Každý příznivce gigantických online bojů s použitím vozidel určitě netrpělivě čeká na ET:QW. ID Software/Splash Damage nás již déle než rok zaplavuje naprosto perfektními trailery, ve kterých bylo vidět použití všech možných technik u GDF (strana lidí) na rozsáhlých mapách. O technice Stroggů toho moc řečeno nebylo. Pravděpodobně proto, aby alespoň nějaké tajemství zůstalo zachováno.
Nyní vyšla betaverze obsahující mapu s názvem Sewer, jenž se hraje v režimu Kampaň. Tento režim je částečně podobný Titan módu z BF2142 nebo Assaultu z UT. Ze začátku se totiž bojuje za pomocí vozidel a později se boj přesune do samotné báze. Beta mapa je bohužel relativně malá a tak si příznivci těžké techniky moc neužijí. V podstatě se technika použije jen k tomu dostat se k bázi a postavit EMP distruptor, který přeruší Stroggský štít chránící bázi před vstupem nepřátel no a poté nastupuje hlavní část hry na mapě, kdy pěšáci infiltrují bázi s cílem hacknout základní terminál a tím vyhrát hru.
To byl popis mapy za GDF, tedy za lidi. Stroggové mají v podstatě za cíl ubránit svou základnu po dobu 5 minut (délka kola). Pokud se jim to povede, vyhrávají. Přesto, že jde o relativně malou mapu, obsahuje spousty techniky. Commandéři mají navíc možnost na určitá místa stavět obrané věže a dávat pokyny inženýrům kteří mohou stavět věže s kulomety pro pěšáky. Jejich místa jsou také předem určená mapou. Možnost stavby obranných budov se mi jevila jako skvělá věc, která v BF rozhodně chybí. Vzhledem k tomu, že jde ale o stavění na předem dané místa, účinnost takových staveb je minimální, neboť se člověk časem naučí, kde tyto pozice jsou a dokáže se jím efektivně vyhnout.
Technika
Technika GDF je podle většiny hráčů na fórech (a i dle mého názoru) silnější než technika Stroggů. Například tank GDF Titan dokáže zlikvidovat cokoliv ze strany Stroggů, aniž by byl jakkoliv ohrožen. Stejně tak pokud si pěšák u GDF vezme rocket launcher, dokáže nejtěžší Stroggskou jednotku – robota Kyklopa – zničit na 3 rány. Samozřejmě je střelba automaticky naváděna klidně přes půl levelu, takže nemáte v členitém terénu nejmenší šanci protivníka najít. Poslední kapkou je to, že se Stroggská vozidla ovládají daleko hůře a těžkopádněji než technika GDF. Doufám, že přesně z tohoto důvodu vznikla tato beta. Poladit pořádně jednotlivou techniku, aby hra po vydání byla hratelná a nevyžadovala dodatečné patche.
Na druhou stranu hra obsahuje spousty zajímavostí, které by mohly být i v jiných hrách. Například Stroggovský Icarus Driver, což je jakýsi turbínový jetpack s možností házet bomby. Dá se s ním skvěle a rychle pohybovat na mapě. Bohužel je ho ale také možné velmi lehce zničit a jeho exploze se rovná smrti pilota. Další specialitou je zvláštní typ granátu, který lze kamkoliv připíchnout, spustit na něm kameru a sledovat tak co se děje. Dá se to využit nejen ke špionáži, ale také k cílenému výbuchu.
Jak jste si jistě na screenech všimli, hra obsahuje celou řadu misí, které se postupně podle stavu hry objevují. Pro inženýry naskakují mise typu postav guard tower (která je poté velmi účinná), nebo „protipěchotní“ věž, případně něco někde oprav, pokud je to důležité a nepřátelé to poškodili. Tím můžete získat hodně experience a tím i vyšší hodnost. Opět jde o velmi povedený prvek, který dodává hře určitý taktický nádech, kdy nemusíte jen zabíjet nepřátele. Enemy Territory: QW se tak lehce podobná známé modifikaci Half-Life s názvem Natural Selection. Řada misí se generuje také na základě příkazů commandera.
