Dlouhou reklamní masáž vystřídal první ostrý test v rámci VIP beta verze tolik očekávané hry Anthem, která konceptem víceméně připomíná iron-mana ponořeného do sci-fi světa. Kromě vylosovaných šťastlivců byla první beta z minulého týdne určena předobjednatelům a šlo tak o jakousi odměnu. O to větší zklamání však na hráče čekalo – první beta se potýkala s celou řadu chyb, bugů a často nešla ani spustit. O to zvědavěji jsme se vrhli na betu otevřenou, která nastala již o týden později.
Pokračujme v již nakousnuté technické stránce hry. Ta stále není perfektní a narazíme na celou řadu bugů, od občasných trhajících se animací přes delší načítání hry až po výjimečné spadnutí celé hry. Paradoxně byla situace o něco horší poslední den bety, kdy jsme se opakovaně nemohli připojit do některých misí. Přesto však drtivá většina hráčů tuhle futuristickou akci mohla bezproblémově hrát, užívat si létání, průzkumů i tvrdých bojů.
Naše testování však ohraničil překvapivě malý obsah, kdy jsme si mohli zahrát jen okolo pěti misí, doplněných možností proletět širý svět a utkat se s některými rozmístěnými protivníky. Cíle misí jsou provázány s postavami příběhu, které zpravidla sídlí v hlavní základně. Právě odtud musíme pokaždé začít a i když prostě chceme jen spustit misi, musíme přes základnu dojít k našemu obleku, obléci ho a teprve pak vybírat, jakou misi se pokusíme splnit. Jde tak o poněkud zdlouhavý start a zajisté ne každý bude chtít pomalým krokem (sprintovat nelze) procházet celou základnou, aby mohl začít hrát.
Samotné cíle mise a scénky jim předcházející jsou však poměrně zajímavé a dokáží udržet pozornost. Na rozdíl od většiny her jsem tak rozhovory nepřeskakoval a zvídavě si je užíval. Někdy máme na výběr z několika možností odpovědí, avšak zatím byly možnosti vždy dvě a zdálo se že naše volba příběh nikterak neovlivňuje. Protože beta ukázala jen několik střípků z celého zrcadla, příběh ve vší komplexitě posoudit nelze.
Hra Anthem ve videích často ukazovala svůj velmi rozmanitý svět, kde jsme letěli nádhernou krajinou, plavali pod vodou i prozkoumávali rozpadlé stavby. V tom malém kousku mapy, který jsme měli v k dispozici, však byla diverzita nalezena jen napůl. Ano, můžeme zde parádně létat různými prostředími, ale přesto je svět okolo až příliš často tak nějak obyčejný. Přesto si všimneme hodně propracovaných detailů, jako je třeba vlnící se voda při spuštění létacích trysek blízko hladiny nebo realistických animací explozí, které mohou menší studia navždy závidět.
Výbuch sem, výbuch tam, nepřátele se objevují na všech místech a ve výsledku nastává tolik efektů, až člověk ztrácí orientaci. To není vůbec příjemné a vývojáři by míru efektů měli o něco stáhnout, aby hráč věděl, kde jsou rozmístění nepřátele, kde se před nimi krýt a kudy se následně opět vydat.
Samotný boj je v kombinaci s létáním zábavnou záležitostí, která však nepřináší nic, kdo ví jak originálního. Jinými slovy, pokud hledáte střílečku z pohledu 3. osoby, pobavíte se náramně. Jestli ale čekáte nadprůměrnou akci s výstřelky špičkové zábavy, pak bohužel beta nic takového neukázala. Dobře se projevila kombinace klasických nepřátel s pevně umístěnými věžemi, které do nás pálí hlava nehlava. Jednou po nás jdou škorpióni, jindy létající ozbrojení vojáci a nechybí ani obří robot s neprůstřelným štítem. To vše navíc oživí výborně navržení bossové, kteří se objeví zhruba v každé 2.-3. misi. Pokud takové tempo bude pokračovat i v plné hře, bude to pěkná jízda.
Kromě prudkého letu se spuštěnou hlavní tryskou můžeme letět i pomaleji, což zároveň méně přehřívá naše obvody. Létat tak nemůžeme pořád, ale jen dočasně, což se týká i létání na místě, tedy v určité výšce. Lepšího chlazení dosáhneme při stání ve vodě, které alespoň v beta verzi bylo dostatek. Naopak nepřátelé nás mohou zapálit a tím nás přehřát téměř ihned. Mimo tento efekt se setkáme i se zmražením, kdy se my nebo nepřítel nemůžeme dočasně ani hnout. S přehříváním nám pomůže také lepší vybavení. To získáváme z beden v rámci misí, ale zejména za zdárné dokončení mise.
