Lákají vás hry se spádem a se smyslem pro dravé temto, v němž se občas i ztrácíte? Poté mám příjemnou zprávu. Na trhu se totiž objevuje, leč prozatím jen ve formě bety, MMORPG Fury od pánů ze studia Auran (Trainz: Railroad Simulator). Tito Australané, jak by napovídaly první dvě písmena v názvu studia, chystají pod záštitou čínské společnosti CDC Corporation ryze PvP RPG, v němž na vás čeká odbočení od momentálně vyšlapané cestičky místních mainstream titulů. Že jde o něco jiného, to napovídá i jedno z hesel hry: „Waste enemies, not time!“. Nicméně já i vy moc dobře víme, že marketing je jedna věc, načež kvalita produktu věc druhá.
Stručně řečeno, Fury je soubojem jednotlivých Realmů – ve skutečnosti celých serverů – , kde je hravním úkolem sbírání tzv. Essence Fury. Jen ta totiž dokáže zabránit pádu vašeho Realmu do nicoty, kdež byste vnímali nic a trpěli až do nekonečna. Součástí bety Fury byl samozřejmě tutorial, díky němuž si osvojíte koncept boje, přičemž se později sblížíte i s filosofií různých magických škol. Ve Fury existuje pouze jediná rasa – lidé. Dělení je však více nežli slušné. Jak bylo avizováno výše, seznámíte se s celkem čtyřmi magickými školami – Decay, Life, Death a Growth school, přičemž se dále školy dělí na několik archetypů. Vaším úkolem je tedy vybrat si prvotní definici vaší postavy, díky čemuž dostanete do batůžku i nějaké dovednosti. Pouze pro vzdálenou představu, Life school např. rekrutuje healery, Decay school umožňuje poměrně efektivně snižovat mentální schopnosti protivníků a Death school se vydává cestou černé magie. Možností je vskutku mnoho, z čehož vyplývá, že hra není černobílá. Spíše naopak. Je to takový mišmaš, že namícháte chutnou omáčku téměř ze všeho.
Ačkoliv se zaměřujete na jedinou školu, později si můžete postavu vypiplat do samotného maxima, kdy budete ovládat veškerá kouzla, což vás nikterak hloupě neomezuje ve vaší fantazii. Když máte tutorial za sebou, vstupujete do svatyně. Jedná se o neutrální prostor Realmu, kde se nacházejí různí obchodníci, trenéři, ale i portály do warzones. V titulu figuruje i burza, ovšem pro nepříliš velký počet testerů se mi nepodařilo nic prodat, anebo koupit. Mimo vašich mentálních schopností figurují ve hře samozřejmě i obligátní kusy brnění jako rukavice, boty, anebo ocelový krunýř na hruď. Veškeré vybavení se podobně jako v Oblivionu poškozuje, což vás čas od času zavede k opraváři, jenž vám poškozené kousky výbavy za určitý obnos opraví. Pokud máte zájem o něco lepšího, nic vám nebrání v nákupu nových zbraní a obranných prvků. Ve hře jsou samozřejmě i různé prsteny a schopnosti zvyšující artefakty.
Mnohem více zábavy ovšem nabízí učení se nových kouzel. V tom vám pomohou instruktoři, ovšem pozor, zlato na ně neplatí! Nákupní jednotkou jsou zde jednotlivé esence, jež získáváte až v krvežíznivých bojích mezi Realmy. Na kouzlech je zvláště zajímavé, že např. když budete mít fireball, tak jej musíte na nepřítele použít např. třikrát, abyste mohli užít mnohem silnější kouzlo z kategorie Fire. Tedy chcete-li útočit silnými kouzly, musíte prvně vydělat nějaké body kouzly slabšími. Neplatí to ovšem obecně na veškeré vaše schopnosti. Kouzla se totiž dělí dle filosofického základu hmoty – voda, oheň, vzduch a země. Pátou a v jistém smyslu životně důležitou esencí je Fury, která se dá užívat jak k učení se kouzel, tak se dá darovat Realmu, z čehož mají užitek všichni. Poněvadž jste coby hráč jeden z tzv. vyvolených, kteří dříve vybojovali tisíce bitev, a tudíž jsou ti nejpovolanější k záchraně Realmu, při učení se kouzel vždy díky textu vzpomínáte na vaše minulé životy a bitvy, v nichž jste konkrétní kouzla použili. Není to špatný nápad, jen je to bohužel po desítkách schopností nudné.
