Někteří si to možná nechtějí přiznat, ačkoli chuť tu a tam někoho rozřezat na miniaturní kousíčky pronásleduje každého z nás, což je nevyvratitelný fakt, který každopádně za projev nedobré vůle považovat zbytečně nemusíte. Proto je totiž při nás stále spousta her, v jejichž přítomnosti si vztek na šéfa či tchýni vybijete a opět se s úsměvem na tváři navrátíte do společnosti lidí, jež může být sebenepříjemnější, nicméně vaši radost z dobře odvedené práce při prolévání virtuální krve nezkazí. Žánrem preferovaným při těchto situacích ze všeho nejvíce jsou obyčejné prostoduché rubačky, při nichž hlavní hrdina vytáhne svůj obrovský meč či kosu a začne dělat svoji práci bez ohledu na to, co a jak brutální se proti němu postaví. A která herní série vám přinese do duše ze všeho největší klid? Fanoušci PC a Xboxu si zřejmě chvíli pohledají, každopádně PS3 hráči mají jasno v tom, že se jedná o God of War, jehož nový díl je právě v přípravě a my se rozhodli podívat do jeho bety, z níž vám nyní přinášíme ještě horké první dojmy.
Sérii mají už od jejích krvavých počátků na triku vývojáři z SCE Santa Monica Studio, kteří v průběhu let spolupracovali s dalšími tvůrci pracujícími především na menších odbočkách série pro PSP a mobilní telefony. Hlavní proud byl však vždy jejich a na tom se nic nezmění. První díl vyšel před dlouhými sedmi lety tehdy ještě na konzoli PS2. V březnu roku 2007 jej následovalo pokračování God of War II, na nějž navázal God of War III, jenž byl zároveň prvním ze série mířícím na konzoli PlayStation 3. Studio však kromě prací na ní na mnoho nezmohlo, což je ale ve výsledku jedině dobře, protože se v jejím případě objevují výhradně kousky patřící k nejlépe hodnoceným na světě. To potvrzují především průměrná hodnocení na Metacritic sahající v naprosto všech případech nad 90%. Má podobný potenciál i připravovaný God of War: Ascension?
Po trilogii legendárních titulů se vývojáři rozhodli pro něco jiného než jen další díl pokračující v dobrodružství Kratose. V průběhu hraní jsme si totiž mnohokrát položili otázky zabývající se jeho životem předtím, než nám vpadnul do rukou a začal zabíjet všechno, co měří alespoň tři paneláky a váží pět stovek slonů. Musí být asi všem jasné, že předtím o mnoho slabší a neuznávanější nebyl, přičemž obrovští bossové v kombinaci s jezery krve v jeho životě vždy byly na denním pořádku, nicméně neměl nějaký příběh? Co takhle, kde a jak se narodil? A jak se stal bohem války? Přesně takovéto otázky se rozhodli vývojáři zodpovědět prostřednictvím God of War: Ascension, v němž je Kratos „obyčejným” člověkem mířícím na vrchol. Hra ale přináší mnohem, mnohem více než pouhý návrat do jeho minulosti. O nic z toho ale v dnešním článku ani zdaleka nejde, jejím hlavním bodem je totiž poprvé uvedený multiplayer, neboť právě na jeho kobylku byla hráčům v betě dána možnost se podívat.
Beta byla podávána v překvapivě nepatrných 2 GB na disku, takže stačila chvíle na stažení a puštění se do hry. Příchod do ní byl každopádně velice mírný a nijak se nesnažil cokoli uspěchat. Před námi se objevila možnost výběru ze čtyř bohů, kteří měli určit, jakou cestou se dále vydáme. Byli to Hádes, Áres, Zeus a Poseidon. Jak se nicméně během vteřinky ukázalo, beta nabídla pouhé dva z nich, Árese a Dia. Celkem bylo nicméně při příležitosti výběru stupínků pět, takže, jak se zdá, nás v budoucnu čeká ještě jeden, zatím neodhalený bůh, s nímž vývojáři dosud nechtěli na tržiště. K našemu výběru posloužila jednak řeč obou z možných bohů, ačkoli každý, kdo se do bety dostal, pravděpodobně vybíral spíše na základě toho, zda se bůh zaměřuje na obranu či útok, na což odkazovaly statistiky zobrazené kolem. Spolu s tím se nám představily bonusy Dia i Árese a kupříkladu jejich speciální schopnosti, které nakonec způsobily to, že jsme nechali Dia Diem a vyrazili po bohu, který byl do boje a udělování brutálního zranění mnohem žhavější.
