Málokterý vývojářský tým je natolik zapálený do své práce, aby mu nestačilo vytvořit pouze základní hru a s tou jít na trh. Zrovna CD Projekt RED si však dává vždy záležet a není tak žádným překvapením, že se v jeho opěvovaném kousku The Witcher 3: Wild Hunt zjevila „hra ve hře”. Tvůrcům nestačilo vytvořit pouze základní hru, při tvorbě se natolik rozvášnili, že zároveň stvořili speciální karetní hru, kterou jste mohli s Geraltem hrát po hospodách a na okrajích cest, neboť se vždy po ruce nacházel nějaký ten pocestný, kterého jste mohli posadit proti sobě a naprosto ho zničit. Nyní už se však místo něj na druhou stranu stolu usadí skuteční lidé, kteří vám nedají zadarmo absolutně nic. Ze „hry ve hře” Gwent se stal samostatný free-to-play titul, který jsme dostali příležitost vyzkoušet. Nyní bychom vám o tom něco málo rádi pověděli.
Karetní hry v elektronické podobě se v poslední době dočkaly značného rozmachu. Jasným počátečním bodem jejich nově započaté éry bylo vypuštění extrémně populárního kousku Hearthstone mezi širokou hráčskou veřejnost. Ta jej přijala s takovým nadšením, že ani další tvůrci neváhali a okamžitě se pustili do vytváření karetních her s postavami ze svých světů, dokud z toho ještě něco bylo možné vyždímat. Zhruba takový počáteční impulz měl zajisté co do činění s tím, že se svého stvoření dočkala hra The Elder Scrolls Legends. Kousek Gwent: The Witcher Card Game však vůbec nebyl prvotně stvořen za účelem vydělávání peněz. Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, Gwen byl už ve třetím Zaklínači natolik komplexní, že i po převedení do samostatné podoby působí nesmírně podobně svému původnímu vyobrazení. S tím souvisí i to, že je od jiných zástupců karetních her na trhu velmi odlišný. V čem?
Stačí jeden pohled na hrací pole a každý, kdo kdy s nějakou karetní hrou měl co do činění, bude okamžitě vědět, že je tu něco v mírném nepořádku. Proč jsou obě hrací poloviny rozděleny do tří linií? A proč se nehraje pouze na jednu vítěznou hru, jako tomu bývá téměř všude jinde? Abychom si na tyto a další otázky mohli odpovědět, bude třeba si říct něco málo o konceptu, jímž se Gwent pyšní. Na začátku herního kola mají oba hráči v rukou deset karet, s nimiž následně operují. Oba hráči se snaží, aby na konci kola měly karty na jejich polovině větší hodnotu, než mají karty na polovině protivníka. Pokud tomu tak je, vyhrává hráč první kolo. K dispozici však znovu deset karet nedostane. Musí nakládat s tím, co mu zbylo z předchozího kola. Tím se tedy váhy převažují a konečně nastává prostor na strategizování, o němž vlastně všechny karetní hry ve svém základu jsou.
Pokud jde o důvod, proč je herní pole na obou polovinách rozděleno do tří linií, vysvětlení je jednoduché. I zde představuje hrací plocha zmenšeninu bitevního pole. V porovnání kupříkladu se hrou Hearthstone zde však herní plocha bitevní pole nejenom připomíná, ona jím skutečně je. Vaše jednotky jsou rozděleny do linií, přičemž do první linie se logicky budou stavět bojovníci na blízko, za ně se pak postaví lučištníci a kušaři a úplně dozadu můžete postavit obléhací jednotky, jako jsou třeba balisty a draci. Koncept hry je poměrně jednoduchý a ani ze začátku nemáte v rukou vyloženě slabé karty, takže se Gwent dá velice snadno začít hrát i v případě, že jste nováčkem v oboru a The Witcher 3 vás minul obloukem. Jeho kouzlo je však v tom, že i po stovkách hodin se nepřestanete nudit, protože prostor na vymýšlení nových strategií a míchání speciálních balíčků tu bude vždy.