Jelikož se ve hře nevyskytuje PvE, musel být koncept postupu postavy značně zeditován a odladěn, aby byl dostatečně pružný. Váš avatar může nabývat celkem deseti hodností, jež vám vlastně říkají, co můžete a co nesmíte používat. Body nutné k postupu samozřejmě nezískáváte nikde jinde nežli ve warzones. Od ostatním MMOPRG se ovšem Fury liší dalším dle mého názoru skvělým krokem. Jelikož jste něco jako duše bývalých velmi silných bojovníků, můžete si libovolně vytvářet nové a nové inkarnace, s nimiž nastupujete do bojů. Čeká vás souboj v guildě a nemáte primárního healera? Nyní to již není problém, poněvadž se jím klidně můžete stát vy, jen změníte inkarnaci. Takovýchto postav můžete mít dle některých zdrojů až 255. Že by osmi bitové omezení? Implicitně jsou volné dva sloty pro inkarnace, ovšem další se dají nakupovat za herní virtuální peníze. To je jistě mnohem menší ekonomické zatížení pro vaši peněženku nežli jak tomu je u Guild Wars.
Vedle svatyně, což je v podstatě obrovská hala tvaru čtyřcípého kříže, existují i ostatní lokace, blíže specializované na konkrétní školy, ovšem nic navíc nenabízejí. Ani jsem je detailněji nezkoumal, neboť hlavním účelem bety byly boje mezi Realmy, čímžto bych se k nim rád dostal. K dispozici byly celkem tři ze čtyř oficiálních módů, avšak nakonec se po celé tři dny hrály pouze módy dva. Oním zatraceným byl Elimination, bohužel, nikdy se nestalo, že by byl někdo k módu připojený. Jedna z hlavních postav Auranu to na fóru komentovala slovy: „Očekáváme nárůst zájmu o mód teprve v době, kdy se začnou vytvářet organizované guildy. Chápeme, že momentálně nejsou hráči sehraní, a tak je těžko může mód vůbec bavit.“ Téměř ekvivalentní je ovšem Vortex. Mód, v němž proti sobě stojí dva týmy, jež sbírají na mapě ležící krystaly. Ty jsou hlídány NPC nepřáteli, a tak pokud se nechcete vystavit nebezpečí, můžete krást krystaly v base oponenta. Dále byl na programu klasický deathmatch, který mne bavil nejspíše nejvíce.
Když jsem na začátku dojmů zmiňoval svižnost hry, bylo to pravdivé tvrzení. Představte si arénu s 32 hráči (v betě byl tento počet omezen na 8), přičemž každý z nich může mít v kapse až 22 použitelných kouzel. Pokud se takto semele klidně i pouze deset hráčů, je z toho tolik jiskření, že by je ani černá díra nepohltila. Zkrátka a dobře, starat se o své zdraví, útočit a ještě se orientovat v prostoru je poměrně velký oříšek, ačkoliv tedy po zvládnutí klávesových zkratek to není až tak hektické. Jako velký problém se mi ovšem jeví jistá nevyrovnanost, kdy jsem v aréně ihned první souboj potkal o několik tříd vyšší postavy. Proti takovým jsem uhrál sotva jedno abraka dabra. Naštěstí je systém přidělování esencí, jež jsou potřebné pro naučení se nových kouzel ve svatyni, udělán tak, aby i ti nejslabší mohli po téměř každé návštěvě warzone zběsile nakupovat. Samozřejmě platí, že čím více lidí zabijete a čím více ostatním hráčům způsobíte damage, tím více esence dostanete. Vývojáři se snažili do Fury přenést i trochu z FPS akcí, takže často narážíte na různé itemy přímo na mapě. Zpravidla se jedná o zdraví, shieldy, anebo útočné bonusy. Nutno ještě dodat, že damage každého kouzla se s užíváním zvyšuje, ostatně i jako jeho ostatní atributy. Vždy po uplynutí časového limitu, tedy po ukončení soubojů, máte na výběr, které tři předměty si vezměte zpět do svatyně. Jedná se zpravidla o předměty vašich nepřátel, které si po návratu vyzvednete ve schránce – zajímavé řešení.