Kampaň
Režim Kampaň se nám moc nelíbí. Jak jsem již psal, spočívá v tom, aby se jedna strana dostala do báze a druhá ji bránila. Očekával jsem od hry více “Battlefieldštiny”, tedy velké mapy a 100% nasazení techniky. Bohužel si techniku užijete jen než nepřítel nezničí (neobnovitelně) štíty u vstupů do báze. Poté ještě lehce při bojůvkách u vstupu do budov. Hlavní střety se však odehrávají přímo v budovách a zde nastupuje boj ala Quake nebo spíše Enemy Territory. Vojáci běhají nesmyslně rychle, nijak není postihováno nesmyslné kličkování, skákání, apod. Prostě arkáda. Doufám, že hra nabídne i jiné režimy, ať již klasický TDM nebo něco na způsob BF Conquestu, i když na druhou stranu musím uznat, že jde o velmi originální mix FPS a využití techniky a je dost možné, že právě tohle Splash Damage chtěli. Alespoň nelze hovořit o BF killeru. Osobně si myslím že tahle hra nebude hranější než série BF.
Povolání
Nyní něco o jednotlivých povoláních. Kromě klasického soldiera, který má na výběr hned několik druhů zbraní (pár samopalů s různou kadencí, brokovnici a raketomet), je tady klasický medik, inženýr (ten může stavět a opravovat) nebo specialista. U něho se na chvíli zastavíme. Může ovládat nejrůznější granáty, například takové, jež mají na sobě kameru, takže je někam zavěsíte a poté již jen kamerou sledujete až se přiblíží nepřítel, abyste výbušninu dálkově odpálili. Současně také umožňuje zásobovat ostatní municí. A úplně nakonec nám zbyl klasický sniper, jehož funkce je zde téměř na nic, neboť hlavní boje jednotek se odehrávají v uzavřených místnostech. Těžká technika má většinou jako hlavní zbraň velmi silný, ale pomalý plasma kanón, jenž můžete donutit střílet rychleji pokud si například v robotu sednete. Druhý slot umožňuje ovládat velmi výkonný a přesný „protipěchotní“ kulomet. To si myslím, že je oproti Battlefieldům skvělý tah, protože prostě jeden hráč nemůže ovládat všechny funkce tanku.
Upgrady a odměny
Seznam odměn, neboli medailí je vidět v menu a jsou většinou za dosažení určitého skóre. Například 600 XP + 2 hacknuté terminály, 100 zabitých nepřátel v tanku atp. Seznam unlocků (upgradů) není nikde vidět a dokonce vám ani není dáno na výběr. Prostě vám hra suše oznámí že jste pokročili a automaticky vám přiřadí první unlock (je to sekundární mód zbraně – plasma launcher). Co mne překvapilo, že vám tento unlock vydrží jen do konce kola. V dalším kole jsem plasma launcher k dispozici neměl. Nevím zda je to problém bety, nebo prostě ET:QW nepůjde skvělou cestou stálých rewardů a unlocků.
Hardware
Hardwarové nároky jsou lehce vyšší než u BF2. Zatímco BF2 se mi na maximum vůbec netrhá, ET:QW jde při mohutných explozích do kolen. Oficiální minimální požadavky jsou P4 3.2 GHz či AMD XP 3200+, doporučují však 3.5Ghz či AMD 64 3500+. Grafická karta je doporučena jen 6800GT, což má dnes téměř každý, ale já mam X1950Pro, což je dle testů o 100% výkonnější karta (přecházel jsem z 6800GT). Jak jsme již psali, občas se hra nechutně škubne, takže 6800GT bych viděl spíš jako nutné minimum. Grafika jednotek je nádherná, vše je detailní, krajina je také celkem pěkná, jen textury země jsou místy dost odfláknuté. Naštěstí díky velkému množství trávy a stromů to není tak vidět.
