Před pár dny skončila uzavřená betaverze připravovaného multiplayerového Fallout 76. Dostali jsme možnost také vyzkoušet PC verzi, a tak jsme se vydali do postapokalyptického světa, abychom se podívali, jak hra, do jejíhož vydání zbývá zhruba 10 dní, vypadá.
Jako hlavní hrdiny hry se probouzíte samozřejmě ve vaultu, kde vás čeká jen prvních několik kroků, sesbírání pár základních potřeb pro přežití, vyzkoušení nového PipBoye, přidělení prvního charakterového bodu do systému S.P.E.C.I.A.L a poté už se můžete vydat do krajiny. První hlavní úkol vás vede ven a do blízkého městečka a potom už je na vás, jak se budete v pustině pohybovat a co budete dělat. Hned na začátek je třeba podotknout, že Fallout 76 je sice následovník předchozích dílů, ale jedná se o docela jiné dílo, které je srovnatelné snad jen svým vzhledem. Ve hře sice naleznete řadu věcí, které ji propojují se sérií, jako je PipBoy, systém VATS a podobně, ale celkově se, podle dojmů z bety, jedná spíše o generický survival, který momentálně nenabízí žádnou přidanou hodnotu. Ano, musíte se starat o jídlo a pití, ale ne tak často, aby to byl hardcore survival, můžete bojovat, ale také to není hlavní složka hry, můžete stavět různé stavby, ale stavební simulátor to není, můžete plnit úkoly, ale stále máte pocit, že vám tam něco chybí. Zkrátka nic není tak nějak dotaženo do konce.
Podívejme se tedy na Fallout jako akční hru. Ve hře máte střílení, které funguje tak, jak byste asi čekali. Najdete zbraň, která má určité poškození, uberete s ní určitý počet zdraví, a tak pořád dokola. Sice můžete používat systém VATS, kdy se zaměříte na určité místo a necháte hru vyhodnotit, zda zasáhnete nebo ne, ale vzhledem k tomu, že Fallout 76 je multiplayerový titul, postrádá to jakýkoliv smysl. Váš soupeř totiž téměř jistě VATS nepoužije a rovnou vás ručně zastřelí, zatímco vy budete doufat, že díky statistikám se aspoň trefíte. Navíc při použití VATS si vyplýtváte body, které jinak slouží jako stamina a tím pádem nemůžete ani utéct, zatímco protivník, který střílí ručně má body pořád všechny. Vlastnosti vaší postavy, a tedy i systém VATS, lze upravit pomocí karet s perky, které můžete přidělovat jednotlivým aspektům vaší postavy a do jisté míry si upravit, jak bude vaše postava schopná. Jak to bude fungovat naplno ukáže až ostrý provoz, protože pár kartiček získaných za pár hodin hraní nemá ten efekt.
Souboje, především s jinými hráči mají ale i další negativa. Pokud zaútočíte na živého hráče, dáváte mu pouze desetinové poškození, dokud on neopětuje palbu. Nicméně jakmile on ji opětuje, útočí už plnou palbou, takže to, co vy jste mu ubrali za deset výstřelů vám ubere na jednu ránu. Je to hodně nevyvážené stejně jako další herní element. Pokud vás někdo zabije, můžete si zvolit, že chcete odplatu a od té chvíle jste pro daného hráče na mapě neviditelní. Je tedy velmi snadné se k němu dostat a pomstít se mu, zatímco on o vašem příchodu nemusí vůbec vědět. Pak má tuto možnost zase on, takže si umíte představit, jak poté vypadá, když se střídá jedna pomsta za druhou, ale hře to na zábavnosti nijak zvlášť nepřidá. Sice si můžete nastavit v menu mírumilovný mód, kdy na nikoho nemůžete útočit, to ale neznamená, že oni nemůžou na vás, takže jediné, co se stane je, že se připravíte o možnost se bránit, ale může vás hřát na srdci vaše mírumilovnost. Kdo tohle vymyslel skutečně nechápeme.
Hra je doslova napěchovaná různými úkoly a náhodnými eventy, které můžete řešit. Jejich zábavnost dost kolísá a některé úkoly, které spočívají v tom, že hlídáte pole před škodnou jsou doslova nudné a trvají dlouhé minuty. Většina úkolů má za cíl vás posunout po mapě někam dále do dalších lokací a rozšířit tak svět, ve kterém se pohybujete. Zábavnost také spočívá v tom, zda hru hrajete sami, nebo máte aspoň jednoho kamaráda, protože přítomnost jiného uživatele umožňuje řešit situace jinak, probírat společně taktiku a vůbec to hře přidává sociální rozměr. Již v betě ostatně hráči hojně komunikují skrze ingame voicechat a ne všechno bylo zrovna RP povídání :o)
Celý svět, kde se hra odehrává, je poměrně rozlehlý, bude vám trvat dlouhou dobu dostat se na druhou stranu a najdete zde řadu zajímavých míst od obyčejných vesnic, přes letiště, staré elektrárny, které jako by z oka vypadly Černobylu a řadu náhodných lokací, které objevíte během svého putování. O to větší škoda je, že grafika je vyložené ošklivá a hra, která ještě ani nevyšla, vypadá, že už je pět let stará. V dnešní době, kdy Red Dead Redemption dokáže rozhýbat opravdové hody na relativně slabé konzoli je grafika na PC hodně podprůměrná, a i když engine vychází z Falloutu 4, zdá se místy ještě horší. Standardní věcí jsou grafické glitche, hranaté textury, minimální detaily stěn a interiérů a další podivnosti. Když se podíváte do dálky na zapadající slunce, hra nevypadá vůbec špatně a je vidět, že modelování prostředí mají grafici v malíčku, ale jakmile přijdete blíže, už to taková paráda není. Pozitivní je, že hra aspoň slušně běží i na horších strojích a dostane se tak k širokému publiku. V dnešní době je ale až s podivem, že se mi hru nepovedlo spustit ve 4K rozlišení a musel jsem vzít zavděk nižším, které na monitoru vypadalo ještě hůře.
Samozřejmě celou dobu mluvíme o betaverzi a plná hra může vypadat ve skutečnosti jinak, i když během 14ti dní, které zbývají do vydání se toho asi mnoho nezmění. Bethesda již přislíbila one day patch, který zřejmě opraví, co půjde, ale to zdaleka nebude vše. Ostatně jak jsme psali už v novince, hra se potýká s řadou hlubších problémů. Jedním z nich je svázání frameratu s rychlostí hry, kdy čím více máte FPS tím jste ve hře rychlejší, což v multiplayerové hře dělá dost problémy. Dalším, co může potenciálně hře hodně uškodit je, že využívá engine Fallout 4 a ten byl velmi snadný pro modifikace. To je u single hry super vlastnost, ale u multiplayerové to může způsobit velké obtíže. Už nyní v betě se hráčům poměrně snadno povedlo spustit modifikaci, která jim usnadňovala odemykat složité zámky bez potřebných schopností a představte si, co s hrou udělají některé komplexnější modifikace. Bethesda o celém problému samozřejmě ví, ale je otázka, zda a jak se jim to povede vyřešit, aby hráčům, kteří mají o hru skutečně zájem nezkazila zábavu parta moderů co budou dávat headshoty přes půl mapy.
Celkově bohužel naše dojmy nejsou kdovíjak zázračné a prozatím je třeba upřímně říct, že Fallout 76 moc nemá nás čím přitáhnout a udržet. Plnou verzi samozřejmě vyzkoušíme a budeme doufat, že dojde k velkým změnám, ale prozatím je to standardní MMO survival hra, navíc s dost mizernou grafikou.