Crossout vyvíjí vývojářské studio Gaijin Entertainment, které zároveň stojí za tituly War Thunder (recenze zde) nebo Star Conflict. A hra se skutečně tak trochu podobá titulu War Thunder či World of Tanks. I zde popadneme vozidlo a vyjedeme se spoluhráči do uzavřené arény, abychom si to rozdali s nepřátelským týmem. Hra automaticky alespoň zhruba vyrovnává síly obou týmu, takže nikdy nebojujeme proti příliš velké přesile. Na druhé straně zůstává mezi hráči určitý rozdíl, tedy někteří hráči jsou v týmu silnější a jiní slabší. Právě kvůli tomu se snažíme naše vozidlo co nejvíce vylepšit, abychom v příští bitvě byli těmi silnějšími my, a slabším protivníkům dali za vyučenou. Ve většině herních módů není respawn, takže koho zničíte, ten zůstane vrakem do konce bitvy.
V misi však nejde vždy o pouhé zničení nepřátel. Často dostaneme nějaký ten úkol navíc, jako je třeba obsazení základny nepřítele (nutno je i bránit vlastní), což se v podstatě shoduje s úkoly ve zmiňovaném WoT. Dostaneme však také úkoly zcela jiné a to zejména v PvE. Máme tu k dispozici jednak raidy, kde po boku tří spoluhráčů musíme splnit určitý úkol. Jednou tak doprovázíme nákladní auto a chráníme ho před počítačem řízenými útočníky, jindy musíme najít a zničit všechny věže. Každý typ raidu nabízí specifické typy odměn, takže si často volíme misi dle toho, co zrovna potřebujeme. Každý raid však spotřebuje určité množství paliva, které zde slouží jako jedna z herních měn. Nemůžeme tak na raidy jezdit bez ustání, aniž bychom palivo doplňovali. Co je na hře nejvíce unikátní, jsou široké možnosti úpravy vozu. Ne, že by šlo o naprostou novinku. Her, kde si vytváříme vlastní vozidlo a následně s ním jdeme do bitvy, je hned několik (např. Gear Up viz zde). Avšak teprve Crossout takový typ hry ladí do realistického konceptu. Proto svým vzhledem připomíná např. War Thunder. A jelikož obě hry mají společné vývojáře, možná autoři použili některé stejné prvky.
Je vidět, že je hra skutečně nedokončená. Grafika je maximálně průměrná (i když světelné efekty a odraz slunce od vody vypadají skvěle). Překvapivě chybí jakákoliv hudba přímo ve hře, ačkoliv v menu o ní nepřijdeme. Prostředí vůbec nereaguje na útoky zbraní, což v důsledku vypadá velmi divně, avšak zřejmě jde o dočasný stav. Naopak vozidla jsou ničitelné do až překvapivě velké míry. Tak, jako se vozidlo skládá z jednotlivých částí, lze každou částečku zničit samostatně. Můžeme tedy nepříteli ustřelit nárazník, náhradní munici, jednotlivé zbraně či kolo. U zničení kol (či pásů) se auto stává velmi špatně ovladatelným. A pokud nám zbyde například jen jediné kolečko, již se téměř nepohybujeme. Některé části při zničení explodují (třeba náhradní munice) a poškodí i části vozu v okolí. Dobře zpracovaná je fyzika a gravitace. Pokud máme např. tři kola a jedeme po hrbolatém podloží, auto se realisticky houpe. Stejně tak se zasekává otáčivé dělo o kusy vozu, pokud dělo neohrabaně obrníme, kdy kusy vozidla zavazí dělu. Proti špatně postavenému vozidlu nás však potencionálně chrání testovací mód. Ten je sice obvyklý u podobných her, ale často se takový test dlouho načítá. V Crossout však jen klikneme a hned testujeme, žádné čekání.