Leč bych na to u bety nejspíše nemusel upozorňovat, během hry jsem narazil i na několik nepříjemných bugů jako zaseknutí se ve zdi, neviditelné postavy, či chybné textury. Ostatně pokaždé jsem se musel poprat s až nezvykle dlouhým loadingem lokací, jenž vedl k nepříčetné zuřivosti uživatele. Nejsem ani příliš nadšen zjevem avatarů. Působí na mne značně sterilně. K smíchu mi byl i avatar v obtažených trenýrkách a bílých botkách jako z nějakého skate shopu (příznivci tohoto stylu prominou). Na druhé straně se mi na postavách líbí jejich naklánění se do boků při běhu na jednotlivé strany, byť se jedná o maličkost. Nápaditost lokací mne příliš neoslovila. Popravdě mi chyběla jakási pompéznost, jež na mne z ostatních MMORPG dýchá přímo mohutným dechem. Z grafického hlediska byla hra jistě ještě nedotažená, tak bych ji v tomto směru nerad hodnotil, nicméně prozatím je právě grafické zpracování téměř tím posledním, co by mne u hry udrželo.
Na čtvrtý kvartál tohoto roku se chystá na pulty obchodů poněkud nestandardně koncipované MMORPG, jež svoji zběsilostí jako by připomínalo bezesnou jízdu Šíleného Maxe. Věřím, že až bude vše doladěno a díky zpětné vazbě s hráči dovedeno do toho nejlepšího možného stavu, stane se Fury jistě oblíbenou hrou, a to hlavně pro svoji bezbariérovost. Nabízí akci bez omáčky a dovoluje hráči zakousnout se přímo do kosti, žádné náhražky. Tak tedy v zimě u recenze!
Jo na tuhle rubačku se solidně těším:)
Je to jak lineageII ale nevim :)
od vývojářů... kombinace Lineage a WoW... jestli se to usadí tak číňani budou zas chcípat :DD
Proc chcipat? Pokud newis tak Lineage je z Asie ...
čiňane se za posledni dobu staly zavisli na MMORPG a vedlo to i k psychyckym problemum nekteři z toho bohužel zešileni natolik že se zabili
komentar k tomu co rikal neco o asii ano lineage je z asi ale cina je taky v asii........asi moc neumis zemepis co?
zzzzzzzzzzzzz
mě se to nelíbí :( vypadá to divně :(
já bych se v tom nevyznal...
Jako staci ze uz je wow w3 a Lineage2 a myslim lineage je uz nejlepsi rpg hra a co je toto toto je nesmyslny proste kopirace ..
jestly ste nekdo hrály WoW a také Lineage2 tak zjistíte že to je dost okopírovaný z WoW a nejaké doplnky z L2 ... ale L2 se to nevyrovná:)
moc se mi nelíbí grafika,ani koncept hry,hraju WoW a kvůli tomuhle asi nepřesedám...ale uznejte,fakt to vypadá hrozně XD
Kazdy tu len pindate a pritom to takmer nikdo z vas nehral...Problem hry (ako takmer kazdej hry v bete) je nevyvazenost...Akurat ze tu ta nevyvazenost nieje ani tak v postavach ale grafike a potrebnemu hardwaru...Mam dobry stroj a ked som znizil detaily aj na polku,vo vacsich bojoch to nenormalne swapovalo a hru to robilo nehratelnou...Avsak na max detailoch je to v mestach nadherna podivana a myslim ze z toho dycha vyborna atmosfera...Autori slubuju do dalsieho vikendu vyvazenie hry z tohto hladiska a potom to bude zaujimave...A inak,hral som wow i L2 a musim povedat ze okrem skillbaru dole to s nimi nema nic spolocne...PvE ziadne(vdakabohu),ziadne debilne questiky typu : zabi 5 priser,chod z bodu A do bodu B...Boje su svizne nie ako vo wow a l2 kde boj prebieha typom uder-cakanie na uder a tak dalej...
