Středověké RPG Kingdom Come: Deliverance se na Kickstarteru objevilo zhruba před rokem. O jeho tvorbě každopádně víme podstatně déle. V čele s Danem Vávrou se sice zpočátku studio Warhorse o ničem bližším zmiňovat nechtělo, když však bylo v červenci roku 2011 založeno, každému fanoušku české herní scény muselo být ihned jasné, že se chystá něco velkého. Ambice tuzemského týmu, jenž v současnosti skýtá útočiště pro šedesátku herních vývojářů, jsou skutečně obrovské. Titul má sice k dokončení ještě daleko, po světě má ale už nyní fantastickou fanouškovskou základnu, která ani vteřinku neváhala a rozhodla se tvůrcům vypomoci obdivuhodnou částkou přesahující dva miliony dolarů. I proto se studio rozhodlo pro nejvěrnější z hráčů připravit speciální technickou alphu, která je k dispozici už od října minulého roku. Ta na začátku dubna obržela velký update, jenž upoutal naši pozornost a rozhodli jsme se vám z něj proto nabídnout první dojmy. I když toho zatím mnoho odhaleno nebylo, rozhodně je totiž vidět, že se máme na co těšit.
Po stránce světa nám zatím byla dána na ochutnávku možnost se proběhnout po menší lokaci obsahující kromě jiného hlavně drobnou vesničku. Ta na druhou stranu nabízí vše, co byste jen mohli potřebovat, takže k uspokojení našich potřeb bezproblémů stačila. Jasně jsme si navíc už nyní potvrdili, že slibované překrásné a hlavně realistické prostředí nebylo pouhou falešnou návnadou. Asi bychom si nebyli schopní představit prostředí, které by středověkému zasazení Kingdom Come: Deliverance sedělo více. Samozřejmě jde o pouhých pár stavení poházených vprostřed nespoustané přírody, stejně však budete cítit, jako by sem tato vesnička neoddělitelně patřila už několik dekád. Ve finální hře nás možná čekají celé hrady a velká města, s nimiž si zajisté půjde užít spousty zábavy, pro potřeby technického dema nám ale výběr lokace přišel optimální.
I podobně drobná vesnička pochopitelně ukrývá hrstku obyvatel, s nimiž se můžete dát do rozhovoru. Ještě před pár měsíci byste u nich sice nenalezli žádné známky života, teď už se však díky své umělé inteligence náhodně potulují kolem a v noci se uchylují ke spánku, takže nemůžete počítat s tím, že je vždy naleznete na tom samém místě. Až ale člověka, s nímž právě potřebujete mluvit, naleznete, můžete si být jistí, že konverzace s ním bude stát za to. Ačkoliv se už v novém updatu objevily první známky dabingu, s ústy zatím bohužel obyvatelé herního světa nepohybují, takže některé momenty působí tak trochu komicky, přesto je jasně vidět, že byl učiněn obrovský pokrok, jenž se projevil třeba na uživatelském rozhraní, jež nyní nevypadá vůbec špatně a i samy rozhovory se díky němu posunuly o stupeň výše.
Už nyní bylo do hry navíc uvedeno přesvědčování, které nám ale dává spíše pouhou vizi toho, co bychom měli u finálního produktu očekávat. Každá postava by totiž v budoucnu měla reagovat na přesvědčovací schopnosti vašeho charakteru jinak a navíc může špatně vedená konverzace zcela znemožnit, že byste ještě někdy z daného člověka vyloudili jedinou věc. Vaše rozhodnutí by tím pádem měla mít smysl a v žádném případě byste proto neměli podceňovat jejich vliv na vývoj událostí ve hře. To však ale trochu moc předbíháme, neboť než se v závislosti na zvolených slovech budou měnit celé příběhové linie, asi to ještě nějaký ten měsíc potrvá a spíše bychom nepočítali s tím, že si něčeho podobného užijeme ještě předtím, než se Kingdom Come: Deliverance dostane do finální fáze svého vývoje.
Od prosincové verze se v aplhě nachází alchymistický quest, jemuž se nyní po bok postavil bratříček. V nově uvedeném úkolu jsme se vydali pátrat po ztraceném klíči místního, jenž to předešlou noc trochu přehnal s alkoholem. Samotný quest sice působil trochu chudě, neboť šlo v zásadě o pouhou sérii konverzací s obyvateli vesničky, nakonec se však přece jenom vše zvrhlo a nabralo trochu zajímavější spád. Skutečný potenciál každopádně vidíme teprve v questech, které nám umožní kolem sebe začít máchat mečem a pořádně si dopřávat otevřenosti hry. Soubojový systém bude do hry bohužel uveden teprve v nadcházejícím updatu, který je očekáván někdy v průběhu června a měl by do aplhy dorazit také s celou sadou nových questů ke splnění, na něž se už nyní samozřejmě těšíme.
