Nějak sáhodlouze rozebírat historii Armed Assault, potažmo jejího předchůdce Operace Flashpoint, by bylo asi zbytečné. Vezměme to alespoň pro upřesnění ve zkratce. Za oběma značkami stojí české studio Bohemia Interactive, které sídlí ve Stříbrné Lhotě u Mníšku pod Brdy. Tam jsou pěkně v soukromí zalezlí, obklopeni přírodou a těžce pracují na druhém dílu. Druhém dílu Army, s níž mají cíl opět stejný – vytvořit válečkou simulaci, opět o něco více reálnější, propracovanější, hratelnější a vizuálně přitažlivější. Do dvojky chystají vylepšení v mnoha směrech a právě na ně jsme se podívali a popovídali si o nich s PR manažerem společnosti Honzou Pražákem v malém a skromném stánku IDEA Games na lipském Games Convention 08.
Příběh, přesněji řečeno válečný konflikt, který se bude v Arma2 odehrávat, je zasazený do smyšlené země Chernarus. Jde o postkomunistický státeček sousedící s Ruskem a konflikt ho celý zasáhl. Jak nám říkal Honza Pražák, všechno jim to nyní snad až příliš připomíná současné události odehrávající se v konfliktu mezi Gruzií a Ruskem. Ovšem v hlavách tvůrců to vzniklo a začalo se na tom pracovat ještě dříve, než se snad vůbec nějaký takový útok začal připravovat. Jak sami tvůrci tvrdí – na jednu stranu je to možná až nevhodné hrát skoro přesně to, co se odehrává v reálném světě, na stranu druhou jde o docela solidní lákalo a marketingový „tah”. My si v Armed Assault 2 zahrajeme v kůži amerického vojáka, který bude muset celý konflikt v Chernarusi urovnat. A jak ještě Honza dodává: „Jen neradi bychom byli svědky toho, že konflikt v Gruzii dopadne stejně jako je jeden alternativní konec v Arma2!” Ano, dočkáme se tedy více možných zakončení a celkově by nemělo jít prakticky vůbec o lineární postup.
Když jsme u toho postupu, zaměřme se trochu na prostředí. To bude oproti předchozím dílům opět rozmanitější a větší, než v jedničce. A s terénem je spojena jedna ohromná zajímavost. Tvůrci v Bohemia Interactive totiž vzali reálný kus krajiny o rozloze 250km čtverečních a převedli ho ve stejném měřítku do hry. Shodou okolností jde o Českou republiku, a jak jde z foto mapy vyzkoumat, konkrétně o severní Čechy od Ústí nad Labem po německé hranice. Opravdu takhle ze satelitních snímků to jen vyřízli a převedli do hry. Právě kvůli tomu působí krajina tak hezky a reálně. Nikdy se totiž nepovede vymodelovat prostředí ručně tak skvěle, jako když si ho rovnou z přírody „vypůjčíme”. Všechny vesnice jsou umístěny přesně na těch samých místech, kopce, lesy, zkrátka vše. Jen dodatečně museli tvůrci přeci jen pár změn udělat, aby terén přizpůsobili hratelnosti, kampani a svým požadavkům. Stejně tak vesničky mají jiná (smyšlená) ruská jména a domy taktéž odpovídají době a východnějšímu prostředí. Zvýšila se i dohlednost, takže už nevidíme pouze pár metrů před sebe, ale můžeme si prohlížet i relativně vzdálené pahorky.
Opět větší důraz bude kladen na reálnost, což je ostatně odvždycky pro tvůrce Arma 2 priorita. Posun kupředu je vidět i na životě všech vesniček, kdy jejich obyvatelé nejsou jen plastikovými figurínami. Normálně se prochází po vesnici, jezdí v autech, pracují, navštěvují se, apod. I když po pravdě řečeno malinko se nám zdálo, že by se měli trošku více bát o svůj život, vzhledem k tomu, že se kolem nich odehrává krutá válka. Pokročilého zpracování se dočkal kupříkladu i systém zranění a první pomoci. Voják totiž po zásahu začíná kulhat a celý svět se mu promění. Stačí se tedy přepnout do nějakého kolegy, svého poraněného spolubojovníka čapnout pod rameny a odvléci ho do bezpečí mimo hlavní palbu, kde ho může medik ošetřit.
