Bojovat o přežití v samotném vesmíru ještě nikdy nebylo tak zábavné. Tvůrci Breathedge totiž vytváří herní komedii ve stylu sci-fi survivalu, který jako by z oka vypadl hitu Subnautica. Může obdobný recept fungovat i mimo vodní svět a jak vlastně dopadla neobvyklá kombinace legrácek a žánru, ve kterém se zpravidla strachujeme o život? To vám prozradí naše první dojmy.
V krátkosti uvedený titul Breathedge je stále ještě nedokončeným dílem nezávislého studia RedRuins Softworks. To je zajímavá informace z toho důvodu, že ve hře to odráží obvyklou nápaditost nových studií. Překvapením je naopak vysoká kvalita vizuálního zpracování, která směle konkuruje i velkým studiím. Breathedge je nyní k dispozici v předběžné přístupu, ačkoliv již dobíhá cílovou rovinku a my tak měli možnost testovat verzi 0.9.
Úsměv v hlavní roli
I největšího herního suchara nenechá tahle hra chladným. Probouzíme se na palubě neznámé vesmírné lodi, kterou ovládají roboti. Ti nás začnou vyslýchat a my jim můžeme buďto začít vyprávět svůj příběh nebo na ně opakovaně plivat. Se začátkem vyprávění se zároveň rozjíždí i hlavní část hry – letíme velkou vesmírnou lodí a neznámo kam dopravujeme rakev svého dědečka. Jak už tomu ale u survival počinů bývá, exploze a úmrtí všech okolo nás nechá na opuštěném místě napospas všem nástrahám.
Našeho hrdinu to však rozhodně nerozhodí. K dispozici má svou malou vesmírnou loď, která sice nelétá, ale stále poskytuje dostatečné útočiště pro naši expanzi. Mimo jiné si tu můžeme pustit parádní veselou hudbu, stejně jako videokazety, nejčastěji s reklamami a směšnými klipy. Nechybí ani záchod, ve kterém můžeme močit, postel či craftovací stůl, o kterém se ještě zmíníme později. Legrace pokračuje i mimo naše hnízdečko a narazíme třeba na mrtvého kosmonauta přivázaného k posteli růžovými pouty, jinému skonalému vyrveme oko kvůli skeneru v jeho sejfu nebo zkratujeme elektřinou nabité vedení vložením slepice. Kreativitě se zde zkrátka meze nekladou a vtípkům už vůbec ne. Žádnou hrůzu, napínavou atmosféru a adrenalin tu tak nečekejte.
Průzkum může začít
Na lodi by nám však brzy došly zásoby. Musíme se tedy vydat do přímo do vesmíru. Náš oblek má však omezené zásoby kyslíku, takže je třeba vracet se každou chvíli zpět, abychom jej doplnili. Téměř jedinou pomocí mimo naši základnu je oprava kyslíkové stanice, která nám taktéž kdykoliv doplní kyslík – těch ale v téhle hře moc není. Na můj vkus je množství kyslíku omezeno až příliš. Člověk se ani nestihne zorientovat a říct si, kterým směrem poletí a už má čtvrtinu zásob pryč. Stejně tak fakt, že někam letíme například 10 vteřin, máme zde zhruba 4 vteřiny na práci a zase letíme 10 vteřin zpět, není kdo ví jak zábavné. A pokud se stejně udusíme? Pak se objevíme u robotů, kteří nám řeknou, že takto příběh skončit nemohl, protože bychom jim nemohli nic vyprávět. Nahraje se tedy poslední uložená pozice a jede se znovu.
Vlivem craftingu se však situace po nějaké době zlepší a my se od lodi můžeme čím dál tím více vzdalovat. Přesto je někdy problém s orientací, protože všude okolo létají trosky a mnohokrát není úplně jasné, které jsou prázdné a které něco skrývají. Doletět někam a zjistit, že s prázdnou musíme letět zpět, není zrovna příjemný zážitek. Autoři vytyčili jen opravdu ty nejzákladnější body, které zkrátka nestačí. Celkově tak vývojáři mohli dát hráči najevo, co má přesně dělat a kudy se zhruba vydat. Samozřejmě jen do určité míry, abychom nepřišli o zážitek objevování – mohli například určit směr, kterým je třeba se vydat. Průzkum a práce ve vesmíru také komplikuje fakt, že se neustále pohybujeme. Vlivem setrvačnosti je téměř nemožné zcela zastavit, při čemž spousta věcí se aktivuje držením tlačítka, kdy je třeba právě chvíli setrvat. Ačkoliv prostředí vypadá famózně a spousta věcí překvapí svou originalitou, hráči přece jen mohli umístit více zajímavých/interaktivních objektů a hru tak o něco více zpestřit.
