První F.E.A.R. vnesl do žánru fps trochu svěžího vzduchu svou, na svou dobu, převratnou grafikou, propracovanou umělou inteligencí a atmosférou plnou strachu a napětí, která do té chvíle měla jen málokde obdobu. Na úspěšný první díl (83,5% dle gamerankings.com) navázal o něco méně dobrý datadisk Extraction Point (75,6% dle gamerankings.com), ale příběh stále nebyl uzavřen a dokončen a tak je stále na co navazovat. Zatímco F.E.A.R. 2 je teprve ve fázi přípravy, druhý datadisk Perseus Mandate, je již víceméně dokončován a jeho demoverze před pár dny vyšla.
Příběh původního F.E.A.R. je zasazen do roku 2002, kdy americká armáda vytvořila speciální jednotku, jenž měla za úkol čelit paranormálním jevům, které se začali hojně vyskytovat. Jako nepojmenovaný hrdina se ujímáte funkce průzkumníka a vaším cílem je zastavit Paxtona Fettela, který se stal pouze nepovedeným vědeckým pokusem, pozabíjel veškerou přítomnou ochranku a stal se vůdcem armády klonů, která splní každý jeho rozkaz. Díky čipu v jeho mozku víte, kde ho hledat, ale cesta rozhodně není jednoduchá, jak určitě víte (vy co jste hru dohráli), nebo si doplňte vzdělání (hru si zahrajte, stojí za to).
Příběh datadisku Perseus Mandate se odehrává během událostí prvního dílu, které jsme shrnuli výše, kdy se stanete členem druhého podpůrného týmu, který seskočil z letadla nad Armachamem a vydává se odlišnou cestou zjistit co se děje s výzkumem Perseus a o co se vlastně jedná. Prvním cílem je důležité datové centrum, do kterého vede cesta skrze nepoužívané a vyschlé akvadukty a přilehlé technické prostory. Že to nebude cesta jednoduchá se po znalostech předchozího dílu můžeme naprosto spolehnout. V průběhu cesty se tu a tam naskytne příležitost aspoň zaslechnout komunikaci prvního týmu (toho, kde jsme hráli původní F.E.A.R.) i zvěsti o podivných úkazech a výskytech tajemné holčičky Almy.
Hned první mise, jejíž část je obsahem zveřejněné demoverze, se odehrává v temných a prázdných podzemních prostorech, kde se po obrovském výbuchu, který zničil oblast Auburn, probouzíte. Respektive neprobouzíte se sami, ale probouzí vás voják Chen, který vám bude dělat partnera, než ho za drastických okolností ztratíte. Několikráte ho ztratíte i v průběhu demoverze, například když se najednou z ničeho nic vrátíte o desítky metrů zpět v chodbě (takové paranormální jevy se vyskytovali i dříve) a za Chanem, který zmizí ve dveřích, vejde temná silueta Almy. Odloučení však ještě není navždy, protože o pár minut později, když jste uzavřeni v místnosti, se ozve silné bušení na dveře. Pln nejistoty a očekávání všeho zlého se krčíte v rohu, když v tom dveře vyletí z pantů a do místnosti vleze právě Chan.
Sám za sebe musím říct, že tento způsob hraní se mi líbí a chodit s kamarádem (i když je virtuální) dává hře jinou šťávu. Dá se říci, že nehrajete sami za sebe, ale máte určitou odpovědnost i za Chana a on za vás. Vše samozřejmě stojí a padá s umělou inteligencí, ale i třeba Half Life 2 dokazuje, že to jde (Gordon + Alyx). Jak však předběžně víme, s Chanem se brzy rozloučíme a opět na vše zbudeme sami. Prostředí bude obecně dosti podobné prvnímu F.E.A.R.u a tak očekávejte úzké koridory, potemnělé kanceláře, parkoviště a kanalizační stoky. Prostory by neměly být tak prázdné, jak bylo kritizováno v původním F.E.A.R.u, ale měly by vypadat, jako by je před chvílí opustili lidé. Prostředí samozřejmě bude v rámci možností zničitelné a tak při bojích nebude nouze o zničené počítače nebo krabice.