Větší umělé inteligence se dostalo i vojákům, jak těm spojeneckým, tak protivníkům. To jsme si zatím pořádně nemohli otestovat v ohromné opravdové bitvě, ale tvůrci nás o tom ujišťovali. Mají si více krýt své prostředí, kontrolovat okolí, pomalu vykupovat zpoza rohů a zkrátka nemělo by se už stávat, že jen tak vyběhnou přímo do dráhy kulky. Všechny mise budou probíhat týmově, takže nikde nebudete chodit jako nesmrtelný hrdina. To ostatně nikdy nebylo příliš parketou Armed Assault/Operace Flashpoint. Svým počítačem řízeným spolubojovníkům půjde dávat jednoduché rozkazy a příkazy a dokonce se mezi nimi i přepínat.
K Arma odjakživa patří i jízda v dopravních prostředcích. Bude zde cirka 50 vozidel a stejný počet zbraní, přičemž v některých případech půjde jen o různé variace. Každý model se dočkal o dost reálnějšího zpracování, textur, ale hlavně i chování. Například létání v helikoptéře se nám opravdu líbilo. Její let má být jednoduchý po stránce ovládání, ale na druhou stranu ani tady se nechtějí tvůrci jakkoli odvrátit od realističnosti. Krásný je taktéž pohled na okolní krajinu pod vámi.
I po vizuální stránce jsme byli spokojeni, a přestože některé vydané screenshoty nejsou nic extra, za běhu to vypadalo moc hezky. Až jsme byli překvapeni. Při prezentování nám byl například detailně představen i přechod jednotlivých denních dob i počasí, na což se moc dobře koukalo. Hlavně dynamické proměny světla, počasí a celé přírody hodně přispívají k celkové atmosféře. A jak zmínil Honza Pražák, bude to i dobrý nástroj pro fanoušky, kteří se rozhodnou tvořit vlastní mise. Samozřejmě právě na komunitu rozhodně v Bohemia Interactive nezapomínají a jsou si dobře vědomi toho, že právě fanoušci mohou hru udržet strašně dlouho v podvědomí. Ostatně dodnes vychází pořád plno nových věcí do Operace Flashpoint od amatérských tvůrců. Většího detailu se dočkaly i modely vozidel, postav, budov a zkrátka snad všechny objekty ve hře. Nás úplně nejvíce zaujalo asi zpracování stromů. Právě v této souvislosti jsem se tedy ptal, jestli outsourcingují nějaký speciální engine. A kupodivu nikoli. Jak mi bylo upřesněno, nepoužívají vůbec nic cizího a všechno si kompletně interně vyvinuli, což dnes nebývá příliš časté a hlavně nejde zrovna o nejlevnější variantu. Na druhou stranu jak se říká: „Jaké si to uděláš, takové to máš!” Porovnání vizuální stránky Operace Flashpoint, Arma 1 a Arma 2 naleznete na obrázku pod tímto odstavcem.
Druhý díl Armed Assault se nám v Lipsku opravdu líbil a evidentně tvůrci opět pokročili o pořádný skok kupředu. Zatím nám však byly představeny spíše technické záležitosti, vizuální zpracování, některé nové featurky, ale neměli jsme možnost vidět až tak hodně dlouhou ukázku ze samotné akce. A otestovat si na vlastní kůži to nejdůležitější – hratelnost. I když už tentokrát patrně neoslní svět tolik jako s prvním dílem Operace Flashpoint, půjde, alespoň doufáme, o poctivou českou práci. A na výsledném díle bude značná píle a nám hráčům Arma2 přinese dlouhé hodiny zábavy. Jak to nakonec dopadne, se dozvíme v prvním kvartále příštího roku, kdy má vyjít finální plná verze.