Během questu, do nějž jsme se tentokrát dostali příležitost opřít, byla představena minihra v podobě odemykání zámků za pomoci paklíče. Tvůrci na to šli opět trochu jinak, než jsme zvyklí z jiných RPG, což je ale jedině dobře. Příliš se s tím ale nepárali a připravili si pro hráče pořádnou výzvu. Zajisté si vzpomínáte na různá bludiště, v nichž se po cestě k cíli nesmíte dotknout žádné ze stěn. Zdejší minihra je velmi podobným, akorát extrémně zjednodušeným bludištěm. Hlavní hrdina však má naneštěstí problém s třasem rukou a bod, který vedete k cíli, sebou za žádnou cenu nepřestane mávat ze strany na stranu, což celou záležitost značně komplikuje. Přišlo by nám padnoucí, kdyby se se zvyšujícími se schopnostmi v paklíčování tento třas zmírňoval, a pokud tomu tak skutečně bude, rozhodně proti současnému stavu minihry nemůžeme říct ani slovo.
Stačí jediný pohled, abyste pochopili, že po stránce grafiky bude Kingdom Come: Deliverance velmi speciálním klenotem. Titul využívá nejnovější generace CryEnginu, díky níž se mu po stránce realističnosti vyrovná jen málokterá jiná hra. Samozřejmě to ale není jenom tak. Abyste tuhle krásku rozjeli na maximální nastavení, bude zapotřebí, aby se vám doma válelo hotové herní dělo. V nejhorším se chystá také na současnou generaci konzolí, kde si však nejspíše perfektního obrazu užít moci nebudeme. Aplha verze vyžaduje obzvláště velký výkon, nicméně ani v případě počítače od NASA byste ji zřejmě nerozjeli zcela plynule. Na dolaďování však mají tvůrci času ještě hromady a nejde o pouhé technické demo náhodou. Stačí pohlédnout na předešlé updaty a už nyní je jasně vidět, že se hra po stránce plynulosti posunuje vpřed mílovými kroky.
Když tvůrci ohlásili vydání posledního updatu, bohužel zároveň museli vyjít najevo ještě s jednou, podstatně méně příjemnou zprávou, která hráče, jež se na Kingdom Come: Deliverance těší, ani náhodou nenadchne. Zatímco původně jsme s tímto výborně vypadajícím RPG počítali už ke konci tohoto roku, nakonec se jej dočkáme až ve druhém nebo třetím kvartálu roku příštího. Rozhodně si však těch pár měsíců navíc počkáme, pokud to znamená, že nás čeká do posledního detailu vypracovaná hra a nepůjde o pouhý nedodělek, jakých se už tak v současné době na trh dostávají spousty. Na podzim bylo místo vydání celé hry naplánováno spuštění bety, která by měla být samozřejmě o něco snáze dostupná než technická aplha, s níž se potýkáme nyní. Tu čeká velký update v době konání letošního ročníku veletrhu E3, bližších detailů se však dočkáme teprve později v průběhu května. Už nyní je ale vidět, že nás čeká skutečně speciální kus, a musíme říci, že jsme na tuzemské tvůrce z Warhorse Studios náležitě pyšní. Nechtěli bychom však dělat jakékoliv předčasné závěry.
Já myslím, že to bude pecka jak hrom. Jak jeho povedená Mafie. :)
No nevím nevím. Ze začátku to vypadalo hodně slibně, ale teď se bojím toho jak to dopadne. Už trochu mě mrzí že se ani moc nepočítá s českým dabingem, přeci jen takový hra by si ho velice zasloužila. Každopádně myslím, že se samotnou hrou bude problém, oni chtějí aby každá postava ve hře měla vlastní chování a vlastní děj, který se bude nějak vyvíjet a to i nějaký rybář v zapadlé vísce, kterou navštívíte jednou za hru. Už na plno seriózních webech rozebírali, že je toto úplná blbost a není šance, aby se jim to podařilo, za prvé se do toho strašně zamotají, hra bude strašně nefunkční a zabugovaná a nakonec samotní programátoři ze studia odejdou protože už toho prostě budou mít nad hlavu. Navíc ani za pár nebudou veřejně cenově dostupné takové počítače aby tak náročnou hru na procesor stíhali. Navíc dnešní konzumní svět se založen na tom, že si někdo koupí hru na kterou se těší, hned jí dohraje a jde na další a i kdyby jí nedohrál tak prostě hned na další pude a tak to prostě je, takže není třeba dělat nějakou strašně propracovanou hru. Až ta hra někdy v daleké budoucnosti vyjde tak bych ocenil aby poté Vávra koupil licenci na Mafii a udělal třetí díl.
Navíc když si řeknete kolik je průměrný plat programátora, pronajímání prostorů, počítače atd tak myslím, že za chvíli budou mít solidní problém s financemi i přesto jak hodně jich od lidí vybrali.
Nevimjmeno: jelikoz primarni sponzor/investor hry je Zdenek Bakala, tak o penize bych se nebal.