Přežít. To je hlavní úlohou nevídaného titulu Don’t Starve, o kterém jsme vám přinesli článek před více než rokem a půl (najdete zde). Tenhle originální počin má na svědomí relativně malinké kanadské studio Klei Entertainment, které je vybaveno pouhými 35 zaměstnanci. Přesto dokázali uvařit skvělé počiny jako jsou Torchlight nebo Shank. Prokážou se stejné kvality i v novém rozšíření Don’t Starve s podtitulem Together?
Jak již řádky výše nakously a angličtináři z názvu odhalili (together = společně), dnes popisované DLC přináší revoluční změnu konceptu hry. Z čistě singleplayerové zábavy se stává hra pro více hráčů. O této přicházející novince autoři informovali už před pár měsíci a k tomu rovnou slíbili neurčité datum vydání – léto 2014. Jenže podzim je už v plném proudu po vydání se slehla zem. Namísto pozdního vydání jsme se dočkali jen pozvání do uzavřené betaverze hry. Rozhodli jsme se tedy přinést nažhavené první dojmy ze zákulisí. Stejně jako ostatní pozváni jsme dostali dva sériové klíče, takže jsme to rozjeli hned ve dvou lidech.
Možná i vás napadne otázka, proč téměř dva roky stará hra dostává multiplayer až nyní. Má to ale vysvětlení. Autoři měli při tvorbě základní hry omezené zdroje a nebyli si jistí, nakolik titul uspěje. Nechtěli tedy (riskantně) investovat i do vývoje hry pro více hráčů. Nyní už ví oni i zbytek světa, že o hru je neskutečný zájem a dosahuje i krásných hodnocení kolem 80%. A tak na to vlítli se snahou podpořit prodej velmi žádanou novinkou.
Ještě před začátkem hry nám menu nabídlo připojení k serverům ostatních náhodných hráčů. Samozřejmě jsou některé chráněné heslem a k některým se zase nelze připojit z důvodu plného dosaženého počtu hráčů (limit je nastavitelný). Pokud to však lze a my se připojíme, s hostem sdílíme stejný svět se vším všudy. Hráči přitom nejsou automaticky na naší straně, zapnout lze totiž PVP! Jedno zaškrtnutí a hra je hned o něčem úplně jiném.
Ke hraní v určitém světě je vždy zapotřebí zmíněný host. Pokud tedy host z libovolného důvodů opustí vlastní server, odpojí nás to a celý náš postup přijde vniveč. Předpokládáme tedy, že většina hráčů se domluví s někým známým, vytvoří si vlastní server a budou hrávat pravidelně spolu. U vytváření onoho světa lze hned v několika stupních měnit hezkou řádku věcí. Je libo dlouhý den, dlouhé léto a nadměrný výskyt jídla? Není problém! A co takhle navýšit rozměry světa, omezit počet nepřátel či zmírnit rozmary počasí? Vzhledem k desítkám voleb bude svět přesně odpovídat našim přáním.
K dispozici je několik slotů připravených na vytvoření většího počtu světů. Špatnou volbou není vytvořit svět pro hraní výhradně s kamarádem, druhý svět čistě pro své hrátky a třetí svět třeba pro setkání s náhodnými hráči. V případě povoleného PVP je vždy risk, že se neznámý hráč připojí a jeho jediným posláním bude zabít nás, po čemž se odpojí. V Don’t Starve totiž stále platí, že je velmi složité dosáhnout respawnu a tak nám druzí hráči mohou dosti zkomplikovat situaci. Na druhou stranu je svět s protihráči o poznání napínavější. Po smrti se obvykle změníme v ducha a pokud jsme si nepřipravili speciální stavbu a není již k dispozici žádná univerzální stavba pro respawn – máme smůlu a respawnu prostě už nedosáhneme. Nepohodlné hráče může host vždy vyhodit ze serveru.
Vzhledem k nulovému tutoriálu a místy nejasnému cíli hráč často neví, co má vlastně dělat. Tábor je po čase už víceméně postavený, zásoby jídla v kapse a většina světa prozkoumána … co teď? Stejného zmatení je lehké dosáhnout při koukání na neznámé předměty, které nevíme k čemu jsou. Jindy zase potřebujeme určitý předmět a naopak nevíme, kde a jak jej sehnat. Přestože jsou už k dispozici hezké české přehledy, nejúplnější webová stránka je bohužel pouze v angličtině. Bez této pomoci na internetu jsme bohužel odsouzeni k nemálo zdlouhavému bádání.
Při odpojení ze serveru a následném novém připojení hráči zůstává všechno vybavení a svět je přesně takový, jaký jsme ho opustili (nehrál-li tam tedy host bez naší přítomnosti). Ke komunikaci zde slouží výhradně chat. Naše sdělení se neobjeví jen vlevo dole v chatu, ale taktéž jako dočasný nápis přímo nad naší postavou. Když budeme prozkoumávat mapu odděleně, na minimapě uvidíme jen to, co jsme sami odkryli. To je skvělé řešení pro situaci, kdy přijdeme na cizí server a logicky nemáme odkrytou třeba i celou mapu. Na druhou stranu když spolupracujeme s kamarádem, nevíme, co už prozkoumal a tedy nevíme ani kam se vydat, aby to nebylo úplně zbytečné.
Jedná se o betu a tak nebylo velkým překvapením objevení různých bugů, kdy se například třepal objekt sem a tam nebo když hráč zmizel a objevil se o kus dále. Každých pár dní ale probíhá aktualizace, takže je patrné, že vývojáři usilovně pracují. Přes to se najdou drobnosti jako když zmáčknete klávesu ESC a objeví se menu s nápisem “paused”. Jste si tedy jistí, že hra je zastavená, ale když se do hry po chvíli vrátíte, zjistíte, že jste už dávno po smrti. Připomínáme, že na serveru byl jen jeden hráč, takže je nelogické, že hru nešlo zastavit. To jsou ale ty nejmenší detaily. Celkově je betaverze ve vynikající formě a souhrn chyb by se mohl rovnat obvyklému počtu v již vydané hře. Oficiální vydání by tak mohlo být za rohem.
Pokud nyní přemýšlíte, že byste se do bety chtěli přihlásit také, musíme vám sdělit špatnou zprávu. Vývojáři museli registrace uzavřít, protože v prvním týdnu dostali na 80 000 požadavků, čímž pro tuto chvíli získali více než dostatek testerů. Možná by vám hra nakonec ani nefungovala, protože přestože bude Don’t Starve Together pro Windows, OS X i Linux, aktuální beta funguje jen pro Microsoft Windows. Majitelé základní hry toto rozšíření (na rozdíl od placeného DLC Reign of Giants) získají zcela zdarma. Lze také očekávat, že hra nebude vedena tak jako nyní, tedy jako oddělená hra od původní verze, ale že DLC bude do původní hry hezky zabudováno.
Don’t Starve Together není žádnou revolucí, ale spíše logickou a zdařilou evolucí. Multiplayer již nyní funguje takřka bez chyby a vývojáři mluví o možnosti přidání několika nových prvků hry. Zatím však nic kromě multiplayeru neočekávejte. Nezapomínejme, že tohle DLC je zcela zdarma a tak jsme ani nic převratného příliš očekávat nemohli.