gud hra
zas odborníci MMOček, že je to okopírované. Proboha, které MMORPG nemá okopírovany interface? Nebo fireball? Víte co? Zažalujeme Lineage, že tam je luk, protože ho okopírovali od ultimy. Jinak, tohle MMOčko se mi hodně líbí a připomíná mí GW, které je na PvP také zaměřeno. GW se mi ale moc nelíbilo, není to totiž mmo, ale jen ORPG... To je pak takové... Hloupé, mno. Uvidíme, jak dopadne tohle, jaké budou poplatky, jestli bude papírový kupón, prostě co a jak. Hodně mě rozmlsala tato recenze :). Není možnost, jak se do té bety dostat?
neni!!!!!!!!!!!!!!
Jedinej kdo tady ma pravdu s tim kdo je lepsi je Andriel ....??? wow nebo l2 ???... myslim, ze kazda hra ma svoje kouzlo a jako o kopirovani se neda vubec hovořit.
Di si hrat z5 na piskoviste :D kdyby ty si mel neco takovýho vytvorit, tak to delas do smrti a stejne by to ani nevyslo :D Nebo by to byla podpultovka :D nebavalo by se to ani na voci lidem, protoze by se do takovýho low kramu uz nevratili :D
Ak mas na fileplanet ucet,vies si tam stiahnut betu...Ked sa ta to pyta na poziadavky,daj najvyssie ,hlavne nedavaj skutocne(ak mas slaby pc) lebo ta to nepusti dalej a z jedneho pc sa to da robit len raz...Potom stiahnes fury a hras...Beta funguje len cez vikend
Špatná optimalizace a ty nároky jsou opravdu nekřesťanské..
to je asi zase nejaka nepovedena napodobenina li2
Ja to stahoval zrovna kdyz beta vysla, ale mam mensi problem ....grafarnu mam jen 128mb a ono to vyzaduje minimum 256 jinak me klient nepusti dal, nevite nekdo jestli se to da nejak "ochcat" ? :)
chcípat protože před necelym rokem bylo týdenní rutinou že před WoW zlutasci umirali na přepaření...
málo informovanej a k tomu tupej ten tvuj komentář sem nepochopil vubec k čemu to říkáš...
Zdaleka se to nevyrovna L2 ani WoW!!!
A je ta fileplanet neplacena???
pochopte tedka kazda mmorpg bude podobna at WoW,L2 nebo guild warsu jen se bude menit spusob styl a grafka taky obdobi a ruzny vychytavky!!
To je to samý , jako kdyby sem rek ze se Battlefiel 2142 opici po Unreal Tournament 2004.Demnece proste. Jen je to z budoucnosti ale uz se opici :D... Ja teda osobne mezi l2, wow a guildwars vidim rozdil velkej ....
hmmm a proc vischni rikaj jeee to se opici po WoW kazda hra se svym spussobem muze po naky opicit a sou na svete mamlasov kteri to hlasaji
se tato hra zda velmi v poho. Akorat by me zajimalo kolik za to budou chtit mesicne.
btw.: srovnavat jakoukoliv MMORPG s jinou MMORPG je blbost :p kazda ma sve klady a zapory... a to ze se tu najdou naky magori co si stojej za tim, ze vse je kopii WoW bo LA2, tak to pardon :) protoze kdyz si dovolite totok tvrdit, tudiz ja si dovolim tvrdit, ze WoW a LA2 je do puntiku kopii Ultimy Online.