V každém případě je smůla, že dosud nevíme, s čím přijdou další bohové, protože už pouze Zeus a Áres nabízí natolik odlišné prvky, že bychom rozhodně chtěli zjistit, jak jsou na tom ostatní. Největším rozdílem bude však v každém případě zbraň, s níž se budeme po bojišti táhnout. Zatím při hraní za Dia vám z nebe připlachtí obrovské kladivo, při hraní za Árese se hráčům v rukou zjeví meč skoro dvakrát tak velký, jako je sám hrdina. Po výběru hrdiny každopádně teprve nastává pravá zábava, protože přichází čas na tutoriál, který dokáže velice rychle a střídmě vysvětlit veškeré podstatné principy hry, a to tak, že si je znovu již zjišťovat muset nebudete prakticky nikdy. Učíme se útočit, odvracet útoky, chytat protivníka a vymýšlet základní strategie. Po skoncování s první částí jsme se pak mohli rozmáchnout do větších komb a zajímavějších řešení brutálního porcování ostatních nebo konečně vběhnout do samotné hry, kde nás neomezovalo nic kromě vlastní neschopnosti a ignorance.
Jak jsme následně zjistili, výběr bohů při příležitosti tutoriálu mnoho neovlivnil, protože je možné bojovníky následně bez problémů měnit v menu, díky čemuž se nám každopádně dostalo značně působivější možnosti ozkoušet vše, co beta nabídla. Majoritním prvkem se staly hlavně úpravy našich charakterů, jimž se tvůrci rozhodli věnovat co nejvíce místa. Podobně jako v jiných multiplayerových hrách zde náš hlavní hrdina získává zkušenosti, nové levely a s tím spojené nové věci, které může obléci či prostě jen vložit do rukou a vyrazit zabíjet. V tomto případě se jedná o skutečnou nálož, kterou ale získáváte i za speciální prolévání krve či plnění úkolů, k nimž byste se jinak vůbec nehlásili. Jakmile tak ale učiníte, získáte nové zbraně, speciální schopnost, výstroj zahrnující helmu, brnění a boty, relikvie, předměty či prostě jen nová „kouzla” neboli aktivní schopnosti, jichž využíváte při boji. K dosažení je toho skutečně mnoho a až hra vyjde, bude toho samozřejmě ještě mnohem více.
Jak si brzy uvědomíte, výstroj a další články hrdiny k získání zde určují, jak moc dobří potenciálně jste. Ve výsledku jde o hru skillu a i první level může porazit maximální, 30., level, ale usnadnit si to nikdy nebylo proti hráčovu gustu, nebo snad ano? Předměty totiž určují vaše statistiky a na nich je síla vašeho hrdiny závislá. Nepřemýšlejte nad tím ale jako nad něčím špatným. Hra totiž nabízí velice vyrovnaný matchmaking a nestane se tak, že by se v jedné hře sešli dva výrazněji nevyvážení protivníci, z nichž jeden by měl téměř stoprocentní jistotu výhry. A na co si v multiplayeru God of War: Ascension vlastně budeme hrát? Věřte, že baba to nebude. V betě byly nabídnuty klasické módy Team Deathmatch, Deathmatch a Capture the Flag, jež se každopádně rozšíří do čísla pět, na což pravděpodobně tvůrci navážou různými DLC rozšiřujícími multiplayerový zážitek do co největších grácií.
Stejně tak se zřejmě zpestří výběr map, který se v případě bety nijak vlídným vůči hráčům nestal. Celkem se zde objevily dvě mapy, avšak kritizovat je by byla maximální troufalost. Obě jsou totiž něčím zvláštní a oběma podlehnete jedna radost. Obzvláště ta určená k soubojům dvou týmů pohladí na srdci každého fanouška série, protože se v jejím případě objevuje skutečně monstrózní boss, kterého můžete během hraní zabít, a to řádně nevybíravým způsobem. Je to však jen jedna z možností. Můžete také vyhrát zabíráním bodů, sbíráním truhel či prostě jen zabíjením protivníků, což je z možných cest jednoznačně ta nejzábavnější. Mapy ve hře budou převážně otevřené, ačkoli několik arén je možné nalézt taktéž. Hráči díky tomu dostávají možnost kupříkladu protivníky zkopávat z říms a házet je do prostorů, na něž se živá duše jen tak nepodívá. Hra také nabízí hromady speciálních a pěkně zajímavých bonusů, jako je podpalování hráčům zem pod nohama či vysunování zpod nich bodce, a to za pomoci různých pák, které působí u každé mapy naprosto jinak.
