V roce 2005 vyšla nadprůměrně kvalitní akce Area 51, která se však do srdcí hráčů rozhodně nezapsala tak hluboko jako například Half-Life, Doom či Far Cry. Zkrátka šlo o příjemnou střílečku bez ambicí stát se něčím více. V tom však byla velmi úspěšná, a tak není divu, že Midway v pokračování utopilo rozpočet hodný herního blockbusteru. Druhý díl se nejprve jmenoval Blacksite: Area 51, z nějakého důvodu však nedávno z názvu zmizela indikace supertajné laboratoře v Nevadské poušti, o které stejně všichni ví, že se tam pitvají mimozemšťané. Hratelná verze a prezentace tvůrců na Games Convention nás přesvědčili o tom, že má Blacksite opravdu značnou šanci stát se výborně hratelnou akcí.
Blacksite se hraje jako taktická střílečka. To když spolu s čtyřmi parťáky pobíháme po ulicích měst v Iráku a honíme se za bandou teroristů. Tehdy lze týmu udílet rozkazy, a to velmi jednoduchým způsobem. Systém lehce připomíná Ghost Recon Advanced Warfighter, nicméně je na něm znát, že byl oproti tomuto titulu přeci jen o něco ořezán. Tím však nechceme shazovat jeho kvality. Je potřeba postupovat od krytu ke krytu a nevystavovat zbytečně větší části těla. Blacksite je ale také ryzí akční orgií s garancí vysoké hladiny adrenalinu v krvi. Ta nastupuje zhruba ve třetině hry, kdy se hráč z Iráku přesouvá do zmíněné Nevadské pouště, do blízkosti Oblasti 51. Tam se totiž zase pokazil nějaký ten experiment. V této fázi prakticky nespustíme prst ze spouště – a odnese to vše, co není do tří mimo dostřel.
Kreativní ředitel vývoje Harvey Smith (spoluodpovědný mimochodem za oba díly Deus Ex) slibuje pro Blacksite především obrovskou porci neutuchající zábavy a také mnoho variability, což je pro akci, jež ve svém jádru staví výhradně na střílení, nesmírně důležité. Herní požitek se bude měnit každým levelem – někdy půjdeme do mise sami, jindy se ocitneme po boku různě velkých skupin high-tech vojáků. O hodinu později zase sedíme za volantem vojenského Hummeru, případně sloužíme jako po zuby ozbrojený spolujezdec.
Rovněž místa výsadků přímo srší rozdílností. Zúčastnili jsme se například boje o důležitý most. Ve vrtulníku jsme usedli za těžký kanón a snažili se z lávky vystrnadit obřího aliena s do dálky se rozprostírajícími chapadly. V další úrovni už jsme pro změnu prováděli záchrannou misi spočívající v záchraně několika přeživších z malého středoamerického městečka. Variabilitě ještě napomáhá střídání nočních a denních levelů, případně lišící se povětrnostní podmínky. Vše je zabaleno do patřičně béčkového příběhu, v němž hraje hlavní roli invaze mimozemšťanů, jež má určitou spojitost se zmíněnými experimenty armády. Nesmíme navíc zapomínat na kompletně odlišný úvod v podobě několika iráckých misí. Jelikož dohrání zabere na akci klasických 10-15 hodin, nebojíme se, že bychom se v některých okamžicích nudili. Tady se chystá odbržděná jízda od začátku do konce.
Že tvůrci akčnímu řemeslu rozumějí, dokázali již v prvním dílu. Pro druhý si však připravili několik nadstavbových prvků. Předně to je systém morálky postihující naše parťáky. Ten přímo závisí na našem zdraví. Pokud se k boji stavíme jako opravdoví hrdinové, daří se nám likvidovat jednoho aliena za druhým, pak se můžeme opřít o podobnou úspěšnost dalších členů týmu. Jistě není třeba dodávat, že v takovém případě hra odsýpá neuvěřitelně příjemně. Na druhé straně stojí vyčůránci, kteří do vřavy posílají své kamarády a sami jen přihlíží. Ti budou mít v Blacksite notně ztíženou pozici, protože když hráč nepůjde vzorem, zhorší se i schopnosti parťáků. Ti začnou odmítat plnění příkazů, a pokud situaci bude opravdu špatná, klidně utečou. Popravdě, tento systém dobře fungoval v připravené prezentaci, samotné hraní nám však nedalo takový prostor, aby se naše akce na morálku spolubojovníků projevily. Nejspíš nepůjde zase o tak zásadní aspekt hry, jako spíše příjemné zpestření. Je však možné, že některé mise na něm budou záviset o poznání patrněji.
Komplex příkazů skvěle zapadá do konceptu svižné akce. Poroučení jsme si zevrubně ozkoušeli a musíme prohlásit, že funguje zcela bezproblémově i v těch největších šarvátkách. Oproti složitějším taktickým akcím tady totiž stačí jeden dva kliky myší. Pošlete-li parťáky ke dveřím, napadne je, že by si mohli sami otevřít – a to třeba odpálením nálože. Na jedné straně tedy jednoduché ovládání, na druhé zase omezené možnosti v nepřímém ovlivňování situace. To ale ve hře typu Blacksite vůbec nevadí – naopak, vykonání velké části práce se žádá od hráčů samých.
