Název Fantasy Wars dává poměrně jasnou představu o herní náplni, která toho dle současných indicií slibuje opravdu mnoho. Jak jistě sami hravě odhadnete, celá hra se bude odehrávat ve smyšleném fantasy světě, který pro tentokrát hýří všemi barvami. Těmi bude také vykreslen hlavní konflikt rozprostřený mezi dvojicí ras, Orky a Lidmi. Ti spolu vedou odvěké souboje, do nichž se rázem připlete i rasa Elfů, kteří se tak stávají třetí využitelnou frakcí (a zároveň zastupují další ze tří kampaní, kterých se v plné verzi dočkáme). To vše jsou ale jen plané řeči vypouštěné z úst vývojářů. Hmatatelné důkazy o jejich pravdomluvnosti jsme dostali teprve před několika málo dny, kdy se světem rozšířila hratelná ukázka.
Demoverze (novinka) obsahuje celkově dvě mise. Každá z dvojice je podle všeho z trochu jiné fáze hry i kampaně, což nám dává poměrně komplexní nadhled na celou hru. Zaprvé se jedná o misi za rasu Orků, jejíž příběh nás spraví o útoku na malá městečka goblinů, přičemž celá mise se odehrává na vyprahlých zpola písečných planinách. Naopak Lidská mise je zasazena v trochu jiném časovém období a vypovídá o dobývání hradu Freiburg. V tom se uhnízdila Orkská hrozba, za kterou zůstávají jen zpustošené planiny. To vše a mnohem více lze vyčíst z popisků před začátkem mise. Ty jsou sice předváděny pouze textovou formou, i přes to ale nabízí zajímavou náplň podávanou dostatečně záživně a stručně.
Dobýváme nepřátelské usedlosti
Sami autoři Fantasy Wars vystihli jako kombinaci tahové strategie a RPG, což je charakteristika téměř vyčerpávající. Nám jen zbývá dodat, že se jedná o strategii zcela oproštěnou od budovatelské části. Zaměřena je tedy výhradně na boj, s čímž souvisí i početné questy v rámci jednotlivých levelů. Jejich obsahová část ale, zdá se, pozbývá variability, což není rozhodně dobrou zprávou. Již jen ve dvou misích demoverze se vše neustále točilo okolo dobývání malých městeček, což bylo sice obaleno do trochu jiného příběhového kabátku, hratelnostně se ale úkol opakoval stále dokola. Velice důležitou volbou bude obtížnost, kterou máte možnost vybrat vždy před započetím nové mise. A je třeba uznat, že se autorům podařilo v této oblasti dosáhnout jakési rovnováhy a vyváženosti. Pokud totiž zvolíte Easy, je hru možno dokončit snad i pro úplného začátečníka, naopak Standard nabízí příjemnou výzvu, která ovšem nehraničí s něčím nezvládnutelným. No a Hard je samozřejmě záležitostí pro herní matadory.
Bojový systém
Fantasy Wars se řídí odehranými tahy, přičemž v rámci jednoho takového můžete provést se všemi členy vojska jednu pohybovou a jednu útočnou akci. A to v jakémkoliv pořadí – jednak tedy můžete poposkočit kupředu a následně zaútočit nebo použít zbraň na bližší terč a po útoku zbaběle poodstoupit, aby měl protivník problémy s vracením úderu nazpátek. Charakter a síla útoku závisí na typu aktuálně ovládané postavičky a jejích charakteristikách. S tím souvisí i přesně vytyčený rozsah, v jakém se může jednotka pohybovat a útočit, což je pochopitelně rozdílné pro rytíře se zbraní na blízko a lučištníka, jehož šípy doletí opravdu daleko. O možnostech útoku a pohybu aktuálně zvolené postavičky vás pak stejně jako v ostatních tahových strategií informují zelené šestiúhelníky, na něž je okolní zem rozdělena.
Hodně jednotek a strategická variabilita
Jednoznačně pochválit je třeba autory za variabilitu jednotek, která zůstala pozoruhodná i v momentě, kdy se armáda rozrostla až do počtu okolo dvaceti kusů pod mým velením. I v takovém případě nedocházelo k opakování stejných vojáků, ba právě naopak, mé vojsko tvořily různě vypadající lučištníci, mágové, jezdci na koních, rytíři či třeba i mechanické dobíjecí stroje a létající jednotky v podobě ptáka.
Důraz na velký počet jednotek se příjemně odrazil v oblasti strategické bohatosti a obrovské možnosti volby, kterou jste si mohli i v demoverzi vychutnat. Nejen že si můžete vybrat, jak s danou jednotkou útočit a kterého nepřítele zničit jako prvního, volba je vám ponechána i v oblasti pořadí řešení zadaných questů. Těch dostáváte hned do začátku slušnou kupu a vedle několika základních se v seznamu objeví i pár vedlejších úkolů, které nejsou nezbytně potřebné, přinesou vám ale třeba zlato navíc.
