Plná verze hry GTR, která navštívila naše monitory minulý rok na jaře, si vedla v hodnoceních velmi dobře. Proto mě potěšilo, když vývojáři ze SimBin uvolnili hratelné 312MB velké demo, které prezentuje pokračující práce na jejich novém dílku s tušitelným názvem GTR 2. Ještě než se podíváme, co nám ukázka přinesla, nahlédněme chvilku do historie vývoje této série. Před léty se skupina nadšenců do automobilových simulátorů rozhodla, že udělají hru. Stvořili svůj první titul GT Racing 2002 a hned poté začali naplno pracovat na GTR: FIA Racing Game. Ta měla i oficiální licenci a tak všechny automobily i tratě jsou prezentovány pod svými reálnými jmény a názvy. Ostatně touto licencí se může pochlubit i jeho pokračování. To by k seznámení s problematikou stačilo a frčíme na test dema.
Dobrý den, dnešní menu je…
V prvé řadě je třeba říci, že demo pokračuje ve stejném trendu, jak jsme už mnoho měsíců zvyklí. Tedy, že i přes svou docela značnou velikost toho na vyzkoušení zase až tolik nenabízí. Konkrétně se nám dostane možnosti vyzkoušet jednu trať – Barcelona, dvě auta a dva typy závodů. Prvním z nich je Time Trials. Klasika, kterou jistě všichni znáte jako svoje boty. Zajedete si první okruh a na těch dalších už závodíte sami proti sobě. Vaše předchozí jízda je promítána a to průhledné auto, co se sem tam vynoří, je váš duch aneb vaše nejlepší předchozí nahrávaná jízda. Druhou variantou na vyzkoušení je již klasický závod – Race Weekend. Vše je simulováno do nejmenších detailů s cílem navodit ve vás co nejvíce pocit, že opravdu sedíte v kokpitu svého korábu a chystáte se k závodu. Začínáte výjezdem z depa a prvním zahřívacím kolečkem. Následuje kvalifikační okruh, kde už můžete poprvé změřit síly se svými oponenty. A věřte, že pokud jste předtím důkladně netrénovali, bude to měření sil značně nevyrovnané a to hlavně z vaší strany.
Další arkáda? Ale kdepak, Sire…
GTR 2 se vyznačuje, stejně jako jeho předchůdce, klasickým rysem – snahou o co největší realitu a simulaci. Sice nedosahuje takové obtížnosti na zvládnutí jako třeba projekt Live for Speed, ale na nějaké arkádovité ježdění ve stylu Need for Speed raději okamžitě zapomeňte. Opět to vypadá, že nás bude čekat důkladné a zdlouhavé pilování každého okruhu. Vytrvale budeme zkoušet, jestli je lepší projet trať v určité rychlosti a v určité dráze. Budeme pilovat trajektorii průjezdu o centimetry, abychom zlepšili svůj výsledný čas o několik desetin sekundy. Neberte tato slova jako výtku, to tedy v žádném případě. Přesně o tohle v této hře jde.
Mám připravit automobil?
Jak už bylo zmíněno, vozový park je značně omezen na dva vozy. Konkrétně se jedná o Ferrari 575 a Lamborghini Murcielago. Na oba vozy je radost pohledět, i když jsem čekal, že jejich model bude přece jen efektněji vyveden. Na druhou stranu si uvědomuji, že o nějaké extra odlesky tady opravdu nejde a jen by odváděly pozornost od dění na trati. Zase si ovšem nemyslete, že by bylo ztvárnění vozidel nějak odfláknuto. To v žádném případě, představuje v každé dobré hře viděný standard. Chování vozů na trati je značně odlišné a hned na první sešlápnutí plynu poznáte, v čem sedíte. To je jistě potěšující, zvláště v souvislosti s informací, že celkový počet vozidel v plné verzi dosáhne přes 140. Sen každého automobilového šílence začíná pomalu, ale jistě nabývat na skutečnosti.
Je libo výlet do Barcelony?
