Ještě před několika lety Česká Republika ve světovém herním měřítku prakticky nic neznamenala a málokterý hráč by si na nějaký ten výraznější titul vzpomněl. Hry jako Mafia, Operace Flashpoint či Vietcong, ale dokázaly, že češi umí dělat opravdu kvalitní kousky, jež jsou úspěšné i za hranicemi naší malé republiky a jak se zdá, mohl by se do tohoto dosti zkráceného seznamu českých herních velikánů přidat i brněnské studio Plastic Reality Technologies s chystaným projektem El Matador, který se nám po dlouhém čekání konečně dostává do rukou a to hned ve dvou hratelných demoverzích.
Dvě dema je minimálně lehce netypický marketingový tah. Co k tomu autory vedlo zde rozebírat nebudeme, jisté ale je, že díky jejich záměru tak před vámi nyní stojí dva soubory o velikosti téměř 1 GB. Každý z nich pak nabízí tutoriál a jednu misi (demo 1, demo 2).
První minuty ve hře strávené nemůžou být jiné, než vskutku příjemné. Jako první vás přivítá menu, které hned posléze vystřídá tutoriál, jež se dle mého opravdu povedl a nabídne dostatečný trénink i úplným nováčkům. Probíhá na vojenském cvičišti a vedle klasického střílení na terč prakticky se všemi dostupnými zbraněmi si vás trenéři prozkouší i z praktických dovedností na čas, házení granátů a spousty dalšího – nejde prostě jen o nudné procházení vším, co hra nabízí.
Tutoriál je ale pouze takovou pomyslnou třešničkou na dortu, důležitý je samozřejmě hlavní obsah misí. V případě té první zavítáme do šestého z šestnácti levelů, jež se mají objevit v plné verzi. Domovem se nám stane malé přístaviště, na němž je skladováno zboží a je pochopitelné, že tyto bedny tvoří základní kámen alespoň co se míst k úkrytu týče. Již prakticky od začátku jedete ve velkém stylu a v útrobách první místnosti se nacházejí první nepřátelé a obdobně to bude až do jejího závěru. Celkově lze říct že mise obsažená v prvním demu předvádí svižnost a hratelnost, v té druhé (třetí level ze hry) zase jde o trochu týmového boje a celkově je podstatně více propracovaná a provázaná příběhem – každá z dvojice ale má každopádně něco do sebe a záleží zcela na vašem úsudku, která vám sedne více.
Rozpačité dojmy mám z protivníků. Na jednu stranu lze prohlásit, že jejich umělá inteligence je na vcelku dobré úrovni, na tu druhou je ale nutno jedním dechem dodat, že prostě občas nehrají fér. Zatímco vy se bezbranně krčíte za některou z beden a čekáte na svůj okamžik, na jejich chování je jasně vidět, že dříve, než se poprvé vykloní o vaší pozici bezpečně ví. Viděním přes stěny jejich speciální schopnosti bohužel nekončí a dokonce se jim čas od času povede natolik zajímavý kousek jako zasáhnout vás i ve chvíli, kdy by to z reálného hlediska prostě nebylo možné. Navíc jsou na můj vkus až příliš přesní a případy, kdy vás minou lze spočítat na prstech jedné ruky. Na druhou stranu jim nelze upřít schopnost taktického postupu, snaží se vzájemně krýt, házejí po vás granáty, schovávají se za bedny (ačkoliv jim vždy alespoň kousek ruky do níž je lze zranit vylézá). V případě, že autoři do vydání trochu uberou co se schopností nepřátel týče, nebude si v tomto ohledu prakticky nač stěžovat.
Řešíme-li umělou inteligenci nepřátel, je třeba na stejném místě poznamenat alespoň něco málo o členech speciální protidrogové organizace DEA, jejíž členové se čas od času postaví na vaši stranu a budou vás v boji intenzivně podporovat – nebo by to alespoň měl být jejich hlavní úkol. V praxi to ale spíše vypadá tak, že další policisté s vámi na bojišti sice jsou, nejhorší práci stejně budete muset odedřít vy sami. Vaši spolubojovníci sice na jednu stranu vystřílí až trestuhodně moc projektilů, trefí se ale pouze minimem. Daleko účinnější než čekat až si banda čtyř policistů s nepřáteli poradí bude vykouknout a několika málo přesně mířenými ranami poslat všechny nepřátele k zemi.