Rádi demolujete věci až na úplné molekuly a atomy? Skvělé, vývojáři se obsloužili od sesterského projektu (oba má pod palcem Midway) Johna Woo Stranglehold a vypůjčili si od něj skvělé programové rutiny pro zničitelné úrovně. Sice nebude možné srovnat vše v levelu se zemí, příslibem jsou ale četná místa, kde bude možné uspokojit touhu po destrukci. Přestřelky jsou tak mnohem zajímavější, když z okolí stále něco odlétává. Chuť po další akci popouzí i vynikající grafické zpracování. Především skvěle vyvedené modely vojáků i kreatur mnoha typů a exploze stojí za zmínku. Kvalitní engine se navíc může ukázat i jinde než jen v chodbovitých lokacích Oblasti 51, kde se odehrával celý první díl. Nyní budeme pobíhat hlavně venku ve velmi rozličných prostředích. Snad neprozradíme mnoho, když napíšeme, že v utajené bázi proběhne pouze grandiózní finále.
Blacksite nabídne také dobře vyladěný multiplayer. K dispozici budou dobře známé módy Deathmatch, Team Deathmatch a Capture the Flag. To však není vše. Obzvlášť se těšíme na dva nové módy slyšící na jména Human vs. Reborn a Siege. Druhý jmenovaný se podobá Assaultu v jiných hrách, kdy je zapotřebí plnit různé úkoly. O prvním zatím není mnoho známo, zábavný by ale měl být určitě. Nesmíme zapomínat ani na kooperativní variantu hry. Dva lidé si budou moci společně projít singleplayerovou kampaň – samozřejmě s patřičně upravenou obtížností.
Blacksite nechce nastavovat nová měřítka v akčním žánru. Nejspíš to nebude další „must-have“ kousek typu Half-Life 2 či Bioshock. Takřka jistě to však bude svátek pro všechny příznivce stříleček tvrdého zrna. Monumentálně působí především souboje s bossy. Zkusili jsme si již na začátku článku zmíněný boj s chapadlovitým alienem a musíme říci, že nás ohromil. Po drsné a vyčerpávající bitvě se konečně zdá, že monstrum vypustí duši. Ale jak! Kreatura se ve skvělých animacích teatrálně hroutí do propasti. Pak přichází to, co jistě každý čeká: v posledním dechu chapadlem srazí celý most. Přes klišovitost celé scény jde o jeden z tzv. „wow momentů“ a zároveň o jeden z nejlépe zpracovaných odchodů ze scény, které tento rok uvidíme. Bude-li takových chvil více, jako že je to pravděpodobné, Blacksite si s chutí zahrajeme.
.
moooooc se tesim, Area51 me bavila hodne!..svizna akce!...
..vypadá to zajímavě, takovej mix Far Cry a Half-Lifu.. aspoň vizuálně.
ted je to kazdej den nova hra a pokazdy to je nejaka volovina
Na jaky sestave to bylo hrane ?
je to humus docela .......
vypada to pekne.. akorat em stve ze to nemuzu nikde najit..:( zadny torrent nic.. bud sem slepej a nebo nevim...:-P
Cožpak o to, vypadá to pěkně a hratelně, jen nechápu tyhle grafické závody v přesvětlování:-(( Už se to dostalo do stádia, kdy hraní her je nepříjemné na oči. Za chvíli se budou v ProGamer shopech prodávat jako základní výbava pro hraní svářečské masky....
autorovi: kde ste se k tomu dostali...nemůžu to nějak objevit a chtěl bych si to zahrát páč na takové ufounské kravinky mám slabost :))
to je hruza to snad ne ty zvuky zbrani to sou jako ty plastovy bouchacky na baterky
Možná to třeba tak trochu ještě docela úplně nevyšlo :-)
Maras hra jak cip lepsi jsem snad nevidel
hustě ta mimozemská zrůda zahynula na úder pažbou :D teda alespoň to tak vypadalo
! Jinač zajímavý :)
akorat mam komp leda tak na soldat :)
lol no konečně už sem myslel že to nebude:)))
a pro kkty co píšou že to bude blbost tack si to nejdřív najdětě co to je a hodnocení světovejch firem, časopoisů a hráčů...
Na siti sem čet že by tohle mělo bejt pokračovani fps Area 51 která vyšla asi před 2rokama a tenhle tytul by mel bejt pokračovanim, jestli sem to z toho članku dobře pochopil, jo a ja se nato mrtě tešim protože je to postavene na mnou oblibenem enginu. Unreal Enginu 3 ---> a tituly postavene na tomto enginu vypadaj faktycky super
ja uz to hral snad pred 4ma mesicema na xboxu...demo :D
kravina,nic noveho pod sluncem!
nic noveho pod sluncem? lol jeste ste to ani neozkouseli a rikate kravina ... kdyz si to jeste nehral tak nerikej kravina omg ... myslim ze to bude dobra hra, akorat si ji asi nezahraju pac nemam dvoujadrovej procesor ... (to bude asi minimum pro spusteni ...) akorat me zarazeli ty zvuky zbrani no, jak tam strelili z vrtulniku rakety a pak to schorelo .. no to bylo sux
Jsi trochu prehnal :) Myslim, ze na 3.2GHZ,2048mb ram, x1950pro 512MB, nebude problem :) na stredni detaily..
Same dobre hry co maju vist, ku******************************************, kedy to mam vsetko hrat?
Inak, vyzera to pekne, hlavne to ako otvoril tie dvere vtedy xD naco niaky lock pick, proste drbni do okna a otvor si xD
ani trosku se mi to nelibi
to bude good hra
.
Neni to spatny hned bych to zkusil
10 - 15 hodin... 6 hodin a bylo po vsem :-/ ...malo zbrani kratke a areu 51 to imho neprekonalo
hral sem to na 3,3GHZ a CPu mi to vytizilo na 100% na 1280x1024 na max coz snad nezvlad ani crysis...