Závěr
Jaké jsou tedy mé první dojmy? Veskrze průměrné. Na jednu stranu beta verzi rád hraji, pro její první část, kdy se dá hodně blbnout s technikou. Ovšem na druhou stranu aktuální verze hry (hlavně tato mapa) a režim tohoto titulu vůbec neodpovídá hype a všem možným ukázkám, které jsme mohli za poslední roky vidět.
Ve finále jde tedy o zvláštní směsici FPS hry s využitím vozidel. Zkuste si představit, že byste v Counter Strike měli vozidla. Že to zní divně? Tak přesně tak na mne působí ET:QW. Doufám tedy, že plná verze bude obsahovat rozsáhlé (a precizně vypracované) mapy, kde se bude moci pořádně využít technika a více režimů, než jen dobývání báze. Protože právě to svědčí například Enemy Territory, což je klasické FPS, ale rozhodně ne hře, ve které se mají využívat vozidla a těžká technika.
ET:QW mi zatím připadá jako takový hybrid. Ani pořádné FPS, ani pořádný “tankový” titul. Zvláštní snaha skloubit Quake 4 a Battlefield 2142. Pokud budou v plné verzi vybalancované strany a rozsáhlé mapy, půjde o zajímavou konkurenci k sérii BF, pokud ne, myslím, že se ET:QW zařadí po bok ET. V tom případě by zapadla mezi průměrně hrané online akce, ovšem své fandy si jistě najde. Zásadní revoluci však neočekáváme. Když se ale podívám na videa a trailery od vývojářů z jiných map, stále tajně doufám, že QW bude konkurenční titul k nepříliš oblíbenému BF2142.
Ze pry kazdy ma neco lepsiho nez 6800GT :D , neblazni ....
:-)
njn dobra hra
ale odborník nejsem :O)
je pravda ze hodne vozidel je podobna ut ons ...
uz tejden parim tuhle betu po netu a je to docela sranda, jen to ovladani stroggskych vznasedel a robotu je dost spatny, za to stroggska letecka a delostrelecka podpora nema chybu
Tak ja nevim jak vy, ale ja mam Gforce 2 :D
kde autor přišel na ty minimální HW požadavky.
Stačil mi název týmu "Zmrdi" a hned jsem si udělal obrázek o těch, co to asi tak hráli.
Každopádně doufám, že to trošku poopraví a pak to bude víc vyvážené, a když né, nezabije mě to:) i když jak jsem viděl jak střílel ten člověk kulometem do obrovského robota, nevím nevím, ale podle mě by mu to nic dělat nemělo;)
pls poraďte
tadle hra neni špatna ale v porovnani třeba s battlefieldem nebo ut 2004 je to hruza krom toho za chvili vyjde ut07 takze tohle smete ze stolu :)
no nevim.. ten odstavec o HW je docela divny.. mam 68gt a betu si vychutnavam v prumerne grafice.. navic plna bude jeste optimalizovanejsi (alespon doufam).. takze to muze byt uz jen lepsi.. (jo a procik mam jeste slabsi nez si uvadel jako minimum)
já mám PX6600GT THD (abych se přidal :) )
strašně moc mi to připomíná BF2142... no uvidíme později co se z toho vyklube :)
Podle mne je to kopie Wolfenstein Enemy Territory asi proto tam dali stejny nazev
Ty seš snad ten největší dement co na P je. :D
muj nazor je ten ze to bude vyborna "Clan game" protoze nebude dlouho trvat a fanousci vytvori nejakej competition mod, kterej nebude obsahovat ty vozidla a bude to klasicky jak ET jen s hype grafikou a novejma mapama.
ty hw pozadavky co si uvadel jsou fakt dost divny a jestli se ti to skube tak jak rikas tak mas asi o hodne salbsi pc nez si myslis
Seznam unlocku je ve forme rewardu videt hned po zmacknuti L a vyberu detailu na pravy liste :)
podle me se jenom opicej po BF ale na BF to nema podle me je to uplna hovadina graficky nic moc zpracovany i kdyz nejde o grafiku ale pozitek ze hry tak me to moc nezaujalo
Upřednostňuješ hratelnost, nehrál si to ještě, ale i tak tě to nezaujalo... logika u tebe dneska slaví úspěch =)
tak tohle uplna kopie tam supply crate urcite skopcena ......