Snad to bude stát za to ....
zase clanek, ke kteremu nemam zadne vyhrady :)
Jen jsem spatril obrazky Operace Flashpoint, vratily se nostalgicke vzpominky... chjo, na tuhle hru clovek asi jen tak nezapomene :D
Jinak zda se, ze ArmA2 ma velmi slusne naslapnuto (ArmA1 jsem vubec nezaregistroval ^^´) a drzim palce, at to dopadne.
pejna hra moc pekna tesim se az si ji zahraji
Moc hezký , abych začal šetřit na novej počítač.
to zas nebude zadna akce jako v minulych dilech ten zamerovac a pohled s postavy proste se nedalo vubec hrat jednou te streli a jew konec hry kua to me sere kdyby to byl aspon pohled jako napr. v ostatnich trileckach to by bylo uzasny
To je rukama ;)
to je vazne krutost, uz se vazne tesim...cesti tvurci jsou proste cesti tvurci...
Myslím, že to bude úžasné.
Jelikož Arma1 pro mě byli vyhozený peníze, ani nepředpokládám že si Armu2 koupím. Složitý ovládání, opravdu hardcore hra, kde špatně vystrčit palici znamená jistý konec. Realita ano, ale až hraničící s otravou a nezábavností.... P.S. Nekoupíte někdo ode mě Armu1? :-)
flashpointa som presiel super hra auz sa tesim ze si zahram aj toto.....a ako tak rozmyslam tak si zozeniem aj jednotku aby mi nechybala.........bude zaujmave to potom porovnavat z of2
V podstatě souhlasim se zdamou. Arma 1 byla až moc realistická na úkor hratelnosti, bohužel. Nejvíc mě sralo že si lehnete do trávy a nic nevidíte ale AI vidí až moc dobře. Dále pak pohyb vojáků. (nevim kde sebrali že takhle vojáci opravdu běhají) Pro mě osobně je pořád nejlepší flashpoint protože má daleko lepší hratelnost než ARMA. Ale to je můj názor :)
pěkně, lae jestli to bude stejn jako arma jedna.. tak to bude oničem jednička byla krátká a hodně jednoduchá a to že se hýbala tráva akorát některým hráčum neumožnila zahrání této hry, lae stejně o nic nepřišli zlatá OPF
Arma II je good hra
lol dobra hra ale pc bi nato asi moc nesluzil ale mozna ras 5*
OPF tos mi hodne ukrivdil :D
celkom dobre to vyzerá
No dost husty.....
ze tam budu mene chyb nez v predešlem dile a vylepšene al , jinak celkem dobre
Vic se tesim na OFP 2
konecne pořádná hra
maca
to vypada dobre
viedena hra
JA NEPOTŘEBUJI ARMA 1 ANI 2 MNĚ STAČI OFP A KDYŽ V NĚJAKY MODU JE VYLEPŠENA GRAFIKA DO OFP JE TO SUPER NACO SI BRAT ARMA 1 NEBO 2 ZLATY STARY ČASI OFP JA ŘIKAM OFP JE NEJ HRA MOŽNA Z HORŠI KVALITOU ALE JE TO PROSTĚ NEJ HRA OFP
Arma taky good ale narocnejsi no kdo si potrpi na grafiku tak urcite sahne po Arme ja osobne bych sahl po Arme kdybych na ni mel PC
Asi takle tady di vesnican rekne nebo nerekne jestli tu byli naci nepratele! Pak inteligence pocitacu je asi nejlepsi co sem kdy slysel tak ze muj nazor je ZE TODLE JE KURV* DOBRA HRA!!