Co se týče protivníků, těch bude vcelku dostatek, přicházet budou ve vlnách, aktivujících se buď po vstupu na určité území nebo po vystřílení všech jedinců z té předešlé. Navíc se chovají stále stejně a absolutně se nepřizpůsobují aktuální situaci, což také zrovna realisticky nepůsobí – i když na druhou stranu autoři neslibovali žádnou nelinearitu. Kromě těchto se čas od času setkáte s obtížněji zabitelným bossem (jedna rána do hlavy jako u jiných tedy stačit nebude). Že jste se do podobné situace dostali je patrné z objevivší se ikonky v pravé části herní obrazovky, na níž vedle jeho obrázku naleznete především jeho ukazatel zdraví sloužící jako věrohodné vodítko při odhadu, jak účinná a přesná vaše střelba je.
Alfou a omegou akčních her jsou zbraně a ani na těch čeští Plastic Reality Technologies nešetřili. Společnost vám bude dělat v jednu chvíli kupříkladu i deset kousků, na své si tedy přijde prakticky každý a to doslova. Jednoduchou pistolkou počínaje, přes SMG, Dual SMG, Assault rifle, Kalashnikov až po ničivou brokovnici či sniperku – to vše se stane součástí vašeho příručního arzenálu. Nábojnice a nové kousky pak sbíráte ze země od mrtvých nepřátel a ač může znít výše vypsaný seznam až přehnaně co se dostupnosti munice týče, nenechte se klamat. Vše je vymyšleno tak, že nadbytek střeliva budete mít jen opravdu málokdy, spíše vás čas od času potrápí její nepříjemný nedostatek.
Pokud je třeba něco v souvislosti s El Matadorem pochválit pak je to rozhodně technické zpracování. Grafika okolního prostředí mě osobně vyhovovala – poskytovala dostatek detailů, ačkoliv si jako celek vyžádala ne zrovna malé nároky na vaše železo. Pro plný požitek ze hry je doporučována sestava 3Ghz, 1 GB RAM a grafická karta kompatibilní s DirectX9, 256 MB (ATI Radeon 9800 Pro nebo nVidia GeForce 6). K technickým specifikacím patří stejně jako vizuální i hudební část, která je na tom podobně. Hudba na pozadí se postupně obměňuje, při obzvláště vypjatých situacích graduje a celkově prostě výtečně podkresluje výtečnou atmosféru, která je až na malé mouchy prostě výtečná.
Stejně jako u většiny demoverzí i tentokráte není na místě El Matador nějak komplexněji hodnotit. Ačkoliv nám autoři nabídli k zahrání hned dvě demoverze, je to stále jen opravdu malý zlomek z celkové hry. Mě osobně ale hra od českých Plastic Reality Technologies opravdu mile překvapila – nabídla svižnou hratelnost, výtečné zpracování a celkově opravdu dobrou atmosféru a to se každopádně cení. Nevím jak vy, já se ale vydání (které se uskuteční již brzy – 8. září) nemohu dočkat.
na to jsem byl zvědavej už od vydání prvního screenu, kterej mě vcelku imponoval. No a ono se jim to asi povedlo i celkově(zatím)
se mi nejak nezda:O
Nějak mi to připomíná Maxe Payna, nevim možná, že nejsem normální?
tak hral jsem demo, je to skvely az na to ze ovladani bylo trosku nevyladeny.. snad plna prinese lepsi..
hral jsem demo.. a naprosto me to uchvatilo.. hudba.. vubec vsechno.. krome toho, ze je to 3rd person.. chjo.. to zas nebude moc poradna MP akce :X
Už jí mam je fakt super:-)
tak mozna demo nebo nemeckou verzi :D to bych radsi hral porad dokola to demo nez nejakou germanskou verzi, slyset to jejich hajlovani me staci ve skole na nemcine, nebo na sjezdovkach na horach
Chci se zeptat jestli je tam na vyber čeština ?
myslim ze az to vyjde tak to bude dobre hra
hra je strasne narocna na HW, s Geforce 7800GT tam mam venku jen okolo 25-30FPS na high detaily a 1024x768 :( Vevnitr je to OK 50FPS+ ..
