Zúčastněte s námi trpasličí expedice, která se s vidinou těžby drahých materiálů spustí hluboko pod zem, aby se zde učinila průzkum i bitvu s hordami brouků.
I když Deep Rock Galactic vyšel v předběžném přístupu už v únoru 2018, do hledáčku naší redakce se dostal teprve nyní. Teprve po mnoha důležitých updatech se totiž hra dostává do fáze, kdy by hráče už skutečně mohla zaujmout. Studio Ghost Ship Games ve své první hře rozhodlo zaměřit na trpaslíky, kteří sbírají různé suroviny, bojují s vlnami brouků, vylepšují své skilly a vybavení, zatímco se celý duch hry nese v duchu legrace a nadsázky. Ale hlavně – ve hře najdeme určitou jiskru a nápaditost, která mi u většiny hry tolik chybí. Podívejme se na jednotlivé prvky podrobněji.
Chamtiví trpaslíci
Jak už trpaslíci bývají tradičně zobrazováni (vzpomeňte na Pána prstenů nebo pohádku 7 trpaslíků), i zde je jejich vášní těžba nerostných surovin v podzemí. Od toho se také odvíjí naše mise, které nás úkolují vytěžením určitého množství konkrétního materiálu. Dané materiály září různými barvami a zpočátku můžeme být zmateni, protože nevíme, jakou barvu hledaná surovina vlastně má. To však zpraví pár hodinek herní doby. Protože však neuneseme nekonečné množství kamení a drahokamů, je třeba vše pravidelně nosit k obřímu vrtáku, kterým jsme se sem provrtali. Druhou možností je přivolat chytré chodící zařízení, které za námi přijde, abychom do něj vzápětí vše potřebné naházeli. S tím však může nastat problém, pokud se tým rozdělí a jde na opačné strany. Pak si totiž vozítko přivolávají do opačných směrů a to tak zůstává většinou někde uprostřed. Nejvýhodnější a nejbezpečnější je však chodit pospolu. Hra nabízí co-op až pro 4 hráče, kteří se v případě úmrtí mohou oživovat. Vzhledem k možným pádům z velké výšky i nepředvídatelným útokům vln nepřátel je to důležitý krok. Díky různých schopnostem a vybavení si navíc mohou chytře dopomáhat.
Prostředí
Co je na hře skutečné úžasné, je náhodně generovaný svět. Pokaždé tak jdeme do úplně jiného prostředí. Druhý zajímavý fakt je, že prostředí je stoprocentně zničitelné. Ať už se vydáme kterýmkoliv směrem, můžeme se prokopávat stále dál. Protože by to však trvalo příliš dlouho a nebylo by to ani příliš zábavné, jsou v mapě i chodby. Ty jsou občas ucpané a je třeba je prorazit, ať už krumpáčem nebo nějakou tou výbušninou. Dostaneme se do různých lokalit, které ostatně hrají všelijakými barvami. Obecně jakoby styl grafiky vypadl z oka hry hry No Man’s Sky. To vše zdobí různé prohlubně, chodby úzké i široké, cesty nahoru, do stran, dolů a dokonce i řada všelijakých rostlin. Některé rostliny vybuchují při jakékoliv střelbě, jiné mají ostny a ubírají zdraví na dotek. Jelikož však má světlo na naší helmě dosti omezený dosah, vytváříme zde světlo za pomocí světlic. Ty se automaticky doplňují, takže s nimi nemusíme extrémně šetřit, ale nelze jimi ani plýtvat. Světlice se chovají velmi realisticky a při hození na nerovný povrch se skutečně kutálí dolů a postupně osvětlují jen část okolí. Tahle hra světla a stínů v konečném důsledku vypadá opravdu skvěle.
Přesto se často stává, že se musíme dostat na velmi nepřístupné místo. Možností řešení je celá řada. Některé postavy mají pistoli, která vystřelí lano na dané místo, takže se pak můžeme jednoduše svést touto lanovkou, při čemž jet můžeme i nahoru. Jiné postavy to řeší speciálním zařízením, které si dají na obě ruce a které slouží jako vrták, se kterým mohou snadno prostupovat pevninou vpřed. Nechybí ani možnost střílet střely, ze kterých okamžitě vyroste kus rovného kamene, takže postupně můžeme vytvořit schody. I přesto na hráče občas čeká nějaký ten pád z velké výšky, což trpaslík obvykle nepřežije a je třeba se pro něj spustit a zachránit ho. A jen tak mimochodem – pro lepší orientaci hra nabízí i 3D mapu.