vypada to fakt dobre grafika fakt dost dobra
jen mě trochu mrzí to přepínání mezi postavama, v tom byla ofp lepší (reálnější)
jde vidět se pokrok jde dopředu
jak v Arma 2 muze bejt luxusni auto kdyz se to odehrava ve valce? :)
operace flespoint uplne stejne
:-)
Super uz se tesime
pekna grafika a snad i dobra hratelnost
jojo to jsem myslel taky jsem si pokrřivdil :D
Myslím, že ať se snažej sebe víc možností v ofp se to nevyrovná ARMA na mě žádný dojem neudělala zůstal jsem radši u OFP.... sice je graficky horší ale s modama se ta grafika lepší... Armu II asi ani zkoušet nebudu zůstanu radši u OFP ....
tak to by mohla byt docela dobra hra
Říká se o mrtvých jen dobře. Flashpoint byl moc fajn. Hrával jsem ho řadu let, ale život jde dál. ArmA 1 se sice nepovedla, má hodně věcí, které mi vadí, ale jsem schopen je překousnout a občas si ji zahrát (například evoluci). K OFP už se ale vracet nehodlám. Sice jsem si dal před půl rokem z nostalgie kampaň v CWC, ale to je vše.
Kdo ví, jakými porodními bolestmi prošla jednička ArmA by taky mohl tušit, že historie by se neměla opakovat. Myslím, že i v BI si uvědomují, že pokud tentokrát zklamou, pak to bude velkej průser a možná taky proto posunuli vydání na začátek příštího roku.
vypada to dobre
hodně vojenských týmových her, které jsou simulacemi/rádoby simulacemi mají přepínání postav, stačí vzpomenout na Rainbox Six 1 a výš (současný arkádový odpad nepočítám).
ArmA1/2 ti to sice umožňuje, ale dělat to nemusíš, nic tě k tomu nenutí, to je myslím dost jasný argument, spíš to hře dává nový rozměr, kdy jednu misi můžeš hrát z více pozic, ale taky nemusíš, tohle je věc která je na tom obvzvlášť skvělá
navíc je v ArmA mnoho víc bot, které dojem kazí,. ale jak tady píše Celoush, vracet se k OFP nehodlám
hmm, tím co jsi napsal bych si nebyl jistý, pro ArmA zatím toho moc nevzniklo, ale ArmA co se týká možností OFP poráží v každém směru
Mno, vypadá to, že Bohemia Interactive vydá po Armě Beta Armu 1.0 full. Tak konečně si to budu moci koupit.
Hlavně teda doufám, že do hry více hráčů konečně přidaj to částečný zakrytí vojáka, který je (ne)viděn v dálce. Přecijenom je dost vopruz, když ležim v trávě, kvůli tomu mám výrazně zhoršený výhled před sebe, ale neplyne mi z toho žádná výhoda, když mě nepřítel v dáli vidí, jako bych ležel na betonu. Samozřejmě, že jsem teď uvedl pouze takový detail, sice důležitější, přesto detail. Hlavně pak doufám, že Arma II přinese opravu té tuny bugů a dodělků tuny nedodělků, které byly v Arma I.
Jinak upřednostňuji vyprávění příběhu, které bylo v původním OFP, tzn. hrálo se vždy za jednoho vojáka (bez přepínání) a také k němu vždy byl vázán v danou chvíli text příběhu. Jak se říká, bylo to takové osobní a prostě lepší. Ale budiž...
Jinak jsem taky moc rád, že v Arma II už nebude ta dementní arabská krajina & architektura, ale že to bude spíše návrat k OFP.
A moc se těším na Ospreye. Naposledy jsem v něm lítal v sim. LHX z roku 1991, což už je nějaký ten pátek.