Okruh je v závodě jen jeden a je to škoda. Velká škoda. Pravdou zůstává, že i tak jeho dokonalé zvládnutí zabere desítky minut, neřku-li několik hodin. Nedokážu si představit ty závodní orgie, když se celkový počet tratí má vyšplhat až k počtu 34. V kombinaci s počtem vozidel to začíná vypadat na docela dlouhou zábavu. Pár slov o samotné trati, která se nachází v Barceloně. Těžko kritizovat, když se jedná o model podle skutečné předlohy, faktem zůstává, že bych si dokázal představit bohatší okolí. Působilo to na mě dojmem prázdnoty, v podstatě se jedná jen o trať, okolní mantinely a hlavní cílové budovy. Jistě můžete namítnout, že ve skutečnosti to tak přece vypadá taky, ovšem to není tak docela pravda. Přece jen skutečnost nabízí “textury” v poněkud vyšším rozlišení. 🙂
Opravdu nádherná panoramata, viďte Sire
Celkové zobrazení mírně pokulhává a třeba na takové poslední NFS rozhodně nemá. Dovolím si tvrdit, že v tomto případě to vůbec nevadí. Jak už bylo zmíněno, v této hře je kladen důraz na něco jiného. Spokojme se tedy s konstatováním, že grafika je zcela dostačující na to, k čemu je určena. Trochu méně příjemné už to je z hardwarovými nároky, které jsou mírně krvavé. Na mé sestavě s Athlonem 3000+, 1GBRAM, Radeonem X850XT-256, jsem dosahoval průměrně kolem 40-50FPS, s nastavením všech hodnot na maximum při rozlišení 1024×768. Často framerate skákalo až k hodnotě 100FPS, v náročnějších částech okruhu zase klesalo k 25FPS. Na plynulost jízdy to ovšem nemělo žádný vliv a za všech okolností zůstala hra plynulá a nedocházelo k trhání. Hráči na slabších strojích se tak budou muset spokojit s horším grafickým zobrazením, což automobilovým nadšencům snad vadit nebude. Za zmínku stojí i zvuk a hudba. Všechny jsou zpracovány nadmíru kvalitně a měl jsem pocit, že opravdu sedím v kokpitu závodního auta a moje 5.1 reprosoustava dostala pořádně zabrat. Hudba v menu mě velice příjemně překvapila, od nevýrazných tónů přecházela k zajímavému “Vangelis” zpracování a při prvním spuštění hry jsem jen tak seděl a vychutnával tóny.
Netušené možnosti?
Další věci, ve které bude GTR 2 opět excelovat, je variabilita různých nastavení. V podstatě si budete moci nastavit vše, na co si jen vzpomenete. K tomu slouží hlavně prostor před samotným závodem, kdy vidíme auto ještě v depu a rozsáhlé možnosti před vámi leží v plné kráse. Zajímavá je třeba i možnost nastavit si libovolný čas závodu, není tak problém vyřádit se i v noci. Změny klimatu by měly výrazným způsobem ovlivnit vaše chování na trati. Za zmínku stojí i varianta závodu s názvem Driving School. Díky ní by měl mít každý šanci se krok za krokem stát skutečným automobilovým přeborníkem. V demu tato možnost nebyla zpřístupněna, tak uvidíme až v plné verzi, co nám autoři naservírují.
Hodnocení
Dnešní herní testování je u konce. Shrňme si předchozí odstavce do několika slov. Co nám GTR 2 nabídne? Licenci oficiální simulace FIA GT šampionátu, přes 140 do nejmenších detailů zpracovaných automobilů, 34 tratí, rozsáhlé možnosti nastavení. Demo ukázalo, že hra má opravdu velký potenciál a může splnit vše, co nám její autoři naslibovali. Vykročeno tím správným směrem mají opravdu rázně. Všichni milovníci automobilové simulace tak můžou pomalu začít slintat a těšit se na září, kdy na naše monitory dorazí plná verze.
ta hre je tak blba neda se hrat
DMNC tady ta hra muze byt super a ten prvni co tu ma prispevek je vazne naky debil ten sjel okem mozna prvni screen.
To demo bylo nic moc...proč rači neudělaji na kompa hru jako Gran Turismo 4 s PS2 a ne pořad dookola tenhle styl...
sh*t
Nezlob te se na me ale fakt to newypada dobre
Autor clanku zapomel dodat,ze demo nejelo na dirext 9,ale dirext 7.Toho jste si nikdo nevsimnul?
I prvni dil mel lepsi grafiku a odlesky co se tyce jen grafiky.
celkem pekny kary
grafika celkem dobra jen ty stereotipní okruhy
DX7 az DX9 si muzete zvolit a hra bych rek dost dobra uz se tesim na plnou(.:.:.)
To mas pravdu,jenze v demu to nefunguje,uz se to resilo jinde:)
Mě to teda nějak zvlášť nechytlo :(
tak pokud demo jelo jen na DX7 a plná bude moct DX9, tak nevim oc řešíte grafiku, když ve výsledku bude stejně lepší. Prej že "pořád ty stereotipní okruhy" :D kdo by to čekal u závodního simulátoru, vid? :D Nevim no, tenhle simulátor vypadá dobře, taham zatim demo, uvidim jak to pude, ale řeči jako že se to nedá jezdit a takový sou určitě blbost, myslim že to řekl někdo kdo hraje ze závodů jen needy, toe celkem dost jasné že tohle mu nepude...
