Ano, na Steamu je k dispozici další z řady free-2-play titulů. Tentokrát se podíváme na otevřenou betaverzi akční střílečky z první osoby jménem Dirty Bomb, dříve nazývané Extraction. Děj je zasazen do současné doby, od čehož se samozřejmě vyvíjí i podoba zbraní a dalšího vybavení. O tom ale až za chvíli. Co se týče lokalizace, vše se odehrává v post-apokalyptickém Londýně, brzy po radioaktivním útoku a následné katastrofě. Radiace již klesla na únosnou hladinu, takže tvrdé boje mohou naplno propuknout.
Do role vývojáře byli pasováni chlapci ze studia Splash Damage. Přesně tak, jsou to tvůrci her jako Wolfenstein: Enemy Territory, Batman: Arkham Origins, Brink a podíleli se třeba i na vývoji Doom 3. Za 15 let své existence tak nasbírali mnoho zkušeností, vytvořili více než kvalitní tituly a byli vyznamenáni i několika cenami. Jak si tedy poradí s Dirty Bomb, ve kterém dle jejich vlastních slov využívají prvky svých předchozích her? Dirty Bomb vydává Nexon America a to pouze pro PC. Rovnou také zapomeňte na kampaň pro jednoho hráče. Tahle bitva se skládá jen z pořádných, skutečných bojovníků.
Jak už to bývá, hráči jsou náhodně rozděleni do dvou soupeřících týmů. Jeden tým obvykle dostane nějaký úkol, který musí ve vymezeném čase splnit. Druhý tým mu v tom má naopak zabránit. Často to není pouze jediný úkol, ale skládá se vlastně z několika menších kroků. Na mapě Most například máme opravit EV (extraction vehicle), pak jej eskortovat k mostu, kde zase máme sebrat vzorky léků proti radiaci, abychom je doručili do helikoptéry. Vůz může druhý tým kdykoliv znovu rozbít, takže je třeba jej zase opravit. Eskortování vlastně spočívá v pouhém přiblížení se k vozidlu, které automaticky jede, dokud je spojenec v blízkosti. Doprovázející tým se může za vozidlem krýt před palbou. Na druhé straně je vždy jasné, že u vozidla někdo bude a je snadné zacílit tam granáty.
Dalším častým úkolem je klasické položení bomby C4 na určeném místě, při čemž druhý tým musí umístění zabránit, případně bombu zcela zneškodnit. Mise jsou speciálně vytvořeny pro každou mapu, jejíž součástí jsou tak potřebné objekty. Bohužel je zatím k dispozici pouhopouhých pět map, takže brzy nastupuje poněkud nudné opakování. Avšak zároveň je velký rozdíl mezi hraním za útočný a bránící tým. Týmy nejsou vždy stejně velké, přestože hra se je snaží třídit dle počtu. Samozřejmě když je počet lichý, vyřešit to nejde, ale rozdíl je alespoň minimální. Do jaké mise a mapy se hráč pustí, si může zvolit v menu, stejně jako maximální velikost týmů. Někdo upřednostní 5 na 5, jiný zase větší melu v podobě 8 na 8.
Přestože mise jsou na první pohled o zastřelení nepřítele, čas do dalšího spawnu je dosti krátký. Počítá se na několik málo sekund. Hráči se tak často nechají unést a soustředí se na zabíjení nepřátel, zatímco na úkol z vysoka kašlou. To samozřejmě obvykle vede k prohře a je frustrující být v takovém týmu. Zdraví se postupně automaticky doplňuje, takže zraněný hráč po chvíli dostává šanci vést další plnohodnotný boj. Ale i zastřelený hráč má na krátkou chvíli šanci být oživen, pokud jej nepřítel nedokončí střelbou do nehybného těla. Oživení je možné, jakmile přikročí spoluhráč a zraněnému spolubojovníkovi pomáhá. Při tom jsou samozřejmě oba snadným cílem, takže je to riskantní úkon. Prakticky okamžitě však může oživovat lékařka se svým defibrilátorem.
Tím se dostáváme k povolání, jakožto veledůležitému prvku hry. A zatímco map je jen malá hrstka, povolání je naopak celá řada – konkrétně 18. Každá postava je naprosto mimořádná, a to jak svými nápaditými schopnostmi a arzenálem, tak svými statistikami. U každé postavy vidíme, kolik má životů, nakolik je rychlý a jak výtečný je v boji, plnění úkolů či podoře. Vybrat si přesně dle vlastního gusta je tak snadné. Očekávat můžete klasická povolání jako je Vassili – rychlý odstřelovač s málo životy, Bushwhacker – technik vynikající v plnění úkolů, jenž umí postavit turret či Phantom, jenž se umí téměř zneviditelnit a zasadit tak nepříteli smrtící ránu zezadu. Jiné postavy umí postavit léčící stanici či stanici doplňující munici, ale mimo hru není ani označkování místa, kam za moment dopadne řada raket prolétajících letadel. Samopaly, brokovnice, pistole, dokonce i meče, miny, kouřové či napalmové granáty, hráči se zkrátka mohou těšit na pořádný a různorodý arzenál. Nové postavy přitom pořád přibývají, takže se ještě určitě máme na co těšit.
Povolání však nemáme zpřístupněny hned od začátku. Přestože tedy dostaneme pár postav k dispozici ihned, ostatní si budeme muset vydobýt. Jak? Téměř za jakýkoliv čin ve hře dostáváme kredity, za něco samozřejmě více, než za jiné. Zvláště se cení plnění úkolů a zabíjení nepřátel, ale také výhra v misi. Za kredity si pak jednoduše můžeme odemknout postavy, při čemž jejich cena se dosti liší. Dané postavy jsou reprezentovány pomocí karet. Před každou misí si pak musíme zvolit pouze tři karty, které si vezmeme. Po smrti v misi si pak lze měnit právě mezi těmito třemi. Existuje však několik úrovní karet, takže bronzová rozhodně není stejně cenná či vzácná jako zlatá. A čím vyšší úroveň karty, tím zajímavější bonusy naše postava má.
K dispozici jsou taktéž balíčky, kterými si mohou hráči výrazně zpříjemnit postup hrou. Například takový Down and Dirty Pack obsahuje čtyři postavy (Nader, Rhino, Proxy, Vassili), 50 000 kreditů a 18 hodin boostu pro získávání kreditů. To je dostatek kreditů na koupení si kterékoliv postavy ve hře, jelikož i ta nejdražší stojí právě 50 tisíc. Balíček však vychází na 28 euro, tedy v přepočtu asi 755 Kč. K dispozici je však také Santa’s Sack Pack za 55 euro nebo Stocking Stuffer Pack za 17 euro.
Podíváme-li se na audiovizuální zpracování, je Dirty Bomb šedým průměrem. Respektive grafika je poněkud podprůměrná. Tahle hra je zkrátka cílí na hratelnost, v tomto případě pořádnou akci, zatímco vzhled je věc druhořadá. Nutno dodat, že titul je však stále ve vývoji a vývojáři tak mají nemalý prostor mnoho věcí zlepšit. Už nyní se však jedná o zábavnou, spíše béčkovou střílečku, která se však zajisté zalíbí každému, kdo rád střídá povolání a oblíbí si vložené RPG prvky. Narazíme i na pár zajímavostí, jako třeba zobrazení dráhy střely a naší polohy v době smrti, což se pro zpětnou analýzu a případné poučení se, vždy hodí. Za vyzkoušení Dirty Bomb rozhodně stojí.