Najít, vylepšit a zaradovat se
Postup ve hře je dán vylepšováním našeho obleku, který ve výsledku udrží více kyslíku, je chráněn před radioaktivitou (což nám umožní dostat se dále), dokáže rozsvítit světlo i dočasně zrychlit náš pohyb. Jenže bez potřebného materiálu samozřejmě nevylepšíme vůbec nic a tak na řadu přichází jeho získávání. Ten si buďto jednoduše létá vesmírem a stačí ho sebrat, případně musíme využít speciální nástroje a vytěžit ho z nějakého místa. Získáný materiál využijeme na již zmíněném craftovacím stole, kde si postavíme řadu zajímavých věcí. Bohužel často není zřejmé, k čemu daný nástroj či produkt slouží. Vývojáři popisky mnohdy udělali natolik vtipné, až hráč neví, k čemu vlastně slouží. A řekněme si upřímně – shánět půl hodiny materiál a následně vyrobit něco, o čem vzápětí zjistíme, že je pouze na okrasu, člověka dokáže naštvat.
Člověk se zároveň tak trochu ztrácí při hledání různých materiálů a je třeba si pročítat návod nebo zdlouhavě přemýšlet, než pochopíme, odkud vzít určitou surovinu. Může jít o látku, gumu, plast, dráty, kovy či něco jiného – množství surovin je poměrně pestré. Ze zřetele však nesmíme ztrácet ani jídlo a pití. Právě to je třeba opakovaně vytvářet z nasbíraných zbytků a tím se udržovat naživu. K dispozici je také postel, skrze kterou se léčíme – zaplatíme však za to uběhnutým časem, takže se zvýší náš hlad a žízeň.
Pohledět a žasnout
Jak jsme zmínili ze začátku, grafická stránka je vážně povedená. Mluvíme teď zejména o „venkovním“ prostoru vesmíru, ve kterém však jsme drtivou většinu hry. Okolo jsou různé planety, modrá záře, všechny ty úlomky a kusy plavidla – zkrátka radost pohledět. Hudební podkres sice mohl být různorodější, avšak písně jsou velmi zdařilé a celkově určitě nadprůměrné. Plusové body musíme vývojářům udělit i za možnost vidět vlastní tělo při pohledu dolů, což ve většině her stále chybí.
Možná je to právě kvalita, a tedy i náročnost zpracování, co vyústilo v poměrně omezenou délku hry. Ačkoliv hra je téměř dokončená, zabralo nám projít ji zhruba 4 hodiny, což určitě není moc. Po celou hru jsme se přitom připravovali na určité finále, kterým je zprovoznění vzdálené vesmírné lodi. Mnozí hráči jistě stejně jako já předpokládali, že právě v tomto bodě se hra pořádně rozjede. Jenže překvapivě zde naopak končí. K dobru alespoň dejme, že současný závěr je vážně vtipný. Autoři však ve videu již ukázali, že hru hodlají (zřejmě před vydáním plné verze) řádně rozšířit, takže je výtka dohledně délky doufejme dočasného rázu.
Prozatímní hodnocení
Hra není dokončená a nechceme ji tedy finálně hodnotit. Z toho, co jsme měli možnost zažít, to ale vypadá na velmi nápaditou survival hříčku, která je zároveň jednou z nejvtipnějších her poslední doby. Připočtěme více než slušné grafické zpracování a máme tu počin, který by mohl patřit mezi současnou survival špičku. K úspěchu chybí už jen přidat více obsahu a řadu prvků vybrousit tak, aby spolu maximálně ladily. To jsou však věci, které vývojáři dost možná plánují, a tak se těšíme na plnou verzi. Breathedge však už nyní patří mezi ty lepší survival počiny a máte-li rádi legraci, tahle hra vás rozhodně osloví.