Pokud jsme se na předváděčku nějaké hry z portfolia Electronic Arts skutečně těšili, bylo to nové pokračování „rudého poplachu”. Možná vám to ani nepřijde, ale druhý díl vyšel již před dlouhými osmi lety (první dokonce před 13 lety) a čekání tak máme již víc než dost. Ve stylově zařízené místnůstce plné velkých plakátů a obří televize jsme se setkali s jedním z předních vývojářů zodpovědných za hru, dozvěděli se spoustu zajímavých informací a v neposlední řadě jsme se podívali přímo na hru.
Jak je zvykem u her ze série Red Alert, příběhová část pracuje s alternativní realitou, která spekuluje s rozličnými událostmi v minulosti. Zatímco spojenci vítězí ve válce, jsou sověti zlostí bez sebe a vymýšlejí co udělat. Nejšílenější plán, který dojde realizace, je vyslání speciální jednotky do minulosti, aby zabila Alberta Einsteina (trochu to připomíná příběh klasického českého filmu „Zabil jsem Einsteina pánové”, že) a tím mu zabránili pomoci spojencům k technologickému náskoku. Na rozdíl od zmíněného filmu se jim akce povede a sověti najednou získávají drtivou převahu. Ve chvíli, kdy se zdá, že je hotovo se do války vloží nová strana, která útočí na všechny strany – Japonsko, a začne vše nanovo.
Přidání třetí frakce do zavedené hratelnosti přináší první velkou změnu v konceptu hry. Tou druhou je větší využití vodní hladiny, na kterou se specializuje především Japonsko. Na vodě lze nejen bojovat, ale také stavět budovy, celé základy a někdy se vyskytují na vodě dokonce i zdroje surovin. Voda tedy bude plnohodnotným bojištěm a mapy tak budou využitelné v plném rozsahu. Příběh hry bude vyprávěn pomocí hraných videosekvencí, které budou mít vysokou kvalitu, jak je u série C&C zvykem a zahraje si v nich řada známých herců a sexy hereček nevalného talentu. Celkově by videí měla být více než hodina a příběh celé kampaně by měl být hodně propracovaný a silný.
Na lipské předváděčce jsme však mohli nahlédnout do tajů kooperační mise pro dva hráče proti umělé inteligenci, což je velké lákadlo tohoto dílu. Vůbec multiplayerová část bude nezanedbatelným dílem celé hry. Jak nám bylo sděleno, jednalo se o speciální typ mise s názvem „jumping islands”, která spočívá v postupném obsazování ostrovů. Každá z hráčů začíná na jednom, oba společně musí obsadit prostřední ostrov hustě obsazen umělou inteligencí a následně podniknout frontální útok na největší a plně obsazený ostrov.
První co nás udeřilo do očí je grafická stránka. Jak je zvykem, tak ta se nebere u série Red Alert nijak vážně, ale nynější díl to dohání do extrému. Vše je velmi barevné, měřítko naprosto nesedí a některá vozidla připomínají hračky z McDonalda. V průběhu dvacetiminutové hry se však náš názor postupně měnil a na konci jsme byli nuceni přiznat, že grafická stránka má své kouzlo a vůbec není ošklivá. Ve stejném duchu se nese i styl menu a různých informačních oken. Vše je vyvedeno kreslenou grafikou a většina menu je interaktivní a animovaná. Například na pozadí hlavního menu létá tam a zpět krásně vykreslená vzducholoď Kirov.
Každá z jednotek má mimo svou hlavní schopnost také jednu sekundární. Zatím není jisté, zda budou všechny z počátku dostupné, nebo se budou otevírat postupným získáváním zkušeností, což by možná bylo lepší. Je také jasně, že během dvaceti minut hraní jsme neměli možnost vidět všechny jednotky a jejich schopnosti.
Pravé grafické orgie přicházejí ve spojení s vodou. Na konfiguraci, kde jsem měli možnost hrát, vypadala voda naprosto realisticky, mohli jsme sledovat vlnky, které si pohrávají s loděmi a když nad vodou přeletěla letka letadel Orka a hladina se těžila pod turbínami, zírali jsme doslova s otevřenou pusou. Při otázce na konfiguraci daného stroje se nám dostalo poměrně nepřesné odpovědi, že se jedná o velmi silný počítač, ale že nastavení půjde hodně detailně upravit tak, aby hra běžela i na relativně slabých strojích, byť se sníženou grafikou a efekty. Tak uvidíme.