Pokud nás nepřátelé přece jen sestřelí, může nás během chvilky kdokoliv z týmu opravit. I v této hře je bitva po boku přátel mnohem zábavnější a užitečné je i snadné připojení k hráčům, kteří jsou zrovna k dispozici online. To platí i pro otevřený svět, kde jsme zpravidla propojení s jinými hráči. Zřejmě zde však funguje omezení a do jednoho světa je vypuštěno jen několik málo hráčů, takže na nepřátelské hnízdo naštěstí nenaběhne 100 spojenců.
Z nasbíraného lootu lze samozřejmě vybavovat i svůj oblek zvaný javelin a získat tak nějaký ten bonus navíc. Kromě zbraně šly v betě měnit čtyři druhy vybavení, jejich druh však závisí na konkrétním typu obleku. Jeden oblek má například slot pro granáty, takže si z inventáře vybereme konkrétní typ a do slotu jej vložíme. Pohrát si lze i se vzhledem každého obleku. Kromě různě tvarovaného brnění každé části těla si vybereme i barvu či potisky. Narazit jsme také mohli na možnost craftování, avšak v betě přístupné ještě nebylo. Právě pro získání komponentů pro výrobu vlastního vybavení by měl sloužit otevřený svět, kde bychom si měli nasbírat vše co potřebujeme.
K dispozici jsou (zatím) 4 druhy javelinů. V plné hře si budeme moct zvolit první oblek a ostatní si odemknout následně. V demu však každý začínal s vyváženou klasikou v podobě Rangera na levelu 10 a od 12. levelu si mohl odemknout druhý javelin. Pouze ti, jež se účastnili první bety, měli přístupné všechny javeliny. Každý javelin je specifický a hodí se pro jiný druh boje. Ranger je všestranným oblekem a kompromisem mezi bojem a obranou. Colossus je klasický obrovitý tank, který však zvládá nečekaně důrazně útočit, stejně jako se může dočasně bránit svým neprůstřelným mechanickým štítem. Naopak mu ale chybí štít energetický. Naproti tomu Interceptor je jakýmsi hbitým ninjou, který vsází na rychlost a účinnost. Storm by se dal označit za mága s energií. Pracuje totiž s mnoha zajímavými schopnostmi, zaměřuje se na boj z dálky a snadno jej poznáte podle vznášení se nad zemí.
U každé zbraně se posuzuje damage, rychlost střelby, velikost zásobníku a dostřel. Najdeme tu všechny druhy zbraní od pistolek přes brokovnice a samopaly až po odstřelovačky a kulomety. Ty nejtěžší zrbaně však může držet pouze Colossus. Zbraně běžně používáme jako v každé jiné hře, ale značnou úlohu zde hrají i schopnosti, které lze použít každých zhruba 10 vteřin. Naše skilly záleží na konkrétním javelinu a námi vybraném modulu. Setkáme se s házením granátů, střílením řízených střel či detonačních bomb i budování energetické bariéry, která blokuje příchozí palbu soupeřů. Každá schopnost se nabíjí samostatně a není tu žádný ukazatel celkové energie či many. Jednou za čas lze navíc použít superschopnost, jako je třeba zaměření všech nepřátel před námi a vypálení celé salvy zdrcujících raket. Osobně se mi využívání schopnosti velmi zalíbilo, avšak chvílemi jsem téměř neměl čas střílet ze zbraní, protože jsem buď používal schopnost, kryl se nebo někam letěl. Cooldown je tak možná až příliš krátký.
Když jsem u Just Cause 4 kritizoval občasné neintuitivní ovládání, netušil jsem, že jiná áčková hra na tom může být ještě o poznání hůře. Ale světe div se, Anthem dal ovládání co proto a zatím to vypadá, že intuitivní může být na konzolích, ale na PC je to chvílemi utrpení. V letu sice můžeme mírně zatáčet pomocí klávesnice, avšak pokud chceme zahnout pořádně, musíme použít myš, která přitom zatočí prudce a obvykle až příliš. Tahle kombinace není úplně příjemná a můj herní iron-man často letěl úplně jinam, než jsem potřeboval. Ovládání je (zatím) těžkopádné jako celek a pořádnou atmosféru to dosti narušuje. Zbytečně spletité až komplikované je také menu, kterému zpočátku nebudete vůbec rozumět, a i potom vás budou napadat otázky, proč je zde tolik úrovní, záložek, odboček a proč musíte kvůli každé maličkosti listovat jako v telefonním seznamu.
Plná verze akce Anthem dorazí již 22. února a PC, PlayStation 4 a Xbox One. Přestože od minulé bety vidíme velký krok kupředu, je otázkou, zda vývojáři dokáží hru opravit od začátku až do konce za pouhopouhé tři týdny, které nás dělí od vydání plné verze hry. Přestože jsme již od bety čekali mnohem šťavnatější sousto, BioWare má zatím dobře našlápnuto a pokud na hře pořádně zapracuje, může se jednat o opravdu dobrou hru. Pokud bychom si ale mohli dovolit brzký odhad, hra zatím míří do běžného až lehce lepšího průměru.