Autoři z produkční dílny GSC zvolili pro svoji fantasy strategii zajímavou kombinaci RTS a RPG. Ve hře tedy nebudete jen masově vyrábět jednotky, ale i hýčkat svou postavu. Zápletky misí nebudou jen strohé a jednoduché úkoly zničit nepřítele, často se setkáte s questy, které má na svědomí ukrajinský fantasy spisovatel Ilja Novak , který za své knihy sklízí nemalé úspěchy (získal například ocenění na Euroconu 2005 v Glasgow). O propracovanosti hry vypovídají i videa (lze stáhnout z oficiálních stránek hry), zejména to po ukončení demoverze. Svým způsobem mi připomínalo Tolkienovu bitvu u Minas Tirith , hlavně hlavní postavy a nestvůry by mohly dělat těm z Pána Prstenů jednovaječná dvojčata.
Demo (nebo spíše betaverze), které jsem vyzkoušel, nabízí pěknou dávku zábavy. Dokončit úspěšně misi není totiž tak rychlé, jak jsme zvyklí. Mapa je velmi rozlehlá a projít ji musíte takřka kousek po kousku. Začínáte osamocen v lese plném nepřátel. Rasu, kterou si v demu vyzkoušíte, jsou elfové. Zpočátku ovládáte pouze hlavního hrdinu, po pár krocích se k vám přidá menší armádička z místní osady. Ta i přes větší snahu víceméně padne za vlast hned při prvním střetu a pokud vám zůstane pět vojáků, budete rádi. Po ubránění osady vám budovy nezůstanou, jak by se dalo čekat a tak se vydáváte po cestě dál. Kromě nepřátel potkáte i místa, kde lze nakoupit třeba lektvary na dobíjení zdraví a many, zvýšení rychlosti nebo flakóněk jedu. Podobně lze sehnat i artefakty, které formou inventáře “obléknete” své postavě. Zvýšit jí tím můžete celkem dost schopností, od obrany proti magii přes rychlost střelby až po sílu útoku.
Po krátké cestě se setkáte se skupinkou elfích dělnic, které jsou u elfů takovou základní jednotkou pro výstavbu a těžbu surovin vůbec. Získáte je pod svá křídla a tak začínáte s rychlou výstavbou základny, která musí už po pár minutách čelit hordám nepřátel ze dvou směrů. Téměř nepřetržitě budou útočit mohutné armády nemrtvých a to doslova celý level, zničíte je až s jejich základnou po dlouhé a zákeřné cestě skrz celou mapu. Vraťme se ale k budovám, kterých je celá řada a u každé rasy se liší vzhledem i funkcemi. U elfů je většina ve formě stromů, od základního na produkci dělnic a dryád přes strom, ze kterého těžíte potraviny, až po “továrnu” na vojáky a lučištníky. Strategicky důležité je postavit hned dva doly na nerostné suroviny, dále pak je nutné zajistit dostatek dřeva. Jednotek je i v demu celá řada, armádu můžete skládat téměř neomezeně až do tisícových počtů, problémy s ovládáním a dostatečný počet k realizaci úkolů se pohybuje kolem stovky. Základní bojovou jednotkou jsou vojáci a lučištníci, které vylepšit zrovna moc nemůžete, zato lépe vybavení kentauři oplývají rychlostí, lepším útokem i obranou a hlavně možností tyto vlastnosti upgradovat. Nechybí ani druidové s kouzly, které vyrábíte v budově podobné anglickému Stonehenge. Jako třešnička na dortu se vám po splnění určitých podmínek nabídne možnost získat stromového enta, kterého velmi dobře známe z Pána prstenů, a jednorožce. Zvláště ent je velmi účinným bojovníkem proti větším skupinkám nepřátel, které doslova smetá z povrchu. Než se ale k něčemu dostane, často už je po incidentu.