Ty co to hráli a řikaj že se to nedá hrát tak sou idioti, buď to hráli bez volantu a tim pádem je to nehratelný nebo jsou zvyklí na arkády typu NFS !!! Tohle je realistický !!! už první díl to dokázal a ten druhej bude podle mě pecka, radči budu hrát kvalitní simuláto než trapárnu NFS !!! Tady když narazíte jenom třeba v 50 km rychlosti tam vám z auta hned něco ulítne ale v nfs to ve třech kilech nahulíte do baráku a auto je celí nazdar.
nejvetsi kokoti co hrajou NFS --> FU kkti! ... popojedem...
4 osatni:
To ze demo jede jen na dx7 je pro me celkem prijemna novinka, pac uz sem rikal, ze je to fagt hrozne hnusny a stejny jak GTR 1... Jinak hratelnost je, i na REALISTIC ,o neco lehci, zrejme tomu pomohla nova fyzika pneumatik, zkracene receno, auto uz nejde tak lehce do smyku...
mno uz se tesim na plnou ;) Enjoy yourself!
Presne tak ,je to o realnejsej fyzike a spravani sa auta a nie pridrbane NFS,kde v 300 km/hod.vpalis do mantinelu a veselo pokracujes dalej ,aj ked uz len v 240 ,kym to znova rozbehnes.To je simulator jazdy a nie drzanie plynu naplno a sem-tam stocit sipky dolava,doprava .GTR bola super a z rally Richards burns,tiez by mohla vyjst 2.Arkad je tu plna prdel.
...která poteší relným řízením...narozdíl od her NFS atd... proč neni takových to her více :/
bb
Proč mi nikdy žádný demo stažený z gp nefunguje? Vždycky to píše: >>The setup files are corrupted. Please obtain a new copy of program.<< Co mám dělat skra?
Nevim jak vam ale me demo pod DX9 jede na max naprosto plynule a je to narez , ale preci jenom zustanu u GT Legends :)
me taky DX9 jde je to parada a srovnavat GTR2 s NFS delej jenom dem*i jelikoz je to uplne jina hra a uplne jiny mod hry ARKADA a SIMULATOR je hodneeeeeeeee velkej rozdil (dem***e)
kdyz si vyberu auto a ty ostatni shity a chci to spustit tak mi to zacne nacitat a spadne to !!! cim to muze bejt ?
Kluci,tak to je divny,me demo fakt jede na dx7 na dx9 to nereaguje,divny.Mozna ovladace.A dela to samej problem vic lidem,ale v tom pripade musi byt chyba nekde jinde.
tobě to muže byt akurat u řiti co ja hraju dmnte omezenej..
tak to todle je jako bomba, když jedu mám opravdu pocit rychlosti a síly auta. A taky je to hodně obtížná hra. Tady opravdu musíte jezdit pořád dokola a pilovat techniku .
hej kua cim to muze bejt ze se mi to vypina ? dole zacne nabihat "Circuit de C" nebo neco takovyho a pak to spadne !
to Crazy_fRog : to mi taky dělalo, ale zkusil jsem restart počítače a už to šlo bez problémů
no to sem taky zkousel a houno, treba to nestiha komp. mam gfxku atinu 9000PRO tak to treba neutahne ani na nejmensi, jinak nevim cim jinym by to mohlo b8 .. nasrat na to
GTR 2 má do reálu ještě hodně daleko, hlavně divné chování při nerovném povrchu a při kolizích.Grafika působí stále uměle.Replaye taky nejsou nic moc.To už je lepší Live For Speed S2.0.Stále u mě vyhrává Gran turismo 4 ve všech směrech.
netvrdil bych ze Grand turismo 4 je simulator... to je takovej polo arkado-sim race game. Rozhodne bych to s timto nesrovnaval... Kazdopadne od tak komercniho titulu sem cekal vic.... :) jinak uta se chovaj tak jak nastavis nicmene i to nastaveni je vazne jen hodne jednoduchy a myslim si ze radeji pobydu u LFS ;) popr rfactoru ;)
"Jemně lechtám pedál plynu a s napětím pozoruju ostatní soupeře na dráze. Motory burácí a koncentrace výfukových plynů tvoří téměř nedýchatelný opar. Konečně se objevilo zelené světlo a já prudce přimáčknu pravou nohu směrem k podlaze - závod začíná!"
Az na to ze se startuje uplne jinak...Nejdriv se vytaci motor tak do 8000 rpm a pak se pousti spojka :)
GTR 2 demo ma milo prekvapilo, najma po grafickej stranke, a to aj ked je hra narocna na HW. Pri nastaveni s DX 9, 1024x768 + 4 AA + max. details mam priemerne 30-40 fps, v narocnych castiach okruhu potom pada framerate az k zle hratelnym 20 fps. Inak je to perfektna simulacia.
nikdy sem simulatory nehral ale po zahrani gtr 2 dema asi zacnu. sice nemuzu s nicim srovnavat ale tesim se na plnou a kupuju volant.!!
Tento simulátor se niicemu nevyrovna jeto best hra ...
hre LFS
super závody