Letem westernovým světem. Tak bychom mohli začít popis našich prvních dojmů ze survival hry Desert Skies, ve které ovládáme létající balón, se kterým přistáváme u zajímavých objektů, abychom pobrali zajímavé materiály a neustále vylepšovali své létající „plavidlo“.
Desert Skies pochází od nezávislého studia White Rabbit Games a nejednoho hráče jistě napadne, že hra jako by z oka vypadla titulu Raft (testovali jsme zde). Tam jsme sice pluli po vodě, ale svůj raft jsme vylepšovali zcela totožným způsobem. A zatímco Raft nabídl mnohem hezčí prostředí třpytící se vodní hladiny, všudypřítomná poušť v případě Desert Skies je přece jen o něco nudnější. Přesto je to Desert Skies, kdo má své eso v rukávu…
Vzhůru k nebesům
Na začátku si vybereme z normálního módu, obtížného módu (méně lootu, více nebezpečí) a explorace, kde je naopak hodně lootu a žádné nebezpečí. My jsme si samozřejmě vybrali možnost normální. Uvítá nás krátký text, který říká, že všichni kromě nás jsou mrtví – odnesla je bouře, která zároveň roztrhala i společnou vzducholoď. Nám se podařilo přežít, ale jsme bez zásob a máme k dispozici pouze jednu malou dřevěnou plošinu, ke které je připevněn létající balón. Objevíme se tedy na zemi, kde sbíráme první loot, zejména dřevo, se kterým následně zatopíme v kotli a konečně se můžeme vznést.
Pak už si užíváme výhled z výšky na míhající se krajinu pod námi, která je doposud bohužel poměrně stereotypní, a kromě pouště zdobené stromy a kameny nás tu většinou nic nečeká. Občas zahlédneme nějaký ten kámen okořeněný kusy železa, ke kterému můžeme přistát a vše potřebné vytěžit. Hned u prvního přistání nám dojde, že balón letí vpřed i v průběhu přistávání, takže přistání musíme pokaždé načasovat. Stejně tak musíme dávat pozor, abychom nepřistáli na střeše některé budovy, protože bychom se na ní zpátky už nevyhrabali.
Co však musíme vyhlížet ze všeho nejvíce, jsou zajímavé objekty, jako jsou různé tábory, města, doly, ale třeba i oáza. Právě u těch je třeba přistát, abychom je mohli patřičně prozkoumat a získat co nejvíce surovin. Potřebovat budeme například dřevo, kameny, hřebíky, provazy, a protože jde stále o survival, je třeba pečlivě hlídat i možnosti sběru potravy a tekutin. Zatímco k jídlu bohužel jednotvárně slouží pouze plechovka jídla, pít lze kromě láhví také ze studní či bandasek, do kterých nabereme vodu.
Ze zmíněného materiálu pak vylepšujeme naše plavidlo, které lze rozšiřovat nejen do šířky, ale utvořit lze i více pater. Pravdou však je, že pro praktické využití stačí jen malé rozšíření plochy, abychom na ní následně mohli umisťovat různé důležité objekty. Jde například o další craftovací stanice nebo gril, na kterém lze připravit zmíněnou plechovku jídla a tím navýšit její sytící schopnost. Vycraftit si lze celou řadu věcí, od provazu přes lékárničku či zvonek až po zbraně jako je nůž, pistole či jednotlivé kulky. Ovládání craftění není úplně intuitivní, kombinují se tlačítka „E“ a „F“, a občas si to člověk zkrátka poplete. Neméně důležitou úlohu hraje truhla pro uschování aktuálně nepotřebných surovin, tavící kotel pro vytvoření železné cihly ze železné rudy či výzkumná stanice pro zkoumání zbytků z nepřátel. Díky ní se například dozvíme, jaké slabiny vlastně má, což má v samotném boji samozřejmě klíčovou úlohu. Odhalíme například nejúčinnější typ munice a zabití tak bude hned o něco reálnější. Dokonce se nevyhneme ani uzavření vlastní osoby s netvorem v aréně, odkud kvůli oplocení není úniku. Pak se ukáže, jací bojovníci vlastně jsme.
Jak jsme již naťukli, ve hře kromě nás nejsou téměř žádní lidé. Důvodem není nic jiného než zamoření světa jakýmisi brouky, kteří žijí pod zemí a kdykoliv se vynoří na povrch, aby vše živé usmrtili. To je také důvod, proč využíváme zrovna létající balón, který nám zajistí absolutní bezpečí. Jenže zásoby potřebujeme tak jako tak a občas se musíme snést, abychom pobíhali po lokaci a čekali, kdy naše kroky uslyší nějaká ta potvora. Nepřátelé v podzemí totiž velmi dobře slyší a hra nám tak k dispozici dává ukazatel, který ukazuje, kdy děláme zaznamenatelný hluk. Kromě speciálních bezpečných zón však soupeři slyší prakticky jakoukoliv naši činnost kromě stání na místě, takže sebou musíme opravdu hodit. Když se nepřítel přece jen vynoří, můžeme se po určitou dobu schovávat v domech, avšak nakonec stejně musíme běžet k balónu, což je kvůli vyšší rychlosti nepřítele problém. Od věci sice není ani bojovat, ale tihle netvoři jsou pokrytí tvrdým krunýřem, který jen tak neprolomíme. Do budoucna doufáme ve více druhů nepřátel i širší možnosti boje. Tedy například vynoření více soupeřů a možnost některé z nich porazit, kdy zabití jednoho brouka nebude zázrakem. Člověk si tak užije i nějaký ten souboj a nemusí pořád jen utíkat.
Pokud se nám podaří zemřít a stihli jsme předtím vytvořit spací pytel na naší „létající základně“, pak se objevíme na jeho místě. Pokud spacák nemáme, musíme hru začít úplně od začátku. Města a jiné důležité objekty jsou zřejmě pevně zafixované, takže je potkáváme vždy ve stejném pořadí. O to originálnější lokace jsou, což je změna oproti hrám, které svět sice automaticky generují, avšak nalezené objekty jsou velmi podobné, takže rychle začnou nudit. Pevné pořadí lokalit je sice logické z toho důvodu, že závěrečné stanice tvoří určité vyvrcholení hry, na druhou stranu tím v případě opakování přicházíme o velkou dávku zábavy. Jedinou dobrou zprávou v tomto ohledu tak je, že se mění alespoň pozice lootu. Nezajímavé opakování hry je dvojnásobný problém kvůli tomu, že hra je zatím poměrně krátká – zabere jen něco kolem 2 hodin. Čekáte-li, že si herní zážitek okořeníte hru s přáteli, pak vás musíme zklamat. Desert Skies totiž hru více hráčů nepodporuje.
Desert Skies je typickou hrou v předběžném přístupu. Ačkoliv nabízí originální koncept a herní mechaniky nejsou vůbec špatné, je třeba počítat s poměrně omezeným obsahem co do šíře, tak do délky (herní doby). Samotný zážitek a hratelnost jsou však na velmi dobré úrovni a máte-li rádi survival a třeba také western, určitě vám hru můžeme doporučit. Otázkou však je, zda si chcete hru kupovat už nyní, kdy nabízí spíše jen náhled na budoucí, věřme tomu že velmi kvalitní, herní počin.