Už zanedlouho oslaví série Final Fantasy svoje třicetiny. V žádném případě nejde o náhodu, že bývá řazena k tomu nejlepšímu, co se kdy hernímu průmyslu podařilo splodit. Posledních pár let však přece jenom skomírá, za což může především fakt, že jsme se pořádného singleplayerového pokračování nedočkali už pěkně dlouhou chvíli. Samozřejmě mají své kouzlo i MMO kousky, jež nám Square Enix v poslední době převážně nabízel, přesto bychom si raději zavzpomínali na staré dobré časy s titulem, do nejž by se bylo možné vrhnout zcela na vlastní pěst. A přesně tím by mělo být nadcházející pokračování Final Fantasy XV. To se ve vývoji nachází již skoro deset let a naše víra s každým dalším rokem, co hra zůstává za uzavřenými dveřmi, slábne. Naštěstí se tvůrci, aby nám dokázali, že už se blíží k cíli, rozhodli pro nejvěrnější z fanoušků vypustit speciální demo nazvané Final Fantasy XV: Episode Duscae, k němuž dostane přístup každý, kdo se rozhodne pořídit si nedávno vydaný remaster Final Fantasy Type-0 HD. My na něj nahlédli také a nyní vám z něj přinášíme první dojmy.
Noctis, hlavní hrdina titulu, Ignis, Gladiolus a Prompto se v demu nacházejí ve svízelné situaci. Rozbilo se jim totiž auto a k jeho opravě potřebují pořádnou hrst peněz, kterou bohužel nemají. Naštěstí zjistí, že zdejší obyvatelé jsou ochotní zaplatit potřebný obnos za zabití behemotha, který terorizuje okolní krajinu a s nímž není nikdo schopný nic udělat. Rozhodnou se proto vydat po jeho stopách a porazit jej. Přestože v základu nabízí jedinou misi, Episode Duscae bez problémů vydrží na několik hodinek, neboť je svět dema skutečně ohromný a na své cestě po něm narazíte i na řadu vedlejších questů, do nichž se v případě zájmu můžete pustit také. Ani hlavní příběhová linie není tak úplně jednoduchá a nesmíte si myslet, že zmíněného behemotha zabijete jen tak na první pokus. Co vše je k získání jeho hlavy potřeba udělat, nás velmi mile překvapilo. Na podobně komplexní úkoly totiž nejsme zvyklí téměř u žádné hry a rozhodně je vidět, že si s představeným questem dali tvůrci záležet. Otázkou je, zda se na podobné úrovni drží příběhové úkoly po celé trvání hry. Vzhledem k tomu, jak dlouho se Final Fantasy XV ve vývoji nachází, bychom se ale ani náhodou nedivili.
První dojem, který v nás hra vyvolala, bohužel tak úplně z nejlepších nebyl. Nehledě na to, jaké trendy se v současnosti v Japonsku prosazují, by čtveřice hlavních postav, na níž jste nuceni celou dobu koukat, nemusela vypadat, jako by šlo o východní parodii na Backstreet Boys, Tokio Hotel a další chlapecké kapely, jež mají období své největší slávy daleko za sebou. Obzvláště nás nové postavy odpuzují proto, že máme v hlavě stále uvězněné vzpomínky na dřívější díly Final Fantasy, kde měl každý charakter své kouzlo a působil originálně. To pro přicházející skupinku doopravdy neplatí. Pořád bychom na tom však asi mohli být hůře. Final Fantasy XV je v rámci série skutečně průkopnickým dílem z mnoha různých důvodů. Podíl na tom bude mít fakt, že jej do nemalé míry ovlivnila MMO z posledních let. Jednoznačně nejvíce jsme si zamilovali nový svět, který už v demu značí, že se nachází na dočista odlišných kolejích než kdy dříve. Tak nějak jsme vždy byli u singleplayerových dílů zvyklí na tunelovitost a vedení za ručičku vpřed. Nyní nám však Square Enix nabídne sadu obrovských, komplexních lokací, jimiž budeme samozřejmě postupovat od jedné ke druhé, v každé z nich se ale nejprve zastavíme a dostaneme neomezenou volnost ohledně toho, zda chceme pokračovat v příběhu, sbírat zkušenosti zabíjením monster, nebo se uvolnit a vrhnout na hromady vedlejších questů, jež se nachází doslova na každém kroku. Tak trochu nám v tomto směru titul připomíná sérii Zaklínač, která na to šla v prvních dvou dílech velmi podobně.
Za mnohem důležitější se dá každopádně považovat změna bojového systému. Na klasické bojování na tahy, které se s Final Fantasy táhne už od jeho úplných počátků, můžete s klidem zapomenout. Dokonce i MMORPG, u nichž šlo skutečně o pouhý přežitek, ukrývala scény, v nichž se prostřednictvím tahů bojovalo. Přemýšlení nad tím, které kolo byste měli věnovat pití elixírů, kdy se vrhnete na nepřítele a zda si váš mág může dovolit zaútočit, nebo musí podporovat skupinu svými léčícími kouzly, už ve hře nemá žádnou roli. Svojí akčností se Final Fantasy XV vydalo po stopách modernějších RPG a zcela tak ztratilo svoji identitu.