A z čeho všeho, že můžeme náš smrtící stroj vlastně sestrojit? Kromě základního rámu a kabinky pro řidiče jsou jde o nejrůznější kusy kovu všemožných tvarů, váhy i počtů zdraví. Samozřejmostí jsou různé typy kol i obrněné pásy, které vozidlu dávají vzhled tanku. Nechybí ani různé vychytávky jako je třeba radar, jež odkrývá blízké nepřátele na mapě či balíček jež dočasně vytvoří turret. Čím více se obrníme, tím těžší a pomalejší vozidlo máme. Rychlé ježdění přitom soupeřům výrazně ztěžuje, aby nás zasáhli. Takže je to něco za něco. Pro zpestření si lze vozidlo obarvit různými barvami, vzory i doplňky. Celkovou „sílu“ vozu pak stanovuje celkové skóre vozu. Skóre zvyšuje každá část vozu, ať už jde o kousek plechu či obrovský kanón (samozřejmě ovlivnění je kvantitativně jiné). Je to ale jen hrubý ukazatel, který pomáhá vyrovnávat síly v týmech. V herním arzenálu nalezneme jak různé samopaly, tak rychlá dlouhá děla, jež střílí neuvěřitelně přesně, ale taky třeba těžké dělo, jehož střela má vytvoří solidní výbuch s velkým poškozením. Takové mega-dělo se samozřejmě pomalu otáčí a dlouho nabíjí. Rychlé zbraně se většinou po chvíli přehřejí a je třeba čekat, než vychladnou. Jiná (např. těžké dělo) mají omezené množství munice. Na straně druhé pak máme zbraně na blízko. Zde spadají všechny špičaté části vozu i točící se vrtáky.
Samozřejmě se postupně dostáváme ke stále lepšímu materiálu, který je lehký a zároveň odolný, lepším zbraním s vyšším damagem, apod. Nepotřebné „staré“ vybavení můžeme prodat v marketu, za což získáme herní měnu. Za tu si pak lze koupit jiné, lepší a samozřejmě dražší věci. Druhou variantou, jak se dostat ke kvalitním věcem, je vycraftit si je. K tomu však samozřejmě budeme potřebovat materiál. Ten získáme hraním, hraním a zase jenom hraním. Po dosažení desáté úrovně si vybereme jednu ze tří frakcí, do které se zařadíme. Ta pak stanovuje, jaké zbraně a vybavení se bude odemykat s nabývajícími levely. V podstatě se tak jedná o RPG systém, který nás motivuje hrát pořád dále. Pěkně zpracovaný je systém stavění. Jde snad o nejvíce intuitivní systém stavění vozu, jaký jsem měl možnost ve hrách vyzkoušet. Jedním kliknutím věc přidáme, druhým odstraníme. Samozřejmostí je krok zpět, spousta úprav má vlastní zkratky pro ještě rychlejší práci.
Crossout bude free-2-play a tak je logické, že ve hře bude také možnost si postup vylepšit. Koupit si tak můžeme různé prémiové balíčky, které skrývají jednak pořádný balík herní měny, jednak nějaké to lepší vozidlo jakožto předem připravený celek. Takové vozidlo si pak samozřejmě můžeme ještě libovolně upravovat. Mít najednou silné, koupené vozidlo však není žádnou výhrou. Hra nás totiž kvůli vysokému skóre ihned zařadí mezimezi nejsilnější hráče a my bez zkušeností máme co dělat, abychom jim stačili.
Crossout je stále ve vývoji a tak tyto řádky berte jako první dojmy z uzavřené bety, které mají vypovídající hodnotu o současné verzi, avšak plná verze samozřejmě může být úplně o něčem jiném. Hra je postavena na chytrém nápadu, avšak zpracování zatím není dotaženo tak, jak by mělo být. Potenciál tu nicméně je solidní.
Návod na instalaci: Pokud jste získali klíč na našich Facebook stránkách zde, stačí se registrovat (či přihlásit) na oficiálním fóru hry zde. Následně najdete vlákno “Closed Beta Testers” nebo použijte tento odkaz, který vás rovnou nasměruje do vlákna, kde je ke stažení hra. Hru ke svému účtu pak pomocí klíče přiřadíte zde.
Vývojářské studio Gaijin Entertainment se omlouvá za komplikovanější přístup ke hře. Hra je totiž stále v uzavřené betě a dostanou se k ní jen vyvolení.
Pokud se nemůžete dostat ke stažení hry, vyzkoušejte prosím tento odkaz. Měl by se vám automaticky stáhnout launcher.
tahle hra vypadá pěkně rád ji prubnu pak pisnu jak mě zaujala :-
Vypadá dobře :)
Nevypada to zle ... Je potreba klic kdyz je to zatim beta ?
vypada to zajimave, rad vyzkousim
Rad vyskusam, vyzera to zaujmavo.
Closed beta