Co se hratelnosti a vyváženosti multiplayeru týče, bylo skutečně těžké říci, jak si s tím tvůrci poradí. Beta ale ukázala, že si vybrali skutečně příjemný herní styl a pouze se kvůli tomu obáváme, že lehce poodstrčili do pozadí singleplayer, což bychom studiu nikdy neodpustili. Samozřejmě se zde dosud objevovaly různé klasické problémy zkušebních fází včetně problémů s lagy dalších hráčů, které zde byly obzvláště nepříjemné, nicméně problémy s připojením se do hry nenastaly naprosto nikdy. God of War: Ascension si každopádně, jak ukázala beta, vybral velice dobrou cestu co se grafiky a soundtracku týče, protože hra je nesmírně pěkná a epické songy hrající v pozadí dodávají celému tomuto titulu na monumentálnosti, o níž si zaručeně vývojáři při tvorbě hry žádali, protože bez ní by předchozí díly nebyly tím, čí jsou, a to samé platí i v tomto případě.
V multiplayeru bude zřejmě chtít strávit mnohem více času na to, abychom poodhalili skutečně každý z jeho tajů. Už z toho, co nám vývojáři nabídli v betě, máme ale jasno, že se bude jednat o stoprocentní koupi, protože si nechceme připustit, že by se tvůrcům nepovedl singleplayer a jak se zdá, v části hráčů proti hráčům si vedli náramně. Dostalo se nám sice jen pár drobků z celkové nabídky obsahu, ale už jen s tím, co jsme získali, jsme si vystačili na dlouhé hodiny zábavy, na něž při příležitosti vydání hry s chutí navážeme další sadou. Samotné vypuštění titulu do oběhu se ještě ke všemu nezadržitelně blíží, protože plánem vývojářů je vyjít s hrou na povrch už v polovině března, což je prakticky za chvíli a všichni PS3 milovníci by měli začít vytahovat peněženky. Rozhodně se jim to totiž v budoucnu vyplatí.
Toto bude podle me nejlepsi hra na PS3... God of War miluju a ted i v Multiplayeru ? bossfight ve vice hracich ? parada !!!
Oprvdu zajímavé škoda že to nemůže být i na PC.. :)
Hral jsem 3 dil a byl jsem nadseny !!! Super gameska plna adrenalinu a skveleho zazitku z boje ;) Multiplayer bude jen velkym sprestrenim teto hry !
Pecka, už se moc těším! :)
vypadá to dobře aj bych si zahrál.
hral sem to jen na psp a je to vklidu :-)
Gow 1 dobrej dej sice to byl jejich prvni ale compa se jim moc nepovedli GOW:chainse of olympus moc me nezaujal ale hodne lidi jo Gow2:the end begins super dej comba povedeny oproti prvnimu dilu grafika zlepsena nejlepsi ve 2ce byla bitka z meduzou + utrzeni hlavy dohral sem na very hard (TITAN) + Challenge of Titans.... Gow: ghost of Sparta dobrej dej mezy 1 a 2 dilem....Gow3 nejlepsi ukonceni serie co sem u gow videl zacinajici bitka z poseidonem a poseidonuv konec byl prehnanej bitka z hadesem dobra.... urzeni hlavy heliose supr spracovani grafiky.... nejlepsi bitka z herculesem a Zeusem konec gow3 byl od vyvojaru nekolikrat zmenenej ale byl dobrej ale bude 4ka na konci trojky kdyz vam dojedou titulky tak je ukazka kde se sam KRATOS mecem olympu zabil tak jeho krev lezela na fenixovi a mrtvola nikde takze fenix zmrtvich vstani a na asscension se tesim hlavne kvuli MP
neni se čemu divit už jedvička na playe 2 byle nejhustší .trojka cela je ale brutal nejlepší poslední mlatička se zeusem kdy krev postříka celou obrazovku :)
teším sa hoci tento žáner hier vôbec nehrávam...
jen se bojim toho MP.Protoze co jsem videl videa ani trochu se mi to nelibilo. Nastesti tym GoW vi co dela, takze je alespon zaruka 100% kvalitniho singlu. a podle novyho traileru tam budou jeste vetsi bossove, nez ve vsech dilech dohromady :D
uz se tesim na xboxuuu
dobry pocteni..
Na xbox to nebude :D:D:D: nebylo a nidky nebude
Drogy sou svinstvo :D
opravdu skvele :)