Herní žánr MOBA je poslední dobou celkem oblíbený o čemž svědčí velká popularita her jako je League of Legends nebo DotA2. Obě předchozí jmenované hry jsou hodně úspěšné, ale také poměrně náročné na dobré zvládnutí. Jedná se o velmi komplexní hry s řadou herních mechanismů a postupů, které je třeba perfektně zvládnout a to může řadu lidí od zkoušky odradit. A právě tohoto poznatku se chytil Blizzard a již několik let připravuje svoji varianci Heroes of the Storm, kterou jsme měli možnost si v rámci uzavřené alfa verze zahrát.
Pokud byste nevěděli, co to znamená MOBA typ hry, jedná se o multiplayerové bitevní arény (doslova multiplayer online battle arena), kde se proti sobě setkávají týmy hráčů, plní různé úkoly, získávají předměty a zkušenosti a následně postupují v žebříčcích, porovnávají si statistiky a to vše stále dokola až k dokonalosti. Hrají se jednotlivé bitvy, soutěže až po obří turnaje s mezinárodní účastí, které mají sledovanost srovnatelnou s velkými sportovními událostmi. Jak jsme ale poznamenali v minulém odstavci, většina těchto her je velmi komplexní, což samozřejmě není výtka, nicméně spoustě hráčů například čas neumožní se hře plně věnovat. Heroes of the Storm (HotS) na to jdou jinak a snaží se hru přizpůsobit i pro naprosté nováčky stylu MOBA a větší mase hráčů.
HotS především zmenšili mapy na zhruba polovinu velikosti té z DotA a také je tu map víc, přičemž každá má svá specifika, ale o tom až později. Na mapě jsou vysazeny dva týmy po pěti lidech a vše je subjektivně velmi blízko sebe. K prvnímu boji se dostanete v řádu vteřin a celý pohyb po mapě zabere maximálně pár minut. Na nováčky je také mířena povinnost projít na začátku herním tutoriálem, během kterého vám hra všechno vysvětlí od základního pohybu po složitější herní mechaniky. Právě herní mechaniky například oproti DotA vykazují velké rozdíly a hru směřují na větší týmovost. Předně všechny zkušenosti a levely dostáváte jako tým a nikoliv jako jednotlivec. Odpadá tedy přetahování o zabití nepřátel, kradení soupeřů a podobné náročné taktiky. Stejně tak z nepřátel nevypadávají žádné předměty, o které není třeba soupeřit, ale maximálně léčivé globy, které ale při sebrání léčí opět celý tým, takže vás nikdo nemůže peskovat za jejich ukradení. V týmu jsou si zkrátka všichni rovni a musí pracovat pro dobro všech. Na jednu stranu to dobře motivuje, na stranu druhou je špatný hráč v týmu velkým problémem, který kazí hru všem ostatním.
Do hry se můžete přihlásit za jednoho z nabízených hrdinů. V aktuální alfa verzi je jich k dispozici zhruba tři desítky, přičemž je třeba hrdiny postupně otevírat a ze začátku jich máte k dispozici pouze několik. Hrdinové se rekrutují z úspěšných her Blizzardu – World of Warcraft, Starcraft a Diablo. Najdete tu tedy samotného Diabla, Kerrigan ze Starcraftu, dokonce SiegeTank a mnoho a mnoho dalších. V plné verzi by hrdinů mělo časem být snad až ke stovce, takže rozhodně bude z čeho vybírat. Jelikož se bude jednat o free-to-play hru, bude třeba si některé hrdiny koupit. Samozřejmě na výběr máte několik hrdinů zdarma, ale ti se každý týden změní, a pokud si chcete nějakého nechat natrvalo, budete si jej muset koupit buď za herní měnu, kterou získáváte hraním, nebo za reálné peníze, přičemž ceny jsou aktuálně poměrně vysoké (nejdražší hrdina stojí cca 9 eur, průměrný tak kolem 4), ale uvidíme, jak to bude v plné hře. Krom samotných hrdinů si můžete kupovat jejich různé vzhledy a možná budou doplněny i nějaké další komodity. Nicméně hra je naprosto hratelná zdarma a nic vás nenutí utrácet finance. Na některé hrdiny se dá ušetřit i z herních peněz.
Hrdinové jsou rozděleni na čtyři kategorie. Válečníci, vrazi, specialisté a supporti, ostatně jak to tak bývá. Každý má své speciální schopnosti a také vhodné použití, někdo tankuje, někdo léčí a někdo vytváří co největší poškození. Ostatně dobré složení týmu je alfou a omegou kvalitní bitvy a při náhodných bitvách bohužel často narazíte. Ideální je, jako ve všech podobných hrách, najít si partu kamarádů a společně si hraní secvičit. Každý hrdina má tři, čtyři schopnosti, kterými se zásadně odlišuje a na desátém levelu dostane také jednu supersilnou schopnost. Navíc během hry můžete chování hrdiny ovlivňovat výběrem talentů, které dostanete na prvním, čtvrtém, sedmém, desátém a dalších levelech přímo během hry. Vždy máte na výběr z několika variant, které se velmi liší a je na vás, co využijete, zda nějaké aktivní schopnosti, nebo zlepšení pasivních dovedností. Každou hru tak můžete vyzkoušet jinou herní kombinaci, až si najdete tu správnou, která bude vyhovovat pro potřeby té které mapy a týmu.
