Doba Římská patří k nejvěhlasnějším pojmům starověké historie. Původně nenápadný státeček založený ve zhruba 8. století před naším letopočtem se během mnoha set let existence rozšířil o tisíce kilometrů čtverečních. V tehdejší primitivní době se takových držav dalo dosáhnout pouze krutými boji, což se do historie zapsalo kupříkladu pod známým pojmem punské války. Bylo tedy jen otázkou času, kdy bohatá historie Starověkého Říma zaujme další tým vývojářů. Ti o několik měsíců později přichází s Imperium Romanum, které začátkem března doufejme přitáhne s důstojnou konkurencí hrám jako je CivCity: Rome nebo Rome: Total War.
Pár dní před oficiálním datem vydání vychází tvůrci hráčům vstříc hratelnou ukázkou o velikosti rozumných 500 MB. Ta klasicky nabízí dvojici tutoriálů, ani krátkých ani dlouhých, a provedou vás opravdu jen těmi nejnutnějšími základy. Díky tomu se můžete v krátkém sledu pustit do jediné hratelné bitvy z kampaně.
Těch bude podle všech indicií v plné verzi 16. Ta prezentovaná v hratelné ukázce pocházela z počáteční fáze hry a odehrála se v místě zvaném Genoa zhruba 200 let před naším letopočtem. Ke každé misi v kampani se váže nějaká ta historická událost a ani tato není výjimkou – autoři si ale nedělali falešné naděje, že by historie současnou mladou generaci kdovíjak fascinovala. Místo hutných dějepisných zpráv naleznete na začátku levelu jen několika řádkovou informační tabulku. Ta v případě Genoy prozradí, že se děj odehrává až po 2. punské válce. Skončila samozřejmě úspěšně, ovšem s poměrně těsným výsledkem. Valná část země je zničena a její rekonstrukce bude právě úkolem této mise.
Každý zkušenější hráč tedy již z popisu na míle cítí prvky budovatelské strategie – a má pravdu. Bojová stránka je odsunuta hodně do pozadí a většinovou náplní misí se stane stavění domečků a řízení ekonomiky. Základem je Forum, které musí stát pokaždé, neboť je administrativním střediskem vaší civilizace. Zpočátku se nachází na levelu jedna, časem jej ale můžete za peněžní obnos povýšit a tím získat přístup k dalším stavebním strukturám. Budování samo o sobě vychází z tradičních principů strategického žánru. K menu s výběrem budov se dostanete klikem pravým tlačítkem kdekoliv do prostoru, poté vyberete z paprsčité nabídky, načež jen pokládáte budovy tam, kam potřebujete. Zpočátku dělá umístění menu na pravé tlačítko malé komplikace – samo se totiž nevypíná, časem zavazí, zvyknout se ale dá poměrně rychle a v celkovém měřítku nejde o výrazné mínus.
S budováním do značné míry souvisí úkoly v misích. Ty jsou taktéž řešeny alespoň lehce neotřele a na hráče tak působí domnělá nespoutanost. Ono slovíčko domnělá je poměrně důležité – ve skutečnosti totiž Imperium Romanum do značné míry lineární je, volnost je vám dána maximálně v otázce plnění či neplnění některých questů. Ty, u nichž nechybí možnost „discard" jsou většinou natolik výhodné, že vám za málo přinesou velké výnosy. Zrušit je se ve většině případů rovná hotovému bláznovství – proto budete stejně otrocky procházet všechny mise v daném kole. I když nelze z pouze jediné mise příliš usuzovat, milá byla i variabilita úkolů a jejich různorodá stavba. Questy vybíráte jakoby tažením karet z uzavřené hromádky, přičemž najednou máte zaktivované maximálně tři. Nejedná se tak úplně o přidělování úkolů, na jedné takové kartě se čas od času objeví i jednorázový bonus či naopak mor nebo epidemie, která srazí populaci o předem zadané množství lidí. Na druhou stranu se trochu bojíme případného stereotypu v této oblasti, vzhledem k tomu, že jen v takto krátkém demu se úkoly poměrně opakovaly a většinou sestávaly z problémů typu „postav budov toho a toho typu", „dosáhni limitu deseti přepychových vil" a podobně. Pokud jsme tímto způsobem odedřeli jednu celou misi, byla to celkem legrace. Dělat podle stejného návodu to samé dokola i v dalších by ale bylo opravdu jen za trest.
I když se bojová stránka v demoverzi příliš neobjevila, je možno alespoň částečně soudit z jednoho z tutoriálů. Ten byl totiž na souboje přímo zaměřen a jeho jedinou náplní bylo zničení dvou vedle stojících osad. Jak se dalo čekat, žádné složité vytváření armády se nekoná, stačí postavit asi čtveřici budov (prodejnu se zbraněmi, kasárna, tréninkový plac pro lukostřelce ap.) a poté jen stisknout jedno tlačítko, načež budova vyplivne předem daný počet bojovníků. Ty označíte kliknutím (celou skupinu naráz) a stisknete zaútočit na nejbližší cíl. S žádným taktizováním není nutno kalkulovat, prostě jen třikrát kliknete a o víc se nestaráte. Tvůrci chtěli velkou slabinu této části hry trochu zamaskovat přidanými formacemi, jež jsou snad ještě nepotřebnější.