Mno takze jak jiz urcite vsichni vite vysla jiz nemecka verze na kterou lze stahnout anglictinu i anglicky dabing !! Ale mozna kdyby to trosinku lip optimalizovali to by neuskodilo na sestave 2,4 GH, 512 MB ram, readon 9600 256 mb se to pri rozlyseni 800*600 detaily na medium vyply AA celkem skube. Grafika je celkem f poho stiny vypadaji pekne ale chce to trosku silnejsi comp.
No hra vypada vcelku dobre.grqafika je dobra a recenze taky neni spatna ale musel bych si zahrat demo.
Docela pěkná krev....
Heh, ze je hra pomala a spatne optimalizovana? Demo mi na GF7800GT jede naprosto v klidu v 1600x1200 za vsech situaci, to se o jinejch hrach rict zrovna neda. Tahle hra je vyborne optimalizovana narozdil od Obliviona, FEARa apod.
ty asi nevis kamarade co tohle slovo znamena, vid ? Mysli se tim, ze to pojede na co nejsirsim vyberu grafickych karet....treba aby to na low rozchodila standartne Ati9200 a na high treba klidne ta tvoje 7800gt ...ale jak uz tu nekdo psal ze na 800*600 medium se mu to trha na 9600 tak si myslim, ze to neni zrovna skvele optimalizovane .....
ale je to jak max payne :p
demo teprv stahuju, ale myslim ze krome toho bullet time skoku to s max paynem ma spolecne pramalo ;)
urcite bych nezapomel na hru Hiden and Dangerous 2-super hra
Bude to určitě Good Game
stahnul jsem si demo a neslo to spustit,vsechno jsem nainstaloval,a pri spusteni jsem si vybral nastaveni rozliseni a takovyhle ty blbosti.Pri potvrzeni to hodilo hlasku Your system does not support Nvidia´´NULL rendertarget´´feature pls download latest GPU Drivers.Dal jsem okej a hra skocila do sede obrazovky,kde byl v levym rohu napis Restoring please wait.
Stahnul jsem novy ovladace a tu hlasku uz to nepise,ale z ty sedy obrazovky se dal nedostanu.Kdyz pohnu mysi tak se mi tam menu objevi,ale nejde na nic kliknout.nevim co s tim dal.Je to bida.
Mam Pentium 3GHz 1Gram a grafiku geeforce A660GT128,takze by to melo jet alespon 640na 480,ale hru ani nezapnu,tak proc si potom kupovat full verzi,kdyz tam bude stejnej problem.KUA
tak jsem se s tim nemohl smirit a delal nejruznejsi švíky a průhraby a prisel na to jak to rozchodit.
Staci ve vlastnostech aplikace nastavit spousteni v minimalizovanem okne a jede to,ackoli mi drobet blbne zvuk,ale hra jede good.
je to teda solidní...mojí představu o plynulosti v tréninku, při pohledu na celý ten areál nenaplňují ani low detaily na 1024x768. Jinak hra je dobrá, až na opravdu vtipný bug (skočte bokem spomaleným skokem do schodů - chudák je vyjede až nahodu :)
Koupil sem si originalku a v poho nainstaloval.Kdyz chci spustit hru tak mi to hodi chybu. nejake
" ASSERTION failed: "
.....kernelrenderdeviced3drenddx8d3d8_render.cpp" condition on line 818 not satisifed
Nevimte nekdo co stim?Nevim mozna jestli to nesouvisi s directama.Grafiku ramky vsecko mam na to v poho.akorat mam visty no