V současném stavu nabízí beta čtyři sady karet, kterých však v budoucnu bude zaručeně více. Už nyní je oznámena jedna další, která je pomalu ale jistě na cestě, přičemž na další však dle našeho názoru nebudeme muset čekat nijak dlouho. Prostřednictvím těchto sad se pohybujete ve své sbírce karet, kterou musíte postupně rozšiřovat. Důležité je, že každá ze sad představuje jednu z frakcí, za něž je možné hrát, a každá z těchto frakcí má svá specifika. V jedné například naleznete převahu jednotek útočících na dálku, další se může pochlubit kupříkladu speciálním typem kouzel, s nímž byste, kdybyste s danou frakcí nehráli, nikdy nepřišli do styku. Velmi podobný systém je k nalezení i v konkurenčních hrách a rozhodně tedy nejde o žádnou novinku. Musíme ale říct, že přehlednost sbírky ve Gwentu převládá nad vším, co jsme kdy za život mezi elektronickými karetními hrami našli.
Řekli bychom, že není žádným překvapením, že téměř všechny karty disponují speciálními schopnostmi, takže se jich vyplatí využívat za určitých situací. Svůj balíček si přirozeně sestavujete tak, abyste mohli dělat zajímavá komba, protože bez těch to prostě a jednoduše nejde. K dispozici máte karty vzácnější i méně vzácné, podle čehož se samozřejmě odvíjí, jaký dopad na hru mají a jaké mají hodnoty. Velmi důležité je, že musel být z důvodu, že je hra primárně zaměřena na PvP mód, proveden kompletní rebalanc většiny karet. Hráči, kteří Gwent znají ze třetího Zaklínače, tedy mohou být v mnoha případech překvapeni, proč karta, kterou znají jako své boty, najednou dělá něco naprosto jiného. Aby však byla udržena vyváženost hry v online módu, podobné změny byly nevyhnutelné. Řekli bychom, že do vydání ještě nějaké změny určitě proběhnout, tvůrci jsou však na velice dobré cestě a můžeme je jedině podporovat v tom, aby na ní zůstali.
Na poměry karetních her je extrémně netradiční singleplayerový mód, který se do free-to-play kousku rozhodli vývojáři zakomponovat. Ten bude ve výsledku sestávat z několika částí, které tvůrci plánují vydávat postupně. Každá z těchto částí by měla oplývat až desítkou hodin čistého herního času. Některé příběhy se budou točit kolem Geralta, s jinými vyrazíme za postavami, jež každý znalec lore hry určitě znát bude, aby o nich ale řekl něco detailnějšího, to už by se po něm chtělo příliš. V těchto příbězích se budete zcela svobodně pohybovat po herní mapě, a pokud budete mít náladu, můžete si kdykoliv udělat pauzu od hlavní linie a vyběhnout si splnit nějaké ty vedlejší úkoly s odměnou v podobě bonusových karet, občas ale i celých balíčků. Vývojáři to se hrou myslí vážně a nejde pouze o drobný úštěpek slávy jednoho z nejlepších RPG minulého roku, jde o plnohodnotný titul, který by rozhodně neměl minout žádného nadšence do karetních her.
Jak už to tak ve free-to-play titulech bývá, tvůrci na něčem vydělávat musí, a ani zde jsme se tak nevyhnuli mikrotransakcím. Z toho, co jsme zatím slyšeli, půjde například o speciální designy karet, které místo klasických artworků budou zářit, reagovat na pohyb kamery a zasahovat by měly až do třetí dimenze. Pokud půjde skutečně pouze o vizuální rozdíl, v žádném případě se těmto mikrotransakcím nebráníme. Na hru jako takovou by však mít vliv neměly. Gwent: The Witcher Card Game přichází s velice originálním herním konceptem, kterého se nemůžeme nabažit a těšíme se, až se pustíme do finálního produktu, který snad bude obsahovat i první útržek singleplayerové kampaně. V současné podobě titul skutečně září a neměl by jej minout žádný nadšenec do Zaklínače ani do karetních her jako takových. Uzavřená beta nás snadno přesvědčila o tom, že CD Projekt RED neumí tvořit pouze RPG, ale má talent skutečně na všechno.
měl jsem chlapce rád...nejsou,a nebudou ala Blizz...kluci z Polska si pod sebou řežou větev...
není špatná, ale něco jí určitě chybí. Sbírání a kraftění kartiček klasika, jenže podle toho omezení kolik čeho můžete mít aktuálně v decku máte ve hře za chvilku sestavený deck a je to jenom o tom, co vám padne zrovna do ruky a už se nemáte za čím honit.