně toho ale taky ještě přibude, těšit se můžeme zejména na další epochy, multiplayer a jiné formy dopravy. Na mysli mám letadla, která by do hry měla v budoucnu přiletět. Těšit se můžeme i na letiště, která budou do značné míry modifikovatelná a přizpůsobitelná skrze různá vylepšení. Stejně jako si teď v rámci nádraží stavíte koleje, nástupiště, různé budovy a dekorativní prvky, tak si budete moct zařídit i je,
Sečteno a podtrženo, Mashinky jsou už teď v předběžném přístupu dobrou hrou, u níž nebudete litovat její koupě. Pokud ve vás aspoň trošičku bije srdce nadšence do železnice a aspoň okrajově vás zajímají tycoony, neměli byste Mashinky minout. Jestliže do těchto skupin nezapadáte, ale navzdory svému nedětskému věku si stále rádi hrajete, měli byste jim rovněž dát šanci. Zaslouží si to.