Zatímco na herní scéně zuří válka o nejlepší a nejžádanější battle royale titul, nezávislé studio Endless Loop Studios elegantně využilo koncept nového žánru pro tvorbu chytlavé strategie Battle Royale Tycoon. Ta v prosinci 2018 dorazila do předběžného přístupu a díky novým updatům se z ní stává stále lepší a lepší kousek. Jak vypadá její současná podoba, nyní přiblíží naše první dojmy.
Na kampaň či variaci módů rovnou zapomeňte. Titul zatím nabízí pouze jeden klasický mód – budování svého zábavního parku od nuly. K dispozici je také tutoriál, který však zatím není, kdo ví jak komplexní a intuitivní, takže jsem se většinu věci jednoduše naučil metodou pokus/omyl. Samozřejmě to znamená, že jakmile něco zvrtáte nebo si uvědomíte své předchozí pošetilá rozhodnutí učiněná z nevědomosti, bude nejjednodušší vytvořit novou hru a začít nanovo. Už po zhruba hodince však můžete vytvářet park jako kompetentní osoba znalá prakticky všeho důležitého.
Tím se dotýkáme určité omezenosti obsahu, která však u takto ranné fáze hry není ničím překvapivým. Jde zejména o menší počet budov, který se pohybuje okolo čtrnácti. Z toho tři budovy plní úlohu podpory – jde o budovu s jídlem, další budovu s pitím a třetí barák slouží jako společné toalety. Tuto trojici však pouze umístíme, maximálně najmeme obsluhu a tím pro nás interakce s nimi končí.
Jiné stavby naštěstí vyžadují více přemýšlení a máme tu dvě sady budov určené naším návštěvníkům. Jedna sada určena pro okrajovou zábavu a nabízí střelbu na různé typy terčů. Mnohem zajímavější sadou staveb jsou arény, které můžeme budovat různě veliké a různorodě je také vybavit. Nejdříve se totiž postaví obvodová stěna, po čemž plníme vnitřní prostory. Vybudujeme vnitřní vysoké zdi i malé zídky hodící se pro krytí pří střelbě. Následně zvolíme pozice, na kterých hráči budou začínat, určíme, s jakými zbraněmi budou bojovat a nezapomene přibalit nějaké ty bonusové předměty jako jsou lékarničky, láhve vody či flashbangy.
Arény však musí také někdo obsluhovat, což znamená po každém jejich použití řádné vyčištění od použité munice a všudypřítomné krve. Krev zde stříká proudem i přes to, že se hráčům nic nestane a po bitvě odejdou zcela zdrávi. Čím více personálu, tím nás sice více stojí, avšak tím rychleji se z dlouhé fronty dostanou hráči do hry, při čemž těsně před vstupem do arény hezky zaplatí vstupné. To lze mimochodem zvyšovat a získávat tak vyšší odměny. Jeden z bugů mi však například neumožnil do arény dát třetí osobu personálu, respektive tato postava pouze stála, zatímco zbylá dvojice pracovala. Jinými slovy, na občasné bugy, které mohou být celkem otravné, zde stále ještě občas narazíme.
Aktuálně lze vybudovat čtyři typy arén. Začneme s duelem, kde se do sebe pustí dvojice hráčů. O úroveň výše máme team deathmatch, kde se utkají dva týmy a podobnou arénu, kde kromě boje týmů probíhá i boj o vlajku. Tím největším tahákem ale samozřejmě je battle royale aréna, kde se zmenšuje prostor, každý se snaží ostatní povraždit, a přitom si vysloužit první místo coby poslední přeživší. Jde však o nejdražší a nejpokročilejší budovu, která je zároveň nejhorší na údržbu, avšak potencionálně dokáže vydělat nejvíce.