Za pravdu je tvůrcům třeba dát i v případě promyšlených a dobře vykreslených terénů, které nejsou jen jednolitou plackou. Abyste se v občasných kopcovitých místech neztráceli, nahradili autoři klasickou minimapu pokročilejší strategickou, která vám může pomoct v rozhodování dalšího kroku. Stejný účinek by ve výsledku měl mít i zakomponovaný manažer jednotek s přesně rozepsanými členy vašeho současného vojska, rozdělenými podle kategorií. Tato volba ovšem bude dostatečně účinná až v momentě, kdy obrazovku zaplaví desítky jednotek, tudíž jsme její použitelnost nemohli vyzkoušet naplno.
Neustálý růst postav
Velice dobrý dojem si lze odnést i ze zakomponovaných RPG prvků. Ty v praxi znamenají zaznamenávání zkušeností každého člena vašeho týmu, čímž dochází k navyšování jeho levelu a s tím i k přístupu k novým Perkům. Při každém postupu o level výše se vám totiž naskytne příležitost přidělit bojovníkovi jako odměnu nový Perk. Vždy máte na výběr ze tří možností, přičemž každá je zaměřená na trochu jinou oblast. Vy sami musíte usoudit, zda se vám bude hodit pár bodíků v oblasti obrany. útoku či třeba chcete postavě přidělit možnost pohybovat se v daleko větším rozsahu, než mohla doposud. Každý Perk má svou ikonku a odlišný popisek, což uměle vytváří dojem variability i navzdory faktu, že se i tyto možnosti dokolečka opakují.
Skvěle vypadající svět
Grafická stránka Fantasy Wars je velkým překvapením. Jednotky jsou zvládnuty nečekaně detailně stejně tak i okolní prostředí, to vše s pořádným komiksovým nádechem a nereálným zobrazením. S tím souvisí třeba i dosti směšný nepoměr mezi velikostí jednotek a staveb, kdy se třeba i lidský jezdec na koni jeví daleko větší než nepřátelský hrad. Vše se ale mění s přiblížením k herní ploše. V takovém případě dochází k rozdrobení vašeho vojska, kdy se na jednom šestiúhelníku místo jednoho lučištníka objeví hned několik menších (počet závisí na aktuálním stavu zdraví). Pokud v takovémto módu zavelíte útok, uvidíte stejně spodobněnou i nepřátelskou jednotku a máte daleko lepší přehled o tom, jaké ztráty jste utrpěli vy a jaké protivník. Celkově lze tuto možnost jedině pochválit. I když nemá pražádný vliv na hratelnost, výslednému dojmu z vizuální stránky jedině pomáhá.
Z demoverze jsem si odnesla jedině kladné dojmy. Pokud se nic nezvrtne a projekt nezastihne několik nepříjemných odkladů, měli bychom se v průběhu několika následujících měsíců dočkat velice slibné tahové strategie s bohatým příběhem, třemi kampaněmi, promyšleným bojovým systémem a hlavně výtečnými vizuálními kvalitami. Kdo ví, třeba se vlivem vydání této zajímavé strategie dočká série Heroes of Might and Magic výrazného odlivu fanoušků (ostatně v mnoha ohledech jako by si obě hry z oka vypadly).
...
..s hexagonama? Ale.. mi připomíná HoMaM, bohužel kvalita asik bude jinde.. :( S HoMaM 5 bych nic nesrovnával.. to je prostě kvalitně zpracovanej blivajz, hezky to vypadá, ale vyváženost je totálně někde.. a je to šíleně zdlouhavý, Nival zřejmě neumí udělat rozumně rychlou hru. Ne že by HoMaM 3 bylo nějak extra rychlý, ale ze všech dílů bylo skoro nejrychlejší.
..na Disciples 3, ne že by Akela tvořila nějaký zázraky, ale nejsou špatný.. navíc když si vemu původní grafiku Disciples 2 + 3D + pohyb při bojí, trošku ala HoMaM ale se systémem hry jako Disciples 2. Mno.. to by mohlo i dopadnout dobře (ale je fakt, že taky katastrofálně:).
Nevim pripada mi to jako Heroes...
tváří se to na mě ošklivě a ty hexapolíčka po kterých hopsaj kolečka jsem nikdy neměl rád
nic moc:D stejne nehraju strategie:D
se to neda srovnat tohle vypada proti tomu dost uboze ani ta grafika se mi nelibi proti heroesovi to nema sanci
:) ale dobry
zpracování neni špatný ale nelíbí se mi to po grafický stránce...
od hry která si dá honosnej název Fantasy wars bych čekal trošku víc než "orkové vs lidi" (+- nějakej smrdutej elf) kde já už sem něco takovýho viděl? aha už vim, asi warcraft a miliarda dalších her... kdyby se radši třeba domluvili s Wizards of the coast, přidali rasy trpaslíků, drowů, barbarů, pak ty lidi, orky, elfy, druegary a nevim co eště tak by to mohlo bejt zajímavý...
po skouknutí obrázků mi přijde grafika na dnešní dobu lehce pochybná...
zly pokus na kopirovanie Heroes of M&M
styl hry z heroes a pribeh z warcraftu
zrejme jedine co je vlastne len tejto hre je jej grafika
Celý nový fantasy svět ? Je to kravina!!!!!!