Změna, změna, změna. Přesně tohle slovo, kterým se před rokem tolik oháněl jistý zájemce o křeslo v Oválné pracovně, nejlépe vystihuje čtvrtý díl série Command & Conquer, jenž dostal podtitul Tiberian Twilight. Změna je život, říká se. Studio EA Los Angeles chce napumpovat veteránovi RTS novou krev do žil; tvůrci si předsevzali, že posunou stagnující sérii někam dál. Kam přesně, to ukáže teprve čas. Již teď je však jasné, že principy C&C byly radikálně zkrouhnuty modifikovány natolik, že připravovaná RTS má se svými předchůdci společný snad jen název a dějovou linii. Což se pochopitelně nezamlouvá konzervativním fanouškům, kteří si přístup vývojářů vyložili jako zradu a na oficiálních fórech ještě donedávna dávali svou nespokojenost hezky hlasitě najevo.
Nehodláme zde rozebírat, na čí straně se nachází pravda, poněvadž o hře si můžete udělat pěkný obrázek sami. Rozsáhlé testování, probíhající už řadu měsíců, totiž právě vstoupilo do “public” fáze. A protože distributor konečně uvolnil přísné licenční podmínky, jež zakazovaly uveřejňování jakýchkoli informací z uzavřené bety, můžeme vám až nyní prozradit, jaký obrázek jsme si o novém a zřejmě posledním “céácéčku” udělali my. Bohužel, EA nadále nedovoluje publikování vlastních screenshotů, proto se pro dnešek musíte spokojit pouze s oficiálními materiály.
Tempo předchozích dílů bylo proklatě vysoké, nikoli však ve srovnání s Tiberian Twilight. Vývojáři odstranili všechno, co by mohlo jakkoli zbrzdit vražedné tempo hry, a tak vyjma obranných struktur nestavíte žádné budovy, nestaráte se o suroviny. Výroba jednotek nic nestojí a jediné, co vás omezuje, je populační limit (mimochodem, velice rozumně nastavený). Základna, tzv. Crawler, je mobilní, takže nikdy nejste daleko od centra dění. Když se něco podělá a váš crawler se stane centrem dění, což obvykle nedopadne dobře, prostě chvíli počkáte, než vyfasujete nového. Protivník vás vlastně nemůže zničit, vítězství se nyní váže na splnění specifického úkolu. Multiplayerová beta kupříkladu obsahuje mód nazvaný Domination, v němž bojujete o pětici kontrolních stanovišť, které v krátkých intervalech generují body. Jakmile dosáhnete určeného skóre, což netrvá příliš dlouho, máte-li všech 5 stanovišť v držení, hra končí, vy posbíráte zkušenosti, hodnosti a achievementy a jdete o dům dál.
Zpočátku máte přístup jen k několika základním jednotkám, jež sice zvládnou, co se od nich žádá, ale zázraky nečekejte. Sofistikovanější jednotky a technologie se odemykají až postupem času, v závislosti na dosažené hodnosti. Ano, jak jste si mohli přečíst už kdysi v našem preview, nejen jednotky získávají hodnosti. Povýšení nabíráte i vy, a to natrvalo, přičemž platí, že čím vyšší rank, tím kvalitnější “matroš” dostanete k dispozici. Nováčci jsou tedy zdánlivě v nevýhodě oproti veteránům, kteří už hru prolezli skrnaskrz. Naštěstí jen zdánlivě. Protože tvůrci odbourali těžbu tiberia, museli přijít s něčím, co by zkušeným hráčům zabránilo poslat na protivníka atomovku hned v první minutě hry. A právě zde našlo uplatnění – světe, div se – tiberium. Jednotky jsou rozděleny do několika stupňů (tzv. tierů), a v úvodních fázích hry můžete trénovat jen ty nacházející se v prvním stupni. Na mapě se nicméně vždy nacházejí 2-3 speciální plošinky, z nichž lze sbírat krystaly cenného nerostu. Tyto krystaly pak proměníte v upgradovací bodíky, za které si zpřístupníte další tier.
Existují tři druhy crawlerů: ofenzivní, defenzivní a podpůrný. Každý dostal svou sadu jednotek, byť některé jsou sdílené, a má unikátní využití. Útočná třída nabízí velkou palebnou sílu a soustředí se především na produkci tanků a tankům podobných vehiklů, defenzíva spoléhá především na pěchotu a obranné budovy. Podpůrné složky excelují ve vzdušném boji a mají přístup k superzbraním. Vybalancování jednotlivých tříd je docela povedené a každá najde uplatnění v multiplayerových bitvách. Mapy pojmou až deset hráčů – pět na každé straně, samozřejmě – takže co se taktiky týče, máte docela široký prostor, jak zužitkovat výhody všech tří typů crawlerů. Nebudeme si však nic nalhávat, většina lidí si hraje jak chce, a tak je vítězství spíše otázkou náhody. V tomto ohledu je mnohem zajímavější hra jeden na jednoho, kde se ale výrazněji projevuje jistá nevyváženost frakcí GDI a Nod. Mimochodem, jsem docela zvědavý, jakým stylem pojmou tvůrci singleplayer (v betě nedostupný). Zavedením několika diametrálně odlišných tříd se otevírá široké pole možností, jak navrhnout sólové mise, a spousta z nich vede do pekel. Uvidíme. Multiplayeru však nový systém docela sedí, alespoň dle názoru autora článku, jenž samozřejmě není směrodatný.
Nyní pár slov k vybalancování frakcí. GDI až do nedávna kralovalo bitevnímu poli. Za všechno mohli Strikeři, laserem vybavené mrchy, které dokázaly sesmahnout crawlera, než byste řekli Joe “Kane” Kucan. Situace se naštěstí po aplikaci tří patchů, vydaných v rychlém sledu, poněkud ustálila a jestliže jsou nyní některé jednotky až příliš silné, je to kvůli dosud neodstraněným bugům a nikoli kvůli neschopnosti tvůrců najít ty správné proporce. Pokud vše dopadne, jak má, hra poskytne dostatek důvodů pro to, abyste u ní promarnili spoustu hodin likvidací protivníků po síti. Tiberian Twilight se od předchozích titulů série liší téměř ve všech myslitelných ohledech, jedno má však následovník se svými předchůdci společné: zábavnost.
Přestože Command & Conquer 4 zakončuje slavnou tiberiovou ságu, tvůrci opouští zajeté koleje, místo aby se drželi při zdi, jak bývá u pokračování obvyklé. Každopádně jde o odvážný krok, jehož správnost posoudíme až v recenzi. Nejsme sice zastáncem pokroku za každou cenu, ale oceňujeme, že EA chce vnést do poněkud zatuchlého konceptu, jenž s námi přežívá už od devadesátých let, čerstvé nápady. Přehnané lpění na tradicích totiž nikdy není ku prospěchu věci – a ruku na srdce: kdo by chtěl pořád hrát to samé, jen v hezčí grafice? Na druhou stranu, pokud právě to chcete, nejnovější zástupce C&C vám nepřinese nic než šeredné zklamání. Nezbývá nám než uzavřít dnešní článek otázkou: jaký dojem hra udělala na vás? Podělte se svůj názor s ostatními čtenáři v komentářích!