Tréninkové budovy, stejně jako arény, vyžadují podporu v podobě hned dvou speciálních budov. Jedna slouží jako pouhé skladiště zbraní, zatímco druhá funguje jako opravna zbraní a je třeba najmout do ní dělníky. Ti několikrát použité zbraně hezky opraví, aby se mohly vrátit do oběhu. Kvůli tomu, že zbraně nelze používat neustále a je třeba je opravovat, je nutné zbraní vlastnit o něco více. A to od každého typu. Pokud totiž máte jednu arénu se samopaly, těžko vám pomůže, že máte sklad plný pistolí, zatímco ona aréna čeká na funkční samopaly. Pracovníci každé arény však mimo ni obvykle nechodí, takže přenášení zbraní musí zařídit nosiči. Hra umožňuje automatické najímání personálu dle aktuální situace, takže když postavíte budovu a přiřadíte k ní dvě osoby personálu, při čemž žádní volní nejsou, hra automaticky 2 lidi najme.
Mnoho toho musíme nejprve odemknout skrze výzkumnou stanici. Tu je třeba postavit, vybavit stoly, vybrat oblast zkoumání a už naše vědce můžeme nechat řešit například zvětšení mapy, odemknutí nové arény nebo nových zbraní. Do hry totiž můžeme dát zhruba deset druhů zbraní, a čím víc druhů, tím více spokojených zákazníků. Na druhou stranu bude o to složitější údržba. Kliknout lze i na jednotlivé zákazníky a podívat se, jak a s čím byli (ne)spokojeni. To nám dává dobrou nápovědu k tomu, jak park následně upravovat. Mezi potřebami je i to, jak je park řešen vizuálně. Vkládat zde totiž můžeme celou řadu stromů, keřů, rostlin, ale i vlajky a sochy. Zatím tyto prvky překvapivě mají shodnou cenovku 0 dolarů.
Grafická stránka je hravá a celkem zdařilá, ačkoliv bych uvítal například několik rozdílných map, aby hra nevypadala při každém začátku naprosto stejně. Hezkou podívanou nabízí dokonce i probíhající bitvy v arénách. Panáčci totiž sbírají věci, skáčou ze strany na stranu, kryjí se za předměty a střílí hlava nehlava. Hudební stránka je taktéž nadprůměrná co do kvality, avšak trpí malou kvantitou. Je zde totiž jedna nebo dvě kratší a opakující se melodie a člověka poměrně rychle omrzí.
Hra bohužel stále trpí nedomyšleností některých procesů. Například když vybudujete obvodové zdi toalet, následně často zjistíte, že zde lze umístit jen dvě toalety, zatímco vy je chcete vyřešit dlouhodobě a chcete zde tak umístit tři kusy. Musíte tak budovu zbourat, ale ejhle – zatímco obvodové zdi se počítaly jako postavení budovy a odečetly se z financí, zbourání již peníze nevrátí. Předem je přitom těžké odhadnout, kolik místa je potřeba, takže občas tak trochu neprávem přijdeme o peníze a zpomalíme svůj postup. Možná vás překvapí i nutnost postavit rampu pro budoucí frontu. Zapomenete-li jako já rampu postavit, do daných budov (včetně stravy a WC) nikdo nepůjde. Předem je dobré také promyslet, jaké budovy spolu ideálně mají sousedit. K arénám je tak vhodné dát co nejblíže sklad a opravnu zbraní. K dispozici jsou také různé přehledy a analyticky myslící hráč dostane všechny potřebné údaje pro další plánování.
Zhodnoťme nyní Battle Royale Tycoon jako celek. Ačkoliv omezenost obsahu hráč silně pociťuje už po 2-3 hodinách hraní, titul překvapil opravdu dobrou hratelností a zabaví tak i náročnější hráče. Více než férová je také aktuální cenovka, která je stanovena na 8,19 euro, při čemž občas hra bývá i v akci. V tuto chvíli od hry očekávejte jen několik hodin zábavy, avšak dle našeho názoru má tenhle herní počin opravdový potenciál a v budoucnu by se mohl stát pořádným hitem.