K tomu, aby cesty temnými tunely nebyly tak strašidelné nám pomůžou nové zbraně. V první řadě je to granátomet, jehož střely se dokážou přilepit na stěny a způsobit tak paseku všude kolem a dále jsme mohli vidět automatickou pušku VES Advance Rifle, kterou disponují i nepřátelé a dokáže působit škodu na všechny strany. Výčet nových kousků určitě není konečný, ale v tomto směru demo více nenabídlo. Samozřejmostí je stále nutnost vybrat si vhodnou zbraň, protože hlavní hrdina stále unese jen dva kousky. Léčení je opět řešeno lékárničkami a povalujícími se kusy brnění.
Jak je zvykem ve F.E.A.R.u, část děje je vhodně skriptována, ať se jedná o náhlé zmizení mrtvoly za rohem, vypadnutí mrtvol do kanalizačního kanálu z otvoru ve stropě, nebo náhlé zaseknutí nože vedle vaší hlavy, když se přiblížíte ke dveřím. Samozřejmostí je tu a tam výskyt neznámého zvuku nebo jevu, což poznáte podle charakteristického identifikačního nápisu na vašem HUDu „Unknown Origin" (Neznámý Zdroj, nebo Neznámý Původ) a zahlédnete i známou Almu, která údajně bude silnější a bude ovládat i telekinezi.
Z nepřátel se objevují žoldáčtí vojáci, kteří disponují zmíněnou automatickou puškou nebo brokovnicí, setkáme se s jedním těžce pancéřovaným vojákem s granátometem, jehož zabití je větším oříškem. Z tajemných nepřátel se potkáme s temnými neviditelnými duchy Replicanty, jejichž ohnivě rudá očka prořezávají všudypřítomnou temnotu a jejich rychlost a síla ještě umocňuje jejich smrtící nebezpečnost. Na konci demoverze se utkáme i s nebezpečnými duchy, jež jsou známými průvodci výskytu Almy, kteří tentokrát nejdou zabít a zatáhnou vás i Chana pod zem. Tím demo končí a jak to dopadne, se dozvíme v plné verzi. Mimoto bylo zveřejněno, že tentokrát půjde zemřít i v „mezihrách" s Almou, kterých se budete muset aktivně účastnit a ne je pouze sledovat jako tomu bylo dříve (ačkoliv vás také zraňovali).
Umělá inteligence nepřátel mi přišla stejná, což ovšem neznamená špatná. Propracovaná AI byla již devizou prvního dílu. Vojáci spolu koordinují, kryjí se za překážky a útočí ze zálohy a je li-třeba, dokáží využít i žebřík, nebo seskočit o patro níže, když se k nim přiblížíte příliš blízko, snaží se vás kopnout nebo udeřit zbraní. Grafická stránka je stále na vysoké úrovni a engine byl upraven, aby vyhovoval standardům pro současnou dobu. Výbuchy jsou stále velmi efektní a zvláště při zapnutém zpomalení času vypadají fantasticky, čehož si můžete užít se zmíněným granátometem. Krve je všude dost a dokonce se mi jednou povedlo přestřelit nepřátelského žoldáka napůl pomocí brokovnice (což můžete vidět někde kolem na obrázku). Hlavní devizou hry je stále tma a temnota, ale naštěstí se nechá zesvětlit i pro ty největší strašpytle (ne jako Doom 3, kde byla tma i na největší světlost). Subjektivně bych řekl, že engine byl dobře optimalizován a na mém Intel Core2Duo E6300, 2Gb ram a Radeon X1900GT jsem hru spustil na 1280*1024*medium v rozmezí 30-40fps.