Bitva
Těžký terén však zdaleka není jediným nebezpečím. Druhým, mnohem přímočařejším ohrožením, jsou všudypřítomní brouci, pavouci a další přerostlý hmyz. Zatímco většina protivníků se pohybuje po stěnách, najdou se květiny střílející sliz čí létající vosy. Některé rostliny na stropě dokonce hráče chytí liánou a táhnou ho k sobě, takže musí zasáhnout druhý hráč a zasaženého vyprostit. I když vyčistíme konkrétní oblasti, musíme počítat s tím, že jednou za čas nás zamoří vlna příchozích nepřátel. O tom jsme informování asi půl minuty předem, takže si stihneme najít lepší místo a připravit si zbraně.
Pak už nezbývá než nabít pistole, samopaly, brokovnice, těžký kulomet či plamenomet, případně postavit automatické turrety. Sci-fi broukům to ještě můžeme osladit granátem, ať už klasickým či elektrizujícím, jež vše v okolí značně zpomaluje. Bohužel konkrétní zbraně si před misí vybrat nemůžeme. Pevně určené jsou dle toho, jakou ze čtyř tříd si zvolíme. Máme tu Scouta, tedy průzkumníka, který se snadno a rychle pohybuje prostředím, takže rychle najde potřebné suroviny a rovnou je označí. Další postavou je Gunner, který vlastní těžký kulomet, účinný revolver a celkově se orientuje na rozmetání jakéhokoliv hmyzu. Třetí třídou je Engineer. Ten dokáže stavět zmíněné turrety, kterým je třeba po čase doplňovat munici. Posledním je Driller, který se zaměřuje na těžbu. Právě on má speciální vrtací rukávy, se kterými prochází terénem jako máslem. Kromě toho se však ohání i plamenometem.
Vylepšování a základna
Kromě odlišného vybavení postavy také vypadají jinak. Vzhled lze do určité míry i nadále editovat. Stačí si koupit třeba jiný styl vousů nebo brnění a hned vypadáme trochu jinak. Co je však zajímavější, je odemykání vylepšení vybavení. Navýšíme tak damage určité zbraně, počet světlic, nebo třeba množství munice, kterou neseme sebou. Postupováním na novou úroveň nám však odemyká i pasivní schopnosti. Ze stromu dovedností tak můžeme například vybrat zrychlení sprintování, zmenšení poškození z vysokých pádů a tak dále.
Když zrovna nejsme na misi, jsme na základně. V případě týmové hry na ní najdeme i ostatní hráče, a právě zde začíná ta pravá šílená zábava. Můžeme si tu od robota nechat načepovat pivo, ťuknout si se spoluhráči a vypít ho až do dna. Vše zakončíme zahozením dřevěného půllitru. Kromě toho je tu i jukebox, jehož spuštěním se rozjede chytlavá hudba, u čehož naše postava začne také legračně tancovat. Nechybí ani minihra v podobě kopání sudu do pohybujícího se kruhu. Můžeme si nechat načepovat i dražší pivo, které nám dočasně zvýší množství životů. Kromě toho ze základny volíme misi, na kterou jdeme, měníme vzhled postavy, vylepšujeme vybavení i skilly. Vše se ovládá skrze různé konzole rozmístěné po základně.
Deep Rock Galactic není hotovou hrou. Obsah je stále ještě trochu omezený, optimalizace není dokonalá, ale nic víc od rozpracované hry snad ani nemůžeme chtít. Důležité je, že hra očividně postupuje vpřed a že koncept je velmi zábavný. Škoda jen, že hudební složka hry není zajímavější. V jeskyních je často úplné ticho a nějaký ten hudební podklad by se jistě hodil. Překvapující je to o to víc, že vývojáři již prodávají herní soundtrack. Vše ostatní – hratelnost, prostředí i akce, dokáže zabavit a stojí za to. Hra je dostupná na PC a Xboxu. Každou chvíli vychází zajímavé updaty s mnoha novinkami, takže se hráči mají na co těšit. Po vydání hry vám samozřejmě přineseme plnohodnotnou recenzi. Zůstaňte tedy na příjmu.