Ted sem to vam WoWistum a LA2istum nandal ze? :p Ste necekali ze se tu ukaze osoba ktera vas posle s utrenym rypakem domu co? :p
PS.: hral jsem UO, WoW, LA2, GW, SilkRoad :P (ted se do me pustte)
Zase profici co si pozru screeny a povedia " nepodarena napodobenina wow a l2" ...Ste trapny hosi...Tato hra absolutne kasle na PvE cim sa uz od obidvoch hier odlisuje...A povedzte mi prosim co noveho do MMO sveta prinieslo WoW???Absolutne nic co by tu predtym nebolo ,akurat svet Warcraftu + upravene vychytavky z MMOGs co vysli pred nim...takze nasr.t
Není hloupost srovnávat MMOčka... CoD2 se taky srovnávalo s CoD 1, přestože každá hra má klady a zápory. Nebo CS 1.6 s source. Popř, aby to nebyly jen série, Doom3 a HL2 jako nejočekávanější hry... A to byla každá úplně jiná. Jednoduše srovnávat můžeš cokoliv s čímkoliv, vždy bude mít každá věc své klady a zápory... K tomu kopíráku je to pravda, první mmo byla U:O (neplest s CoD), ale zajímavé je, že jsem ještě nehrál žádné MMO, které by mělo víc nápadů, než tadle hra... Mno a to ne že bych hrál jen WoW :). Můj výčet je WoW, GW, LA2 (jedna z nejhorších mmo, co jsem hrál), EQ2, U:O, ArchLord, LOTRo a ještě tři, které mi nestály ani za to, abych si zapamatoval jméno... Nejvíce mě dostalo EQ2 a WoW, ale že by měly na U:O ohledně nápadů, to se říct nedá, no
stejne ty dementi chcipli na nejakou kureci rymu nebo chripku zadnej debil nikdo neumre na hrani pitomci
Pitomec ses ty :D ^^
coze?...ze se neda umrti kdyz hrajes?........ver mi da ale je to jen kvuli tomu ze ti lidi co zemreli byly velky zavislaci a hrali treba 48 hodin bez spanku vypily za celou tu dobu tak jednu skelnicku vody a dali si tycinku...pote jeich organismums selhal a tim padem zemrel..diky hrani....
Chlapci a devcata, ja bych tu hru hnedka neodsuzoval, kdyz ste si ji neskusily.
Kdyz sem po 1. videl L2 u brachy tak sem taky rikal jaka je to strasna pitchovina ... nakonec sem to z nudy zapnul, no a vypnul po dvouch letech.
Nechte si komentare tohohle typu, az to doopravdy ozkousite .. podle me to vypada zajimave, trchu (s)kreslene, ale zajimave ... bohuzel ... L3 BUDE TOTALNI NAREZ !!! xD
sobe klidni se tady nejses doma
Nechapu ty lidi kteři furt odsuzuji jine hry za to že kopiruji jine hry každy MMORPG ma sve kouzlo Ultima online měla tak propracovani herni svět že do dnes žadna jina MMORPG nepřekonala
dalši počin byl Guild Wars ktery jek už tu někdo řekl že je to jen ORPG ale je tam perfektni clanovi valečni system
Ragnarok online ma sve kouzlo v kreslene grafice
LineAge 2 je zase propracovana rasama a povolanima
Word of Warcraft zase obrovskym světěm a mytologii warcraftu
a tak mohu okračovat dal a dal myslim že i tohle MMORPG bude myt sve kouzlo a najde si sve hrače a myslim že se do budoucna mame na co těšit třeba na Tabula Rasa LineAge 3 a dalši.
chlape víš vubec něco o GW? že to nejní MMO? dyt to hraje přes 3,5 milionu lidí... Je to proste neco jinyho než WoW a Lineage.. PvEcko to má sušší, ale o tom GW nejní GW je o PvP... tak tady nemel nesmysly, když o tom nic nevíš.