Celkově se dá říci, že demo bylo dosti krátké a neukázalo v podstatě nic nového, jen to, že se bude držet osvědčených standardů a zajímavě alternuje příběh. Na řádný soud si musíme počkat na přelom října a listopadu, kdy vyjde Perseus Mandate jako samostatně spustitelný datadisk (také proto velikost kolem sedmi giga) a u nás vyjde v profesionální české verzi od CD Projektu.
nebylo to spatny, lec kratky. rovnez se mi zdalo, ze je to v podstate stejny jako fear. prihodili par zbrani, nove nepratele a toto vse co jsem vydedukoval z dema. nazor na plnou si udelam, az to vyjde. doufam ze pribeh bude stat za to, pac jinak bych to nazval spise datadiskem, nezli plnohodnotnym pokracovanim
...tak teď jsi mě vážně dostal :D Hned v titulku Malinka píše" "Jak nás navnadila demo ukázka z připravovaného -->!!!datadisku!!!<-- populární akce F.E.A.R., se s námi podívejte v našich prvních dojmech. Já myslím, že na tom nic nejasného není :o)))
7GB? mno pekne :-) tak snad to nabouchaji na takovou uroven, ze to bude spise jako prvni dil. Doufam, ze pribeh bude stat za to. Konec v datadisku, me pekne zklamal. A ikdyz byla AI vytecna a mozna je porad nejpovedenejsi AI v hrach, tak ji jeste trosicku vylepsi.
Hele není na tom nic extra. Když si vezmete, od čeho jsou datadisky? Třeba u Diabla II. Nová mapa, což je i u fear 2, nový nepřátelé, což tam taky je, nový zbraně, což tam taky jsou a další příběh, což u fear 2 taky je. Jinak je to o tom samým. A jestli budete chtít dát 999,- za datadisk. hf :oD
A docela se mi líbila ta jeho nesmrtelnost + nekonečno nábojů. Kdyby někdo hrál s takovým skillem, moc daleko se nedostane. :oD
FEAR je jen programek na testovani grafiky. Krom uzasnych efektu tam nic neni. Ale FEAR MP se me dost libi :)
No to ze v prvnim FEARu se objevovalo nake decko me moc hororove neprislo :D Nevim jak datadisky.
vipadato huste
a ty vypadas jak kokot
Keby upgradly multyplayer a hodili by tam aj zbrane odtialto, to by bolo super
F.E.A.R. - nejlepší FPS akce jakou sem kdy hrál...
Vzdyt sme se dozvedeli ze Alma je moje mama a ten debil je muj bracha z jedniciky! NEBo NE???
Jenze datadisk u DIABLA-> DIABLA II pridaval RUNY a dalsi rozsireni, nove postavy. a dalsi vec je patch 1.10+ ktery zase hru kompletne zmenil. (ten patch byl jako takovej add on nebo minidatadisk) Takze datadisk z diabla se nemuze s timto srovnavat.
Dohral jsem jen prvni FEAR bez datadisku a musmi rict, ze mi singleplayer prisel zabavnejsi vic nez treba v HL2 nebo Doomovi 3. Jen skoda tech strasidel a bubaku - uzasne si uzivam souboju s vojakama. Ale sltrileni nejakejch blbejch duchu anebo lekacky prostrednictvim sakra neoriginalni male osklive holcicky - to mi do toho VUBEC nesedi. Nazev hry se mohl ve hre samotne promitnout uplne jinak: mohli zde byt dejme tomu nejaky zmutovani humanoidi (fyzicky zasazitelni - ne pruhledny dementi, co se vypari, kdyz je strelite). Podle me ty duchove a trapne pokusy nastolit strasidelnou atmosferu celou hru kazi. Kdyby namisto toho autori jeste lepe vypiplali souboje s vojakama, mohla z toho mit sakra poradna pecka.
FEAR byl neuvěřitelnou pařbou, jedna z mála her, která mě potěšila víc jako Single player, než MP. Atmosféra úžasná, grafika dokonalá (o přišpendlování vojáků ke zdi nemluvě). První FEAR jsem byl zvyklý hrát vždy ve dvě ráno za co největší tmy - asi proto jsem ho nikdy nedohrál...
Co blaznis? Zas az tak dlouhy to nebylo hh
brutal, hodne vymakane v grafice
bojim bojim :D