V recenzi na CoD4 bylo take psano ze je to nejocekavanejsi akce tohoto roku. A spis se priklanim k tomu, ze na serii CoD se tesi vic lidi nez na ET
muj nazor
O žádné hře se nedá říci "nejočekávanější", ale jedna z nejočekávanějších. Pochopitelně každý se těší na něco jiného. Pro mě je například rozhodně více očekávanější Crysis, Bioshock nebo Hellgate London než ET: QW nebo CoD4. Je to zkrátka věc názoru, respketive schopnosti marketingovych oddělení, jak hru předem přezentují.
Jestli se ti to sem tam skube tak mas problem v male a nebo pomale pameti RAM doporucuji ugrade na DDR2 800MHz alespon 2 x 2 GB(spis vic)(Pro full details).
no,graficky ta beta vypada dobře,ale opravdu mi to přijde jako skloubeni BFka a UT....jinak o5 další bezducha střílečka:'-(.......autoři snad zapomínaj na nas co máme radi trochu taktiky:-D...kua,už abych měl doma BiA:HH.....:-D...taktika,tam je,grafika dobra,a neni to jen bezducha střílečka:)..cca 80%:-D..pro ET:QW:)
obrazky vypadaj pekne , clanek je dlouhej a nechci si kazit oci a hra měla bežet na D3 enginu takze se da lehce odhadnout narocnost..
Vy debilni palice.... ETQW vzniklo driv nez celej nakej vas posranej BF2142.... Vznikla driv nez BF2... Tak se radsi driv informujte, nez vam tu z hub zacnou padat takovy hovna... ETQW melo vyjit pred rokem, ale autori rekli ze vyresi vsechny bugy, aby to nebylo jako s BF, ve kterym po mesici je 1gb zaplata... Looseri... Muj nazor je ten, ze pokud dodelaj do detailu co slibili, tak nema nakej BF sanci... BF2142 byl jen narychlo splacanej addon BF2 (jeste ke vsemu placenej), po tom co Splash oznalimi ETQW... Takze kopie je spise BF2142 .... Zdar..
ty se jdi radši zakopat.....tady nikdo neříka doslova že to je kopiie ty...trotle?.....jj,to je spravnej vyraz.....
ja mam Gforce 4
.
kde sezenu ten Beta key?:-) díky moje icQ 275-158-180
no nic moc ale jsou tam hrozne velky mapy pro hrani po internetu :)
Spojte UnrealTurnament a Battlefielda2142 a víjde vam ET Quake Wars
Vyjde když už. A když to bereš takhle tak spoj Wolfenstein 3D s Doomem a máš jakoukoliv dnešní střílečku. Všechny dnešní hry rozmazávají to co tady už bylo.
kde sou kua stíny?
kdyby tam byly grafika vypadá hezky, takhle je to děsně nepřirozený
stiny sou vyply.. protoze jak rikam uz takhle sem mel obcas problemy ;)
co se tyce naroku - jsou opsane z oficial readme.txt
Mód TDM v plné hře není.. a je to jedině dobře, jelikož tento mód by zníčil komunitu hráčů.
SD preferuje hratelnost a zábavnost před realitou. Realita je nuda (omezování strafování, atd.. by bylo jen znudnění hry).. proto je tu virtuální svět. :-)
Musím nic než souhlasit s 'buzz-praczka'. S vývojem ET:QW se začalo již v roce 2003. Hlavní myšlenka herního systému je okopírována z Wolf:ET, respektive RtCW. Takže o kopírování herní série BF nemůže být řeč.. .-))
blbost opakuju po Battlefield-e
... mi nekdo rekl, ze je to novej battlefield na low detaily tak bych mu aji veril. :)
i kdyz muj kompl to asi nerozdejcha :( :)