Zatímco patnáctý díl epické série Final Fantasy leží na pultech obchodů již čtvrtým rokem a o šestnáctém dosud není ani zmínka, my si už za měsíc budeme moci sáhnout hluboko do našich nostalgických srdcí. V novém kabátku nás totiž 10. dubna navštíví sedmý díl série v podobě Final Fantasy VII Remake a to exkluzivně pro Playstation 4.
Jak jsme již dříve informovali, na Playstation Store se objevila hratelná demoverze první mise, která se odehrává v elektrárně na zpracování mako – živoucí síly planety, kterou lidé pumpují z hlubin a používají jako zdroj energie. Jakých změn se dočkala o 23 let mladší verze sedmého dílu? To si shrneme v našich prvních dojmech.
Ano, mohli bychom se dlouze rozepisovat na téma nového grafického kabátku a o našich pocitech, když vidíme Clouda, Tifu, Baretta a zejména Aerith vytvořené z mnohonásobně více pixelů a navíc s vlastním hlasem místo textu. Raději tuhle kapitolu shrňme do několika bodů. Zaprvé postavám i přes realistickou grafiku, která je velice podobně zpracovaná jako ve Final Fantasy XV, nechybí manga vzezření s nadpřirozeně velkýma očima a komiksově pojatými postavami. Cloud je tak velice hubený se šlachovitými pažemi a nagelovaným účesem. Jeho hubenému těla kontrastuje masivní meč na jeho zádech. Barret zas se samopalem místo ruky vypadá na dnešní dobu nepatřičně a celá jeho mohutná svalnatá postava a agitační křiklavý hlas z něj dělají komického jedince. Obecně hlasový projev hrdinů je velké plus, stejně jako orchestrem nově nahraný hudební doprovod.
Zpátky ale do hry. Pokud si pamatujete průchod hrou zpaměti, počítejte s tím, že sice s Cloudem začínáte na nástupišti u továrny, ale mapa oblasti je notně upravená a rozšířená pro novou verzi hry. Navíc se všude možně nacházejí nápadné lesklé krabice a truhly, ve kterých jsou poschovávané lektvary a bodíky MP. Do krabic musíme seknout mečem, truhly stačí interakcí otevřít.
Co je však o notný kus upraveno, je soubojový systém. Snad si nikdo nemyslel, že v roce 2020 nechají autoři ve hře tahové souboje, i když lze už v demu na počátku zvolit Classic mode, ve kterém hráčem ovládaná postavička útočí a brání se automaticky, zatímco my máme možnost ovládat pouze speciální útoky. My ale vybereme variantu Normal, která nám ponechává možnost ovládat každý útok, nejen ty speciální. Při střetu s prvními protivníky tak máme možnost si postupně osahat jednotlivé prvky soubojového systému až do epického souboje se sentinelem bránícím jádro reaktoru.
V základu hrajeme vždy za Clouda, stejně jako v původním dílu. Ten má běžný útok mečem, ve kterém můžeme přepínat mezi dvěma styly a to ve dvou volně přepínatelných modech Operator a Punisher. Operator mode je základní, ve kterém má Cloud středně silné útoky a také obranu. Punisher mód snižuje kvalitu obrany a Cloud se ohání mečem s větší razancí. Do toho můžeme s postavou uskakovat ostatním útokům, nebo se je pokusit vykrýt mečem.
Vždy, když se Cloudovi nabije v rohu obrazovky lišta speciálních útoků, můžeme stiskem křížku zpomalit čas a zabrousit do jejich menu. Buď použijeme nějaký předmět, jako jsou granáty nebo lektvary, nebo spustíme některé bojové kombo, nebo použijeme nějaké kouzlo. Ať už vybereme jakoukoli možnost, lišta speciálního útoku se vybije a znovu ji naplníme prostým sekáním nepřítele. Při použití kouzla navíc kromě lišty speciálního útoku zmizí i pár bodíků MP, které si můžeme doplnit buď lektvary, nebo jsou poschovávané po mapě.
Pokud si pamatujete duhově vykreslený speciální útok Limit Break z původního dílu, vězte, že se objevuje i tady. Jeho lišta se nabíjí tím, jak některý z hrdinů dostává na frak. Když se ale nabije, objeví se duhový nápis Limit v seznamu speciálních útoků a po jeho aktivaci spustí hrdina opravdu ničivý útok.
O čem jsme se dosud nezmínili, je i možnost ovládat dalšího hrdinu v partě. V demu je to nesympatický Barret. Ten má jako základní útok výstřel ze svého rotačního kulometu, ale také umí základní kouzla a má i svůj Limit Break. Mezi hrdiny lze přepínat kdykoli během bitvy a každý z nich má své vlastní útoky a speciální komba. Jen u Barreta není možnost přepínat herní styl mezi Operator a Punisher. Místo toho je na stejném tlačítku namapován další speciální útok. Předpokládáme, že tomu tak bude i u ostatních parťáků v plné verzi hry.
Demo zabere přibližně hodinku času. Za tu dobu proběhneme továrnou, popereme se s několika strážníky a jejich strážnými psy a na konci svedeme dlouhý a vcelku těžký souboj se sentinelem, který má několik fází. Demo končí během útěku z továrny, takže Aerith bohužel potkat nestihneme.
Ve výsledku máme z dema Final Fantasy VII Remake velmi dobrý pocit. Sice se způsob boje přesunul z čistě strategického do akční sféry, ale zároveň stále nechává dost prostoru na plánování vlastních i parťákových útoků. Je to vlastně takový mezikrok mezi akčním soubojovým systém z patnáctého dílu a tím strategickým ze sedmého. Jen možnost použít lektvary pouze s nabitým ukazatelem speciálního útoku se po nedávném hraní patnáctého dílu zdá trochu omezující.
Jak se ale Final Fantasy VII bude ve výsledku hrát, je stále otázkou. Soubojový systém jsme si sice osahali, ale kromě Barreta jsme neměli možnost vyzkoušet další hratelné postavy. Otázkou také zůstává, kam nás v příběhu remake sedmého dílu zavede. Oficiálně se totiž jedná pouze o první dějství. Výsledek uvidíme už 10. dubna a to prozatím exkluzivně na Playstation 4. Do té doby nám musí demo vystačit, ale upozorňujeme, že jeho uložené pozice se do plné nedají přenést.