Navzdory tomu, že není Imperium Romanum nijak inovativní záležitostí, hraní této budovatelské strategie mě okamžitě chytlo. Jednoduché principy zkrátka fungují dobře i v 21. století a pokud se nic nezkazí, měla by to hra ještě širší veřejnosti ukázat v plné verzi. Možná jen škoda trochu nedotažené vizuální stránky. Na jednu stranu jsem si pochvalovala efekty při stmívání a rozednění, to ale srážel občas mdlý design některých budov. Možná právě proto zarazili autoři možnost zoomu docela daleko od zemského povrchu, takže rozhodně nevidíte otrokům do kuchyně, jako je zvykem v sérii Settlers.
Co nás na Imperium Romanum spíše děsí než těší, to je otazník v podobě koncové ceny. Co si budeme nalhávat, hry s historickou tématikou a ještě navíc z kategorie budovatelských strategií nepatří k mainstreamu. Pokud ale budou autoři rozumní, mohla by se hra stát příjemným zpestřením novoročního herního sucha.
60%
nejaka blbost
Jaká blbost??Ty voe nevidíš tu kvalitu??To musí být super hra!!!
...vypadáto celkem slušně akorát semi zdá že ne videu jak je ten jezdec na koni a vybouráse že letí moc do vzduchu
jak předělanej Caesar.
No tak tohle by stálo za to sio zahrát a blbost se koukni na ty detaily.Akorát ta cena bude horší.
Hru nedělá grafika, ale hratelnost. Demo sem nehral, takze nemuzu vubec soudit.
ale asi to bude datadisk nebo tak ale je to uplne stejne jako Glory Of The Roman Empire ktera je fakt super ma to stejnou grafarnu a tak ... NICE 100%
Je to tezka ptakovina!...hral jsme 3. dil a to uz jsme utoho umiral jak je to hloupe..
no ceasar 4 je lepší
Vypadá to docela dobře, by mě zajímalo jak je velký ten svět
jj ty si hrál 3 díl, ale přitom tady to je úplně 1 díl. Máš asi něakej stroj času ne?
Je to skvělá hra
Sice me takovy styl u her nebavyl, ale tohle si klidne zahraju vypada to dobre.
nepřekonatelný
dav bi som hlas 99.99
Těšim se, je to hodle ala Pharaoh(Ceasar apod.), grafiku to má super!!! Jenom si jí musíte zapnout, což ten kdo dělal screeny rozhodně neudělal... Asi slabej stroj... Což je s podivem, protože to šlape parádně.
Zoom mi přišel adekvátní, zazoomovat hodně blízko se stejně používá jen na kochání se grafikou, ale jak jsem napsal, tady mi přijde adekvátní.
haha.. precetl jsem si par komentaru od lidi co to shazujou, pritom to jeste ani nehrali... nas...t celkem slusna vec..Jen ty boje byly spatny..
slusne,ale na boje bych dal radsi Roma total war
Jaky je rozdil mezi timto a glory of the roman empire? Pri demu jsem na zadny neprisel, podle recnze taky ne, teda krome penez...
je to skoro uplne to same,jenom tady nekolik jinych budov,ale je to hodne gooood hra.
...abych veděl jestli my to půjde protože nechci zbytečně stahovat
vypada to zajimavě
fakt super i kdyz jenom demo, ale i to bylo super, nevim proc ale bavilo me to vive nez Glory of the Roman empire, a nevim jak se to muze srovnavat jestli to bude lepsi nez Rome Total War, to je uplne jiny zpusob hry, to je jako CS srovnavat s duke nuke. dal bych tak 95%
Vždyť je tam celá bojová mise, kde bylo za úkol dobýt všechny vesnice.
Neni to první díl, předtim bylo glory of the roman empire.
Rome Total War se to nevyrovná...
nevim proc to srovnavaji nekteri k Rome Total War, je to uplne jiny styl hrani, je to spise jako Caesar, Deti Nilu, atd...
Nevite kdy to vyjde?
Proč sakra furt řím? Jako by her z tohoto prostředí nebylo málo. Každá druhá budovatelská strategie vychází z prostředí říma!(ano i Settleři), chápu že řím byl jedno z největších(evropských) imperiích, ale mnohem zajímavější a chytlavější mi přišel Zeus s boji mezi řeky. Kdyby to rozšířili o neustálé měnění aliancí, vyhlašování nezávislostí bývalých zbohatlých kolonií, zakládání nových měst AI, boření starých, když vás dobijí, mohli by jste utéct někam do azylu, založit nové město. TOHLE by byla hra s velkým H(vlastně by pak bylo jedno, jestli se to odehrává v řecku, egyptu, galii nebo v mezoamerice, ten koncept mi připadá pěkný sám o sobě:))
hele vis co ti nato reknu :P vazne dobry napad, sice rim je super, ale proc nezkusit i jine narody te doby, treba nemaji takove podklady aby mohli udelat i jiny narod, ale treba ti Reci, napodobenina filmu bitva u Thermophyl z tehle doby. :)
Vetsi slataninu jsem v zivote nevidel. Vem recke prostredi, moderni smysl pro akcni filmy s preboostenymi hrdiny, hod tam par pseudomagickych a magickych sil(ten gandalf u konce), hod tam nekde zradneho politika(kde sebrali proboha ve sparte parlament? I v athenach byl pripustil radu starsich a ne nejakeho holobradka! Ten by mel nasadit zbroj a cvicit!).
Podkladu pro vytvoreni budovatelske strategie je dost! Jen by to chtelo trochu snahy, takhle jen si zahrajou 3 starsi hry, vemou co se jim tam libilo, zmeni grafiku jednotek, upravi globalne cenu budov a je to.
ja nemyslel primo hru na film 300. Ja myslel jen udelat hru z te doby ve ktere se film odehrava.
cau hele jak se da stahnout prosimvas
vapadají pěkně, lepčí to bude v pohybu, určitě vyzkouším ;)