Samotnému hraní předcházel briefing, kde jsme se dozvěděli, co je cílem mise, čemu se vyvarovat a co víme o nepříteli. Celý briefing je vyveden v hezkém kresleném stylu stejně jako celé menu. Misi jsme absolvovali za spojenecké jednotky, které jsou vesměs klasické, ale na scénu se vracejí i některé starší jednotky jako například bojový delfín (aby to rusům nebylo líto, mají zase bojového medvěda, který je schopen výsadku z letadla J ). Spojenci jsou velmi silní ve vzdušném prostoru, čemuž odpovídá silné letectvo se stíhačkami a letadélky Orca. Novinkou je velká letadlová loď, schopná dobíjet letadla i mimo základny.
Abychom udělali výčet frakcí kompletní, Rusové jsou velmi silní na zemi, čemuž odpovídá drtivá síla pěchoty, která může házet Molotovy a také může být na dálku vystřelena z děl, tanků a bojových vozidel (například apokalypse tank) doplněných zmíněným pancéřovaným medvědem. Ve vzduchu jsou sice síly Ruska o něco slabší, přesto ale mají v arzenálu pomalé vzducholodě a helikoptéry se slabou výdrží.
Frakcí, která je zcela nová a po právu je na ni zaměřena velká pozornost, jsou Japonci. Tato velmoc využívá především vodní plochy, kde může stavět celé základny a také řada jejich vozidel a dokonce také letadel, je obojživelná. Týká se to především obřího bombardéru schopného cestovat pod vodou jako ponorka. Obrovskou výhodou japonských budov je, že první fáze výstavby budovy vypadá jako malé vozidlo, jež můžete přesunout na správné místo a tam ho postavit. Budovy tak nemusejí být navzájem blízko u sebe, což se hodí především u dolů nebo obraných věží. Z dalších zajímavých jednotek se určitě sluší zmínit o speciálních Samurajích, kteří plní i funkci špionů.
Mise probíhala přesně podle navrženého plánu a díky kooperačnímu hraní byla možnost se zaměřit na určitý typ útoku. Zatímco jeden hráč se zaměřil na sestavení obrany a vodních jednotek, které bránily náš ostrov proti útoku nepřátel, my jsme se mohli specializovat na vzdušné a pozemní jednotky, které jsme posléze transportovali oklikou na nepřátelský ostrov. Zde začala druhá fáze kooperace, kdy spoluhráč zaměstnal nepřítelovu obranu palbou z vody, zatímco my jsme zničili letadly jeho obranné věže a následně z druhé strany poslali pozemní útok. Dobré je, že některá letadla umí transportovat i pozemní jednotky. Při takovéto kooperaci mezi hráči jistě oceníte plnou podporu hlasové i textové komunikace s možností umisťovat na mapu body s informacemi pro spoluhráče, například o pořadí, v jakém je třeba ničit cíle.
Ač jsme měli možnost zahrát si pouze jednu misi, odešli jsme z její předváděčky nadšeni, protože na hru se skvěle kouká a ještě lépe se hraje. Je třeba říci, že na nějaké závěrečné soudy je brzy, ale prozatím jako jediná vada na kráse opět spočívá v malé možnosti odzoomovaní. Budovy a vozidla jsou neskutečně velké, zatímco rozhled po mapě není nijak zázračný. Chtělo by to vzít si trochu příkladu ze Supreme Commandera. Je ale dost možné, že je to schválně, aby mapy vypadaly větší, než ve skutečnosti jsou. Red Alert 3 vypadá skutečně nadějně a jen velký problém by mohl pokazit jméno této hvězdné série. Nejsmutnější na tom všem je, že hra vyjde „až” na přelomu října a listopadu pro PC a Xbox360. Do té doby je třeba vydržet a třeba si zahrát první díl, který byl uvolněn zdarma, nebo si hru přeobjednat přes obchod Gamestop a obdržet zdarma také dvojku. Více o této nabídce se dočtete v naší novince.