Po kompletním vystavění základny se pravděpodobně brzy vrhnete na průzkum okolí. Kousek od vaší báze narazíte na menší osadu nějakých skřetů, kterou vyřídíte relativně snadno. Horší to bude s nemrtvými, kteří se v rychlých impulzech vrhají odhodlaně vstříc dešti vašich šípů. Na konec této řady nečekejte, vyrazit do protiútoku se vyplatí co nejrychleji. Cesta je dlouhá a odhalí vám takřka celou mapu. Po cestě potkáváte kromě hlavního nepřítele drobnější skupinky nestvůr, které chrání nějaký vzácný předmět nebo speciální budovu, která je zdrojem lektvarů či možnosti nákupu jiných artefaktů. Ke konci vás čeká báze doslova přeplněná nemrtvými a dalšími jednotkami podobně odporného typu. Zničení báze je po jejich zdolání spíše formalita. V celkovém dojmu je ale hra silně návyková a má slušnou hratelnost, fanoušci strategií a fantasy si jistě přijdou na své.
Ke zpracování hry můžu mít jen pár výhrad. Grafika je pěkná, nechybí rotace kamery a zdařilé efekty při kouzlení, odlesku vody a vůbec pěkný design levelu. Zvuk není pouze strohým doprovodem, hudba je příjemně sladěná s dějem a autoři ji neodbyli. Co mi asi jako jediná věc vadila byl pohyb jednotek. Často se stalo, že nebyl problém projít celou mapou na vyznačený bod, ovšem naopak zase krátká vzdálenost za skalním útesem byla nepřekonatelnou překážkou, která si vyžádala notnou dávku trpělivosti. Snad se to autorům podaří do plné verze opravit.
A na co se můžete těšit v plné verzi? Především na bitvy, kterých se účastní doslova tisíce jednotek. Zahrajete si za celkem čtyři rasy, které mají svá specifická kouzla, schopnosti a artefakty. Setkáte se s celkem dvanácti hrdiny, dvanácti neutrálními rasami, stovkou typů jednotek a 150 budovami s odlišnou funkcí. Vaši poddaní vám vykouzlí třeba i úsměv na tváři pomocí stovky kouzel, pokud máte raději předměty, tak těch je ve hře celkem 150. Završeno to bude chytlavým příběhem od Ilyi Novaka, podporován je i multiplayer přes LAN nebo internet a to až v počtu sedmi hráčů. Zkrátka, pokud si přečtete cel výčet a přičtete k tomu zpracování na dobré úrovni, pak je Heroes of Annihilated Empires příjemnou zábavou na dlouhá podzimní odpoledne. Proč podzimní? Hra má totiž spatřit světlo světa 19.září 2006. Další podrobnosti a aktuální informace najdete na oficiální stránce.
konecne se to podarilo
co se podařilo? dokázat, že jsi pako? tak to pak ano
nechce se mi to cist.. ale sou ty postavicky 2D??
ano podařilo se ti dokázat že si naprosto vymazanej, máš štěstí že nemam s gameparkem nic společnýho, jelikož takový jako ty by sem hnal svinskym krokem
a k tý hře, vypadá to jak bláznivý heroes ;)
no sice sou 2 D postavicky ale me se to docela libi pri pomyslei kolik museli napsat radku je to docela solidni a urcite tam budou good bitky
No vy padá to zatím fakt dobře, ale co ten tank na tom jendnom screenu???:DDD to je masakr:DDD
Ten tank je hustej :D jakej ma asi armor? myslite ze jo elfsky sipy prorazi? XD XD XD
Zda se mi to anebo autor tyhle hry vykrad vsechny namety z Warcraftu?4 rasy - nemrtví, elfové, lidi budou urcite taky ...
elfove maj stromovce, jak sem videl tak nemrtvi maj zase plisen ....
ten autor se mi nak nezda, mozna nakej nespokojenej programator z Blizzardu?
jo a ten mec na tom screenu - nepripomina vam Mrazivy smutek?
tak trochu mi to připomíná AoW, ale všechny současné hry tak trochu kopírují ty staré :(
ten tank mě taky překvapil, stejně tak v traileru, kde na konci vyleti z oblak stihacky... kazdopadne to muze mit zajimavou zapletku a rozhodne nejasny konec tahle hra :)
k te podobnosti bych to spis prirovnal k tomu Panu prstenu...
to aji MURPG ktera se jmenuje MU je lepši graficki
etě sem to nehral