Musíme ale uznat, že i bez složitého taktizování zdejší boje rozhodně stojí za to. Noctis vládne několika unikátním schopnostem, díky nimž hra nepůsobí jako bezduchá rubačka, v nichž si obvykle jen vybíjíte svoje frustrace z reálného života. Každý útok si máte možnost spojit s určitou zbraní, která je zase spojena se speciální schopností. S jednou můžete z nepřátel vysávat život, další vám dá větší šance na kritický zásah. Vaší volbou je, kterého z kousků ve vašem arzenálu se zrovna chopíte. Trochu ale doufáme, že s aktivními schopnostmi si vývojáři do vydání hry ještě pohrají. Příliš často se totiž děje, že po jejich použití trvá načítání příliš dlouho a nepřítel vám tak snadno uteče, než vůbec stihnete zaútočit. Udělované poškození ve výsledku navíc není ani zdaleka tak velké, aby se vyplatilo je použít, pokud zrovna nestojíte proti velké skupině protivníků, s nimiž si plošná kouzla zvládají poradit poměrně slušně. Hypoteticky tento problém řeší vylepšování schopností při levelování, to ale součástí dema nebylo, takže to s určitostí říct možné není. I tak má ale hlavní hrdina zoufalý nedostatek many a není možné se při boji dostatečně vyřádit. Jestliže si ale chcete životy a manu rychle doplnit, přišli tvůrci se zajímavým systémem, kdy se můžete skrýt za kámen nebo teleportovat do vyvýšené pozice, načež jde vše rychleji a k zemi se můžete navrátit se smrtícím útokem.
Mrzí nás, že zcela zmizela možnost přepínat mezi jednotlivými charaktery. Po celou dobu hraní si bude nutné vystačit s Noctisem, a i když jeho nabídka schopností malá rozhodně není, přijde nám, že tak titul přichází o část kouzla, které se se sérií už od počátků neslo. Na druhou stranu musíme říci, že demo nabízí skutečně pořádnou výzvu, čehož si ceníme. Zabití behemotha vyžaduje velké množství času, alespoň se však cítíte skutečně úspěšně, až do něj zasadíte svůj finální úder. Celkově se zdejší monstra jen tak nedají, a kdybyste nebyli v partě, můžete si být jistí, že nevydržíte ani vteřinku. Ke každému protivníku je třeba přistupovat s respektem, a pokud sám o sobě není obtížně porazitelný, můžete si být jistí, že jich pro vás vývojáři v daném souboji nepřipravili pět, ale rovnou padesát. V určitých momentech nám demo možná přišlo obtížné až příliš, v žádném případě si však na nic takového stěžovat nehodláme.
Své výtky však s radostí směřujeme na ovládání. Pohyb po bojišti je nesmírně náročný hlavně kvůli neposedné kameře, s níž se těžko manipuluje a v zásadě si dělá, co se jí zachce. Schopnost teleportování hlavního hrdiny také není příliš k užitku, když je téměř nemožné dosáhnout místa, o nějž právě usilujete, protože se na něj nejde zaměřit. To vše jsou naštěstí problémy, s nimiž se tvůrci mají ještě víc než dost času poprat. To samé platí pro nečekané propady snímků za sekundu, před nimiž jsme byli varováni dopředu. Hra navíc v současnosti neběží ani v rozlišení 1080p, s nímž se počítá teprve u finálního produktu. I se současnými 900p nicméně vypadá přenádherně a zdejší svět je zpracovaný do takových detailů, že se jej nebudete schopní nikdy nabažit. To samé platí pro soundtrack, o nějž se postaral sám Yoko Shimomura. Skladeb nám Episode Duscae nabídlo sice jen pár, každé z nich jsme ale zcela podlehli.
Final Fantasy XV leží na ramenech obrovská očekávání milionů fanoušků, jež bude jen velmi obtížné naplnit. Proto nás poměrně dost překvapilo, že se Square Enix místo sázky na jistotu rozhodl experimentovat. Zcela změnil způsob, jakým probíhá vyprávění děje, místo tunelovitosti zvolil otevřený svět a kompletně překopal také soubojový systém. Po dohrání Episode Duscae jsme si nebyli vůbec jistí, že se nám líbí, co se se sérií Final Fantasy postupem času stalo. Teď už s tím ale asi mnoho nenaděláme, takže budeme alespoň doufat, že jde o pouhý klam a zážitek z finálního kousku bude stát za to. Na potvrzení, že to tak skutečně je, si však ještě počkáme. Final Fantasy XV se totiž na trh dříve než za pár měsíců v žádném případě nechystá.