Jakoz to to fanda tehto her si to urcite koupim mam uz penou sbirku od OFP + Datadisky, ARMA Battle box :).. ten je krasny a ted tohle doufam ze bude take v nejake pekne edici
Vypadá to úžasně
Opravdu mě to zaujalo... =)
jo..uz se fakt mooc tesim .....operation flashpoint i armed assault se me fakt moc libily a na tohle se tesim jak malej :D
vypada to celkem pekne :)
ten pes vypadá fakt krutě...:D
Arma1 = hra téměř hraničící s realitou. Ovšem krutě nezábavná. Pokud dvojka půjde ve stejných stopách jako její mladší bratříček(sestřička), rozhodně nemám zájem.
už abych to měl doma, těšim se na ARMA 2
nej hra!
jeste kdy by to slo stahnout tak by to byla pecka
vypadá dobře
pekny
to už je lesši vypada good
to se opet povedlo
Grafika velmi pekna, ale doufam ze bude i tak dobra hratelnost, necham se prekvapit. Ale vypada to dobre
tak tuhle chci
moje HW asi nebudou stíhat :D
Příde mi ta-to hra dost nezáživná...O napětí nepochybuji,ale,nic moc to neni no :o
hmmm,,trochu lepsi nez call of duty xD
njn velmi dobry a pekny
na vipada to dobře ale dobrý to nebude určite tak hle sem se splet už tolikrát tak mám skušenosti bacha na to
Už mám toho hraní "only for USA" v akčních i strategických hrách tak akorát. Proč si taky jednou nemůžeme zahrát za "ty druhé"? Proč pořád jenom za Amíky? Už mě to nebaví imrvére dokolečka bojovat ve hrách za národ, který nemám rád. Od teď jakákoliv hra, ve které se v nějakém (ať už skutečném nebo fiktivním) mezinárodním konfliktu hraje jen za Američany a nikoho jiného, nehraju. Nebojím se, že nebudu mít, co hrát, třeba v CoD: WW se bude hrát kromě Američanů i za Rusy a možná i za Brity. Call of Duty rulez.
Husty.bude lepsi nez jednicka.. :)
to si mel i v CoD2
Jj já začínal na OF A miluju si dělaní svý vlastní mapy!!! A Arma je super hra :) jediný co se mi na ní nelíbí je jmeno :D ale jinak super!
Nevypadá to vůbec špatně.
luxus
... bude urcite super, nezklame :o)
že to pořádně doladěj nehce se mi stahovat 2 Gb patchů jako tomu bylo u OFP a u ArmA 1
mno mozna to zkusim ale jinak CoD4 4ever
myslim nato ze tuto hru vyrobili cesi tak ma docela dobrou grafiku
vypada to luksusne
vipada to moc pekne!!
kdyby to melo takovej zazivnej hraci pocit tak je to lepsi nez cod 4
muze bejt peklo
Arma je dobrá hra,ale jak zde bylo psáno má hodně nedodělků,které snad budou vyřešeny ve dvojce.Doufám,že bude zase nějaká pořádná krabice třeba s tričkem.Už se nemůžu dočkat.
Systémové požadavky:
Minimální:
CPU: 2 GHz
RAM: 512 MB
Grafická karta: NVIDIA Geforce FX s 128 MB RAM a podporou Pixel Shader 2.0 nebo ATi Radeon 9500 s 128 MB RAM a podporou Pixel Shader 2.0
Volné místo na disku: 3 GB
Software: Windows XP nebo Windows 2000 a DirectX 9
Doporučené:
CPU: 3 GHz
CAM: 1 GB
Grafická karta: NVIDIA 6800 a vyšší nebo ATi x800 a vyšší s nejméně 256 MB RAM
Volné místo na disku: 3 GB
Software: Windows XP a DirectX 9
Vypadá to dost dobře. Jedničku sem nehrál, ale srovnávat to s CoD nemá smysl, protože pokud to bude jak OPF tak je to úplně o něčem jinym. Bude to super
jeto the best hra mam ji doma GooD jak cip nejradši hraju za jednotky CDF jelikož mluvi česky a nejsou to amici!
Tak toto je upně bomba. Nelepší grafika co sem viděl ale řekl bych že je to dělané moc podle Battlefieldu.