Bitvy se odehrávají na několika různých mapách, přičemž každá má svá specifika. Najdeme tu „dračí” mapu, kde je možnost zabrat dva svatostánky a pokud je má v držení váš tým naráz, můžete aktivovat draka, který bude chvíli bojovat pro vás a způsobí nepříteli slušné poškození. V „pirátské” mapě zase máte za úkol sbírat zlaťáky a donést je pirátovi uprostřed mapy a pokud jich donesete dost, najmete si tak jeho děla, která budou po určitý čas ostřelovat nepřátelskou základnu. Krom toho máte možnost získat na mapách žoldáky, aby bojovaly pro vás a řadu různých bonusů. Samozřejmě vyhrát se dá i bez těchto specialit, ale některé můžou výrazně pomoci získat na bojišti převahu a vyplatí se je brát v potaz. Mapy jsou, jak bylo řečeno, menší, takže od boje k boji není daleko, navíc si můžete osedlat svého koně, respektive jiného mounta, a být na místě ještě rychleji. I to přispívá k dynamice a rychlosti boje. Zkrátka neztratíte tolik času chozením po prázdné mapě.
Sice je hra stále v alfa verzi, takže o technické stránce nemá smysl moc mluvit, přesto bychom zmínili, že hra vypadá už teď skvěle. Grafika odpovídá blizzardovskému stylu a na vše v pohybu je radost se dívat. Engine je občas trochu náročný, ale do ostré verze je daleko a hra je přesto téměř odladěná a mohla by být vzorem pro řadu jiných early access her.
o vyzkoušení Heroes of the Storm musíme konstatovat, že se jedná o opravdu nadějný titul, který by mohl přitáhnout jak řadu nových hráčů, tak ale i řadu hráčů již existujících MOBA her, kteří si třeba jen chtějí zahrát pár rychlých bitev nebo zkrátka vyzkoušet něco nového v podobném duchu. Na nějaké soudy je samozřejmě příliš brzy, ale Blizzard má (jako skoro vždy) našlápnuto velmi dobrým směrem. Betaverze by měla následovat během tohoto podzimu, takže brzy si ji snad budete moci zahrát a vyzkoušet na vlastní kůži všichni.
Neřekl bych, že je to populární. LOL, DOTA2 a končíme...2 hry se nerovná popularitě...
wtf Další hra od blizárdů... ale W4 se nějak nekoná... Byl potvrzen pak zamítnut a takto asi 3x
někteří taky čekají na Half-Life3 a dostali dotu2 ... :D
Nejde o to, že jsou to jen 2 hry, ale KOLIK TO HRAJE LIDÍ... to přeci měří popularitu
Myslím, že třeba FIFA + World of Tanks + NHL hraje daleko více lidí...
Hra vypadá skvěle a moc se na ni těším :) Určitě bude vynikající jako všechno od Blizzardu :)
nevimjmeno2: Já vydržím hodně, ale tobě musím upřímně říct, že jsi opravdu slušnej čůrák.
a je mi jasné, že tuhle hru bych odinstaloval po minutě hraní... To jsou pořád nějací roboti, čarodějové, střílení blesků, ohnivé meče, démoni... ach jo.
Co na to říct. Možná se naučit chovat na internetu. Venku už by si dostal slušnou ránu.
Nevimjmeno2: "Myslím, že třeba FIFA + World of Tanks + NHL hraje daleko více lidí..."
- Myslet si to muzes, ale neni tomu tak.
U WoT bylo nejvic online hracu 1.1M, v LOL 5M (nekde se uvadi 12M, ale to se mi moc nezda), DOTA2 ma 800K, u NHL a FIFy to budou desitky tisic, mozna lehce pres 100K.
MOBA her je spousta, nejen tyhle dve, i kdyz je pravda, ze ty ostatni (SMiTE, HON, HotS, Bloodline Champions, Dawngate) nehraje uz tolik lidi, ale porad ty cisla budou podobny jako tebou zminovana FIFA/NHL.
Podle mně zajímavý nápad, hodně mi nápln hry připomíná Super Smash Brothers na PS :D
Já se nebavím jen o MULTI. Víš kolik lidí teď hraje single player nové verze FIFY a NHL? CCA pár desítek milionů!...
Populární ty MOBA hry jsou ať chceš nebo ne, nějakou z nich hraje 95% hráčů, co znám.
NHL hrát pár desítek milionů hráčů asi nebude, když se průměrně jednoho ročníku NHLka koupí kolem jednoho milionu kusů.
FIFA je na tom líp, ale i kdyby to všichni, kdo FIFU vlastní, zapli najednou, tak by jen horko těžko se přibližovali k tvým desítkám milionů hráčů :) .
Třeba to LOLko si každý měsíc zahraje 60M různých hráčů, to nedá dohromady ani kdybys sečetl všechny tebou zmiňované hry.
Než se tu začneš hádat, zkus chvíli pogooglit, kolik hráčů jakou hru hraje nebo kolik kopií jaké hry se prodalo :) .
OMG prodalo. Hry jako FIFA si 95% hráčů stahuje. Stačí jim singl.
:D
super článok :))